Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Patrik Lazzarotto Adwords er mere end Google.dk

Adwords er mere end Google.dk

4.468 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
08 June 2017

De fleste forbinder Google AdWords med annoncer på Google.dk. Men faktisk er annoncering via AdWords meget mere end det. Det er muligt at få sine annoncer ud på tusindvis af websites - alt lige fra store websites som tv2.dk, bt.dk, og mange flere, til helt små blogs og hjemmesider. I dag er det også muligt at få banner- og videoannoncer på Youtube, da Google i dag ejer Youtube. Du kan derfor i dit AdWords panel vælge Youtube som kampagnetype og eksponere de mange brugere af Youtube med dine budskaber.

Forskellen på søgenetværket (annoncer på Google.dk) og annoncer på Displaynetværket er typen af markedsføring. Ved annoncering på Google.dk er strategien Pull marketing, og annoncering på Displaynetværket er Push marketing. 

Som det måske antyder, så handler Pull marketing om at ”trække” kunder ind, der efterspørger ens ydelse/produkt, og ved Push marketing ”pusher” man forbrugere med annoncer - præcis ligesom traditionel markedsføring i aviser, radio og tv. Ved Push marketing eksponerer man sine budskaber til personer, der ikke selv har bedt om det, og det handler derfor om at skabe et behov. Det er nødvendigt med denne strategi, hvis man går på markedet med et nyt produkt eller forhandler et produkt, som ikke mange har kendskab til. Markedsføring på Google.dk er helt modsat, for her efterspørger kunder selv din ydelse/produkter, for de søger selv aktiv efter det på Google. Derfor handler det egentligt blot om at være tilstede for kunden, og få dem ind på din hjemmeside. Netop derfor kan annoncering på Google være effektivt, fordi dem, der søger efter dit produkt eller ydelse, enten er langt i en købsproces eller måske ligefrem er klar til at købe.

Jeg anbefaler altid at starte med annoncering på søgenetværket, og derved tage de ”lavthængende frugter” - herefter kan man så teste Displaynetværket af til sin virksomhed. Man skal dog være forberedt på, at der ikke vil være samme konverteringer på displaynetværket, men her er det også vigtigt, at man som annoncør tænker, at det i høj grad skaber branding og øger kendskabsgraden til din virksomhed. Det er med til at skabe præferencer ved forbrugeren, og derfor kan det netop have effekt på din markedsføring, da forbrugere skal påvirkes. Det er meget normalt at potentielle kunder skal påvirkes flere gange, før de foretager en beslutning om et køb. Du øger derfor chancerne væsentligt for at få en kunde til at købe, jo flere gange du kan påvirke kunden.

Netop derfor er Displaynetværket interessant med remarketing. Det vil sige annoncering mod personer, der allerede har besøgt dit website 1 gang. Forestil dig at vi kan tage alle dine besøgende og proppe dem ned i en kasse og så køre annoncer ud mod præcis disse personer: Potentielle kunder, der allerede kender til dig og måske er villig til at købe af dig.

Som tidligere nævnt skal kunder typisk påvirkes flere gange, og det er derfor smart at “catche up” på potentielle kunder, der har besøgt din hjemmeside. Det kan give det sidste skub til at få dem tilbage på din hjemmeside og få dem til at tage kontakt eller lægge i kurven. Er du webshopejer kan du endda vise AdWords-annoncer med de præcise produkter, brugeren har kigget på – det øger konverteringsraten væsentligt.

Jeg synes personligt at remarketing i AdWords er en sygt undervurderet markedsføringskanal, som langt fra alle virksomheder gør brug af idag. Det smukke ved Googles annonceringssystem er, at du bliver vist frem gratis. Ja, du læste rigtigt. Gratis! Det er nemlig først, når der er personer, der klikker på dit banner, at det koster dig penge - altså vil du kunne få tusindvis af visninger uden at betale en krone. Det er ret vildt! Derfor betaler du først, når du rent faktisk får noget ud af det. Og man må antage, at de personer, der klikker, har en interesse i din virksomhed, da de synes, dit banner var spændende nok til at vil besøge din hjemmeside igen.

 

Case: Sådan fik PensoPay vist sine annoncer 15.000 gange for kun 57,52 kr.

Pensopay fik i januar 2017 15.417 bannervisninger - altså blev deres bannerannoncer vist 15.417 gange. 27 personer klikkede, hvilket betyder, at klikket man betaler for gns. kostede 2,13 kr. Prøv lige forestil dig hvor mange virksomheder, der vil falde om af chok, hvis de hørte, at man kan få sine annoncer vist over 15.000 gange for noget der ligner en 50’er!

 

Undgå at børn ødelægger din displaykampagne og brænder dine penge af

Displaykampagner er fantastiske til at skabe trafik, men for de fleste annoncører er trafik ikke afgørende, da det primære mål altid må være at få den rette trafik, der kan skabe øget omsætning. Husk derfor at ekskludere mobil apps, da visning af dine bannere i Apps typisk har meget lav konverteringsrate. Jeg gætter på, at det typisk er børn, og voksne med alt for tykke fingre, der klikker på bannere i Apps.

Derudover er det vigtigt at ekskludere personer, der allerede har foretaget en konvertering på dit website, da det vil være spild af annoncekroner at annoncere mod personer ,der allerede har købt af dig. Med de her tips er din kampagne bedst sikret for at undgå urelevant trafik og unødvendige omkostninger.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Patrik skriver Skriv dig op