Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Anette Sand 3 mangler i ansættelseskontrakten for funktionærer

3 mangler i ansættelseskontrakten for funktionærer

4.543 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
16 August 2009

Så har jeg igen haft en kunde, hvor der opstod en uenighed, som de ikke kunne løse ved at henvise til ansættelseskontrakten. På grund af mangler. Der er tre emner, som generelt set ikke bliver behandlet godt nok i ansættelsesbrevet. Og de forskellige skabeloner, vi har til rådighed ved almindelig søgning på nettet, dækker kun delvist.

De tre mangler, jeg oftest har mødt er:

1. Afskedigelse på grund af 120 sygedage

Funktionærer har ret til fuld løn under sygdom. Og det kan derfor blive dyrt med en langtidssyg medarbejder: Dagpengene dækker kun en mindre del. Imidlertid kan man afskedige en medarbejder, hvis hun eller han har 120 sygedage inden for 12 på hinanden følgende måneder. Opsigelsen skal ske direkte i forbindelse med den 120. sygedag, og reglen gælder kun, hvis det er nævnt i ansættelseskontrakten. For eksempel kan man skrive:

 Har Funktionæren på grund af sygdom været uarbejdsdygtig i 120 dage indenfor 12 på hinanden sammenhængende måneder, kan Funktionæren opsiges med 1 måneds varsel til udgangen af en måned, jfr. Funktionærlovens § 5, stk. 2.

2. Arbejdstidens længde - pauser og merarbejde

Et emne, som ofte kommer til debat længere henne i forløbet, altså ikke i forbindelse med funktionærens første måneders ansættelse men senere: Hvordan beregner man arbejdstiden? Og navnlig: Hvem betaler frokostpausen? Hvis ikke emnet er blevet berørt i forbindelse med ansættelsessamtalen, vil det ofte være sådan, at medarbejderen går ud fra, at der er frokostpause inkluderet i arbejdstiden mens arbejdsgiveren mener, at medarbejderen selv skal betale sin frokostpause. Det gør en forskel på 2½ timer ugentligt. Samtidig er diskussioner som "Jeg holder jo kun 10 minutter" eller "Jeg arbejder mens jeg spiser" ikke ualmindelige. Derfor er det praktisk at aftalerne er på plads fra starten.

Et andet arbejdstidsspørgsmål er merarbejde: Hvis medarbejderen bliver længere, fordi der er travlt, eller fordi hun gerne vil have sin opgave færdig eller af andre årsager: Hvad skal der så ske med det opsparede merarbejde? Jeg blev på et tidspunkt præsenteret for en opsparet overarbejdspukkel på  mere end 100 timer, som jeg stort set ikke vidste var undervejs: Medarbejderen havde lavet lidt arbejde hjemmefra i ny og næ gennem det seneste år. Men 100 timer? Budgetterne holder ikke, hvis man pludselig står og skal betale en medarbejder løn i en hel måned på grund af ikke-aftalt merarbejde. Vi har nu nogle faste regler, som hedder +/- 10 timer på "flexskemaet". Hvis der er tale om at optjene eller skylde mere end 10 timer, kan det kun lade sig gøre efter specifik aftale med mig.

3. Brug af IT - læsning af e-mails

Det tredie emne, som er dårligt dækket af standardkontrakterne, er brug af virksomhedens computere, herunder firmaets e-mail. Hvis ikke du som arbejdsgiver har gjort opmærksom på, at du har tænkt dig læse medarbejderens e-mail på medarbejder@firma.dk-adressen, kan medarbejderen gå ud fra, at e-mails er omfattet af brevhemmeligheden. Det skal stå i ansættelsesbeviset, hvis I f.eks. tjekker e-mails i forbindelse med sygdom og ferie.

Tilsvarende kan det løse mange problemer forlods, hvis man også indfører en pasus om, at der virksomhedens IT-udstyr er til erhvervsmæssig, ikke privat anvendelse. Dette kan så uddybes mundtligt eller i en personalehåndbog, hvis I har en: Selvfølgelig kan man - alt efter forholdene - ordne korte private sager ved at bruge internettet: Finde en adresse eller et telefonnummer, bestille tid hos lægen osv. Men hvis det står noteret, er der intet belæg for at tro, at man må bruge firmaets computere til downloading af ulovligheder. Eller til at spille på: Vi havde for nogle år siden en elev, som spillede poker i arbejdstiden, når han kunne slippe afsted med det. Lige netop poker i et bogholderi har en uheldig signalværdi og blev anledning til, at jeg fik skrevet ind i mine kontrakter at

Medarbejderen er orienteret om, at virksomhedens IT-udstyr alene stilles til rådighed for fagligt og erhvervsmæssigt brug samt at mailadressen xxx@xxx.dk vil blive åbnet og læst af andre for eksempel i forbindelse med fravær.

Tjek dine ansættelseskontrakter igennem - det kan være, de skal ajourføres.

Bøger om emnet:

Din første medarbejder - sådan vokser du med ansatte (Børsens Forlag)

Dine første ansatte (Forlaget Myll)

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Anette skriver Skriv dig op