Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Steinar Ditlefsen Bliv en kraftfuld historiefortæller

Bliv en kraftfuld historiefortæller

5.780 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
30 November 2010

7 trin til at begejstre publikum med din historie.

Som lovet i sidste indlæg, vil jeg gerne dele en opskrift til hvordan du henriver publikum med dine historier. Her er opskriften. Strukturen er enkel, men den virker. Hvis tingene kommer i den rigtige rækkefølge og med de rigtige ingredienser, har du en historie der vil røre publikum.

Jeg har selv oplevet at fortælle de mest fantastiske historier, uden at nogen fattede pointen. I nogle tilfælde har de troet pointen var noget helt andet end det jeg ville fortælle. Så er det man kan mærke sine ører blive varme og røde… Men til gengæld har jeg også oplevet helt ordinære historier få liv og blive relevante og spændende når opskriften følges!

En velfortalt historie skaber følelser. Nye følelser skaber nye perspektiver. Nye perspektiver er det dit publikum længes efter og der gør at de kan huske dit budskab.

Struktur

Alle historier har en struktur. Helt grundlæggende kan man sige at det oftest er en situation hvor vi går fra A til B. Men modstanden på vejen mellem de to er det der gør historien spændende og det man kan lære af. 

  1. Hvor og hvornår. Start med at beskrive situationen. Beskriv det så publikum kan fornemme stemningen du gerne vil at de skal forstå.
  2. Hvem. Hvem handler dette om? Personerne. Beskriv dem så folk kan se dem for sig.  
  3. Målet. Hvad er de har besluttet sig for at gøre eller opnå. Beskriv hvor vigtigt det er for dem. Er det meget betydningsfuldt, og meget der står på spil, så må du gøre publikum opmærksom på det. 
  4. Modstand. Noget kommer i vejen. Vil de nå sit mål eller vil de mislykkes? Publikum ha altid nemt ved at forstå og relatere sig til frustrationer, fortvivlelse, afvisninger, pinligheder osv.  
  5. Overvinde modstanden. Kampen tages op. Hvad måtte til? Hvor meget indsats ol. krævede situationen af hovedpersonen for at nå sit mål? Beskriv det ordentlig og sæt publikum ind i situationen, så de er emotionelt med i kampen. 
  6. Forløsningen. Fortæl hvordan ting løste sig og man på en eller anden måde vandt til sidst. NB. Man kan godt lide nederlag, men lære så meget af det at det bliver en success-historie alligevel.. Man vinder bare på en anden måde. 
  7. Pointen. Det vi kan lære. Kort og godt. Kun én pointe per historie. Pointen bør motivere os til videre indsats. ”Historien lærte mig at en afvisning kun er et skridt på vejen til at få det jeg vil have, og måske endda noget endnu bedre end jeg havde forestillet mig. Selv om man bliver afvist 100 gange, kan der vente fantastiske ting når jeg spørger endnu en gang og får et ja.” 

Nogle gange kan man også efter dette formulere pointen som et spørgsmål til publikum. F.eks. ”Vil du ikke tænke anderledes næste gang du oplever en afvisning?” Og så kan du gentage historiens pointe til sidst ved at sige: ”Min udfordring til dig, er at fra nu af beslutter du dig for at se en afvisning som et skridt på vejen til noget endnu bedre.”


Attention maker!

Historier er gode til at holde opmærksomheden oppe hos publikum. Det skyldes at der næsten altid er en vis fremdrift i en historie. Når man fortæller præsenterer facts og indhold, sidder folk oftest ikke og tænker: Hvordan det hele mon ender… I en historie, vil man gerne høre hvad der sker og hvordan det ender til sidst.

6 tips til brug af historier i din præsentation:

  1. Brug historien til at illustrere dine pointer, og til at slå din pointe fast.
  2. Har du flere historier, skal du fordele dem i din præsentation. Typisk pointe-historie-konklusion, ny pointe-historie-konklusion osv.
  3. Drop detaljer der ikke tilfører historien noget. Med mindre du skal fortælle det helt store drama i en lang historie, er det en god regel at bruge færrest mulige ord for at få din pointe frem.
  4. Skriv den ned først (brug strukturen ovenfor). Test derefter hvor godt den sidder og om der er sætninger som trænger til en lille justering (eller delete-knappen).
  5. Husk dit publikum og fortæl kun historier der er relevante for dem. Jo bedre du rammer deres interesser og niveau, jo bedre kan de relatere sig til din historie.
  6. Afslut altid med en historie, der påvirker publikum til de handlinger du ønsker de skal gøre efter din præsentation. Du bør f.eks. ikke afslutte med en eftertænksom og tåredryppende historie hvis du ønsker at de skal skynde sig og købe din vare! Så skal du hellere fortælle en historie der skaber følelser som driver til handling NU.

4 måder at skabe modvilje hos publikum allerede før du har fortalt historien:

  1. ”det minder mig om den gang” (spar os for dine erindringer!)
  2. ”nu skal jeg fortælle en historie” (gaab..)
  3. ”jeg har en sjov historie” (hmm, lad os se hvor sjov den er)
  4. ”jeg hørte en god en her en dag” (ok, lad os se hvor god den er når du nu skal genfortælle den..)

I mit tidligere indlæg fortalte jeg om Thyra Frank, som er en helt ekstraordinær historiefortæller. Hendes foredrag er en lang perlerække af historier. Men når man ser nærmere på det, så skifter hun hele tiden mellem pointer og historier nærmest uden at man kan mærke det. Hun siger ikke: Nu skal jeg fortælle en historie. Man behøver ikke præsentere sin historie. Hop bare lige ud i den, så har du publikum med.

 

Held og lykke med at få dine fantastiske historier ud i verden!

 

PS... husk lige at trykke "Synes godt om" hvis du kunne bruge nogle af tipsene i artiklen!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Steinar skriver Skriv dig op