Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Tony Evald Clausens blog Provision har fordele, ingen af dem for kunderne!

Provision har fordele, ingen af dem for kunderne!

2.008 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
15 May 2017


"Salg er betinget af sælgerens indstilling, aldrig kundens"
- W. Clement Stone

 

Traditionelt måler man en sælgers kvalitet på, hvor meget der bliver solgt over tid. De sælgere der har solgt mest i perioden, er de dygtigste, traditionelt! Nu er opgaven at motivere sælgerne til at sælge så meget som muligt, hver dag, hver time.

 

I filmen "Sælger til salg" giver karakteren Blake (Alec Baldwin) i en scene nogle sælgere en "pep-talk", hvis formål er at motivere dem til at sælge mere. Hans tale illustrerer godt den traditionelle måde at tænke salg og motivation på, her har du nogle citater:

  • ...stil kaffen fra dig! Kaffen er kun til dem der lukker ordrer!

  • ...kalder du dig selv for sælger, din søn af en tæve!

  • ...i denne måneds salgskonkurrence er første præmien: en Ford Mustang. Anden præmien: et sæt steakknive. Tredje præmien: en fyreseddel!

  • ...hvis du ikke kan lukken en ordre, kan du ikke lukke en lort, og du er en lort!

  • ...kun een ting betyder noget i dette liv, få dem til at underskrive ordren!!

  • A B CAlways BClosing! Kan oversættes til "Sælg konstant!"

Se klippet med scenen, når du trykker her!

 

Hvor motiveret ville du føle dig?

Ville du være fyldt af glæde, tryghed og gode konstruktive følelser?

Ville du være fyldt af frygt, usikkerhed og vrede følelser?

 

Hvornår sælger du bedst? Når du er glad og i godt humør, eller når du er bange og i dårligt humør? Spørgsmålet virker både banalt og retorisk. Men traditionelt er det måden man har søgt at motiveret sælgere på. Belønning og straf.

 

Jeg har hørt chefer sige "Always Be Closing" med slet skjult reference til benævnte scene, og en indirekte godkendelse af holdningen bag scenen. Den traditionelle indstilling til salgsmotivation er belønning og straf. Belønningen er penge, straffen er en fyring eller ingen løn. Provisionsløn gør begge dele i een løsning (umiddelbart).

 

Provisionsaflønning kommer i to versioner: ren provision og delvis provision. Du kan komme til at forveksle delvis provision og bonus med hinanden.

Delvis provision er, når størstedelen af lønnen er afhængig af, hvor meget du sælger. Typisk får sælgeren en meget lille grundløn, som sælgeren kun meget spartansk kan leve af, resten er salgsafhængigt.

Bonus er, når sælgeren får en løn, sælgeren kan leve af, og så en ekstra belønning (bonus), når et eller flere mål opnås.

 

En bonus er en belønning udover lønnen. Delvis provision kræver at man sælger for at kun opretholde sin levestandard.

 

Provisionsløn, ren eller delvis har følgende fordele:

  • Virksomheden betaler udelukkende for den salgsindsats der (umiddelbar) giver salg

  • Virksomheden sparer løn på (umiddelbare) ineffektive sælger

  • Den (umiddelbare) dygtige sælger kan tjene langt flere penge på provision, end på fast løn

  • ...en eller anden fordel jeg har overset, fordi jeg generelt er imod provision...

De fleste sælgere på provision lever et liv i angst og utryghed. Ingen af delene peger på glæde, lyst eller fokus på andre.


Salg er en kompleks proces. Når man er provisionslønnet, forvandles processen til en enkelt ligning "sælg eller sult". Sælgeren får tunnelsyn, og kan kun tænke på at sælge produktet! Umiddelbart giver det god mening for virksomheden og for den sælger, der er god på den korte bane (dem er der forbløffende få af).

 

Men, og der er et stort "men". Forestil dig nu, at du er køber, og du møder en sælger, der er provisionslønnet, og nu skal du finde ud af, om dine hårdt beskattede, hårdt tjente penge skal byttes for sælgerens produkt:

  • Hvor meget tror du sælgeren lytter til dig og dine behov?

  • Hvor uselvisk tror du sælgeren er i sine råd til dig?

  • Hvor meget vil du stole på hvad han siger om sit produkt og løsning?

  • Hvad er sandsynligheden for at sælgeren har lyst til at hjælpe og vejlede dig EFTER du har købt?

  • Hvis sælgeren har kendskab til en, for dig, bedre løsning et andet sted, hvor stor er sandsynligheden for, at sælger vil fortælle dig det?

  • Hvad er sandsynligheden for at sælgeren vil argumentere for produkter, og tillægsydelser som du intet behov har for?

  • Hvor meget tid har du lyst til at bruge med en person, hvis vigtigste mål i livet er at få dig til at underskrive ordren?

Igen ender vi med at opleve spørgsmålene som banale, retoriske og indlysende. Hvis du ingen lyst har til at møde sådan en sælger, hvad får dig til at tror dine kunder gerne vil?

 

KUNDEN ønsker at blive hørt, forstået og hjulpet!

KUNDEN ønsker at tale med et menneske, aldrig en salgsmaskine

KUNDEN ønsker uvildig og ærlig rådgivning og vejledning!

KUNDEN ønsker, at sælger står til rådighed efter salget, hvis der bliver problemer!

KUNDEN vil have oplevelsen af at få præcis eller mere værdi end hvad kunden betaler for!

KUNDEN ønsker, at sælgers fokus er på, hvad der virker for kunden, aldrig hvad der tjener sælger bedst!

Provisions løn gør, at sælgeren udelukkende har fokus på at få salget, aldrig nødvendigvis, at få kunden. Jeg anbefaler stærkt alle at afskaffe provisionsaflønning, og istedet overgå til fast løn, plus bonus. Fast løn med bonus tilskynder nemlig sælgeren til at tænke langsigtet, at få kunden i morgen, mere end det "hurtige" salg i dag.

 

Jeg er HELT med på, at virksomheden skal sikre sig, at sælgeren arbejder på at sælge - og at sælgeren lægger sine kræfter på de rigtige kunder. Men for mig er det langt mere et spørgsmål om, i hvor vidt omfang virksomheden vil investere i en salgsledelse, der forstår at gennemføre en konkret plan i samarbejde med sælgerne. Måle på hårde og bløde KPI'er (Key Performance Indicators) og udføre en konsekvens hvis målene kun delvis eller overhovedet bliver indfriet.

 

Hvad motiverer en sælger, hvis belønning og straf kun giver kortsigtede resultater?

Succes motiverer

Vi skal bare definere succes som MERE end umiddelbart salg. Succes er (for SalgsPiloterne) når enhver potentiel kunde, oplever at være blevet hjulpet - uanset om kunden købte sælgerens produkt eller ej!

 

AT SÆLGE ER AT HJÆLPE! og vi mener det bogstaveligt, og vi vækster år efter år. Vores salgsindsats er at tage telefonen, så velsignede er vi, fordi vi ALTID søger at hjælpe ethvert menneske og enhver virksomhed, også til en god kollega (vi har ingen konkurrenter) uden at tænkte på, om vi sælger eller ej. Den metode har givet os så meget velvilje og goodwill, at vi har travlt nok med bare at besvare telefonen. 

 

Se videobloggen om hvad videnskaben (og SalgsPiloterne) siger om motivation i salget, når du trykker her!

 

Se videobloggen om hvordan vi definerer salg, når du trykker her!

 

Må du være blevet inspireret eller provokeret - uanset hvad, så står jeg personligt på mål for alt ovenstående.

 

God fornøjelse ude i salgets virkelighed

Tony 

 


                     

Kilder:

Sælger til salg (1992) original title: Glengarry Glen Ross. Se mere her!

 


SalgsPiloternes Boot Camp

 Tilmeld dig vores nyhedsbrev, når du trykker her, og hold dig skarp på salg, og hvad du får ud af SalgsPiloterne. Du får også gratis vores vejledning i, hvordan du holder gode salgsmøder. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Tony skriver Skriv dig op