27 April 2010
Så er jeg på banen igen med en entrepreneur der i denne omgang bruger en blog som et magasin. Hun hedder Christiane Vejlø og driver magasinet ElektronistaMag. Jeg har spurgt hende ind til hvad hun bruger bloggen og magasinet til i en virksomhedssammenhæng. enjoy:
Hvordan valgte du hvad du ville skrive om i ElektronistaMag?
Jeg udgav i februar bogen "Elektronista eller
Elektro-not" om kvinders forhold til teknologi. Den fik en del
opmærksomhed fra pressen og fra kvinder som var glade for, at der kom
fokus på at kvinder også kan være meget teknologibegejstrede, og de ikke
nødvendigvis tænder på forsimplede lyserøde gadgets.
Er
der noget elektronistamag du ikke vil skrive om ?
Vi
går ikke i tekniske detaljer omkring de produkter vi omtaler.
ElektronistaMag handler om digital livsstil og dermed om hvordan
teknologien indgår i vores liv. Vi skriver ikke om hvordan produkterne
er skruet sammen, men hvordan de kan bruges for helt almindelige
mennesker.
Hvorfor valgte du lige bloggen for at få dit magasin på
gaden ?
Jeg har valgt et
format, som for mig var relativt nemt at gå til. Derfor er
ElektronistaMag bygget som en wordpress blog. Men ElektronistaMag
fungerer i praksis mere som et online magasin end som en personlig blog.
Jeg har meget bevidst valgt et design, der henter inspiration fra mode,
livsstils og designverdenen fremfor et mere klassisk blog-look eller
det nørdede tekniske look, hvor æstetikken ikke rigtig er prioriteret.
Er der en vis strategi du følger for at sikre at magasinet
kører ?
Det er vigtigt for mig
at der er nyt indhold på hver dag. Jeg skriver selvfølgelig selv, men
får også bidrag fra andre skribenter, der kan lide sitets tone. Jeg
arbejder på at få endnu flere skribenter og dermed indhold ind. Det er
afgørende at læsere ikke kommer ind til et statisk site uden liv, så jeg
gør også meget ud af at skifte overskriften ud løbende og rotere
artikler i featured sektionen.
Hvordan tænker du at ville bygge det op så du får flere
læsere? hvad har du gjort for at få de eksisterende læsere ind på ElektronistaMag ?
Jeg har
brugt en masse tid på at bygge sitet og producere indhold. Siden launch
har jeg pushet indholdet gennem både mine egen @christianevejlo og
magasinets @elektronistamag twitterprofiler. Jeg har også en meget aktiv
Facebook fanpage www.facebook.com/elektronista og så kommenterer jeg
på andre relevante sites og blogs. Nu er jeg gået ind i en fase, hvor
jeg arbejder hårdt på at løfte trafikken endnu mere. Det bliver blandt
andet gennem partnerskaber med andre medier, som trækker på mit indhold
samt et PR arbejde, som gerne skulle give sitet omtale i nogle
internationale medier.
Hvis du skal beskrive din magasin med 3 nøgleord, hvad
ville det så være?
Elegant,
Humoristisk, Anderledes
Hvad forsøger du at opnå med ElektronistaMag ?
Jeg
vil gerne lave elegant, humoristisk underholdning og informativt
indhold til kvinder- og mænd, som er passionerede omkring gadgets og
digitale trends, men ret ligeglade med teknologien bag.
Hvad er det du mest kan tage og føle på at ElektronistaMag
har haft af effekt for dig ?
Jeg har
bevidst valgt at lave sitet på engelsk for at nå et større marked end
jeg har mulighed for med et dansk site. Selv om sitet kun har været
ganske kort tid i luften, kan jeg allerede mærke, at det får
international opmærksomhed og er med til at opbygge mit internationale
netværk. Det er i forretningsmæssige sammenhænge også en god reference,
at man ikke kun har teoretiseret omkring kvinders forhold til teknologi,
men også skabt noget konkret til dem.
Hvad er dine 3 bedste råd til folk der vil drive et magasin
på en blog ?
1. Brug tid på at
gennemtænke hvilken personlighed/brand sitet skal have, før du går
igang med at skrive og designe. Der skal være sammenhæng i look, sprog
og holdninger.
2. Sørg for at der er nyt indhold på hver eneste dag. Det holder
både dig og dine læsere til ilden.
3. Træk widgets fra
Facebook og Twitter ind på forsiden, så der kommer synergi mellem de
forskellige platforme brandet bevæger sig på.
Hvilke produkter/bøger/e-bøger/ting sælger du fra din blog ?
Jeg sælger ikke noget konkret fra min blog
endnu. Men ElektronistaMag leder trafik ind på min personlige
hjemmeside, hvor jeg sælger konsulentydelser og foredrag.
Hvordan ser du magasinet
som værktøj i PR arbejde og er der nogen gode råd til at få de "rigtige"
til at læse magasinet ? I hvor stor grad bliver magasinet brugt som
presse og markedsføringsværktøj ?
Ligesom
min E-bog var en del af min PR strategi er ElektronistaMag det også.
Sitet er et visitkort, der siger meget om, hvad jeg og min forretning
står for. I PR sammenhænge er det altid væsentligt at kunne tilbyde den
gode historie og udtænke vinkler, som kan være relevante for
journalister. En god vinkel er, at der lige nu ikke findes et andet
online magasin som gør det ElektronistaMag gør. Jeg har endnu ikke
"kørt" presse på ElektronistaMag, men når jeg gør det, vil jeg
naturligvis henvende mig til medier, som jeg mener har brugere, der
rammer i min målgruppe.
Vil
du afsløre din business model bag ElektronistaMag ?
På
kort sigt er sitet et led i en branding process for min virksomhed. På
længere sigt ønsker jeg at opbygge trafik nok til at kunne tjene penge
på i forskellige partnerskabsmodeller.