Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om iværksætteri i USA og Danmark

De fleste møder er spild af tid

Skrevet af:
7. august 2010 | 2.902 Visninger| 31 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Thomas Rosenstand fra Concept Interest

Ekspertblogger på Amino om iværksætteri i USA og Danmark

Det er fristende lige at "tage et møde om sagen", og i visse områder af Danmark er det nærmest hipt at holde møder. Men jeg vil påstå, at 8 ud af 10 møder er spild af tid og ressourcer for alle involverede. Og jeg kan bakke det op med i hvert fald ét eksempel fra virkeligheden.

Rosenstand out!

P.S.: Hvis du ikke allerede er på min postliste, kan du da passende komme det nu! Klik her

Læs også


Kommentarer

Spinner | 7. august 2010

Super indlæg!

Og nu hvor man tænker over det, er det klart, at der har været alt for mange møder, og at mange af møderne sagtens kunne klares over feks Skype eller lignende!

Tak for input´et!

Anders Christensen | 7. august 2010

Vi har et par kunder i den anden ende af landet som ynder at ville holde møder om ufatteligt mange ting i forbindelse med noget af det vi laver for dem.

Mange af tingene er noget der kan klares pr. mail og telefon uden de store udfordringer og vi har efterhånden fået opdraget dem til at prøve lykken den vej først.

Det gik sådan cirka op for dem hvor meget tid der får med møde da jeg spurgte om ikke hellere de ville herover til os og holde det møde på velsagtens 20 minutter...

Det var de ikke så glade for da der jo var 3 timers rejsetid hver vej!

Så forstod de vist fidusen i ikke nødvendigvis at holde møder om alting :-)

Britt Malka | 8. august 2010

Ifølge min erfaring er mere end 8 ud af 10 møder spild af tid :)

Vi havde på et tidspunkt et fransk gymnasium som kunde (min mand lavede deres hjemmeside), og som alle skoler og institutioner elskede de møder.

Vi, som selvstændige, fandt det ikke nær så morsomt at spilde vores arbejdstid med møder, og anden gang de kaldte til møde, sagde vi, at vi godt kunne komme, men at det kostede xx euro i timeløn, og at vi tog betaling per påbegyndt kvarter plus selvfølgelig kørsel dertil.

Da vi ankom til mødet, var der denne gang ingen ventetid ;-) Vi gik direkte til bordet.

Rent administrativt havde en gruppe inden for uddannelsesstrukturen overtaget arbejdet med hjemmesiden, og det viste sig, at mødet var indkaldt på grund af et spørgsmål fra denne gruppe, der var repræsenteret af en alvorligt udseende mand i jakkesæt.

Han spurgte: hvordan sætter man et rullepanel på siden?

Vi gav dem koden, og rektor kiggede på den let-rødmende spørger og herefter på os og spurgte: Var det alt?

Ja, det var det, og så kunne rektor godt se, at det havde været smartere at klare spørgsmålet per e-mail.

Vi fik vores betaling for et kvarters møde plus kørsel, og de indkaldte aldrig igen til møde.

Jeg har samme holdning til telefonsamtaler. De afbryder altid midt i noget, man har gang i (for hvornår sidder man bare og venter på, at telefonen skal ringe?), og de tager længere tid end at læse og besvare en e-mail.

Thomas Rosenstand | 8. august 2010

Rigtig god historie fra det franske! Faktisk tog vi også penge for både kørsel og tud, når vores kunder ønskede møder udover et indledende møde. Det hjalp lidt på omfanget, og det gjorde vores tid mindre "spildt". Men stadig var det i de fleste tilfælde muligt at have klaret det pr. mail eller telefon.

Jeg er enig i, at telefonen "forstyrrer", men det er OK, når der er aftalt et telefonmøde med fast tidspunkt, synes jeg.

Micky Weis | 8. august 2010

Særdeles spændende indlæg, den tid mange bruger på at forberde og afholde diverse møder kunne bruges meget mere effektivt i henhold til den pågældende forretning.

Egentlig ville et indlæg / dine kommentarer på det at sidde på kontor også være spændende. Jeg har eksempelvis siddet alene på kontor i over et ½ år, hvilket gjorde mig kugleskør. Efter at jeg kom med i nye projekter er stilen blevet mere frigjort og vi arbejder hjemmefra. (Vi snakker naturligvis E-handel baserede forretninger). Dog skyper vi gerne en del timer om dagen og sender hinanden statusopdatering pr. mail.

Kenneth | 8. august 2010

Først vil jeg sige at mange møder kan undgåes.

Men jeg vil så også sige, at når man som ny iværksætter, skal ud og forhandle kontrakter eller andet, så er det virktigt at folk kan sætte ansigt på en.

Det er jo altid nemt som etableret at sidde og sige at man kan undgå en masse møder, og at man kan være mere produktiv. Men det man også skal tænke på, er netop at tit er det et frirum for de ansatte, i den virksomhed som man indleder et samarbejde eller forretning med. Men også for at vurdere den person som sidder overfor en, sådan at man kan få tiltro til vedkomne. Et etableret firma, kan nemmere komme om ved det. End et nystartet.

Jeg skal være den sidste til at sige at jeg jagter møder, tværtom, så prøver jeg at holde det meste i min mail, og det er netop fordi at så har jeg tingene på skrift. Sådan at vis der opstår juridiske problemer, så er det der. Men også fordi at det tit er nemmere.

/Kenneth

Thomas Rosenstand | 9. august 2010

Hej Kenneth

Jeg tror, du misforstår mit indlæg en smule. Indledende salgsmøder og lignende er som hovedregel både nødvendige og gode. Det er alt det, der følger efter, jeg adresserer.

Og du har fuldstændigt ret i, at det er nemt at sidde som etableret og sige, at man kan undgå en masse møder. Men udover det er nemt for mig at sige, kan det jo være, at du skal tænke over, hvilken erfaring, der ligger bag? Jeg skal jo ikke sælge dig noget isenkram, der kan hjælpe dig til færre møder, vel? Jeg deler bare ud af mine erfaringer, og én af dem er, at jeg har spildt ufatteligt mange af mine og andres timer med møder, der kunne være klaret på en mail eller to.

Jeg har rådgivet masser af nystartede virksomheder gennem årene, og jeg har selv nyetableret adskilige af slagsen. Så det er altså ikke helt gætværk, hvad jeg siger ;-)

Jeg kan huske en jysk virksomhed, som efter 6-7 måneder i drift fik rådgivning af mig via et rådgivernetværk. Vi fik fjernet en hel del overflødige møder, og det gav dem et tidsmæssigt overskud til at fortsætte den udvikling af nye services, de ellers havde nedprioriteret. Og godt for dem - jeg mener, de er 17 mand i dag.

Om møder skal være et "frirum" for de ansatte i virksomheden, du skal samarbejde med? Det kan da godt være, men jeg tvivler på, at mange har lyst at betale løn og ditto tabt produktivitet for, at ansatte skal have et frirum qua et møde.

Salgsmøder: Yes! Nødvendige møder? Yes!

Og lad mig slutte med at sige, at jeg har en forkærlighed overfor leverandører, der ikke spilder min tid med unødige møder. Også selvom de er nyetablerede virksomheder. Og jeg ved, at jeg langt fra er den eneste, der har det sådan.

Henrik Blunck | 9. august 2010

Super bemærkning om det med telefoner. De irriterer mig voldsomt. Jeg arbejdede tre måneder i et callcenter, og det løser absolut intet. Når folk skal have en slavisk vejledning, i dette tilfælde med hensyn til genstart af satelit-receivere, så er det altid et kæmpe problem at få folk til at lytte.

Når du siger til en person: "vent 20 sekunder før du tænder for strømmen" så er der folk der spørger: "hvorfor så længe?"

Svaret er: fordi det er svaret på deres problem.

Havde dette stået i en skriftlig vejledning kunne de følge den ud fra punkterne 1-9 (eller hvor mange der nu ellers er til den konkrete receiver)...

Jeg foretrækker så afgjort også e-mails. Så kan JEG være helt på når jeg besvarer, hvorimod en telefon der forstyrrer ødelægger opgaven jeg er i gang med.

Super indspark, Thomas, og du har så ganske ret. Salgsmøder og effektive møder gavner, men ting der kan følges op pr. e-mail er nu engang hurtigere ad den vej.

Et konkret eksempel på en forbedring vi lavede på min arbejdsplads er også nu at under godkendelse af dagsorden og godkendelse af seneste referat, så er det vedtaget at alle får referat pr. e-mail. Er de uenige i noget skal de melde tilbage inden 1 uge. Hvis ikke det sker, er referatet automatisk godkendt, og vi kan gå videre med de fornødne punkter.

Det TVINGER folk til at læse referatet, og tage stilling med det samme, samtidig med at der kan arbejdes videre med de ting der er skrevet ned, fordi vi jo så er enige, og ikke behøver afvente yderligere før vi sætter handling bag de gode intentioner...

Kenneth | 10. august 2010

Hej Thomas

Først vil jeg lige sige at vi er meget enige i din blog her. Og det er mere ment som et lille indspark.

For det første så er du jo en person, der har stor inflydelse på en masse personer her på Amino, for ikke at sige at du er et forbilled. Og derfor sluger mange mennesker det råt det som du siger.

JEg er absolut ikke i tvivl om at du har en stor balast, og en stor viden. Og at du gerne vil dele ud af dine erfaringer. Som jeg synes er positivt.

Og jeg ved da også med den moderne teknologi, så er det blevet nemmere at kommunikere, og undgå en masse unødige møder, og samtaler. Og at man kan kommunikere på bedre præmisser for begge parter.

Men mit lille indspark var mere lidt for at sige at det er fint, men at man så også skal tænke lidt selv og så også vurdere om man kan tillade sig de forskellige ting, i forhold til ens position.

Som jeg også skriver, så render jeg heller ikke ret meget til møder. For nu arbejder jeg ikke med raket videnskab. Så det kommer jo naturligt.

Men selvfølgelig skal man sørge for at alt ikke produktivt holdes på et minimum, da vi jo gerne skal tjene penge. Og desværre så er den service jo tit et uundgåligt onde.

/Kenneth

Thomas Rosenstand | 10. august 2010

Tak for uddybningen, Kenneth. Jeg er nu overbevist om, at mine lyttere/læsere her på Amino sagtens kan tænke selv, og det tager jeg udgangspunkt i med denne og kommende videoer.

casras | 11. august 2010

Det er et basalt og meget klart budskab, tror desværre at vi må vente på at, facebook generationen for alvor får indpas før det, om muligt, bliver en udbredt realitet. Jeg er stor fortaler for alternativ mødeform, ikke mindst pga. det på flere plan, resource mæssige spild som eksisterer ved de fysiske møder, men også som nedbrydende for frit samarbejde på tværs af regioner og kontinenter, men som kenneth nævner 'så er det vigtigt lige at sætte et ansigt på', og det er nok det der for evigt vil holde os fast i et helved af fysiske møder, tak Kenneth. Beklager min spydighed...

Flemming Møller | 12. august 2010

Jeg er helt enig. Rejsetid er død tid og et lævn fra den tid hvor der ikke var internet. I dag giver nettet nogle muligheder som skal bruges

Peter Kirkebye | 12. august 2010

Arg - Fik mig til at tænke tilbage til dengang jeg startede med at sælge kopismaskiner og IT-hardware hvor det nærmest var vigtigere at få et nyt møde end en ordre!!

"Hvor mange møder har Du booket i dag, Peter".....hmmm

God videocast, men mener også at "etableringsmøder" med nye kunder er vigtige, men efterfølgende 10 statusmøder er mange overflødige (face2face).

Mvh

Peter

Hvis man vil have flere konkrete tips til hvordan man i praksis kan undgå møder, kan man læse i "4 hour work week" - i følge forfatteren er det også et kæmpe stort problem i USA med møder uden indhold og med masser af spildtid (måske især internt i firmaerne) - men han har nogle forskellige forslag til at undgå disse.

- Kan man ikke undgå møderne, er der er godt tip: Sæt selv en bagkant! Dvs. indled mødet med at sige: "Jeg skal desværre XYZ om 15 min., så hvis vi må gå direkte til sagen/tage detaljerne/øvrige punkter end det essentielle på emailen" eller tilsvarende - det "trick" arbejder jeg selv med at udnytte i øjeblikket. :-)

Technocowboy | 12. august 2010

Hej Thomas,

Fuldstændig enig.

Jeg har flg. regelsæt omkring møder :

1. Jeg melder konsekvent afbud til møder uden agenda (ja - sådan nogle mødeindkaldelser kommer der faktisk)

2. Jeg melder konsekvent afbud til møder der har en agenda der ikke har nogen direkte indflydelse på mine opgaver eller pligter.

3. Jeg prøver så vidt muligt at afværge møder der har angendapunkter inden for mit område, ved at løse dem pr. mail (alternativt telefon)

Fra at have haft ca. 2-3 møder om ugen, har jeg nu ca. et møde hver 6-8 uge - og det har fungeret fint de seneste par år.

"Meetings are where the minutes are kept, and the hours are lost"

mvh

Jan

Lisbeth Rysgaard | 12. august 2010

Fedt indlæg! Jeg er helt enig. Jeg er musiker og sangskriver og har netop co-writet et helt album via skype, fordi vi boede i henholdsvis Århus og København, og ikke havde tid til at mødes hele tiden for at skrive. Skype er genialt!

Pladen er på gaden i oktober under bandnavnet Stereolove og titlen bliver "satellite songs" . Hep hep;-)

Jette | 12. august 2010

Jeg er helt alene i mit firma...og ved I hvad? Jeg elsker at tage ud til et møde og møde andre mennesker og være sammen med nogen... Jeg synes faktisk det ind imellem er ret ensomt at være selvstændig.

Personligt er jeg ikke så meget for at tale i telefon og jeg er heller ikke rigtig til smalltalk - men faktisk skulle det være ret sundt!

Måske er det også sundt at gå til møder!!!?

: ) Jette

Jens Dalsgaard | 12. august 2010

Som iværksætter er møder noget værre tidsspilde. På en tidligere arbejdsplads, blev der holdt ledermøde HVER fredag HELE fredagen, så kunne 10-15 menneskesker sidde og høre om ting der ikke berørte deres arbejde i syv stive timer. Jeg må indrømme at jeg tit sneg mig ud for at lave noget arbejde i løbet af dagen.

Men kig også på andre aktiviteter, og tænk ved dig selv; "Spilder jeg tiden nu?" Jeg er i hvert fald selv skyldig i at sidde og læse Amino blogs, men heldigvis er svaret oftest "Nej, jeg lærer noget af det her"

Johnny Speiermann | 12. august 2010

Ah, jeg mindes de gode gamle dage, hvor vi var hos Microsoft i Dublin til kick-off møder på alle store og mellemstore oversættelsesprojekter.

Der blev sendt en projektleder til ét møde, en localizer eller to til et andet møde og en build engineer til et tredje møde. Alle møder varede som regel 2-3 dage.

Jeg tør slet ikke tænke på, hvad det har kostet for de projekter, der blev oversat til 50-60 sprog. Og de helt store projekter kunne godt kræve deltagelse af 2-3 oversættelsesbureauer pr. sprog og dermed flere projektledere osv. Det var prisen for at "sætte ansigt på".

I dag bruges der præcis 0 minutter på denne type møder, og de er afløst af 40-50 siders dokumenter og en sjælden gang muligheden for at få fjernadgang til softwaren.

Alle projekter blev naturligvis fulgt op med ugentlige projektmøder i oversættelsesbureauet for den interne gruppe, som nemt kunne løbe op i 6-8 personer. En stor del af opgaverne outsources, og så bliver problemer løst løbende via e-mail og webportaler, så f.eks. alle oversættere på alle sprog har adgang til de samme spørgsmål og svar.

For dælen hvor har man i tidens løb brugt meget tid på at sidde en masse mennesker i møde, hvor man så hver især kan præsentere de problemer, som man nemt kunne løse ved at kontakte rette vedkommende i stedet.

Thomas Rosenstand | 12. august 2010

Tak for de mange nye kommentarer!

@Jette: Jeg forstår godt, hvad du mener, og jeg kan sagtens forstå, at møder for dig er en oase, når du til daglig arbejder alene. Jeg tror såmænd også, det er sundt.

Når det er sagt, vil jeg tillade mig at minde dig om (det er du uden tvivl allerede helt med på), at du skal være opmærksom på, at de møder, du indkalder til, er med mennesker, der måske ikke har behov for møder for at "socialisere". Og at du derfor kan risikere at blive stemplet som tidrøver.

Biz Doktor | 12. august 2010

Hej,

Jeg er helt enig - Lige ud af brystet og sikke en masse tid vi alle ville sparer!

Men vi er DANSKE - Vi er et socialt folk og vi giver business to vor venner og dem som vi kender!

Se bare alle de "venne-skandaler" med ordre indefor byggeriet, havde de bare udført det ordentligt og behersket deres griskhed....?

Hvem skrev (hmm jeg læste det her inde forleden)

"Man kan ophede danskerne til krig men så snart vi skal af sted til fronten trænger de lige til en tår kaffe, lidt hygge med grillen eller en kold fra kassen.

Åhhh så dansk!

Så selv om Thomas her har ret og det i 98% er tidsspilde med lange kedelige møder, så opstår der et "venskab" en "connection" mellem folk man har fået sat ansigt på.

Jeg husker også bedst folk jeg har set personligt, måske oplevet noget sammen med...

Men det skal nok komme... det er bare som at lære en gammel hund nye tricks! Det tager en portion tålmodighed....

For midt i den hyggelige danske kultur og mentalitet sidder "jante-loven" og "nu har vi gjort sådanne her i 30 år.. så"

(I kender den godt.. og kan selv færdiggøre sætningen! :))

Men vi er ved at vende så jeg værdsætter dette indlæg fra Thomas - HALLO det er netop nytænkning der skal få Danmark ud af "KRISEN" ud af "Av hvor er det synd for os!"

Så træk op i din SKYPE, køb et webcam (det mangler jeg lige selv at få fat i (mit fine Logitech sphere gik itu)og kom ind i kampen... Med dagens trend med Iphone og Igadgets Android div. så skulle det ikke være så svært for den nye generation at få styr på de relative enkle teknologier!

1-0 til Rosenstand! :-) And out

Peter

Per Ahm | 12. august 2010

Thomas, det kunne vi alle lære lidt af....

Jeg har tidligere hørt en klog mand sige at et møde der tager mere end en time, er spild tid, og dårligt tilrettelagt!

Per Ahm

Biz Doktor | 12. august 2010

Hej!

Per fik lige kuglen til at snurre!

Jeg mener man i Japan lader mødedeltagerne stå op!

Sådan holde de fleste vel korte møder (og alle er vågne [læs lytter efter]) Hehhehe Det var måske en ide!

Alle SKYPE møder på et ben!

Vi mangler bare en SKYPE skole til IT-Mongolerne!! :-) Sorry hvis den ramte!

tommy hammer | 13. august 2010

drop det der dér SKYPE... brug hellere en videotelefon, kræver kun internet forbindelse (altså INGEN computer) og strøm. MEGET bedre billede og lyd ;0), INGEN pixel fejl og forsinkelser så billedet og lyd ikke passer sammen, kan også tilsluttes til fladskærm eller projektor og kræver faktisk næsten ingen k/bit, kun 128!

Hanne Wiese | 13. august 2010

Hej Thomas Rosenstand og Tommy Hammer

Først tak Thomas for et meget konkret og velformuleret indlæg om et på alle måder relevant område at holde fokus på! Et vanemønster, der hører telefoniens barndom til!!! Med 35 år i dansk erhvervsliv, så undres jeg opte over netop dette repetetive "Møde-arrangerende" og dermed udsættende og ellers alment energi- og tidsrøvende fænomen i moderne menneskers adfærd. Især fordi de samme mennesker som regel har lommer eller tasker samt i hvert fald bilen spækket med ultra funktionelt high tech kommunikations- udstyr i alle afskygninger.... Et paradoks eller måske endda to, idet det samme  udstyr, ofte samtidig netop er årsag til afbrydelser eller stressende pres for at skulle aflyttes/læses  under møder eller som 1. prioritet  i mødepauser - så der  for mange ikke er holdt pause med en energigenererende effekt men måske snarere med det resultat, at der nu blot er endnu mere der dræner energi fra konsentrationen om selve det møde, man lige alle har brugt tid og kræfter på  at transportere sig til m.v......

Så Thomas, mange tak for reminderen og lad os alle gøre en indsats for at forholde os konstruktivt kritisk til "mødevanen" og mødeinvitationerne..... samt samarbejde om at sikre høj målsat kvalitet i forberedelse, gennemførelse og opfølgning på de møder, vi så reelt nøgternt beslutter at INVESTERE ressourcerne i! Jeg kalder det fokus  på lønsomhed i såvel kr osom i livskvalitet! Det modsatte er et spild af den slags, der aldrig kan indhentes, for ved midnat er døgnet slut - uanset, om  det er brugt effektivt og med oplevelsen af god livskvalitet eller med skuffelse og tab. Døgnet er for evigt brugt og tid kan hverken opspares eller genbruges!

Tommy Hammer, hvor har du ret - også teknisk kan vi gøre meget på en enklere måde. Tak for indlægget.

Nu skal udbytteværdien  og kundeloyalitetsfremmei fokus, de kommende ugers planer revurderes og ændres.....

Thomas Rosenstand | 13. august 2010

@Tommy: Vi bruger trådløse Skype telefoner her, og de kræver heller ingen computer. Og de er bilige! Når vi skal se hinanden og/eller dele skærm, er det Skype på computer, vi bruger, og vi har nu aldrig problemer med kvaliteten.

Men pyt med om det er det ene eller det andet - det handler mere om at gøre noget effektivt. Så jeg er såmænd enig.

@Hanne: Velbekomme - og tak for kommentaren!

Birger Skytte | 13. august 2010

Lad mig lige slå fast med det samme at jeg blot er under uddannelse og pt i praktik, hvor jeg netop skal arbejde med optimering og forbedring af mødekvaliteten i en større organisation. Jeg er pt også stadig ny i praktikken så måske vil jeg revidere mit indlæg om et par måneder :)

Min vigtigste erhvervserfaring vedrørende møder bunder primært i en stilling som receptionsleder for et hotel i Århus.

Jeg prioriterede møder med kunder højt samt leverandører og mine ansatte. Det ligger så også naturligt til et hotel med konference arrangementer at prioritere møder og konkurrencen i branchen gør at jeg ikke ville fravælge nogen af de møder - dog var de oftest lidt spontane og nysgerrige henvendelser og dermed en potenitel kunde. Jeg kunne i 90% af tilfældene udsætte det jeg var igang med og tage imod kunden med lidt vådt serveret til.

Leverandørerne tog jeg også altid godt imod både potentielle og de eksisterende da der kan være et godt tilbud i vente. For de eksisterende leverandører var det både for at bevare ansigt, god tone og fremtidig servicebehov (det er nemmere at ringe til sin leverandør som man kender og sige - min vare er ikke ok jeg sender den retur og vil gerne ha'.../bytte til.../vente til en anden gang... osv)Dog måtte jeg nogen gange skære igennem ift potentielle leverandører da de oftest sagde hvad der stod i reklamen (send reklamen istedet for) og hvis jeg så spurgte om hvorfor de tænkte på os som kunde eller om de havde et specielt tilbud til os kunne de ofte kun lire et tilbud af som ikke var til OS men til alle og står på side 2 i reklamen. Ergo spildte de min tid, men alle skal have chancen (drejede sig osse kun om ca 2-3 stks/ mnd) .

Vedrørende de ansatte var min dør altid åben, hvis ikke jeg selv var ude i receptionen med dem. Alt hvad de måtte have på hjertet som kunne have den mindste indflydelse på arbejdet eller arbejdsstedet (gode idéer, problemer på hjemmefronten etc) Det giver også loyalitet, respekt og tillid blandt de ansatte.

Se der hvor vi (ikke sikkert det passer ind i andre virksomheders sammenhænge)kunne spare, var de interne møder mellem ledere. Vi havde godt nok brug for en del koordinering mellem afdelingerne, men når alle os mellemledere havde været i vores afdeling i en 3-6 måneders tid kunne man nemt ordne det, når man mødte sin kollega på gangen samt gennem fælles kommunikationsstation (det være sig kalender, opslagstavle, dueslag, infranet og netværk på computeren, en sms, et tlf opkald eller lignende) statusopdateringer til vores ledere ville kunne klares med en mail. Istedet var vi tvunget til morgenmøde hver dag, ½ dags møde 1-2 gange om ugen med statusopdateringer, samt ugen der gik møder, hver fredag eftermiddag. Et større møde engang om måneden godt nok med lidt højere til loftet og vi spiste sammen, men på et fagligt niveau stadig tidspilde.

Opsummering: Jeg fortryder ikke og tror heller ikke jeg ville prioritere anderledes idag mht salg og service møder (kunder og leverandører)trygheden, tilliden og arbejdsmoralen fra mine ansatte ville jeg heller aldrig fortryde og håber at uanset hvor højt i hierakiet jeg måtte ende stadig har en åben dør for ansatte. Dette fordrer jo så godt nok noget prioritering og omtanke fra de ansatte og der er forskel på 15-25 ansatte og en koncern med 100+ ansatte. De interne møder med dagsordner, der næsten var ens fra gang til gang og med hvert punkt uddybet samt alle skal høres disciplin var i mine øjne tidsspilde.

Jeg forestiller mig det må variere hvordan man prioriterer sine møder alt afhængig af virksomhed og stilling, men tror det afhænger af om det er et informationsmøde eller et kommunikationsmøde. Det første kan klares med teknologi eller pen og papir. det andet (kommunikation) er vigtigt for så mange ting som rækker udover økonomi og målbare tal.

NU blev indlægget alligevel langt beklager :) men ville lige give mit indspark også og vil så belemre jer med et nyt når min praktik er ovre, såfremt det viser sig at jeg tager grueligt fejl.

steenolsen | 14. august 2010

Så sandt som det er sagt! Nogle møder er dog afgørende vigtige - ikke mindst ved opstart af komplekse projekter med nye kunder. Og så kan det være en præmis fra kundens side, at de vil mødes. Jeg har en stor kunde, der kræver fysisk fremmøde hver uge, hvor vi aflægger rapport og planlægger næste uge. Det er okay, sat ind i sammenhængen, men det har været rart med sommerferien :-)

Nogle gange har jeg overvejet at "tage ferie" (udad til) bare for at få lavet en masse...

Erik Aasted Andersen | 15. august 2010

Tak for interessant indlæg/video.

vi har mistet en af vores stor kunder i USA / Miami, hvor vi kommunikerede via telefon og mail, vi er nu igang med at søge en ny distributør i USA.

Mvh.

Erik Aasted Andersen

HOMEbase Contract

Thomas Rosenstand | 19. august 2010

Velbekomme, Erik. Og held og lykke med jagten efter ny distributør!

fido4321 | 20. august 2010

Meget relevant emne....

Stående måder som bruges i bla. Japan siges også at have en god effekt på mødeaktiviteten og eller mødelængden.

 

Om denne blog


Få besked når Thomas skriver


Tjen mere på brug af AdWords



Vil du tjene mere på at bruge AdWords, undgå at betale en krone mere end nødvendigt for dine klik og bevæge dig væk fra fornemmelsen af, at det er "for dyrt" med de der AdWords?
Klik her


Thomas på Twitter

Hvis du vil have besked når Thomas og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer