Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om strategi, ledelse og netværk

Derfor har du brug for irriterende folk omkring dig

Skrevet af:
29. februar 2016 | 7.202 Visninger | 9 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Soulaima Gourani

Ekspertblogger på Amino om strategi, ledelse og netværk

Derfor har du brug for irriterende folk omkring dig

Du har sikkert hørt om, at det er vigtigt, at der er god kemi imellem dig og de mennesker, du arbejder sammen med. Du har helt sikkert også hørt om, hvorfor det er så vigtigt at være positiv og alt det der. Men der er noget vi mennesker skal blive bedre til, og det er at omgive os med mennesker, der er forskellige fra os selv, men også mennesker som irriterer os.

Det er nemlig sådan, at folk der irriterer os, irriterer os af en grund.
Hvad er det de siger, som du burde gøre mere eller mindre af? De irriterer dig jo af en grund.

Der er altid noget spændende ved at møde en irriterende person.
Personligt er nogle af de bedste kollegaer - og også venner - vokset ud af mega diskussioner, fordi de var så (røv) irriterende.

De gik fra at være irriterende til at blive min selvreflektering. (1)
Jeg sætter personligt meget pris på venner, jeg ikke er enige om alting med. Det giver livet krydderi, og jeg får set livet og vendt situationer fra nye vinkler.

Jeg sætter virkelig oprigtigt pris på mennesker, der kan gøre mig helt vanvittig af raseri, fordi de stiller de helt rigtige og rigtige irriterende spørgsmål. Jeg gider ikke irriterende mennesker uden en mission. Men kvalificerede kritikere er altid velkomne.

Du kan med kritikere vælge at skyde dem ned, true dem til tavshed eller du kan vælge at lytte til dem, og give dem en ”scene” de kan stå på i din virksomhed. Hvad er det, du kan lære af mennesker, der ikke er rygklappere, fans eller har kapital/løn i klemme hos dig?

Store dele af vores hjerner er fokuseret på forudsigelighed. Det gør mennesker trygge at vide hvad der kommer til at ske, og dermed også hvad du kan forvente, folk siger, hvordan de reagerer osv. Det er også årsagen til, at vi mennesker godt kan lide musik med visse forudsigelige rytmer.
Uanset – så gør det os utrygge at være omgivet af usikkerhed – og mennesker der er uforudsigelige, gør os utrygge.

Lad os tage dette til et nyt niveau – nemlig hvordan og hvorfor irriterende mennesker er vigtige for din forretning.

Bestyrelser vs. forstyrrelser
Vi har vænnet os til tanken om, at virksomheder har bestyrelser. De består ofte af erfarne mennesker, der er nøje udvalgt til positionen baseret på baggrund af hvilke udfordringer den pågældende virksomhed måtte stå i, eller forventer at komme i.
Der er skrevet stakkevis af bøger om, hvordan man etablerer, leder og evaluerer sådanne bestyrelser.

Her i USA, hvor jeg bor, er det et stigende fænomen at succesfulde virksomheder etablerer forstyrrelser – ikke at forveksle med en bestyrelse. De omgiver sig simpelthen med mennesker, hvis eneste eksistensberettigelse er at være irriterende og spænde mentalt ben for vanetænkningen.

Som eksempelvis en potential investor eller kunde siger: ”Jeg kunne aldrig finde på at købe, spise eller bruge jeres produkt”. I stedet for at skyde vedkommende ned, så stopper man op og tænker…. ”hvis jeg kan overbeviser denne type, så får jeg hul på et helt nyt (større) marked.” 

De tilpasninger eller ændringer der skal ske for at vedkommende vil bruge eller købe ens produkter/services kan udvikles i SAMARBEJDE med kritikeren. Men de fleste virksomheder skyder kritikere ned, fordi man ikke synes de har forstået en fis, eller fordi de bare er for irriterende.

Ligesom B&O der i flere år skød kvinder ned, der syntes deres marketing var for maskulin. De endte med at ikke gide høre på kvinder, og derefter overbevise de sig selv om, at kvinder nok ikke var deres målgruppe!!!

Eller når jeg skriver til en pizzakæde, at jeg aldrig kunne finde på at købe deres pizzaer, fordi det er junk. Ja, så har de to valg:

Bede mig holde kæft og sige de vil anmelde mig for injurier (fordi jeg synes deres produkter er skod!). Og husk at måden ledelsen/investorer håndterer kritikere på meget vel siger noget om hvordan virksomheden i det store hele håndterer kritik og utilfredse kunder.

Eller de kunne tænke: ”Hmmm her er én, som burde spise vores mad, hvad kan vi gøre for at få hul på dette segment til veluddannede, kvinder/travle mødre” – hvad kan vi lære at kritikken/ændre hendes opfattelse af vores produkt!

En forstyrrelse består, som udgangspunkt, af en gruppe mennesker (samme antal som du ville putte i din bestyrelse) som alle har det til fælles at de er;

  • Mega irriterende
  • Fagligt kompetente
  • Ikke fans af dit produkt/service
  • Uafhængige - de har ikke brug for dig (dine penge, magt, indflydelse etc.)

og så har de nosser til at sige alt det til dig, dine rygklappere og marketing-agenter ikke tør sige til dig.

Du samler dem, og kører dem på samme måde som du ville drive en bestyrelse. De er bare en forstyrrelse.

Held og lykke.

(1) Læs bogen book Annoying: The Science of What Bugs Us, Joe Palca og Flora Lichtman

 

Læs også


Kommentarer

Gitte Bergmann Søgaard Olsen  den 02-03-2016 kl. 09:35

Godt indlæg med en god pointe. Det skal jeg huske på næste gang jeg får lyst til at vride halsen om på et irriterende og kritisk subjekt.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Kasper Birkeholm Munk  den 02-03-2016 kl. 10:25

Spot on Soulaima! Og lyt ekstra højt til dine antirygklappere. Modsat koret af friends, fools and family som synes du er den verdensstjerne og dine ideer er det samme så er der stor chance for at du kan lære dobbelt så meget af dem du ikke kender og som ofte holder en helt anden (virkelig) virkelighed op foran dine øjne:-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Niels Fenger  den 03-03-2016 kl. 09:18

Godt tænkt, det er jo der potientialet ligger til en forretningsudviddelse. Og jo det er også vigtigt at have fans og rygklappere der hjælper med at holde geisten oppe

resten af tiden.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Laura Raidla / F10 Strategi  den 03-03-2016 kl. 11:42

Interessant tanke og formår man at tage kritikken til sig og agere på den, tror jeg du har helt ret i, at der åbner sig en hel række nye muligheder for virksomheden. Men det stiller store krav til direktøren / ledelsen i forhold til at være modtagelig overfor negative kommentarer - en egenskab de færreste af os er gode til. Jeg tror det vil være nyttigt, hvis flere virksomheder og uddannelsessystemerne begynder at tænke kritik som udviklingsværktøj mere aktivt ind i hverdagen.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Erik Amdi  den 03-03-2016 kl. 13:09

Jeg syntes det var irriterende læsning men at den ramme meget præcist. Faglige kompetente personer er super, Jeg ser bare ikke hvorfor man skal være fagligt kompetent, med mindre det behøves, i situationen om jeg kan lide en madret eller den er sund eller usund, og i lign. situationer behøves ingen faglighed. Tror jeg. kh Erik

Er kommentaren brugbar? 1 0
Lars Mullert  den 03-03-2016 kl. 13:16

Jeg mener også at det var i Martin Thorborg's interview med Lars Dalgaard, hvor Lars nævnte, at ens af hans bedste råd var at "investere" i en blackhat.

Én, som Soulaima siger, er pisse irriterede, stiller de trælse spørgsmål og som får det altid lyserøde syn på fremtiden, ind i et nyt perspektiv.

Spot on Soulaima!

Er kommentaren brugbar? 1 0
Steffen Hansen  den 03-03-2016 kl. 13:24

Har vanskeligt ved at se ideen med at involvere yderligere personer som "antirygklappere" med mindre man er tonedøv overfor de signaler som kunderne sender. Det er mere et tegn på en for snævert sammensat ledelse, at virksomheden ikke reagerer på eller opsamler de signaler som ikke-købende kunder udsender.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Martin Thorborg  den 06-03-2016 kl. 21:42

Jeg bruger de sociale medier til at få alt den kritik jeg kan tygge i mig :-)

Men har man ikke den brede profil som jeg har, vil det da helt klart være en god ide at få nogle ind der kan pirke lidt til de dårlige sider af produktet m.m.

Godt indlæg!

De bedste hilsner

Martin

Er kommentaren brugbar? 1 0
Marianne Worm  den 13-04-2016 kl. 20:50

Claus Møller lancerede allerede for 20 år siden begrebet ''en reklamation er er en gave''.

Kan anbefala bogen ”A Complaint is a Gift ~ Using Customer Feedback as a Strategic Tool”.

God læselyst!

Marianne

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: en + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Soulaima skriver


Soulaima Gourani

Mod til succes 

Er du kørt sur i det hele? Er du træt af chefen? Er du bitter over at din kollega blev forfremmet i stedet for dig? Keder du dig på jobbet – eller i det hele taget? Ærgrer du dig over at du aldrig fik muligheden for at forfølge din drøm? Den gode nyhed er, at der IKKE kommer nogen og redder dig. Du har selv det fulde ansvar, du er selv nøglen til forandring – og du har alle muligheder.

Du kan købe ‘Mod til Succes’ lige her.

Tag magten over din karriere

Tag magten over din karriere - køb den her

Vil du skifte job? Vil du være leder? Vil du være selvstændig? Lave noget sjovere? Tjene flere penge? Have mere tid til rådighed? Være gladere? Ved du, hvad du vil med dit arbejdsliv?

Vil du give din virksomhed et serviceeftersyn? Klik her.

   


Soulaima på Twitter

Hvis du vil have besked når Soulaima og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer