Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino fra Silicon Valley

Drop websitet - og tjen penge i stedet!

Skrevet af:
5. juli 2012 | 2.733 Visninger| 27 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Carsten Jacobsen fra StrongPeople.dk

Ekspertblogger på Amino fra Silicon Valley

Okay, overskriften er måske lidt provokerende og kun delvist sand. For naturligvis er der rigtigt mange virksomheder som lever helt eller delvist af, eller gennem, deres website. Men der er også nogle som ikke gør.

Amino's brugere er jo primært iværksættere som beskæftiger sig med Internettet på den ene eller anden måde. Men alligevel synes jeg at der er plads til en påmindelse om at et flot website ikke altid er afgørende for succes.

Næsten hver gang en iværksætter spørger hvad der kan gøres for at få flere kunder, er svaret 1) At få et nyt og bedre website, 2) At få en webshop, 3) At arbejde med SEO (og huske at få Google+ og videoer på websitet/shoppen).

Jeg oplever faktisk det stikmodsatte lige for tiden inden for visse brancher. Især inden for service, restauration og lignende dropper man websitet her i Silicon Valley. Meget pudsigt, da det jo netop er hjemstedet for stort set alle søgemaskiner, sociale medier og andet internetrelateret.

Man dropper helt websitet og har slet ingen. Første gang jeg stødte på trenden, var da jeg mødte min forlovede. En aften snakkede vi om hvor vi skulle spise, og jeg hev friskt iPhone'en frem og foreslog at jeg Googlede nogle restauranter. Hun kiggede meget forvirret på mig og spurgte hvorfor jeg ville det? Tja, jeg ville søge efter "Mexican restaurant San Jose". Er det ikke sådan man finder sådan en?  Nej, det var det absolut ikke!

Den eneste rigtige måde var at bruge Yelp.com. Argumentet var at man ikke kunne bruge restaurantens fine ord om sig selv til noget. Det der talte, var ANDRES ord om restauranten. Amber søgte hurtigt på Yelp, fandt de 3 bedst bedømte restauranter inden for 3 km's radius. Læste anmeldelserne, tjekkede deres menukort, og valget var foretaget! Okay, jeg lærte noget den dag ...

I stedet for at søge efter websites, søges der efter anbefalinger. 25 gode anbefalinger på Yelp giver væsentlig mere business end et superoptimeret og grafisk enestående website. For nogle måneder siden stod jeg midt i ørkenen i Palm Springs og var sulten. Jeg brugte Yelp og fandt den bedste restaurant i nærheden. Jeg talte med ejeren, og han sagde at de fik kunder hver eneste dag som havde fundet dem via Yelp. 

Vi ledte for nogle måneder siden efter et rengøringsfirma som et par gange i måneden kunne gøre vores bolig ren. Vi var enige om at vi ikke ville lade hvem som helst komme ind i vores hjem mens vi var på arbejde. Så personlige anbefalinger var absolut vigtigere end et superflot og tillidsvækkende website. Vi gik 100 % efter det firma vi kunne få de bedste anbefalinger på.

En anden trend som er meget stærk, er anvendelsen af onlinetilbud som Groupon og lignende sites hvor man kan købe ydelser til stærkt nedsatte priser. Jeg har snakket med flere virksomheder som har benyttet det til at få nye kunder i butikken.

Hvem er de bedste kunder? Det er naturligvis dem der kommer igen og igen. Så ideen med at køre en Groupon-kampagne er at få nye, potentielt loyale, kunder i butikken og så måske ikke tjene alverden her og nu. Lad os sige at en blomsterforretning har en Groupon som giver en buket til normalt 300 kr. for 100 kr. Jeg køber denne Groupon, for selvom jeg aldrig har handlet i den blomsterforretning før, så har jeg jo ikke alverden at miste med sådan et tilbud.

Hvis nu det viser sig at jeg er rigtig tilfreds med den service jeg får, og den buket jeg får med hjem til fruen, er flot, så kommer jeg da igen, for nu kender jeg stedet. Og når jeg kommer igen, betaler jeg jo fuld pris. Det gør jeg ligeledes alle de efterfølgende gange jeg kommer der.

Når jeg køber en Groupon, kommer jeg aldrig forbi blomsterforretningens, vinduespudserens, restaurantens, bilvaskens, boghandlens eller caféens website. Hvis de overhovedet har en. Men jeg er blevet trofast kunde alene fordi jeg tog en lille chance med en billig Groupon og fik mulighed for at prøve dem af uden at risikere ret meget.

For afslutningsvis at komme tilbage til overskriften, så kan man bruge al sin tid på at optimere sit website og bruge en forfærdelig masse penge på den. Men hvad nu hvis man er i en branche hvor kunderne slet ikke leder efter den? Er det så ikke spild af tid og penge?

Hvad nu hvis man i stedet fokuserer på sin kerneforretning og husker at bede sine kunder om at anbefale virksomheden til venner og bekendte og evt. skrive en anmeldelse på Yelp eller andre relevante steder - er det så ikke mere værd? Det drejer sig vel i bund og grund om at kende sine kunder og vide hvor og hvordan man fanger deres interesse og opmærksomhed. For nogle er det gennem eget website, for nogle er det andre steder.

Mvh Carsten

PS: Jeg arbejder selv på et hobbyprojekt, og det skal have fuld gas på søgemaskineoptimering, Adwords, sociale medier etc., for det er der kunderne findes til det projekt :-)

Yelp:

Læs også


Kommentarer

Cicoor Host & Saas ApS  den 06-07-2012 kl. 10:13

Er det ikke i virkeligheden et spørgsmål om at man ser på hvilket produkt man sælger, hvilken branche man er i, hvem kunderne er og så vælger de værktøjer som passer bedst til at få kunder i butikken. Lige nu kan jeg se at alle skal have apps og QR koder. Også i tilfælde hvor jeg har meget svært med at logikken i det.

Som jeg ser det er de grundlæggende principper de samme som for 50 år siden. Værktøjskassen er bare blevet større og som virksomhed skal man vælge sin værktøjer med omhu, og lære hvordan man bruger de nyeste værktøjer. Og så være lidt kritisk når der dukker en smart sælger op, og lover guld og grønne skove. Det kan være at det virker for nogle, men måske ikke for ens egen virksomhed. Eller måske vælge en helt anden måde at sælge på end ens konkurrenter.

Er kommentaren brugbar? 4 0
Christian Bundgaard  den 06-07-2012 kl. 10:19

Super indlæg! Jeg tror, du har meget ret i, at det slet ikke er nødvendigt at bruge så mange penge på det i mange brancher.

Jeg tænker dog stadig mht. restauranter, at det afhænger af, hvad restauranten fokuserer på. Hvis man nu fx også kører selskaber, og der er en, der ønsker at læse lidt mere om stedet - udover at se det - tænker jeg et website kan være meget effektiv. Nogle restauranter henter også kunder på historie, omgivelser m.m.

Men jeg ved det ikke - blot mine tanker ;)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jesper Laugesen  den 06-07-2012 kl. 10:28

Godt indlæg Carsten.

Man kan vel også sige at det ene ikke udelukker det andet - så kør på alle fronter.

Omkring dealsites, er der mange som ikke har fattet konceptet endnu - og jeg har da også selv været skeptisk, netop pga. det meget lave nettobeløb der er tilbage efter rabat og kommision.

Men man må netop se det i det store perspektiv, og efter at have prøvet det flere gange nu, kan jeg se det er perfekt ( for det ene af mine projekter).

Er kommentaren brugbar? 2 0
Thomas Qvist  den 06-07-2012 kl. 11:43

Genialt Carsten.

Det er typisk den rådgivning min med Partner og jeg beskæftiger os med. Man kan sige det handler om optimering af markedsføringen. Skaber det jeg gør mere værdi for min virksomhed end det koster? Og her skal der selvfølgelig også tænkes i alternativ omkostninger/indtægter.

Når du @Jesper skriver så kør på alle fronter. Så handler det vel om at vælge den front hvor man får mest value for pengene?

Er kommentaren brugbar? 2 0
Jesper Laugesen  den 06-07-2012 kl. 12:24

QER@

Jeg mener kør på alle de fronter der giver netto værdi

( som du også selv nævner) :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thomas Frost  den 06-07-2012 kl. 12:28

Generelt er det dumt at droppe en salgskanal bare fordi man har en anden der også giver kunder.

Yelp er fint til restauranter, men derfor behøver man ikke droppe hjemmesiden hvor man kan få fat i de kunder der ikke bruger f.eks. yelp.

Er kommentaren brugbar? 6 0
Boysen  den 06-07-2012 kl. 12:29

Det er SÅ rigtigt!. Godt indlæg.

Mange kunne jo starte med at droppe facebook siden, twitter, nyhedsbrevet og meget andet. Der bliver spildt masser af tid derude... jeg er selv slem til det.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Cicoor Host & Saas ApS  den 06-07-2012 kl. 12:33

@Boysen

Enig. Man kunne starte med at måle på hvor meget tid/penge man bruger på hver enkelt i forhold til hvor mange kunder man får. Derefter kan man droppe dem som ikke ser ud til at giver nok i forhold til indsatsen og bruge den sparede tid på dem som giver et positivt afkast eller prøve noget helt nyt, som måske giver et bedre afkast.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Carsten Jacobsen  den 06-07-2012 kl. 15:48

Tak for alle kommentarer!

Mit formål med indlægget er først og fremmest at pointere, at man skal være synlig der hvor sine kunder kigger. I rigtig, rigtig mange tilfælde, er det online. Men sådan er det bare ikke for alle, og da man har begrænset tid (og penge), bør man vælge med omhu hvor man sætter ind.

Personligt ville jeg nok selv have et lille website, selvom det ikke var min primære salgskanal. Murermesteren kan jo henvise sine kunder til et galleri over udførte jobs på et website, og i den funktion kan den have sin berettigelse, selvom den egentlig ikke er en salgskanal.

Yelp er først lige blevet udrullet i DK. Derfor vil det nok også tage noget tid før det bliver populært at bruge Yelp dagligt. Der er heller ikke voldsomt mange virksomheder der endnu. Men det er jo en enestående mulighed for iværksættere. Det er nemmere at blive synlig.

Jeg tror 100% på at folk føler sig tryggere ved at handle et sted hvor de kan se anbefalinger på. På webshops bruges bl.a. TrustPilot til at fortælle kunder om andre kunders anbefalinger, og jeg tror at det har en effekt. Anbefalinger vil ændre måden vi handler på, og det er allerede ved at ske.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Zendu  den 06-07-2012 kl. 23:08

jeg er ret enig i betragtningen om at online bizz i lang de fleste tilfælde kun er understøttende til god gammeldaws opsøgende salgsarbejde.

Jeg ved ikke om det er bekvemmelighed der gør at mange iværksætter afventer en internet cash cow eller også er det

de velkendte succes historier om drengene der lave den der portal der nu er millioner værd.

Jeg er fra den "gamle" skole fra før internettet var opfundet og har trådt mine sælgersko flade over alt i kongeriget, men jeg har arbejdet med internettet de sidste 12 år, så for forstå fascinationen.

Det er en skam gamle Harry Motor er gået til det evige østen for han om noget udtrykte hvad det går ud på. SÆLG SÆLG SÆLG...

Så alle jer internet afventer på med de nypudset sko og kom ud og stem nogle dørklokker.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Sigurd Rubech  den 07-07-2012 kl. 17:23

Egentlig handler det mere om at gøre sig klart, hvad man egentlig forventer af en hjemmeside - eller et hvilket som helst andet marketing tiltag.

Selvfølgelig kan en hjemmeside ikke øge salget for en restaurant - det er vældig svært at levere varen, selv med bredbånd Men kan det lette arbejdet på andre måder, præsentere menuen, håndtere bordreservering, styre et loyalitetsprogram etc.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Carsten Jacobsen  den 07-07-2012 kl. 21:48

Helt enig. Man skal se en hjemmeside som enhver anden marketing/salgskanal. Man skal vurdere om man får valuta for de penge, og den tid, man kaster i det.

Jeg tror desværre at mange iværksættere bruger for meget tid på deres websites i forhold til udbyttet. Og jeg tror at årsagen er, at det er vanskeligt at tage ud og se kunderne i øjnene. For mit eget vedkommende betød det i høj grad at jeg skulle ud af min comfort zone. Så længe jeg lavede forbedringer på mit website, forblev jeg i min comfort zone, og det var derfor meget fristende at bare blive der.

For langt de fleste iværksættere, er det nok en kombination af flere kanaler der virker bedst.

Er kommentaren brugbar? 1 0
M@  den 07-07-2012 kl. 22:05

Jeg har ikke læst alle kommentarene, men mine synspunkter:

Man skal aldrig droppe et website, bare fordi man benytter andre markedsføringskanaler.

Selvom du er på Yelp (Hvilket ikke er så stort i DK endnu) så vil der STADIG være folk der søger efter din ydelse på Google.

Nogle brancher der er på YELP, vil folk stadig ikke søge efter én. Hvis du skal bruge catering så går du på google, der går du ikke på Yelp. Du tjekker først menuerne og derefter søger du på Yelp, trustpilot, Mangospot etc.

Ligesom skal du bruge en speciel funktion på et hotel, så starter du også med at søge på google, skal du f.eks. finde et hotel der er handicap venligt, så nytter det ikke noget at søge på Yelp.

At droppe et website ville være fuldstændig idiotisk, da udgiften hertil er minimal. Men det er korrekt, at mange brancher ville have klogt i at gøre sig på andre medier end sin egen website.

Fordi man benytter sin hjemmeside/ yelp eller andet, så kan man godt spille på flere kanaler. Det er ret normalt i stort set alle brancher at reklamere både på www., i trykte medier, medlemssites, lokalsponsor, radio/tv,  sociale sites, adwords og så videre.

Hvis du køre marketing via websites og du har super optimeret dit site, så er det klart at du ikke kan trække flere besøgende derfra, så går du videre og arbejder på andre kanaler. For på den måde rammer du bredere. Ligesom -tro det eller ej- så er det stadig muligt at ramme nogle med avis annoncer, fordi denne målgruppe netop ikke er så tekniske. At cost prisen pr. kunde så typisk er for høj set i forhold til avance er noget andet. Men så må man regne med lidt branding value, gensalg m.m.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Boysen  den 07-07-2012 kl. 22:18

@NY udgiften til hjemmesiden er minimal?

Så man ligger bare en hjemmeside op og bliver fundet... så behøver man ikke at lave SEO og alt det andet?

Mvh Kenneth

Er kommentaren brugbar? 1 0
M@  den 07-07-2012 kl. 22:42

Hvor meget SEO tror du en lokal virksomhed i en provinsby behøver, for at fremkomme på relevante ord? Jeg vil gætte på nogle gode tekster på egen site, og måske 100 links.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Boysen  den 07-07-2012 kl. 22:53

Det ved jeg ikke NY, men at tro man bare lige ligge en sider op også kan det betale sig... det tror jeg ikke på.

At kalde rådet om at droppe websitet idiotisk... vidner om manglende viden.

Der er masser af virksomheder der ikke aner hvad wordpress er, hvordan man tjekker en mail og i det hele taget ikke aner hvad links er osv osv osv.

Prøv at slukke din computer og gå udenfor :)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Boysen  den 07-07-2012 kl. 22:55

Det er desuden sjovt du skriver at der ikke skal meget til at ligge godt på relevante søgeord. Der er jo masser af services, virksomheder der IKKE bliver søgt på nettet, før de besøges.

Er kommentaren brugbar? 1 0
flemming.dk  den 08-07-2012 kl. 16:25

Interessant indlæg. Jeg vil mene; drop aldrig websitet.

Jeg har fået mange henvendelser på mine ydelser ( tekstbureau) direkte via websitet.

Det samme kan en restaurant jo. Skal jeg ud at spise kinesisk på fredag, kan jeg hurtigt google hvilket udvalg af restauranter, der er lokalt, og vælge ud fra deres website.

Man kan jo afgøre om det skal være et mere "statisk"( blot et"udstillingsvindue") , eller social medie website med mange sharefkt, website, som passer til ens behov.  

Er kommentaren brugbar? 3 0
Mikkel  den 08-07-2012 kl. 20:03

En informerende hjemmeside ville da være rart for kunder der målrettet vil spise på en restaurant, for at undgå Yelp junglen.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel  den 10-07-2012 kl. 17:21

Word of mouth har vel alle dage været den stærkeste markedsføring man kan få fat på, uanset hvilket vehicle det drejer sig om.

Hvis man har en virksomhed, hvor ens målgruppe typisk vil lede efter en på nettet er det nødvendigt at have en hjemmeside, men jeg er da enig i at man skal overveje hvor man skal bruge mest energi, og især hvis man har begrænsede midler til markedsføring. Hvis en god forretning er god skal det nok rygtes, om det så er via sociale medier, deriblandt Yelp, eller mund til mund.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thomas Bang Petersen  den 10-07-2012 kl. 19:06

Hele denne debat er vel ikke pokkers relevant endnu, da Yelp ikke er stor og kendt i DK. Det svarer vel lidt til at I skal droppe Google, da jeg lige har lavet en ny søgemaskine - den er godt nok ikke ret god endnu og har ikke ret mange søgeresultater, men det bliver alt sammen bedre i løbet af det næste års tid eller to ...

Jeg kan sagtens følge at Yelp i US er en faktor der skal regnes med - det er vel lidt det samme marked Trustpilot sidder på her i DK. Men som andre skriver, og også selv skriver, så er det ikke helt så sort/hvidt at man bare kan vælge hjemmesiden fra uden tab af potentielle kunder. Indlægget er fint til at gøre os opmærksomme på Yelp og der er andre bevæggrunde blandt folk end hvad de læser via Googles søgeresultater, og mon ikke der er oprettet en del virksomheder på Yelp på grund af dit indlæg?

Uanset om man vælger hjemmesiden fra eller ej, er det altid rart at få lejlighed til at tænke, om det man gør nu også er den bedste løsning :o)

MVH

Thomas

Er kommentaren brugbar? 2 0
Kristian Ullum Vind  den 16-07-2012 kl. 18:51

Jeg vil erklære mig stærkt uenig, hvis dette altså er henvendt til danske og ikke amerikanske iværksættere. I USA har tiltroen til firmaer og alt profil-baseret historisk været meget svagere end i Danmark, og ligeså vel nu på grund af lovgivning og retssystemerne i henholdvis Danmark og USA. - Altså mener jeg ikke at Yelp har nær så stor en fremtid i Danmark som i USA, og selv hvis den har er der ingen grund til at den skulle erstatte din hjemmeside.

Sådan som jeg ser det har ens hjemmeside aldrig nogensinde haft til formål at tale godt om sig selv, men derimod agere talerøret for den gode ven som et firma altid bør være for kunden. Det indebærer i mit hoved alle de ting som jeg netop ikke oplever at Yelp er effektiv på: Opdatere kunden på hvad der sker, vise detaljeret info om hvad end det er man har at gøre med, samt skabe leads vha. marketing. Det er ingen grund til at man ikke kombinerer det hele og har Yelp på sin hjemmeside til feedback samt bruger Groupon på hjemmesiden og når man sender nyhedsbreve ud.

- Selvfølgelig skal man droppe hjemmesiden hvis man ikke kan finde ud af at bruge den, men sådan har det vel sådan set altid været, ikke?

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mads  den 24-02-2013 kl. 11:32

Lige en kommentar fra mine oplevelser med Yelp-lignende sites i Danmark.

Jeg søgte på restauranter i et område, og fandt også en masse Yelp-lignende sites. Det var tydeligt, at disse sites blev brugt af konkurrenter til at svine hinanden til på.

Der var ikke mange restauranter, der havde gode anmeldelser fra brugerne, og så dårlige kan alle restaturanter i området da ikke være. Så jeg valgte ud fra et restaurants website. Hvor jeg tænkte, at hvis de havde gjort noget ud af deres website - detaljer, sprog, billeder etc, så har de forhåbentlig også sans for detaljerne i restauranten.

De kan skrive alt muligt - også forkert om dem selv - men det kan der altså også stå på disse Yelp-lignende sites. De er bestemt heller ikke til at stole på. Jeg gør det ihvertfald ikke endnu i Danmark.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel - aquapower.dk  den 28-02-2013 kl. 06:17

Har ikke læst alt, men kan da sige at med de deal jeg har kørt på dealsite har jeg fået en stor omsætning ved siden af dealsitet i dagene lige efter og tilbagevendende kunder og jeg klager absolut ikke.

Jeg får "sølle" løn for at tage deal her og nu, men ser jeg lidt længere frem så kan jeg absolut ikke brokke mig..

Jeg skal selv her i den nye sæson have sat en lille notis i bunden af mine sedler jeg smider ind om arbejde er udført en lille linie med anmeld os gerne på trustpilot og yelp så vi netop får andres mening om os med også :)

Men super godt indlæg du har lavet

Er kommentaren brugbar? 1 0
Slettet Bruger  den 28-02-2013 kl. 06:20

logger lige ind så jeg kan følge indlægget ;)

Er kommentaren brugbar? 1 1
Remy  den 28-02-2013 kl. 06:21

Man er da stupid hvis man dropper sine websider. Sjovt nok vokser og vokser salget over internettet. Men det vil da være fint for os andre hvis nogen er dumme nok til at droppe deres websider.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Carsten Jacobsen  den 28-02-2013 kl. 06:43

Remydk,

Jeg tror ikke at du har læst mere end overskriften :-)

Pointen er, at man skal møde sine kunder der hvor kunderne leder efter det man tilbyder dem. For rigtig mange er det online, men man skal ikke være blind overfor, at nogle brancher er forskellige, og ikke alt salg går gennem et website med en betalingsgateway.

Jeg har arbejdet 100% med online og webbaserede projekter de sidste mange år, så det er langt fra fordi jeg ikke har kendskab til mulighederne online.

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: to + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 


Få besked når Carsten skriver


Om Carsten Jacobsen

Carsten Jacobsen er 37 år, og stifter af Silicon Valley startup virksomheden InspireAnalytics Inc. som udvikler analyse software indenfor sociale medier. Han har startet 3 virksomheder op i Danmark, og har sammenlagt været fuldtidsiværksætter i 10 år.



Carsten på Twitter

Hvis du vil have besked når Carsten og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her: