Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Anette Sand Skulle vi ikke få os en direktørbolig?

Skulle vi ikke få os en direktørbolig?

2.812 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
20 July 2009

- eller måske starter vi med et skrivebord i soveværelset...

Når virksomheden har samme adresse som iværksætteren privat, kan spørgsmålet om, hvem der skal betale hvad, hurtigt opstå.

Mange selvstændige starter deres virksomhed med en stigereol og et skrivebord i soveværelset eller kælderen. Virksomheden sparer nogle faste udgifter og spørgsmålet om, hvorvidt firmaet kan betale en form for husleje opstår naturligvis ret hurtigt.

SKAT har i en lang række af sager taget stilling til spørgsmålet, og vi må derfor konkludere, at der skal være ganske særlige forhold til stede, før en del af huslejen kan trækkes fra:

Der skal være tale om et værelse, som ikke kan bruges til andet end erhverv. Lokalet skal kunne aflåses, og der skal være en erhvervsmæssig indgang til det – altså ikke gennem børneværelset. Mange kontorarbejdspladser er blevet underkendt af SKAT, fordi der ikke er noget i vejen for, at man også opholder sig i rummet uden for arbejdstiden. Det går lettest med værksteder, klinikker og lagerrum, som beviseligt ikke kan anvendes til andet end erhvervsmæssige aktiviteter.  Jo mere "erhverv", der foregår, jo lettere er det at få godkendt lokalet. Har du f.eks. et fuldt udstyret kontor med besøg af både kunder og vikar på telefonen, når du er væk - og arbejder du mange timer i kontoret, vil det lettere kunne blive godkendt, end et lille pyntekontor, du har stående, mens arbejdet med din virksomhed foregår med den bærbare på skødet i sofaen. I vurderingen indgår også boligen som helhed: Har man tre teenagere boende og kun en PC-er - på kontoret - tror SKAT simpelthen ikke på, at kontoret ikke bruges til at sende en e-mail, uploade en opgave på skolens netværk eller tjekke Facebook. Så hvis din bolig virker "amputeret", når kontoret tages væk fra helheden, er det underkendt på forhånd.

I det omfang, du kan trække lokaleudgifterne fra, er der tale om en procentvis fordeling: Hvis erhvervsdelen udgør 15% af boligarealet (typisk beregnet ud fra m2), kan du få fradrag for 15% af boligudgifterne, inkl. varme, el og renovationsafgift samt ejendomsskat.

SKAT tilbyder gratis servicebesøg til alle nystartede virksomheder. Er du i tvivl om i hvilket omfang din arbejdsplads derhjemme kan give fradrag i dit regnskab, kan du tage emnet op på et møde hos dig, så de kan se forholdene.

Fri bolig – til direktører og aktionærer

For lønmodtagere findes der nogle lempelige regler, så det kan være en fordel at få stillet fri bolig til rådighed af sin arbejdsgiver. Men hvis man er direktør eller aktionær eller i øvrigt har ”bestemmende indflydelse” på sine ansættelsesforhold, er reglerne helt anderledes:

Den skattemæssige værdi er 6(-8)% alt efter ejendommens størrelse. 6(-8)% af enten ejendomsvurderingen i året før indkomståret eller af anskaffelsessummen + forbedringer. Man kan ikke vælge selv, de to skal sammenlignes, og skatten beregnes af det højeste af de to beløb. Hertil kommer ejendomsskat, hvis den bliver betalt af virksomheden.

Det betyder, at den skattemæssige værdi af en beskeden bolig til en værdi af 2.500.000 kr. er 150.000 kr. årligt + ejendomsskat, som pålignes i den personlige indkomst.

Der skal under alle omstændigheder nogle beregninger til, for at være sikker på, hvad der kan svare sig, så overvejer du, om din virksomhed skal købe din næste bolig, skal du vende sagen med en revisor eller skatterådgiver, inden du kaster dig ud i de store ejendomskøb.

Det med revisoren vender jeg tilbage til - en revisor er nemlig ikke bare en revisor. I min branche (bogholderi, økonomi, regnskab) er der ingen beskyttede titler - næsten.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Anette skriver Skriv dig op