Amino Ekspertblog

Ekpertblogger på Amino om Iværksætterøkonomi og regnskabsudfordringer

10% rabat - 33% på bundlinjen

8. november 2010 | 4.218 Visninger| 13 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Anette Sand fra Regnskabsskolen

Ekpertblogger på Amino om Iværksætterøkonomi og regnskabsudfordringer

Er du klar over, hvad dine rabatter koster dig?


Det kan være fristende at give rabat for at få en aftale i hus. Men det er dyrt. Hvor dyrt afhænger af, hvor stort dit dækningsbidrag er - det vil sige, hvor stor en del af din indtægt, du bruger til at betale for varer eller køb af arbejdskraft med.

Hvis vi forestiller os, at du har et dækningsbidrag på 30% (det vil sige, at du køber dine varer til 70 kr. og sælger dem for 100 kr.), ser regnestykket sådan ud, når du giver 10% rabat:


Normalpris 10% rabat, uændret salg Antal solgte med 10% rabat for at nå samme bundlinje
Antal solgte enheder  1.000 1.000 1.500
Pris pr. enhed 10 9 9
Omsætning  10.000 9.000 13.500
Vareforbrug 7.000 7.000 10.500
Avance 3.000 2.000 3.000

Som det fremgår, er det nødvendigt at øge styksalget med 50%, hvis man giver 10% rabat på varer, hvor man har en avance på 30%. Det skyldes, at rabatten gives på salgsprisen, mens kostprisen (indkøbsprisen) pr. enhed er uændret.

I den forbindelse skal du være opmærksom på, at der herudover går længere tid, før kunden vender tilbage for at foretage genkøb af varen, hvis kunden allerede har købt 50% flere, end kunden ellers ville have købt. Denne beregning er god at lave, inden du beslutter dig for at opnå mersalg ved at give rabatter.

Du kan få nogle vigtige nøgletal beregnet automatisk i dette regneark: http://franciskaner.dk/nogletal.xls.

Kommentarer

Thomas Reberholt  den 08-11-2010 kl. 20:17

Dit link virker ikke kan du ikke smide et nyt vil gerne prøve det værktøj

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 08-11-2010 kl. 20:39

Det virker nu fint fra mine PC-ere, franciskaner.dk/nogletal.xls (prøv at kopiere det ind, der skal komme en lille box frem).

Hvis det stadig driller, så send mig en mail på [email protected], så sender jeg filen direkte.

Dbh

Anette

Er kommentaren brugbar? 0 0
Fashion-Seller  den 09-11-2010 kl. 02:35

Det er noget, som mange sikkert ik tænker over!

Og 50% flere ordre/merbestillinger = 0-50% flere omkostninger til pakning eller behandling af ordre. Så der er faktisk meget, som man lige skal tænke over!

Iøvrigt virker begge links til regnearket ;D  

Er kommentaren brugbar? 0 0
Nikolaj Mogensen  den 09-11-2010 kl. 08:14

Dejlig øjenåbner - det vrimler med rabatkoder overalt på nettet og jeg må da indrømme at jeg også bruger dem flittigt.

Hvad tænker du om den eksplosive vækst i sociale rabatordninger som daily deal og downtown? Kan man med fordel nærmest give sin produkter ud til en stor skare af mennesker?

Personligt tror jeg det kan have stor effekt at skabe awareness via sådanne service. Om det så kaster noget reel mersalg af sig bagefter det skal jeg ikke kunne sige.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 09-11-2010 kl. 11:26

Jeg tror kender downtown.dk og får mails fra dem et par gange om ugen. Som markedsføringsredskab tror jeg, at det er et rigtig godt medie, for vi, som får de mails, skimmer jo tilbuddene igennem og bliver opmærksomme på forretninger, vi ikke kendte før. Så: Hellere smide pengene efter kunderne ved at give rabatter end efter aviserne ved at købe annoncer. Som forretningsmodel skal man være mere forsigtig: Kun hvis det viser sig at

1. kunderne vender tilbage (f.eks. at man har et loyalitetsprogram klar til, når de kommer første gang) eller

2. der er et betydeligt mersalg sammen med ordren

virker det i længden.

Jeg giver rabatter på kurser: "Sidste-øjebliks-rabatter" og overvejer, om jeg skal lave en FB side alene til dem, som gerne vil høre om den slags. Men det er ud fra betragtningen, at når kurset er oppe at stå, så koster det ikke væsentligt mere at have en ekstra kursist med. Det skyldes, at vareforbruget er beskedent i forhold til de mere faste omkostninger (=underviserløn og evt. lokaleleje, når vi ikke er i København og bruger vores egne lokaler).

Det kan så give nogle overvejelser: Vil færre kursister købe kurserne til fuld pris, hvis "man" ved, at man kan få rabat ved at vente? Så foreløbig er det nogle enkeltstående forsøg jeg gør mig på den konto, som f.eks. det opslag, jeg lavede i går: www.amino.dk/.../106317.aspx.

Dbh

Anette

Er kommentaren brugbar? 0 0
Drømmespirer  den 10-11-2010 kl. 12:14

Tankevækkende og en øjenåbner - Tak!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Erik  den 10-11-2010 kl. 15:24

Rabatter flytter varer, og det er kun godt.

Man er altså også nødt til at tænke på, at man mange gange har et varelager, der skal forrentes. Dertil kommer også at man også hurtig kan få opbygget et ukurant lager, hvis man ikke gør noget aktivt, og et ukurant lager kan være livstruende for en virksomhed.

Det er da også sjovere at få solgt nogle varer, end at sidde med sin lommeregner og kalkulere, hvad en rabat koster på den lange bane.

Folk glemmer hurtigt at en vare har været nedsat i en tidsbegrænset periode. Det er i hvert fald en erfaring vi har gjort i mit firma, og vi tjener ret mange penge på at give tidsbegrænset rabat.

Prøv det - det virker.

Med venlige hilsner

Erik

Er kommentaren brugbar? 0 0
Flemming H.  den 10-11-2010 kl. 16:23

Meget spændene artikel! - Det tror jeg vi er mange der ikke havde tænkt over i forvejen.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jakob Jenkov  den 10-11-2010 kl. 16:34

Anette, dit regnestykke er lidt forsimplet. Rabatter kan godt betale sig, hvis man gør det "rigtigt". At gennemgå alle mulighederne for rabatter, vil tage en længere blog-post at skrive, så her er bare lige et par eksempler.

De fleste virksomheder har en stående udgift (faste udgifter), som f.eks. husleje, løn osv. som de skal betale, uanset hvor mange varer de sender over disken. Derfor kan 2.000 kr. dækningsbidrag være bedre (salg til rabat), end 0 kr. dækningsbidrag hvis du intet sælger (salg til fuld pris).

Hvis man ved ikke at give rabat har et overskud på 3.000 kr., og ved at give rabat opnår bare de samme 3.000 kr., så giver din øgede omsætning mulighed for at opnå rabatter ved indkøb af varer. Du sælger mere, og skal derfor købe større partier hjem, hvorved du muligvis kan få mængderabat.

Hvis du giver tidsbestemte rabatter, kan du flytte store mængder varer på kort tid. Din investering i varelageret er altså ikke bundet så længe af gangen.

Dertil kommer, at du måske kan "batche" forsendelsen sammen på færre dage med tryk på, lige efter en tidsbestemt rabat, så du kan bruge de andre, frie dage, til at pushe nogle andre produkter, eller taget et deltidsjob ved siden af, eller holde fri. Tidsbestemte rabatter kan altså bruges til at sælge en masse, på kort tid, og så holde fri eller arbejde med noget andet, resten af tiden.

Der er en del flere muligheder for at lave smarte rabatter, men som sagt, så kan man skrive en hel lille bog om mulighederne. Måske jeg får taget mig sammen til at skrive et indlæg her på Amino om emnet i fremtiden :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 10-11-2010 kl. 16:35

Tak for kommentarerne.

Regneeksemplet er taget fra "Nøgletal i praksis", som jeg udgav i Inloco regi for nogle år siden. Den kan fås som e-bog hos Myll til 69 kr.: www.myll.dk/.../virksomhedsstart.html

Dbh

Anette

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jesper Laugesen  den 10-11-2010 kl. 17:20

Meget teori - og meget lidt købmandskab i det indlæg :)

Men allerede nævnt flere punkter som spiller afgørende ind, så som mængderabatter, holdbarhedsdatoer, mersalg, nye kunder, markedsføring og meget meget mere.

Brugt med omtanke er rabatter - og store rabatter - det som kan få din virksomhed op i en ny liga.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 10-11-2010 kl. 17:28

Ja, ja, ja - jeg ved det godt. Men for de, som ikke er vant til at regne på tingene, er det nu en god øvelse at gøre :). Som nævnt i en kommentar tidligere, bruger jeg også rabatter, så det er ikke for at skræmme folk væk - men omsætning alene gør det jo ikke, der skal også være lidt til bundlinjen.

/Anette

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kurt Larsen  den 20-11-2010 kl. 20:10

Udemærket indlæg Anette. Men som der er sagt tidligere, så er det meget forenklet det eksempel du kommer med :) Men den er stadig god at have i baghovedet hver gang man smider en rabatkode afsted til en kunde :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Om denne blog


Få besked når Anette skriver


Gratis informationsmøde

Gratis informationsmøde

Brug et par timer i godt selskab på at tale om regnskabsarbejdet i nye virksomheder. Hør om kravene til regnskab og bogholderi,  regnskabsprogrammer, skat, private indskud og meget mere.

Du kan på mødet stille spørgsmål om alt, hvad du vil vide vedrørende bogføring, regnskab og administration.
Klik her for at tilmelde dig
.


Anette på Twitter

Hvis du vil have besked når Anette og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer