Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Thomas Bigum C - Flere facebookfans med crowdsourcing

C - Flere facebookfans med crowdsourcing

3.262 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 September 2011

Crowdsourcing

Crowdsourcing er en finurlig omskrivning af ordet outsourcing. Vi har ikke et dansk ord for det, men i sin enkelthed går det ud på at få folk i virksomhedens community til at producere for sig.

I det her blogindlæg vil jeg kaste lys over de afledte fordele der er ved at crowdsource - ud over det åbenlyse ved - at det allerede indledningsvist hørmer af billig arbejdskraft. Community har vi heller ikke et synderligt godt ord for på dansk, så jeg må indledningsvist beklage, at det her kan blive det rene Sidney Lee'sk. Bær over med mig, og sug til dig af pointerne.

Crowdsourcing kræver en crowd
De sociale medier er kendetegnet ved at folk knytter relationer, dyrker relationer og fastholder relationer. Det er uomtvisteligt, at dem der har lettest ved at få udbytte af de sociale medier, er de mennesker og virksomheder som er bedst til networking. De små succeshistorier opstår i særdeleshed når platforme som blogs, forumaktivitet og Facebook bruges for at networke - og ikke for at sælge. Det er her virksomhedens community opbygges, og et veldyrket et af slagsen sikrer faste kunder, mersalg og gratis markedsføringskanal.

Hvis virksomheden har et community, dvs en crowd, så er de klar til crowdsourcing. Hvis ikke så er det om at forstå vigtigheden af at have det i disse år, hvor en jungletromme på de sociale medier kan ændre alt på ufatteligt kort tid. Både positivt og negativt.

VIDEO: (Mere om relationer her i optagelserne af mit foredrag ved iværksættermessen i Køge i foråret)

En tjeneste bliver til medejerskab
Lade mig gøre dette emne facebookrelevant ved at tage afsæt i at en virksomheds community anno 2011 typisk vil være at finde som facebookfans i virksomhedens (eller produktets) facebookside.

Crowdsource-princippet er dels nemt at implementere netop på Facebook, og dels sørger danskernes foretrukne sociale medie samtidig for, at der automatisk skabes rytmer på jungletrommen.

Når du beder dine facebookfans om at gøre dig en tjeneste, så crowdsourcer du opgaven der skal løses.

Her kan de fleste regne ud, at det ikke er alle typer af opgaver der løses bedst af ens fans på Facebook - men der er faktisk nogle ting der let kan give det bedste resultat, hvis det er dem der får udfordringen. Uanset hvad så vil det resultere i følelsen af medejerskab hos dem der bidrager med problemløsning.

Medejerskab og jungletrommer
At der bliver slået på jungletrommerne er et metafor for at information bevæger sig fra mund til mund. Det er en særdeles attraktiv effekt, hvis det er positive toner om virksomhedens produkter der buldrer afsted. Alle led efter det første kan man betragte som gratis markedsføring. Man sætter skub i noget, og resten ordner den moderne tids jungletromme - de sociale medier.

At sætte skub i den slags er uhyre svært, men medejerskab er et uovertruffent god sted at starte.

Har du som forbruger deltaget i en virksomheds aktiviteter ved at være med til at vælge den nye smag til et produkt. Har du stemt på et nyt logo til en virksomhed, eller har du hjulpet den lokale cykelsmed med at bygge ny overdækning i gården - så har du følelsen af medejerskab. Når du har den følelse, så fortæller du typisk også dine venner om det, for det er jo hvad der rør sig i dit liv på givne tidspunkt.

En typisk adfærd kunne være at fortælle det til venner og followers på sociale medier. Det er stortromme hvis vi bliver i junglemetaforen, mens lilletrommen er de små rytmer af oplysningen til venners venner om at der bliver stemt, kommenteret eller uploadet billeder til din facebookside.

Så når iværksætteren spørger: Hvordan får jeg flere fans på Facebook?
- kan crowdsourcing trækkes op af værktøjskassen.

Kom gerne med gode eksempler i kommentarerne herunder til alles inspiration



Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Thomas skriver Skriv dig op