Amino Ekspertblog

Ekpertblogger på Amino om Iværksætterøkonomi og regnskabsudfordringer

Regnskab for begyndere: 4 - skattemæssige fradrag

24. juli 2011 | 4.607 Visninger| 18 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Anette Sand fra Regnskabsskolen

Ekpertblogger på Amino om Iværksætterøkonomi og regnskabsudfordringer

Der er forskel på momsfradrag og skattemæssige fradrag. I sidste indlæg skrev jeg om momsafregningen, og det har ikke noget med det skattemæssige resultat at gøre. Nogle udgifter må vi ikke løfte momsen af, men der er stadig fradrag for udgifterne, når det kommer til skatteregnskabet.

For personligt ejede virksomheder er det på den årlige udvidede selvangivelse, vi skal oplyse, hvor meget overskud, virksomheden har haft, som vi skal betale skat af. Udregningen ser sådan ud:

Indtægter i virksomheden (uden moms)
minus skattemæssigt fradragsberettigede udgifter
= skattepligtigt resultat


Det er derfor vigtigt at vide, hvilke udgifter, der er fradragsberettigede, og hvilke der ikke er. Du skal ikke snyde i skat, men du skal heller ikke snyde dig selv.

For nogle iværksættere er det svært at vænne sig til at tage stilling til, om en udgift vedrører virksomheden eller om den vedrører privaten, men det er vigtigt at få delt udgifterne rigtigt op. Kører du med offentlige befordringsmidler både for firmaet og privat, så hav to klippekort. Del dine indkøb i supermarkedet op, så virksomhedens indkøb er på en kvittering (og betales med firmadankortet) og de private på en anden (og ikke med firmadankortet!).

Hver virksomhed kan trække de udgifter fra, som medgår til at ”erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten”. Det er forskelligt, hvad vi har brug for, og derfor kan ikke alle virksomheder trække de samme udgifter fra. Ikke engang inden for samme branche.

Almindelige fradragsberettigede udgifter er vareforbrug, udgifter til personale og lokaler, administrationsudgifter (f.eks. kontorartikler, forsikringer, revisor, faglitteratur mv.), kørsel/anden personbefordring og reklameudgifter. Men så let er det selvfølgelig ikke. Der er mange undtagelser, denne liste er langt fra fyldestgørende, men her er nogle stikord:

Vareforbrug: Kun de varer, der er brugt til videresalg. Varelageret er ikke skattemæssigt fradragsberettiget.

Erhvervslokaler i privatboligen: Mange og skrappe krav skal være opfyldt, herunder at rummet faktisk skal være ubeboeligt. Spørg SKAT i hvert enkelt tilfælde.

Kørsel i privat bil: Man fører kørebog og udbetaler sig selv skattefri kilometerpenge efter statens satser. I 2011 er det 3,67 kr. pr. km. for de første 20.000 km., herefter falder satsen til 2,00 kr. pr. km.

Rejseudgifter: Nødvendige rejser efter regning, dvs. firmaet betaler udgifterne, eller du kan beregne og hæve diæter efter statens takster. Satsen er i 2011: 455 kr. pr. døgn til fortæring og 195 kr. i logigodtgørelse. Hvis du får fradrag for diæterne, er der en max-grænse på 50.000 kr., som er indført i 2010. Hør nærmere hos SKAT, hvis det er aktuelt for dig.

Telefon, internet og hjemmearbejdsplads: Alle de tre dele er omfattet af den nye multimedieskat, og som selvstændig kommer du formentlig til at betale multimedieskat, da du også har firmaets mobiltelefon til rådighed uden for arbejdstiden. SKAT har udgivet en pjece om multimedieskatten, som du kan her.

Profilbeklædning: Kun med synligt logo, det er bestemt ikke en konto til køb af privat tøj på firmaets regning. Og der er forskel på en T-shirt med stor reklameværdi (OK) og et lækkert jakkesæt til ejeren, når han skal på messe.

Repræsentation: Kun 25% af udgiften er fradragsberettiget. Og du skal kunne redegøre for hvem, du har spist med/givet gaver og i hvilken anledning.

- og spørg i debatten, hvis du er i tvivl, der er altid en eller anden debat om fradrag kørende.

Næste gang skriver jeg om, hvad det vil sige at bogføre sine bilag.

Læs også


Kommentarer

Allan I  den 24-07-2011 kl. 12:17

Hej Anette,

Fantastiske indlæg du har gang i her! Keep 'em coming. ;-)

Et enkelt spørgsmål:

Varer, som er brugt til demonstration eller givet væk som vareprøver:

Hvordan forholder det sig mht. moms og fradrag for disse?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Frank Rasmussen  den 24-07-2011 kl. 12:44

Hej Anette.

Rigtig god artikel, er imponeret over indholdet, det er meget brugbart og helt gratis. Keep up the good work :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kenneth  den 24-07-2011 kl. 14:38

Jeg savner lidt mere om driftmidler, som overhovedet ikke bliver berørt.

Kenneth

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 24-07-2011 kl. 15:22

@ Kenneth: Driftsmidler kan måske få et indlæg for sig selv senere, det er ikke "bare lige".

@ Allan: Demonstrationsvarer: Fuldt fradrag (og fuldt momsfradrag). Vareprøver: Det kommer an på,hvem der har prøvet varerne. Men er det potentielle kunder: Fuldt fradrag og fuldt momsfradrag. Er der tale om dig selv, som udtager til at afprøve eller ansatte, der får vareprøver med hjem, er der særlige regler at tage hensyn til.

Dbh

Anette

Er kommentaren brugbar? 0 0
Preben Munter  den 11-08-2011 kl. 12:11

Hej Anette,

Der er forskellige %-satser for hvor stor en andel af momsen man kan afløfte for forskellige typer omkostninger.

Og der er forskellige %-satser for det skattemæssige fradrag.

Men er det ikke rigtigt opfattet, at den del af momsbeløbet man evt. ikke kan afløfte, kan tillægges den oprindelige omkostning excl moms og derved øge skattefradraget?

Ved multimedier, der fx benyttes 50% privat, kan man afløfte 50% af momsen, og det skattemæssige fradrag i virksomheden er det fulde beløb excl moms plus de resterende 50% moms. Men er det ikke specielt for multimedier, at den private momsandel kan fratrækkes i virksomhedens driftsregnskab, eller gælder dette mere generelt?

Hilsen Preben  

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 11-08-2011 kl. 23:57

"Men er det ikke rigtigt opfattet, at den del af momsbeløbet man evt. ikke kan afløfte, kan tillægges den oprindelige omkostning excl moms og derved øge skattefradraget?"

Anette: Jo, det er helt korrekt. Også vedr. multimedier.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Preben Munter  den 12-08-2011 kl. 12:06

Mht til mit sidste spørgsmål skal jeg lige være helt sikker: Kan man generelt fratrække den private momsandel - fx fra en "blandet" kontorstol - i virksomhedens driftsregnskab? Jeg ville umiddelbart tro, at hvis jeg køber en kontorstol til kr 4000,- excl moms, der benyttes 50% privat, kunne jeg afløfte kr 500,- i moms (50%) og fradrage kr 2000,- i driften. Resten: kr 2000 + kr 500 skulle betales af den private husholdning.

Men hvis den private momsandel generelt kan overføres til virksomhedens drift (ligesom ved multilmedier) er det jo bare dejligt!

Hilsen Preben

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kirsten Vibeke Schmidt  den 16-08-2011 kl. 11:25

Hej

Jeg vil lige høre om, hvis jeg og min mand køber/ lejer en bolig og bruger det ene værelse/lokale til min klinik, så kan trække det fra eller vil være fradragsberettiget? Et andet spørgsmål er, at jeg lige nu "Kun" er selvstændig Herbalife forhandler, men med min klinik , hvor jeg yder massage og sportsmassage og dermed også vil tage ud til klienter/ kunder, vil kombinere mine Herbalife produkter med min snarlige egen klinik, da skal forholde mig? Har jo dermed mit Arbejde/erhverv på hjemmefronten, samt ude blandt andre mennesker på begge områder?

Håber du forstår mine spørgsmål.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 17-08-2011 kl. 11:22

Når du indretter en klinik er jeg sikker på, at SKAT vil kunne forstå, at rummet ikke kan bruges til andet end erhverv. Derimod kan det blive lidt svært med dine produkter - med mindre der er så stort et lager, at vi taler om reolfulde, så rummet er helt ubeboeligt.

Læs mere her om fradrag for erhvervslokaler i hjemmet:

anettesand.dk/.../fradrag-for-kontor-i-hjemmet

Er kommentaren brugbar? 0 0
Crocca  den 22-08-2011 kl. 15:18

Hej Anette

Jeg har lige et spørgsmål ang. fradrag for Fragt. Jeg har en webshop, og i den forbindelse er der jo fragt fra mine leverandører. Postere jeg hele beløbet under omkostninger?

Porto fra GLS og Postdanmark for varer leveret til mine kunder faktureres vel også under omkostninger (men uden moms)? Har jeg forstået det korrekt? Evt. må du gerne vise et simpelt eksempel. Tak

Mvh.

Crocca

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 14-09-2011 kl. 09:55

Hej Crocca

Ja, både fragten fra leverandører og fragten til dine kunder er omkostninger. Men på hver sin konto i regnskabet, især hvis fragten til kunderne er momsfrit med PostDanmark. Det er vigtigt at holde tingene adskilt - momset eller ikke momset.

/Anette

Er kommentaren brugbar? 0 0
stenberg24333  den 28-03-2012 kl. 22:39

Hej Anette.

Nu har jeg en mindre vagtvirksomhed, med ansatte.

Men hvordan med deres løn. skal jeg ligge den oven i min egne faste udgifter, eller skal den stå for sig selv på selvangivelsen...?

Kan ikke rigtig finde en rubrik til det....

Hilsen Claus

Er kommentaren brugbar? 0 0
Tine Hansen  den 10-04-2013 kl. 11:05

Hej Annette.

Jeg skal starte en lille kursusvirksomhed op. Kursisterne skal have forplejning på kurset. Mine kurser skal afholde "ude i byen", f.eks. på et hotel. Dér kan man købe såkaldte dagspakker, som er en samlet pakke for lokale, it-udstyr og forplejning. Kan jeg trække disse udgifter fra i skat?

Venlige hilsner

Tine :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 14-04-2013 kl. 13:34

Hej Tine

Ja, du kan trække udgften fra i dit skattemæssige regnskab. Når det gælder moms, er reglerne lidt mere komplicerede, da du (når det gælder kurser) kun kan trække en fjerdel af momsen fra i dit momsregnskab vedrørende bespisningen.

Dbh.

Anette

Er kommentaren brugbar? 1 0
Cap'n Halfdan Timm  den 14-04-2013 kl. 13:41

Hej Anette,

Kan jeg ikke få dig til at uddybe punktet omkring at en T-shirt er OK, mens man presser den med et jakkesæt?

Tak for dine indlæg. Jeg købte alle dine bøger for et par dage siden - dem glæder jeg mig til at modtage. :-)

Mvh. Halfdan

Er kommentaren brugbar? 1 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 14-04-2013 kl. 15:02

Hej Halfdan

Tak for din kommentar - jeg håber, du får udbytte af bøgerne. Spørgsmålet om tøj er uddybet i Bogen om fradrag, men lige kort:

Det forventes, at man selv sørger for sin påklædning. Det vil sige almindelig påklædning, og er jakkesæt almindeligt i den verden, du bevæger dig i, er det derfor en privat udgift. Det er kun tøj, som bliver mere slidt eller mere beskidt end ved almindelig brug, der er fradragsberettiget. Og så uniformering: Hvis man vælger at købe T-shirts, forklæder eller lignende, for at præsentere virksomheden eller for at alle skal have samme udtryk i butikken, på messen mv., er det en anden type udgift. Det kan både være for at beskytte sit eget tøj (forklæde) og for at reklamere (T-shirts). Det vigtigste er, at firmabeklædningen ikke erstatter normalt tøj, men kan anses som noget ekstra, der bruges at hensyn til arbejdets udførelse.

Dbh.

Anette

Er kommentaren brugbar? 1 0
Tine Hansen  den 22-04-2013 kl. 22:15

Kære Anette.

Tak for dit svar på mit spørgsmål om skattefradrag vedrørende kursusvirksomhed. Jeg skal lige være helt sikker på, at jeg har forstået det rigtigt. Hvis en dagspakke på et hotel koster 625 kr. incl. moms - ser regnskabet da sådan her ud:

625 kr. i alt - heraf er 125 kr. moms - jeg kan trække 25% fra = 31,25 kr

Hvor meget kan jeg så trække fra i det skattemæssige regnskab? De 500 kr. som er beløbet uden moms? Eller de 500 kr. + 94,75 kr. (som er det beløb jeg har betalt i moms, men ikke kan trække fra i moms).

På forhånd tak for svaret - og tak for din fantastiske store hjælp :-)

Mange hilsner

Tine

Er kommentaren brugbar? 1 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 23-04-2013 kl. 08:00

Skattemæssigt kan du trække resten fra - ifølge min lommeregner bliver det 593,75.

Dbh.

Anette

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 
 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: en + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 


Få besked når Anette skriver


Uddannelsesstøtte - også til iværksættere!

Tag på kursus i bogføring og årsregnskab tilrettelagt for iværksættere, og få dækket din tabte arbejdsfortjeneste ved at søge SVU-støtte til kurset.

Læs mere her: Indledende erhvervsøkonomi


Anette på Twitter

Hvis du vil have besked når Anette og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer