Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Ole Gregersen Har I 1000 konverteringer om måneden på jeres website, så er I del af en helt særlig klub

Har I 1000 konverteringer om måneden på jeres website, så er I del af en helt særlig klub

1.124 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
24 August 2023

Nemlig klubben af danske virksomheder der rent faktisk har trafik nok til at køre månedlige A/B splittest på websitet.

Og det er en helt unik chance som I skal udnytte. Efter min mening bør I simpelthen komme i gang med at køre faste, månedlige split-test (til en start).

Hvorfor lige 1000?

Faktisk kan du let selv regne på det. Lad mig forsøge at forklare (du kan springe det over, hvis du bare vil tage mit ord for det).

De 1000 konverteringer refererer til en beregning, der skal vise om der er data nok til at opnå et statistisk gyldigt resultat i en A/B splittest. (Du kan sagtens lave test uden både 1000 konverteringer og den statistisk beregning, men så kan løber du ind i en masse problemer jeg ikke vil komme ind på her).

Beregningen kigger på forholdet mellem antal besøgende der indgår i testen, din eksisterende konverteringsrate, antallet af konverteringer, den periode testen skal løbe og forskellen mellem det eksisterende (kontrollen, A) og variationen (B).

Du kan lave beregningen selv, fx på https://abtestguide.com/abtestsize/

Hvis du fx har en webshop med en konverteringsrate på 2% og du vil køre en test hver måned, så kræver det 50.000 besøgende (og altså dermed 1000 konverteringer) at kunne lave en statistisk gyldig test med en forskel mellem A og B på hele 14% (med en statistisk konfidens på 90%).

Det er bare en masse teknisk bla bla i første omgang.

Men konklusionen er - at du som tommelfingerregel skal have 1000 konverteringer om måneden.

Og endnu vigtigere er min konklusion: Hvis du har det - så bør du altså gribe denne unikke chance (i dansk kontekst) for rent faktisk at kunne køre de test.

Hvorfor? Fordi I så tilhører en unik klub af virksomheder der rent faktisk kan det.

Det er i første omgang en konkurrencefordel.

Det er en fordel fordi I nu kan noget andre ikke kan og som kan lære jer noget andre ikke kan lære.

Nemlig: Hvad virker og hvad virker ikke!

Fordi: Du/I kan ikke forudsige hvad jeres brugere gør - I kan ikke forudsige ændringen i deres adfærd når I retter noget på websitet. Derfor kan I risikere at jeres ændring giver lavere konverteringsrate, uanset at det noget en lignende virksomhed har haft succes med, uanset at en eller anden super-ekspert siger at det ALTID virker.

Det kan ikke forudsiges (det bliver bare gætværk og mavefornemmelse). Men det kan testes!

Hvis man tester, så kan man implementere det der virker og man kan undgå det der ikke virker (undgå tabet så at sige).

Det er da en unik chance...

Kan man så ikke arbejde med konverteringsoptimering uden 1000 konverteringer? Jo, det kan man sagtens, men man kan bare ikke teste under de samme forudsætninger.

Hvilke hold er du på?
Er du i gang med at teste?

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Ole skriver Skriv dig op