Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Rolf Høegh fra Resultatskaber.dk og Place2live Er vi vidne til detailhandelens kollektive selvmord?

Er vi vidne til detailhandelens kollektive selvmord?

6.655 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
16 January 2015

Er vi vidne til detailhandelens kollektive selvmord?

Ja, en hård overskrift
men skrevet med et kærligt håb om at detailhandelen vågner op

Når jeg spørger dig
Hvornår fik du sidst en god oplevelse i en butik?
Kan du så hurtigt komme med en række herlige oplevelser i sidste uge?
Eller skal du - som de fleste - grave noget frem som ligger langt tilbage i tiden 

Hvorfor får vi ikke en god oplevelse?
Ikke blot ind i mellem - men hver eneste gang?
Ligner du og jeg måske nogen som ikke har råd til at købe?

Jeg testede 10 butikker i sidste uge 

De 9 af dem har givet følgende tamme oplevelser:
Ingen kontakt overhovedet - ikke et smil fra en ansat. INTET. Jeg følte mig lidt dum.
Nogle er kommet hen med ordene: "Er der noget jeg kan hjælpe med?"
Den mest tåbelige sætning, for så svarer vi stort set alle: "Nej tak. Jeg kigger lige"
Men smart nok, for nu kan ekspedienten lunte tilbage til sin kollega - og kan fortsætte den samtale jeg afbrød dem i.

Når du så tager en vare ud og højlydt siger til ægtefællen: Tror du, at de har den i din størrelse (voldsomt købssignal), så sker der oftest INTET. Ingen kommer.
Går jeg hen til ekspedienten og spørger om de har den i en anden farve - svarede de fleste: Hvis den ikke er der, så har vi den ikke.
Ja det sagde de sgu...

I en enkelt butik lokkede jeg ekspedienten til at gå ud på lageret for at se om de havde en. 
Hun gik ud - og kom tilbage efter 12 sekunder - og sagde: Vi har ikke flere.
Havde hun så bare hygget sig i 1 eller 2 minutter derude, så jeg måske virkelig troet på at hun kiggede efter... 

Den 10. butik gav en glimrende oplevelse
Så jeg var trods alt glad. Dér mødte jeg noget så usædvanligt som en sælger.
Det fik mig til at tro på, at ikke alle er er klar til at begå selvmord. Det glæder mig.

Men 1 ud af 10...
Det kan man ikke være bekendt, kan man?

Mange detailhandlere brokker sig over den øgede nethandel

Selvfølgelig er web butikkerne en alvorlig konkurrent
Men husk når der blæser kraftig modvind kan du vælge
1. at bygge læhegn og håbe stormen lægger sig (det gør den ikke her)
2, eller bygge de største vindmøller der findes

Altså: Man kan være opgivende eller tage kampen op.
Vil du tage kampen op, så indfør dette:

  • Giv kunderne en god oplevelse - hver eneste gang
  • Lad være med at sige: "Er der noget jeg kan hjælpe med?". der er mange andre gode måder at byde folk velkommen på
  • Vær sælger -  ikke ekspedient eller ordremodtager - og vær stolt af det
  • Stil spørgsmål til kunden og LYT interesseret (den eneste måde du kan finde kundens behov)
  • Vær ægte interesseret i kunden
  • Tal ikke om produktet - men om hvad produktet kan gøre for kunden
  • Husk det er kunden som er i centrum - ikke dig eller din virksomhed. 
  • Behandl enhver reklamation så kunden næsten er glad for at fejlen opstod
  • Lav mersalg - hver gang det er muligt - og det er det ofte
  • Lok aldrig kunden til at købe noget de IKKE har brug for.
  • Brug nogle teknikker for at gøre folk "en smule" nervøse for at handle på nettet.
    Gøres det elegant med den rette spørgeteknik virker det. Ellers ikke.
  • Lav en webshop som supplement til din butik.
    Mange kan godt lide at handle i webshops som har en rigtig butik også.

Går du i gang med det samme?

- så er du med til at sikre at din butik ikke deltager i selvmordet...

God vind. Glæd dig til at kunderne strømmer ind.

Bedste hilsener
Rolf

Rolf Høegh
Resultatskaber.dk og Place2live

 

 

 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Rolf skriver Skriv dig op