Rosenstand blogger på Amino
Rosenstand er med - for det skal man jo være, ikke?

Køb et Amino Sponsorlink

Seneste indlæg

Tags

Nyheder

E-mail abonnement

  • E-mail: Abonner
  • E-mail abonnenter: 7

Mine gode links

Arkiv

Forbandet svineri - bogstaveligt talt

To gange i denne uge har vi været vidner til, at flere hundrede grise har levet under ekstremt kummerlige forhold, vanrøgtede og plagede. Angiveligt skyldes det enten psykiske problemer eller ægteskabelige problemer hos de svineproducenter, hvor mishandlingerne har fundet sted.

Det kan jeg ikke bruge til noget!

Der er noget rævegalt i den branche, for vi mødes hele tiden med den ene skrækkelige historie efter den anden om transporter af svin under dårlige forhold, skuldersår - og nu disse modbydelige sager i denne uge. Branchen må jo være bundrådden!

Jeg håber virkelig, at flere og flere forbrugere stiller krav til, hvad de køber, når de er ude at handle. Kan vi ikke gøre andet, må vi jo ramme de forbandede dyrplagere på pengepungen. Opfordringen hermed givet videre.

Lad os få en lovgivning, der gør det aldeles umuligt at avle dyr professionelt i Danmark uden dyrlægekontrol - med hyppige og uanmeldte besøg på gårdene. Hæv priserne på kød med en krone eller to pr. kilo til at dække omkostningerne med. Og vil folk ikke betale for det, må de undvære kød. Vi kan ikke være bekendt at behandle dyr, som vi gør det i dag i landbruget. Og skal det koste mere at købe kødet - så er det fint med mig. Og lad mig nu endelig få med, at der selvfølgelig er masser af landmænd, der behandler deres dyr ordentligt. Det ved jeg godt - og jeg ved også, at den nemmeste vej til et bedre image for jer er, at I sørger for intern justits. Vi vil ikke se flere af den slags sager!

Så fik jeg lidt luft Angry

Skrevet: nov 08 2007, 09:50 afThomas Rosenstand| med10 kommentarer| | 668 Visninger

Kommentarer

Finnsagde:

Hej Thomas

Blev også rystet over at det ikke var obligatrisk med dyrlægekontrol. Men jeg tror desværre vi vil se mere af den slags i fremtiden.

Der er kun en vej frem, vi må være mere kritiske i vores valg af fødevarer, når vi handler.

Hilsen

Finn

#den 09-11-2007 kl. 05:27
Er kommentaren brugbar? 0 0

Dimitri Hardorffsagde:

Jeg er helt enig med i at det er noget svineri, dog har jeg en kommentar til denne sætning:

"Hæv priserne på kød med en krone eller to pr. kilo til at dække omkostningerne med. Og vil folk ikke betale for det, må de undvære kød."

Hvis kødet bliver for dyrt, køber folk det ikke og dermed vil det ramme bønderne økonomisk hårdt (også de "gode"), hvilket kan føre til at de må lukke.

#den 09-11-2007 kl. 08:05
Er kommentaren brugbar? 0 0

Mikkel deMib Svendsensagde:

For min skyld kan de mishandle videre lige indtil vi får en arbejdsmiljølov der også dækker vores børn. I dag er grisene bedre juridisk beskyttet end vores unger - se DET synes jeg er et meget større problem.

For mange år siden var der faktisk nogle journalister der omskrev dyreværnsloven til en nye "børnelov" og viste den til forskellige politikere (uden at sige at de bare havde omskrevet dyreværnsloven). De fleste politikere var enige i, at det da var et godt forslag men at loven var alt for vidtgående!! Så, de mener altså at svin skal behandles bedre end børn.

Så, lad os starte med at få behandlingen af børn op på niveau med den gennemsnitlige slagtegris - så kan vi øge det samlet derfra :)

#den 09-11-2007 kl. 14:00
Er kommentaren brugbar? 0 0

John Jsagde:

Jamen, jeg er da bare helt enig !

#den 09-11-2007 kl. 15:37
Er kommentaren brugbar? 0 0

Hanssagde:

Lige mine ord, men forbrugerne er i stor udstrækning ikke villig til at betale en merpris, og vil derfor vælge udenlandsk kød, hvor jeg ikke tror dyrevelfærden er et hak bedre,måske tvært imod værre.

I den aktuelle sag fra Hornsyld har der været kontrolbesøg i uge 42 uden anmærkninger, jeg nægter at tro at alt på det tidspunkt var i sin skønneste

orden, en sådan nedtur foregår ikke på 3 uger.

medmindre vi ligefrem taler om et akut sygdomsudbrud.

hvis man vil være svineavler burde det være et krav

at der indberettes kvartalsregnskaber, da jeg tror at

en sådan nedtur typisk starter med dårlige økonomiske resultater,her vil man sikkert kunne tage sådanne problemer i opløbet, pålæg endvidere vognmand og slagteri at

indberette hvis ikke grisen har "krølle" på halen,

idag får avleren blot et fradrag hvis grisen ikke er i top. at der periodisk kan være problemer i en besætning er normalt, men lad så denne besætning komme under administration indtil småproblemerne er ude af verdenen, selvfølgelig betalt af avleren.

#den 09-11-2007 kl. 20:38
Er kommentaren brugbar? 0 0

Martin Thorborgsagde:

Helt enig!

Dbh Martin

#den 10-11-2007 kl. 10:23
Er kommentaren brugbar? 0 0

Dimitri Hardorffsagde:

Hvad blev der af de andre kommentarer? :)

#den 10-11-2007 kl. 14:03
Er kommentaren brugbar? 0 0

Thomas Rosenstandsagde:

Der gik lidt ged i at godkende kommentarer - de druknede i spam. Nu er de her.

Jeg ved ikke lige, Mikkel.. Der går længe mellem, vi ser hundreder af børn mishandlet så meget, at de ville være blevet aflivet, hvis de var dyr, gør der ikke?

Jeg har altså også en smule svært i at se logikken i, at det er OK at mishandle dyr, blot fordi der er mangler i arbejdsmiljøloven? Så er det også OK at svindle med skatten, blot fordi der er mangler i loven om økonomisk ansvar? Nej du - den holder ikke ;-)

#den 13-11-2007 kl. 00:23
Er kommentaren brugbar? 0 0

John Jsagde:

Jeg har set at min kommentar ang. dyremishandling og

min enighed kan misforståes da mit svar er sat på med en forsinkelse. Så jeg vil da bare lige banke det helt fast. Når jeg svarer 'Helt enig' så er det med din holdning til dyrenes velfærd, Rosenstand.

#den 16-03-2008 kl. 09:45
Er kommentaren brugbar? 0 0

Thomas Rosenstandsagde:

Hej John J

Det er jeg ikke et sekund i tvivl om, at du mener. Det vil kræve en meget syg hjerne at være uenig i, at de mere og mere omsiggribende dyremishandlinger ikke er noget svineri!

#den 16-03-2008 kl. 13:29
Er kommentaren brugbar? 0 0