Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Outsourcing af it-projekter

Outsourcing-konsulenter, Danmark har brug for dem NU :-)

Skrevet af:
16. februar 2012 | 1.034 Visninger| 19 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Peter Skouhus fra 1902 Software

Ekspertblogger på Amino om Outsourcing af it-projekter

Outsourcing-konsulenter hjælper virksomheder med at outsource arbejde til lavtlønslande. Outsourcing-konsulenter har god menneskelig forståelse. Tjen kassen på at hjælpe mindre og mellemstore virksomheder med at outsource. 

Markedet er enormt! 

Med venlig hilsen

Peter

Læs også


Kommentarer

Jens   den 18-02-2012 kl. 16:22

kan ikke se videoen - der står at den er privat

Er kommentaren brugbar? 0 0
John Nielsen  den 18-02-2012 kl. 16:55

:-) Privat video, Peter.

Måske der skal skrues lidt i indstillingerne på Youtube?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Boysen  den 18-02-2012 kl. 17:00

Jeg glæder mig tilgengæld til videoén, da jeg selv har prøvet rigtig meget outsourcing og overvejer seriøst at tilbyde min service som mellemmand/it-projektleder.

Måske det giver det sidste skub :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Christian  den 18-02-2012 kl. 18:21

Privat video.....øh

Er kommentaren brugbar? 0 0
Peter Skouhus  den 19-02-2012 kl. 00:22

UPS...sorry guys det er nu bragt i orden prøv igen og ha en fantastiks Søndag :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Phillip Dyhr Hobbs  den 19-02-2012 kl. 15:36

Hi Peter,

This is exactly the push that I need to come out and help Danish companies.

I have been outsourcing to the Philippines, India,  Vietnam, and Eastern Europe,  since 2008 ( 3 years of this was when I was working for Yuri Arcurs  as distributions manager)

I have learned a lot of skills in those past few years, which saved me a lot of time and money when outsourcing to those countries and any other countries.

I'm considering how best to approach Danish companies on this matter…

I'm returning to Denmark within the next month or so somewhere between Vejle  and Århus.

thank you so much for giving me the inspiration!

and have a wonderful day!!!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Phillip Dyhr Hobbs  den 19-02-2012 kl. 17:52

Here is an example of an Australian Outsourcing Konsulent in Scandinavia

www.amino.dk/.../153050.aspx

Er kommentaren brugbar? 0 0
Bjarne Ravn  den 19-02-2012 kl. 22:25

Som ekspertblogger skulle der måske være lidt mere TEKST. Eller i hvert fald lidt mere oplæg til, hvorfor vi skal bruge tid på en video. Synes jeg.

Venligst

Bjarne

Er kommentaren brugbar? 0 1
Peter Skouhus  den 20-02-2012 kl. 04:06

@ Phillip Go get them tiger :-)

@ Bjarne Jeg vil prøve at gøre det bedre næste gang, undskyld hvis jeg spildte 4 minutter af din tid.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Philip Mahler  den 20-02-2012 kl. 06:28

Ja jeg synes også det er for dårligt du gider bruge tid på at hjælpe folk uden i det mindste at gøre det skriftligt!</sarkasme>

Er kommentaren brugbar? 0 0
Phillip Dyhr Hobbs  den 20-02-2012 kl. 07:11

<agreed> Peter and Philip ;) </agreed>

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Frost  den 20-02-2012 kl. 08:56

Ligesom med så meget andet indenfor IT og internet er det kun de 1% bedste der vil få succes som outsourcing-konsulent.

Hvis man vil gøre det ordentligt kræver det rigtigt meget tid, rimelig med kapital eller evner indenfor det man til outsource.

Jeg mener ikke man kan tilbyde at være bindeled mellem virksomheder og udviklere med mindre man virkelig kender udviklerne ordentligt og er 100% sikker på de kan gøre deres arbejde tilfredsstillende og har tjekket eksempler på deres kode, database-opbygning etc etc, det er ikke nok bare at overholde visse standarder.

Selv store firmaer rundt omkring laver en værre gang lort og jeg synes virkelig det kræver lang tid før man virkelig kender et firmas præcise svagheder og styrker, og her vil mange outsourcingkonsulenter falde i. Jeg tror de vil tage alt for mange firmaer ind, alt for hurtigt og ende op med nogle projekter der ikke spiller, fordi de ikke vil bruge tiden på at gennemteste firmaerne først.

Og her kommer kapitalen ind, hvis ikke man selv er programmør hvordan skal man så tjekke at koden er lavet på højt nørdniveau? Det skal man hyre en nørd til at tjekke.

Det koster penge og tid, men det kommer selvfølgelig an på hvor grundig man ønsker at være. Jeg tror rigtigt mange vil forsøge sig med at tjene hurtige penge som outsourcingkonsulenter, men jeg tror de fleste vil fejle fordi de ikke gider gøre alt det hårde forarbejde der skal til for at gennemtjekke alt omkring de firmaer man ønsker at samarbejde med.

Ovenstående skal ses som en opfordring til dem der overvejer at kaste sig i lag med it-outsourcing at gøre det helhjertet og 100 % seriøst. Hvis ikke man har tiden, evnerne eller kapitalen til at gennemtjekke sine samarbejdspartneres evner, så lad være med at gå i gang. Hvis du går i gang, så gør det 100%.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Peter Skouhus  den 20-02-2012 kl. 10:24

@Thomas IT udvikling er et hånværk, projektledelse er en kunst.

Min erfaring er at forskellen mellem et godt og et dårlig projekt ligger 80% i projektledelsen. Bevares koden skal være i orden men alle udvikler kan finde fejl ved andre udviklers arbejde og mange elsker at gøre det. Skal man kode 100% perfekt tager det så lang tid at produktet forældet når det er færdig :-(

Projektledelse er en kunst og der ligger pengene, det er min erfaring.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Frost  den 20-02-2012 kl. 10:42

@Peter skovhus

Jeg er ikke fortaler for at man skal have andre til at tjekke koden på alle projekter man laver.

Men vi hyrer ikke en eneste udvikler uden at han bliver tjekket af en bedre udvikler som kan sige god for hans færdigheder.

Så nej, man skal ikke dobbelttjekke alt kode, men man SKAL efter min mening sørge for at tjekke at de udviklere man hyrer kan deres håndværk 100% så man ikke efter 3-4 projekter med pågældende udvikler eller firma, finder ud af at koden generelt er noget lort, som ingen andre måske vil røre ved.

Vi bliver nogle gange tilbudt at fortsætte på projekter hvor koden er så dårlig vi siger nej til overhovedet at røre det.

Sådan en risiko vil jeg ikke løbe med dem jeg samarbejder med. Det er bl.a. grunden til vi næsten har fastansat vores udviklere (de er månedslønnet og har været ved os i lang tid og har fået del i to projekter selvom de har fået løn for at udvikle dem), da vi ved præcis hvad de kan og hvad deres styrker og svagheder er.

Bevares det koster penge at teste udviklere, men det er penge givet godt ud i forhold til at man for sendt finder ud af de laver lort som måske skal udvikles forfra.

Ofte ender et projekt galt pga dårlig projektledelse, men derfor skal man ikke negligere at teste sine udviklere så man er sikker på det produkt man leverer.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Peter Skouhus  den 20-02-2012 kl. 10:51

@Thomas jeg er enig i at man skal tjekke udvikler, det er her, at en projektleder  som sidder på kontoret sammen med udviklerne kommer ind i billedet. Hos os har vi buddy buddy system, en senior holder øje med en knap så senior udvikler.

Når det er sagt så var det oprindelige budskab at der er en åbning for en dygtig konsulent som forstår lidt teknik men som har rigtig meget menneskelige forståelse.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Frost  den 20-02-2012 kl. 11:07

@Peter

Enig i der er åbninger som du beskriver, det er bare vigtigt at dem der søger denne åbning også har en realistisk tilgang til tingene og ved at det koster både tid og penge hvis man vil starte op seriøst, da man ikke "bare" kan gå i gang fordi man har menneskelig forståelse og forståelse for teknik.

Jeg er enig i det er et kæmpe marked for dem der gør tingene ordentligt og langsigtet, men der er for mange der starter op med at tilbyde outsourcing fordi de tror det er nemt og byder på hurtige penge, men sådan er virkeligheden bare ikke. Min pointe er nok bare at det ikke er så nemt som det lyder og at man skal gøre tingene ordentligt hvis man vælger at gøre det.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Kampp  den 20-02-2012 kl. 20:59

Hej Peter

Dejlige vinkler og input du har på din blog og kan kun give dig ret, har arbejdet en del med indiske programmører og det der tog og tager længst tid er altid projektledelsen, samt at finde den eller de rigtige personer der forstår ens måde at tænke og kommunikere på ved et projekt.

Dbh.

Kim Kampp

Er kommentaren brugbar? 0 0
Peter Skouhus  den 21-02-2012 kl. 01:25

@Thomas Ja, man skal have en realistisk tilgang, men folk som er gode projektleder og som har en god menneskelige forståelse ved hvordan man finder og ikke mindst holder på de dygtige teknikker og så køre det.

Vi har lavet projekter for folk som er teknisk meget dygtige, men som manglede så meget på den menneskelige side at samarbejdet ikke kunne fortsætte.

De kunder vi har det nemmest med er dem som ved noget om teknik men meget om hvordan man omgås mennesker, og det er dem jeg ville investerer i.

@Kim Yes, det tager tid. Husk at holde godt fat i dem, når du har fundet nogle som du arbejder godt sammen med :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
L M Berrig  den 06-03-2012 kl. 09:01

Vi har outsourcet vores It-udvikling til Indien udenom outsourcing konsulenter. At outsoure IT til udlandet giver nogle udfordringer, selvom man har en særdeles kompetent IT-kyndig med på banen.

Men de sidste 2 år har vi anvendt Promact, som har en fantastisk forståelse for at kunne føre mine "lægmands-ideer" ud i livet. (Jeg er uddannet sygeplejerske og er stifter af portalen ZaniCura.com) Min partner er IT-ingeniør, og han har været mellemledet på samme måde som outsourcing konsulenten. Der skaber forståelse og konsensus og han tjekkede kodningen i starten, men det er ikke mere nødvendigt.

Jeg har tegnet, copy og pastet mine ideer på paint og forklaret dem derfra. Så har vi talt med Promact over skype, skrevet frem og tilbage for at sikre konsensus. Min partner indgik meget i dialogen i starten for at skabe forståelse for mine ideer - og dengang havde jeg slet ikke noget "IT-sprog", hvilket var udfordrende, når det foregik på engelsk. De har efterhånden lært min måde lave kravspecifikation på, og det foregår nu faktisk ret nemt.

VI aftaler en pris inden udførelse af opgaven, og de leverer og kommer med rigtig gode konstruktive ideer til at forenkle tingene på. Måske vi bare har været heldige?

Her den 12. og 13 marts kommer Chintan Shah til Danmark og er der nogle af jer, som gerne vil træffe ham og høre mere om hans firma mht outsourcing, så kontakt mig gerne. De har mange kompetencer i firmaet og koster $15-25 pr time - og man kan ligesom vi gør, få det til en fast pris)

Det skal også nævnes, at forinden Promact anvendte vi et andet Indisk firma, der tenderede udgifterne til at løbe løbsk trods aftalte priser. Så det er ikke bare lige....når man outsourcer uanset om man har en ekpsert med på sidelinjen. Det udenlandske firma skal være i orden.

Desuden er det vigtigt for mig også at vide, at medarbejderne har gode arbejdsvilkår. De har de i Promact og Chintan er pålidelig og sætter en ære i at tingene er gjort bedst muligt. Det er vel alt, hvad man kan forlange, når også kompetencerne er tilstede....

Jeg tilbyder IKKE outsourcing men en direkte kontakt til Chintan Shah. Så hvis du vil spare de fordyrende konsulent bistand, har du en mulighed. Eller er du outsourcing konsulent og har brug for et pålideligt firma, så har du også muligheden. For som som I siger, det er ikke bare lige.. Derfor er det også med at holde fat i dem, som er gode :-)  

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Peter skriver


1902 Software

Udlært maskinsnedker i en klassisk mesterlære hvor jeg fik lært at bestille noget samt at gøre et ordentligt stykke arbejde første gang. Flyttede fra Danmark i 1988 og har siden da boet i en del lande herunder Filippinerne de sidste 13 år hvor jeg til daglig driver 1902 Software. Jeg arbejder 12 timer om dagen og kan være en smule utålmodig.  

Besøg 1902 Software - Klik her


Peter på Twitter

Hvis du vil have besked når Peter og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer