Amino Ekspertblog

Ekpertblogger på Amino om Iværksætterøkonomi og regnskabsudfordringer

Kredit: Udsættelse af skat og moms i 2. halvår 2009

22. august 2009 | 2.637 Visninger| 10 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Anette Sand fra Regnskabsskolen

Ekpertblogger på Amino om Iværksætterøkonomi og regnskabsudfordringer

Jeg har tidligere skrevet, at fristerne for A-skat, AM-bidrag og moms måtte ændres for at undgå problemer med "store, stygge 1. september", hvor nogle virksomheder skulle afregne 2 måneders skat og bidrag og moms for op til et helt år.

Nu har SKAT så meddelt, at fristerne udskydes. Denne gang med en aftrapningsordning for A-skat og bidrag: Måned for måned bliver udsættelsen kortet 5-6 dage ned, og det er da heldigt for os, at de fleste bruger lønsystemer til administration af denne slags indbetalinger, for indberetningen til eIndkomst er ikke ændret, kun indbetalingen. (Så god arbejdslyst til Multidata og de andre lønsystemer.....)

A-skat og bidrag bliver sværest at få betalt i oktober for de små og mellemstore virksomheder, hvor der skal betales for august måned den 5. oktober og for september måned den 28. oktober. Så for de virksomheder, hvor lønninger udgør en væsentlig del af omkostningerne, er pinen udsat fra 1. september (den gamle kreditpakke) til 28. oktober (den nye kreditpakke). Vi må da håbe, det hjælper nogen!

For momsen er det både indberetningen og indbetalingen, der er forlænget. Men ikke for de, som afregner halvårligt.

Jeg har kopieret fristerne fra SKATs pressemeddelelse:

Type/periode

Nuværende frist

Ny frist

A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, store virksomheder

Juli 2009

31. august 2009

31. august 2009

August 2009

31. august 2009

24. september 2009

September 2009

30. september 2009

19. oktober 2009

Oktober 2009

30. oktober 2009

12. november 2009

November 2009

30. november 2009

7. december 2009

December 2009

30. december 2009

30. december 2009

A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, små og mellemstore virksomheder.

Juli 2009

10. september 2009

10. september 2009

August 2009

10. september 2009

5. oktober 2009

September 2009

12. oktober 2009

28. oktober 2009

Oktober 2009

10. november 2009

23. november 2009

November 2009

10. december 2009

16. december 2009

December 2009

18. januar 2010

18. januar 2010

Moms, store virksomheder (månedlig afregning)

Juni 2009

25. august 2009

25. august 2009

Juli 2009

25. august 2009

21. september 2009

August 2009

25. september 2009

13. oktober 2009

September 2009

26. oktober 2009

9. november 2009

Oktober 2009

25. november 2009

1. december 2009

November 2009

28. december 2009

28. december 2009

Moms, mellemstore virksomheder (kvartalsvis afregning)

3. kvartal 2009

10. november 2009

1. december 2009

Så næste store momsfrist er den 1. december 2009, 20 dage senere end normalt. Det er der nok heller ikke så mange, som vil skrive takkebreve til regeringen om.

 

Læs også


Kommentarer

Slettet Bruger  den 22-08-2009 kl. 14:37

Aftrapningsordningen blev offentliggjort for 2½ måned siden så betalingsfristerne og tiltaget kan vel næppe siges at være en nyhed.

Hvor der stadigvæk kan ligge en udfordring er for de virksomheder som er på halvårsafregning og hvor et års moms forfalder. Der er stadigvæk en risiko for at korthuset falder for en lang række af disse små virksomheder i de kommende uger.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 22-08-2009 kl. 15:28

OK - ikke så meget af en nyhed. Men alligvel praktisk at vide.

Og ja, det er de virksomheder med halvårlig momsafregning, som har særlige store udfordringer den 1. september.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Slettet Bruger  den 22-08-2009 kl. 15:42

Vi er ikke uenige om det praktiske i informationen.

Problemet med dit indlæg er efter min mening, at det udtrykker handling fra Folketingets side. En handling som i de forgangne uger mest har været snak snak og atter snak.

Den 1. september bliver spændende - hvor mange er små virksomheder vil der blive sat spot?

En helt anden probelmstilling som vi lang hen af vejen ikke har fokuseret på er krisens betydning for de tilgodehavender vi som selvstændige har ude hos vores kunder.... Risikerer vi at blive sorte-per når SKAT mangler deres momsbetaling og starter udlægsforretningerne og dermed inddirekte skubber os andre tilbage fordi vi har været "flinke" og ikke har kørt en hård linie i forbindelse med opkrævning af vores tilgodehavender?

Ja det bliver nogle spændende måneder at se frem til.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 22-08-2009 kl. 15:56

Enig. Det er meget spændende. Visse banker er jo kommet ud med forrygende gode resultater - krisen og behov for bankpakker taget i betragtning. Mon man kan forvente assistance fra den side?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Indehaver Charlotte Hansen  den 23-08-2009 kl. 09:42

Som halvårsmomset er jeg en af dem der ser frem til en stor afregning d. 1/9. Det var kærkomment da udskydelsen kom, men allerede dengang kunne man forudse at hvis det betød en afregning for et helt år til september, så ville det bare være som at trille en snebold.

Selvfølgelig kan man jo bare lægge momsen til side, men der var jo en grund til at momsen blev udskudt. Man ønskede at virksomhederne skulle bruge pengene på investeringer, og holde hjulene i gang. Nu skal pengene så graves frem, og så må man jo håbe at virksomhedernes investeringer allerede har tjent sig selv ind på et halvt år, så pengene igen er fri. Det virker ikke helt realistisk.

Jeg forudser ligesom i andre, at mange virksomheder må lukke. Bankerne vil formentlig ikke være villige til at hjælpe hvis man ikke kan klare momsen, og afregning af et helt års moms kan tage modet fra de fleste.

Vi har heldigvis vores på det tørre, men jeg håber alligevel at regeringen vil komme med en aftrapningsordning for halvårs SMV'er. Det er de spirende virksomheder der rammes hårdt her til 1/9.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Henrik Krogh  den 23-08-2009 kl. 10:15

Præcis Charlotte. Det er de spirende virksomheder, men desværre også samtidigt de mest økonomisk udsatte. Bliver spændende at se om der dukker nogle nye tiltag op på mållinien...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Oliver Nielsen  den 24-08-2009 kl. 21:25

Ja, jeg er en af dem som er halvårs-afregnet. Og må med sørgmodighed konstatere at momsafregningen er med til at tage pusten ud af min økonomi.

Kombineret med afbestilling + en dårlig betaler (måske pga krisen?) og generelt svært forretningsklima, så sidder jeg her og føler mig i samme situation som når man i Matador godt kan se at man lige så godt kan give op, for man er hele tiden nødt til at pantsætte. Skakmat. Næsten.

Tjaeh... Og jeg som gik og varslede dommedag overfor familie og venner i god tid, men kun fik "aaahh Oliver, så galt bliver det da ikke" som respons, men nu ER min far f.eks. brændt inde med et hus han ikke kan sælge. Hvilket jeg frygtede før krisen brød ud. Med logik var det til at forudse at boligpriserne var urealistisk høje (boubletrouble looming), og at friværdi ikke er lig med velfortjente penge.

I årevis var jeg ved at brække mig over regeringens holdning: "gør din borgerpligt - brug penge - her er en skovlfuld af slagsen - brug løs lille borger..."

Bankrådgiveren sagde til mig og kæresten: Nu er I jo blevet velhavende. Hvorfor? spurgte jeg. Bankrådgiveren svarede overbærende (som var jeg lidt dum) jeres bolig er jo steget i værdi. Nå... svarede jeg - og tænkte mit. Velstand KAN IKKE blæses op af ingenting. Det kræver produktion af en eller anden art.

Hvis boligpriserne begynder at stige igen indenfor de kommende par år, så er det et MEGET faretruende signal, som indikerer INFLATION - og rigtig inflation, pga "hjælpepakker" kan være MEGA nasty og aggressivt at have med at gøre. Pludselig stiger og stiger priserne fordi pengenes værdi falder. Men lønnen plejer ikke at følge med i samme grad. Og folks opsparinger mister værdi.

For øjeblikket taler regeringer verden over om deflation som et problem, men studerer man ALLE tallene, og ikke kun de rapporterede (som ikke altid inkl. energi og mad) er inflationen faktisk allerede begyndt at ulme faretruende. Jeg ved ikke med jer andre, men når jeg går i supermarkedet, så er det altså ikke fordi priserne er faldet fra år til år. Tværtimod. Inflation mine damer og herrer.

Lad os håbe det bedste.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 24-08-2009 kl. 22:03

Tak til Oliver for et superrelevant indlæg. Jeg håber, alt udvikler sig til din fordel - på den ene eller anden måde.

Og du har helt ret: Jeg har heller ikke oplevet faldende priser i mit lokale supermarked!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Niels Bæklund  den 25-08-2009 kl. 11:04

Det er det største gang makværk regeringen endnu har lavet. Udsætte sidste halvårs moms som så skal betales sammen med dette 1 halvårs, jeg fatter det ikke, hvis virksomhederne havde problemer med at betale sidste års halvårs moms, så har de mindst dobbelt så store problemer her 1 september, for mange af dem der har taget imod den "tåbelige" moms forlængelse har ikke pengene. Konkurser - dem vil der komme mange af i 4 kvartal og 1 kvartal næste år, så jeg kunne fristes til at tro at det er det der er regeringens hensigt at få aflivet de små virksomheder.

Det mest irriterende er at a skatten, når man er tilsluttet multidata kan man ikke vælge at betale a skatten til tiden ( de gamle frister ) men er tvunget til at indordne sig under de nye forlængelses regler, det ødelægger en hver form for system og planlægning i virksomhedernes økonomi.

Regeringens brug penge politik for at redde samfundsøkonomien er til grin, det handler om een ting, red dig selv, for når der skal betales til skat er dommedag kommet, der er ingen nåde - betal eller gå bankerot!

Jeg er måske gammeldags og konservativ, jeg bruger ikke penge jeg ikke har, betaler kontant hvad enten det er biler eller andet, køber ikke på afbetaling eller leaser mine ting. Det er ud fra devisen, hvorfor skulle jeg gå på arbejde for at betale en del af mit overskud til banken eller leasings selskabet! som i sidste ende vil blæse mig et stykke når jeg skal bruge dem!

For dem der har økonomien i orden kan se frem til gyldne tider, når alle konkurserne kommer, og ingen vil (har råd til at) købe firmabiler, varelager, og andre driftsmidler, der kan det hele fås til en slik, hvis dem der med god økonomi så tillige markedsfører sig med at de er 20-25% billigere, er luften taget helt ud af de virksomheder der har ondt i økonomien.

Det næste halve år bliver spændende at se udviklingen på

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand  den 31-08-2009 kl. 23:55

I disse dage er vi i gang med første runde af likviditetsdansen: Nogle skal betale moms for et

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 
 
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Anette skriver


Håndbog for nye chefer

Få svar på dine spørgsmål og gode råd. Med gæsteforfatterne Thomas Rosenstand og Tune Hein. Bestil bogen som trykt bog (softcover) og som e-bog (pdf)

Læs mere og bestil - klik her 


Anette på Twitter

Hvis du vil have besked når Anette og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer