Alle iværksættere redder verden
I hvert fald deres egen lille del af den
Når du driver virksomhed leverer du værdi og får penge retur
Det vil sige at du altid hjælper nogen, uanset hvad din virksomhed laver
Jeg tror egentlig at langt de fleste iværksættere ønsker at hjælpe nogen,
Spørgsmålet er om man skal hjælpe alle der beder om det ?
Når nogen henvender sig og gerne vil være kunde i din butik og have din hjælp, skal du så ikke altid hjælpe dem ?
Det korte svar er nej
Du er nødt til at prioritere
Ikke alle der beder om din hjælp er klar til at betale for den
Og hvis der ikke kommer penge i kassen til at betale lønninger og udgifter
Så kan du heller ikke hjælpe dem som rent faktisk gerne vil betale dig for det og som er gode at arbejde sammen med
Målgruppen først
Men hvordan skal man prioritere ? Hvem skal man hjælpe og hvem skal man ikke ?
Du skal beslutte dig for hvem din målgruppe er
I Saxis har vi besluttet at vores primære målgruppe er virksomheder mellem 100.000 og 5.000.000 i salgspris
Og det er deres problemer vi er gode til at løse til en fornuftig pris
Vi hjælper også virksomheder der er både større og mindre
Men ikke på bekostning af kerne målgruppen, det er dem vi skal leve af
Jeg tror det er rigtig vigtigt at få sat de her rammer op så tidligt som muligt i din virksomheds levetid
Men man er også nødt til at have noget data
F.eks. data på hvilke kunder du tjener mest på
Hvilke kunder der måske typisk er dårlige betalere
Hvilke kunder du har flest af
Hvilke kunder der laver flest genkøb
Hvilke kunder der får den bedste oplevelse
Prøv at samle et billede af, hvem er bedst for forretningen og hvem er forretningen bedst for ?
Kan du finde en målgruppe hvor du har en klar win-win situation, så er det dem du skal prioritere
For det handler om at give en god allround oplevelse til dine kunder, så de vil anbefale dig til andre
Er det så svært ?
Det svære ved det her, er at man jo har lyst til at hjælpe mennesker
Når nogen ringer og kan bruge din hjælp og beder om den kan det godt være rigtig svært at sige nej
Man vil jo gerne hjælpe alle
Så man er nødt til at holde sig selv lidt i kraven når man føler trangen til at hjælpe
Og spørge sig selv om det er den rigtige målgruppe og om man reelt kan skabe en god oplevelse for kunden
Og hvis det ikke er helt det rigtige, skal man overveje om man har råd til at bruge den ekstra tid eller om tiden er bedre brugt på kernekunderne
Det er ikke helt lige til at tage de her beslutniger hver dag
Men det er jo endnu en af de ting vi bliver bedre til hver dag som unge iværksættere
Så husk det nu, du kan ikke redde verden hvis du ikke har pengene til det
Se afsnit 13 af Jagten på Saxis hvor Christian og jeg snakker mere om det her og andre ting vi har lært: