Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Gyseren: Det "store" møde..

1.020 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 November 2014

Sådan håndterer du det store møde du har ventet på

 

Mange iværksættere sigter højt og det betyder også at man en gang i mellem, i hvert fald i starten, (indtil man har vænnet sig til det) kommer ud for at blive inviteret til møde med netop den kæmpe virksomhed man altid har drømt om at få som kunde.

Nogle går i panik, andre stammer sig igennem et møde, andre igen er helt kølige og håndterer det fint. Jeg vil påstå at hvis man som iværksætter ikke får bare lidt sommerfugle i maven over den slags så er der noget i vejen.

 

Min egen oplevelse for nyligt med noget lignende, var faktisk som en bedre surprise party. En kunde vi havde jagtet lidt over tid, ville pludselig ud af den blå luft have et møde i morgen. Jeg tog af sted til mødet i den tro at det var et møde som alle andre. Men da jeg ankom var der fløjet den Canadiske CEO ind for at deltage, ligesom projektlederen, CTO´en og dennes assistent deltog. Mødet opdagede jeg så skulle være på engelsk grundet den Canadiske CEO.    …no pressure..

Det kom så meget bag på mig at jeg slet ikke nåede at blive nervøs, og der er ingen tvivl om at det at den del med sommerfuglene manglede gjorde at jeg håndterede mødet meget tilfredsstillende.

 

Men hvordan forbereder man sig på det ”store møde”, det møde der kan blive en world-changer i netop din forretning.

 

Hermed mine bud på hvordan du håndterer det helt store møde bedst muligt:

 

  1. Vær dig selv. Lad være med at leje en stor Audi, og fortælle om alle de millioner af kunder og ansatte du ikke har. Du er en nystartet virksomhed, du er dig selv, eller måske et par mere. Når du har afklaret den del med dem kan de blive nervøse for hvordan du på optimal vis kan løse deres store opgave for dem. Argumentet herfor er ganske enkelt at da du er nystartet er en kunde som dem super vigtig for dig, og derfor har du alle intentioner om at opfylde deres behov til fulde. Har du brug for eksperthjælp så meld ud at du hyrer folk ind igennem dit netværk til at hjælpe med helt specifikke problemstillinger.

 

  1. Forberedelse kan ikke understreges nok. Undersøg din kunde, google, proff osv er gode værktøjer. Læs de avisartikler der er om kunden, og har der været noget spændende (opkøb af andre selskaber eller lign) er det en supergod ice-breaker som gør at de snakker i et væk.
    Forbered dig også på mødet, hvad skal du have med, hvad skal du fortælle om. Hav en disposition i din mappe som du kan læne dig lidt op ad.

 

  1. Klæder skaber folk, og klæder du dig som en hippie der bor på en mark vil folk have svært ved at tage dig seriøs. Omvendt er det også træls hvis du er over-dressed. Bor du i nærheden af den virksomhed du skal til møde med (og jeg ved godt det her lyder suspekt) men så prøv at kør forbi ved fyraften for at se hvad folk har på af tøj. Klæd dig så du svarer nogenlunde til dem. Har de slips og jakkesæt ? Eller har de polo og jeans på ?

 

  1. Sørg for at have visitkort og eventuelle reklameartikler med. Det skal ikke være stort og højtideligt, men det er træls at stå til et møde hvor du regner med at der kun er 1 deltager og så mangler du visitkort til de sidste 2 der også deltager. Bruger du reklameartikler (kuglepenne osv) jamen så have rigeligt med af den slags. Hellere for meget end for lidt.

 

  1. De store møder jeg har været til er jeg på et eller andet tidspunkt blevet bedt om at præsentere virksomheden. Den del kan være svær hvis ikke man har øvet en tale i forvejen. Øv dig rigtig mange gange på en hurtig lille fortælling om din virksomhed. Tag tid på den, det skal max vare 3-4 minutter.

 

 

Held og lykke med de store møder :)

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Uldal skriver Skriv dig op