Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Outsourcing af it-projekter

Programmørerne svarer aldrig tilbage ... why is that so?

Skrevet af:
6. april 2012 | 2.483 Visninger| 25 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Peter Skouhus fra 1902 Software

Ekspertblogger på Amino om Outsourcing af it-projekter

I dette indlæg forsøger jeg at forklare hvofor programmører går under jorden og ikke svarer tilbage når man henvender sig. Det er ingen magic bullet, men måske lidt forståelse af hvad der foregår og hvorfor, kan hjælpe til at ting går mere gnidningsfrit hvis du har et sådan problem?

God påske :-)

Med venlig hilsen

Peter

Læs også


Kommentarer

tinem  den 07-04-2012 kl. 09:37

Tak for denne video. Så er jeg åbenbart ikke den eneste som har dette problem. Var begyndt at tro at programmøren havde noget specielt imod mig. Men det er altså ret irriterende, når ens projekt går helt i stå og man ikke ved, hvordan man kommer videre. :-(

Er kommentaren brugbar? 0 0
Per Krabbe, scanboat.com  den 07-04-2012 kl. 10:02

Sidder med samme problem og har gjort det gennem længere tid - heldigvis ikke på noget der er skadende for min virksomhed - men jeg må heller se din video så jeg kan forstå vedkommedende. Selvom jeg ikke forstår ham. Citater fra mails... ja jeg ved det godt nu skal jeg også ... i morgen gør jeg det ... jeg går igang nu .... nu strammer jeg også op - osv osv.

Egentlig ærgeligt når man har oplevet at vedkommende med mellemrum har løst nogle opgaver ganske tilfredstillende hvilket er grunden til at man holder ved og forsøger at motivere, honorere, true, bede, trygle .....

Nu skal der ingen navne på bordet det løser slet ikke noget men jeg er sikker på at vedkommende følger med på amino - så inden der er gået 12 timer har jeg sikkert en ny mail med at NU!! nu siger jeg nu nu nu!! - :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Peter Skouhus  den 07-04-2012 kl. 10:02

@Tinem Hæng ikke med dit hoved, du er ikke alene. Send få opgaver af gangen, lad være med at bruge tid på at pinde din udvikler ned på små detaljer, hvis noget ikke virker helt som du vil, så ændre det eller lad det ligge et par uger til en eller anden får en genial ide til hvordan det kan løses.

Software development is not science, its art!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Peter Lauge  den 07-04-2012 kl. 10:08

Ha ha - så sandt den med alt går galt på én og samme tid inden for IT.

Jeg vil tilføje et par ting til din video:

1) Man ved aldrig hvor mange timer et IT projekt tager, før projektet er færdig og det er godkendt

2) Selv de sidste "10 min" af et projekt, kan blive til dages arbejde. F.eks. fordi man til sidst får en ny infomation om at kunden sider med en IE6.0 browser.

3) Timerne ligger i detaljerne.

4) De første 80% af opgaven tager 20% af tiden. De sidste 20% af opgaven tager 80% af tiden.

5) Det synes svært for andre at forstå, at selv når vi udviklere får materialerne til opgaven 4 dage for sent, så tager det stadigvæk de samme antal timer at løse opgaven.

6) Hvis jeg levere en opagve til dig i dag vil jeg love dig alt virker i din browser. Men når du ringer til mig om 3 år og du nu bruger en version IE 25, så er det ikke min "fejl" at f.eks. noget validering ikke længere virker. Og nej, det er ikke inden for nuværende budget at jeg tilretter siden.

7) Det kan godt være lidt som at gå til tandlægen. Du bestiller tid, du kommer til tiden. Tandlægen arbejder kun med én kunden ad gangen - tager tandlægen ikke telefonen er han nok i gang med en anden kunde. Når du sider i stolen kan det godt gøre ondt. Du betaler når du går. PS/ Som tandlæge har jeg intet ansvar for hvad du putter i munden(CMSen)

Jeg vil så også sige efter mange år i branchen. At kunder og deres mange dejlige projekter er en rigtig god mulighed for personlig udvikling. En rigtig god måde at lære at håndtere og mestre sit sind. Hvis bare man er bevidst og ikke lader sig blæse omkuld.

Tak for en god video!

Er kommentaren brugbar? 3 0
Boysen  den 07-04-2012 kl. 10:19

Been there done that! :)

Rent bord og ny opgaver lokker nogle frem igen... når så man har koden kan jo vælge at droppe programmøren eller lade være.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Nikolaj Bomann  den 07-04-2012 kl. 12:33

Rigtig god video! Det er også super vigtigt ikke at komme rendende til programmørerne hele tiden. Saml dine spørgsmål og fyr dem af på en gang. Du afbryder dem midt i deres kodning, som ofte hænger sammen på kryds og tværs, hvilket kan være svært. Elsker scenerne fra The Social Network hvor de forskellige programmører er "wired in" - her kan man bare ikke komme i kontakt med dem, da de koder. Giv dem fred til at lave deres job. Send den evt. en mail, som de kan tjekke når de har tid.

Gode programmører hænger ikke på træerne. Vi leder pt. efter ASP.NET programmører, og vi har ikke haft succes med at finde en. Trods kæmpe efterspørgelse samt utallige jobannoncer.

Nå, anyway - rigtig godt indlæg!

Er kommentaren brugbar? 1 0
Peter Skouhus  den 07-04-2012 kl. 13:00

@Peter - Gode pointer, et andet mega problem re creeping requirements...vi skal også lige når vi er i gang....og hmm det var ikke lige sådan jeg havde forstillet mig det så nu skal vi... (hvad siger du???? jamen jeg troede da det var en del af prisen...)--- jeg laver et indlæg om det en af dagene om CREEPING REQUIREMENTS og hvordan man undgår problemer på grund af dem.

@Nikolaj - det er ikke nemt at finde god udvikler. Det er cool at finde på Facebook, Twitter osv. Det er bare ikke cool at være udvikler som sidder nederest i fødekæden og skal fixe og stå ret for alt det som ikke virker. Det er en af grunden til at der er mange som ikke gider at være programmør (og nogen gange kan man ikke bebrejde dem at de ikke gider…).

Men ☺ jeg kan trøste dig med at det ikke kun er i Danmark at det er svært at finde dygtige udvikler.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Poul Madsen  den 07-04-2012 kl. 13:29

Jeg har aldrig oplevet en programmør, der syltede et af mine projekter...

... men jeg har tit hørt om det, og jeg kender en café her i Hørsholm, hvis ejer glad fortalte, at hendes hjemmeside ville være klar 1. december 2011. I dag er det d. 7. april. Sidste gang jeg spurgte, lød hendes svar: - Jeg venter på programmøren. Jeg tvivler nu på, at det er programmøren. Noget andet må være gået galt...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Peter Skouhus  den 08-04-2012 kl. 02:07

@Poul - Nej, det er vigtigt at man husker altid at se tingene fra begge sider, jeg er enig. Men, det du skriver der er ikke uhørt, desværre...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kristian Ole Rørbye  den 08-04-2012 kl. 03:13

Tak for en rigtig god video Peter, hvor jeg kan give dit ret i det hele. Det er ekstremt vigtigt at prøve at forstå, hvad der foregår inde i programmørens hoved og det er også vigtigt (for mig som projektleder), allerede at forklare mine kunder dette fra starten af, så det ikke først bliver forklaret sidst i forløbet. Det kan så være, at det slet ikke kommer dertil, fordi opgaven bliver løst til punkt og prikke, samt til tiden, men så er det da sagt!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Frost  den 08-04-2012 kl. 10:06

Hej Peter

Rigtig god video. Det giver en forståelse for hvad der sker på den anden side i forhold til kunden. Når det er sagt findes der altså også en ganske stor gruppe freelancere og udviklere der havner i den situation igen og igen fordi de ganske enkelt er nogle amatører (for at sige det ligeud).

Vi overtager fra tid til anden projekter, hvor projektet er gået galt fordi der stort set intet forarbejde er lavet og der ikke er afstemt forventninger på nogen som helst måde.

Selv til medium projekter har forarbejdet været nogle samtaler med lovninger på en hel masse og stort set intet på skrift. Her forstår jeg så i øvrigt heller ikke at kunden ikke fatter mistanke, men tit er prisen jo det parameter der bliver valgt på, så det er vel klart.

Denne gruppe freelancere har det også med at sige ja til stort set hvad som helst, uden egentlig at skele til om de overhovedet har evnerne til at løse opgaven.

Hvis man ønsker at være selvstændig programmør nytter det ikke noget man kun kan programmere. At være selvstændig betyder at man skal have flere forskellige egenskaber. Har man ikke det må man blive tilknyttet en projektleder som står for alt det man ikke kan finde ud af.

Det er pisse træls at skulle fortælle en kunde hans projekt er forsinket, men man kan aldrig gardere sig og projekter vil blive forsinket fra tid til anden, men tager du telefonen når kunden ringer og svarer på emails når kunden skriver, er min oplevelse at kunden stadig føler sig godt behandlet.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Peter Skouhus  den 08-04-2012 kl. 14:07

@Kristian Gode pointer, men en ting er at forklarer det, en helt anden ting er om budskabet bliver modtaget.  Tak for de pæne ord...

@Thomas Ligeledes tak for de pæne ord. Der er banditter i alle brancher, og det vil der altid være, tænk f.eks på SEO....

Men jeg er for så vidt enig i, at der skal laves et forarbejde, problemet er så, hvem skal betale for det arbejde...?  Har du en god ide?

Er kommentaren brugbar? 0 0
B. Hvarregaard  den 08-04-2012 kl. 14:39

Hos os er forarbejdet ofte en del af projektet. Vi holder typisk et mindre møde (4 timer) og får lagt rammer på plads, og bliver enige om at det fx. er os der skal løse deres opgave. Derefter foreslår vi en heldagsworkshop til 75% af prisen - hvor vi tager de første dybe spadestik og skridter banen af til første iteration af softwaren (agil tilgang, første sprint).

Dette kommer af lang erfaring med at lave dagevis af analyser og designs hvorefter kunden vælger en anden eller ombestemmer sig fordi der ingen penge er. Det har sikkert skræmt nogle kunder væk - men det var nok kunder jeg ikke ville have alligevel.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Frost  den 08-04-2012 kl. 15:22

Citat: "@Thomas Ligeledes tak for de pæne ord. Der er banditter i alle brancher, og det vil der altid være, tænk f.eks på SEO...."

Jeg tænker faktisk ikke så meget på svindlerne, altså dem som godt ved de bare snyder folk, jeg referer til alle dem som bare ikke ved noget om hvordan man behandler kunder eller driver en virksomhed. Jeg kan forstå tanken omkring hvorfor programmøren graver sig ned, men jeg forstår ikke handlingen. Det er meget bedre på alle måder at svare email og opkald.

Citat: "Men jeg er for så vidt enig i, at der skal laves et forarbejde, problemet er så, hvem skal betale for det arbejde...?  Har du en god ide?"

Ja det skal udviklerne og kunden sammen. Hvis alt er på plads før man går i gang sparer man ufattelig meget tid når man skal til at have programmøren ind over.

De fleste dårlige oplevelser kunne undgås hvis kunden valgte at få nogle anbefalinger på mulige udviklere i stedet for bare at vælge de billigste, ringe til nogle af firmaets referencer og sidst men ikke mindst, gøre klart hvad man forventer af samarbejdet (på skrift).

Er kommentaren brugbar? 0 0
B. Hvarregaard  den 08-04-2012 kl. 19:30

Som så meget andet er der mange sider af samme sag. I den programmørverden jeg befinder mig i er det aldrig en programmør eller udvikler der taler med kunden. De er simpelthen for nørdede og mange evner ikke både at være hardcore programmører og så at tale om virksomhedsstrategi og ROI. Jeg kender meget få programmører der rent faktisk taler med kunder - simpelthen fordi de ikke er gode til det.

Så i min verden skal kunden aldrig møde programmøren, de skal møde en projektleder eller eller en produktansvarlig, de kan kommunikere på samme niveau som kunden.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Peter Skouhus  den 09-04-2012 kl. 03:05

@ Thomas - Jeg er enig med dig i, at handlingen er forkert. Men jeg kan nu godt forstille mig en situation hvor en freelancer som sidder helt alene med alle problemerne bliver så presset at han/hun er nød til at koble af.

Kunde og udvikler skal lave det sammen, jeg er enig, men hvem skal betale for de timer som bruges? Hvordan gør i det i dit firma?

@ B. Harregaard Det er ikke alle som har samme mulighed som dig. Du har folk ansatte i dit firma. Mit indlæg var mere møntet på freelance udvikler / konsulenter end firmaer (firmaer har nogle helt andre udfordringer som freelancer ikke har)...måske et emne til fremtiden :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anders-Bruun_Denix  den 09-04-2012 kl. 04:28

Jeg bliver så glad når jeg læser at folk ikke kan finde dygtige programmører.

For det første hader jeg ordet programmør. Mangen til bås at sætte folk i skal man lede længe efter. Lad os i stedet kalde det udviklere.

Det der nager mig mest er at folk sjældent kigger indad, og spørger sig selv, om det ikke er de rammer som de tilbyder der ikke er interessante.

Faktorer som har en hel klar indflydelse for mig er fx:

- løn

- kolleger

- arbejdsvilkår

- arbejdslokation

- virksomhedsstruktur (Corporate Bullshit)

- arbejdsopgaver

Jeg har efterhånden arbejdet sammen med en del "programmører". Fælles for dem ALLE, er at de sagtens kan sjaske en løsning sammen, men at de ikke kan meget mere end det. Kodestuktur, kodekommentarer osv. kan de sjældent finde ud af.

Løn: Til alt for mange lønsamtaler sidder HR-folk og glor i en eller anden skide statistik over gennemsnitslønninger. Det er jo også fint nok at trække dårlige folk op, men dygtige folk smutter bare videre. Hvad er der galt i at betale en udvikler det personen er værd? Også selvom det er mange penge.

Er kommentaren brugbar? 2 1
Peter Skouhus  den 09-04-2012 kl. 05:43

@Anders: Se dette link, definition på programmør: da.wikipedia.org/.../Programm%C3%B8r

Der er også andre, lidt ældre definitioner, herunder edb-assistent som betyder noget i retningen af: Elve dage bagefter-assistent

Have a great day!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Frost  den 09-04-2012 kl. 06:49

@Peter

Ja du har helt ret i at der nok er situationer hvor det er forståeligt nok, problemet er nok bare at det sker lidt for ofte. Min pointe er nok også at hvis man lige giver kunden besked om at man trækker stikket i en uge, så er kunden nok mere forstående end hvis man bare går under jorden.

Til dit spørgsmål om hvordan vi gør her, så er svaret nok at regner vi sammen og ser på projekttid i forhold til pris, så har vi betalt for det indledende arbejde.

Men som så meget andet kan man se det som markedsføringstimer. Ved at forarbejdet er i orden er man langt mere sikker på at projektet forløber som det skal og kunden bliver tilfreds. Et godt forarbejde sikrer også langt mindre spildtid senere hen, så lige gyldigt om du eller kunden betaler er det godt givet ud.

Det er selvfølgelig forskelligt fra firma til firma, hvad der er bedst. Her i firmaet er de absolut dyreste timer WordPress-programmering. Vi er konstant booket 1-2 måneder forud og jo mere klart definerede opgaver vi har, jo mindre tid spilder programmørerne. Hvis jeg sad i en situation hvor vi havde 5 programmører og jeg skulle lave meget grundige projektbeskrivelser til alt, ja så kan det godt være det var mine timer der var de vigtigste/dyreste, og at min prioritering så var anderledes.

Du driver en noget større virksomhed end vi gør, hvad gør I?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Peter Skouhus  den 11-04-2012 kl. 07:47

@Thomas hvis du har 5 udvikler så er det ved at være tid til at få dig en projektleder. Hos os har vi projetleder til alt. Jeg er kun involveret hvis der er problemer, og så er det som som tilskuer og rygklapper da det er meget begrænset hvad jeg kan gøre selv - rent teknisk.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thomas Frost  den 11-04-2012 kl. 07:57

@Peter

Nu skal vi aldrig have 5 udviklere så vi kommer nok ikke der til :). Vi skal ikke have flere end at vi selv kan styre tingene.

Jeg tager mig af kunder og SEO og min kollega Mick tager sig af vores udviklere og andre eksterne folk, og alt andet teknisk.

Vi satser på at udvide forretningen hele tiden, vi samarbejder bl.a. med en anden Amino om nogle affiliate-projekter og et dating projekt, men vi vil helst ikke være for mange folk, så hellere nogle eksterne projekter som kan give nogle løbende indtægter, uden nogle egentlige løbende forpligtelser.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Peter Skouhus  den 11-04-2012 kl. 08:05

@Thomas det kan jeg godt følge dig i. Det hele ændre sig lidt når man får ansatte (de bliver syge, kede af det, sure, skifter arbejde, har problmer på hjemmefronten, vil lave noget andet, kan ikke lide deres stol, kan ikke enes med naboen, har ondt i storetåen osv osv osv) men kunderne skal stadigvæk have tingene så jeg forstår hvad du mener :-)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Thomas Frost  den 11-04-2012 kl. 08:37

Haha "kan ikke lide deres stol" og "har ondt i storetåen", og ja det givet et ret godt billede af hvorfor vi ønsker at holde det simpelt.

Men det er heller ikke sådan jeg ikke forstår dem der ønsker at drive en større virksomhed, ligesom du. Der er jo både fordele og ulemper.

Du er mere ledertypen og trives bedre med at have overblikket og træffe de rigtige beslutninger løbende, hvor jeg helst ikke vil lede nogen, men bare gerne arbejde med SEO og kunder.

Jeg ville gerne være en bedre leder, men jeg er virkelig ikke god til at skære igennem overfor folk, jo måske på skrift herinde, men ikke overfor en jeg arbejder sammen med.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Peter Skouhus  den 11-04-2012 kl. 08:51

@Thomas citat "men jeg er virkelig ikke god til at skære igennem overfor folk, jo måske på skrift herinde, men ikke overfor en jeg arbejder sammen med."

Jo du kan så, når du har tabt tilstrækkelig med penge ved at ikke at gøre det så kommer det helt af sig selv :-).... MEN, man skal gøre det som man er glad for for så er man unbeatable, og det er du, jeg har hørt gode ting om dig via "vandrørene"...

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thomas Sørensen  den 21-05-2012 kl. 16:43

Jeg vil hellere arbejde sammen med en middelmådig udvikler, der kan finde ud af at kommunikere end verdens bedste udvikler, som jeg ikke kan trænge igennem til.

Jeg forstår godt, at der kan være mange ting om ørene på folk, men visse introverte personer har en tro på, at hvis man så lader være med at svare, så stopper problemet nok af sig selv.

Af erfaring ved jeg, at med outsourcing er de gladeste kunder dem som har de mest kommunikerende udviklere i deres teams.

Kun omkring 20-30% af udvikling er ren kodning. Resten er forståelse af hvilket forretningsmæssigt behov der skal dækkes og visualisering af løsningen.

Så næste gang du står og skal vælge en udvikler, så lad være med at falde på halen over det tekniske niveau og spørg dig i stedet om den udvikler kan forstå opgaven, har en høj grad af evne til at visualisere og være kreativ, er dedikeret til at levere til tiden og kommunikerer når der er ting der ikke forståes eller uhensigtsmæssigheder der skal ændres.

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + syv =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 


Få besked når Peter skriver


1902 Software

Udlært maskinsnedker i en klassisk mesterlære hvor jeg fik lært at bestille noget samt at gøre et ordentligt stykke arbejde første gang. Flyttede fra Danmark i 1988 og har siden da boet i en del lande herunder Filippinerne de sidste 13 år hvor jeg til daglig driver 1902 Software. Jeg arbejder 12 timer om dagen og kan være en smule utålmodig.  

Besøg 1902 Software - Klik her


Peter på Twitter

Hvis du vil have besked når Peter og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer