Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Soulaima Gourani Benchmark – same same shit!

Benchmark – same same shit!

4.177 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
11 January 2013

 ”Forget Benchmarking! Try Futuremarking! (Tom Peters)” er et velkendt udtryk som kun ganske få af vores danske virksomheder magter. For det kræver at du tænker helt skævt og helt krøllet!!

Jeg hører så ofte ordet ”benchmark” på landets direktionsgange. Personligt har jeg intet til overs for det ord -eller den handling som indbefatter benchmark. Hvis du hele tiden kigger på hvad andre i din industri laver bliver du aldrig mere innovativ. Hvis du absolut skal kigge efter inspiration så kig dig for guds skyld ikke efter hvad konkurrenterne laver. Kig andre steder hen. Se helt nye uventede steder.

Jeg sidder i bestyrelsen i en investeringsforening (BLS) og vi er blandt landets 3 førende. Vi har på intet tidspunkt ønsket at indføre benchmarking. Vi sprænger rammerne for hvad der er muligt hvor hurtigt.    

Gå nye veje:

Gå derhen hvor du ikke ved, hvad du kan forvente og bliv positiv overrasket.

Glem alt om hvad konkurrenten laver. Det er alt for forudsigeligt at gøre som de andre. Det bliver det jo ikke bedre af. Du skal ud og sprænge rammerne og sætte nye standarder.  

Benchmarking gør at du måske/måske ikke bliver ligeså god som markedslederen. Så hvad nu hvis du vil være bedre end dem?

Overfør denne strategi på andre dele af dit liv. Hold op med det forudsigelige.

Lige nu, jeg står med en konferenceplan med oversigt over de mere end 5oo invitationer til spændende seminarer og keynotes som kommer til Davos 2013 med World Economic Forum (WEF). Jeg tænker jeg vil høre om alt det jeg i forvejen arbejder med, for at blive endnu skarpere på økonomi, finans, handel, relationer og politik.

Min mentor i WEF fortæller mig dog at det skal jeg ikke kun gøre – og giver mig dette råd ”lad nu være med at gå ind til de emner og sessioner som handler om noget, du allerede ved noget om i forvejen. Gå nye veje. Åben op for inspiration fra uvante sider.

Dèt gav mig noget at tænke over.

Jeg tager i stigende grad til dem, hvor jeg ikke ved noget om emnerne, og derfor ikke er på hjemmebane i.

Er du også sådan en person som til konferencer kun går til konferencer/møder, der handler om emner du godt ved noget om? Hader du eller frygter du at spilde din tid?

Sæt som et mål at bruge 5-15% af din tid i 2013 på at lære helt nyt.

Vælg gerne de helt skæve anderledes emner til, som måske ikke lige er noget du kan genkende, eller ved noget om.

Og ved du hvad! Du bliver SÅ positiv overraskset – og det er hér du lærer mest.

Køb også bøger om noget du ikke aner en kæft om, og måske også emner  du måske mener er uinteressante. Lad dig overraske. Tal med mennesker du normalt ikke ville tale med.

Mennesker har også vildt travlt med at sammenligne sig selv op imod andre. Sikke tidsspilde. Forskere peger også på at vi har det meget svært med at det går andre bedre end os selv, hvis vi betragter at de kommer fra samme niveau/udgangspunkt som os selv (vokset op på samme gade som os, gået i samme klasse, havde forældre der var kollegaer osv. Jo mere ”lige” vi føler os med dem, jo sværere er det for os at leve med hvis de har fået markant succes (som ikke er sportslig). For så må det jo være held – det er jo det eneste der skiller os ad – for vi havde da de samme forudsætninger, synes vi at tænke).

Mit råd er at holde op med at benchmarke dig selv eller din forretning op imod andre. Sæt de højeste mål du kan for dig selv og dit arbejde, og gør det bedste du kan. Lad dig rive med af livet og se hvor det fører dig hen. Bliv den bedste version af dig selv, og se ikke så meget til højre og venstre. Se ligefrem og sæt dine egne mål.

Forget bechmarking – its for loosers.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Soulaima skriver Skriv dig op