Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Det går galt!

8.089 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
03 April 2013

Skal vi have et land fyldt med unge der tænker ”hvilket job kan jeg få” eller skal vi skabe et land fuld af unge der tænker ”hvilket job kan jeg skabe?". 

Forleden var jeg ude at holde foredrag for 150 unge, som skulle have blod på tanden til at blive iværksættere!

De fortæller er omgivet af mennesker og familie, som fortæller dem om alt der der kan gå galt, og kun få der virkelig opmuntrer dem til at udleve deres drøm. Det at være iværksætter er stadig omgivet af mystisk og fordomme.  

Fordommen om det hårde liv, ingen penge, stor usikkerhed præger stadig ”branchen” af iværksættere.  

Især når unge fortæller om deres drøm, bliver de mødt med ”er du nu sikker – der er så meget der kan gå galt”. 

De fleste danske unge skal ud og være ”mønsterbrydere”, fordi deres egne forældre er funktionærer. Og de er omgivet af familie der er funktionærer. De får simpelthen ikke opbakning. De får hele tiden at vide "det går galt”.

Vidste du at chancen for at blive iværksætter stiger hvis én eller begge deres forældre er selvstændige. Og det påvirker dem helt vildt at få undervisning af én som selv er iværksætter!

Iværksætteri som et fag i skolen?

Meget passende midt i konflikten viser forskning og nye målinger (blandt børn og unge), at entreprenørskabsundervisning øger deres lyst til at være iværksættere. Samtidig bliver de unge mere entreprenørielle, dvs. elever i folkeskolens ældste klasser starter og leder flere fritidsaktiviteter, mens universitetsstuderende starter flere virksomheder under studierne.

I rapporten 'Effektmåling af entreprenørskabsundervisning i Danmark - 2012' præsenteres resultater af målinger i et langsigtet forskningsprojekt, der handler om effekten af entreprenørskabsundervisning (jeg sidder i bestyrelsen i Fonden for entrepreneurskab) .

Undersøgelserne viser faktisk, at på alle tre niveauer i uddannelsessystemet påvirker undervisning i entreprenørskab børn og unge positivt i retning af, at de får mere lyst til iværksætteri og bliver mere foretagsomme.

Grundskolen


Elever i grundskolen får styrket deres lyst og intentioner om at blive iværksætter, og at de er glade for at gå i skole. Det afhænger dog af, hvordan der undervises. Om det er med fokus på særlige kompetencer som fx evaluering af forretningsidéer eller med fokus på generelle kompetencer som fx. kreativitet og foretagsomhed.

Rapporten konkluderer, at hvis fokus er på den samfundsøkonomiske gevinst af entreprenørskabsundervisning, bør undervisningen styrke de unges tilknytning til skole og uddannelse. Tidligere undersøgelser har nemlig vist, at de iværksættere, der starter vækstvirksomheder, har en videregående uddannelse.

Ungdomsuddannelserne


På ungdomsuddannelserne får især piger, der deltager i det særlige undervisningsforløb Company Programme styrket deres kompetencer, så de kan overkomme de barrierer, de føler, der er for at blive iværksættere. Både drenge og piger så, inden de deltog i undervisningen udover den store indsats det kræver, den økonomiske risiko og risikoen for fiasko som de største barrierer. Efter forløbet følte de sig fx. styrket i at kunne håndtere usikkerhed, planlægge og følte, at de havde større viden om økonomi.

Universiteterne


På universiteterne giver entreprenørskabsundervisning de studerende et mere positivt syn på iværksættere og flere af de entreprenørskabsstuderende end andre starter eller driver en virksomhed, mens de går på uddannelsen. Efter at have deltaget i entreprenørskabsundervisningen steg antallet med 50% blandt de entreprenørskabsstuderene, mens det faldt med 50% blandt studerende i "almindelige" uddannelser i samme periode.

Så det korte af det lange - skal vi fortsætte med at undervise dem i udsigtløse håbløse funktionær-fag, eller skal vi få dem skubbet i den retning der skaber nye arbejdsplader i DK?  

Rapporten kan iøvrigt bestilles i trykt udgave så længe lager haves hos Casper Jørgensen: 

*****Projektet er longitudinelt og vil på sigt måle på opstart af virksomhed, indkomst, og karriere, mens der i år er fokuseret på selve undervisningens design og effekten af forskellige tilgange til undervisningen.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Soulaima skriver Skriv dig op