Blog 3
Blogindlæg skrevet af Aktiv 3 & Køreskolernes Garantiordning stifter : Jimi Hove

Køb et Amino Sponsorlink

Seneste indlæg

Tags

Syndication

  • E-mail: Abonner
  • E-mail abonnenter: 3

Arkiv

Er søgemaskineoptimering / SEO alt hvad der findes i fremtiden ?

At udvælge de rette markedsføringskanaler og at finde og segmentere sit kundegrundlag er og bliver hovedpillerne i markedsføring. Og sådan er det naturligvis også indenfor online markedsføring. Det er simpelthen en universelt evigtgyldig sandhed indenfor markedsføring.

Men hvordan ser fremtidens markedsføringskanaler ud ? Vil det ikke snart være oplagt at sætte en stopper for husstandsomdelte reklamer, telefonbøger og aviser som stort set alligevel kun består af reklamer ? Det er jeg ret sikker på vil ske. Folk gider det simpelt ikke hen mere, plus at det er et enormt ressourcespild.

Firmaer der bruger husstandsomdelte reklamer har lavet analyser der klart viser at de slet ikke tjener det hjem som de investerer i den for reklame. Men ingen af dem tør stoppe , da de  er bange for at tabe markedsandele, og så kan man jo ligeså godt brande sig, nu man er i gang.

I modsætning der til så stiger salget via internettet år efter år. Internettet er nemt, bekvemt, du opsøger det når det er du har tid og lyst og i mange tilfælde kan der skæres nogle distributionsled væk, så slutprisen for forbrugeren ender med at være billigere. Så hvor er konkurrencen ? Og hvordan ser den ud om 5-10 år ?

Vi er en del her på Amino, som går meget op i søgemaskineoptimering / SEO, er vi fremtidens kejsere i et monopolistisk markedsføringslandskab ?

I søgemaskineoptimeringens verden er backlinks Kongen, og backlinks med en god anciennitet er endnu bedre. Så selv hvis de store firmaer begynder at rykke endnu mere på SEO, så vil de næsten konsekvent være bagud i forhold til dem der startede med deres søgemaskineoptimering i god tid . Eller vil de ? Det er det jeg lidt usikker på, og indlægget her skal derfor gerne ligge op til debat , og ikke ses ud fra det perspektiv at jeg har ret, fordi jeg er stadig flere skridt bagud i forhold til de bedste indenfor SEO. Og jeg vil altid være det.

Så hvad er dit skud ? Bliver fremtidens konger skabt her på Amino lige nu , og blandt andre SEO folk som ikke bruger Amino ?

 

Kommentarer

Advokat Jacob Berner Ruesagde:

SEO har været den store dille i nogle år og jeg kan med 100% fremtidsgaranti indstå for at det er det ikke om 5 år.

Kunsten består i at ane hvad der kommer efter SEO.

#den 15-02-2011 kl. 08:40
Er kommentaren brugbar? 0 0

Jimi Hovesagde:

Hej Jacob,

Tak for svar !

Det kunne være spændende at høre hvorfor du mener dette ?

Der vil helt sikkert komme mere video på nettet, og mere søgning via smartphones. Men begge former kommer til at kræve en form for søgemaskineoptimering.

Smartphones er fede og gode, men det er nu stadig begrænset hvor brugervenlige de er , udover at du kan have dem med  " on the go ".

Hvis argumentet er at " der kommer jo altid noget nyt ". , har jeg svært ved at se noget erstatte internettet lige forløbig. Telefonen og markedsføring via omdelt post, plakater osv har trods alt eksisteret i over 100 år. Så på den baggrund er internettet og søgemaskineoptimering vel dårligt kommet i gang endnu

#den 15-02-2011 kl. 09:05
Er kommentaren brugbar? 0 0

Michaelsagde:

SEO´folket af idag bliver ikke fremtidens konger!

Fremtiden bliver visuelt orienteret, og det bliver de visuelle virkemidler der får overtaget. Det er ikke kun fordi "et billede siger mere end tusind ord" men simpelthen fordi det er tåbeligt at annoncere på 200 sprog, når ét billedsprog kan forstås af alle.

Søgemulighederne bliver dine personlige, - dine gadgets lærer dig at kende. Hvis du søger efter chokolade bliver resultaterne lys chokolade, fordi du ikke kan lide mørk chokolade. Ingen har i virkeligheden brug for 4-cifret millionantal søgeresultater, - vi behøver blot ét hvis det er det rigtige.

Realistisk set vil vi nok få 10, - men de vil indeholde GPS koordinater på nærmeste chokoladebutik, en webbutik vil modtage dit foretrukne betalingskort, og din foretrukne leveringsmetode vil kunne imødekommes alt efter om du har fri imorgen eller skal på arbejde. Helt automatisk.

Nutidens SEO er frygtelig gammeldags fordi den ikke tager hensyn til hvad jeg kunne tænke mig at få først på listen, - og fremtiden er mig-mig-mig!

#den 15-02-2011 kl. 14:07
Er kommentaren brugbar? 0 0

Jimi Hovesagde:

Hej Michael,

Det argument / perspektiv har jeg også hørt før. Modargumentet er så at mennesket til enhver tid gerne vil have valgmuligheder, forandring og overraskelser. Og hvis du så dermed konsekvent kun præsenterer dem for den samme hvide chokolade fra den samme forhandler uge efter uge, vil det ikke være tilfredsstillende.

Det perspektiv hælder jeg også selv imod, selvom teknologien helt sikkert vil kunne hvad du foreslår

#den 15-02-2011 kl. 15:31
Er kommentaren brugbar? 0 0

Jimi Hovesagde:

Ps:

Og nu har Google allerede " personaliserede " søgninger baseret på sider du tidligere har klikket på, og andre data. Ellers er det jo muligt at simpelthen bare søge efter hvid chokolade , i stedet for mørk.

Og ja video vil være skidegodt til en hel masse. Men for det første kan du ikke handle igennem en video, det vil sige at du skal have nogle sider med tekst på, hvor der produktbeskrivelse og en købsmulighed.

Jeg tror heller ikke det er i nogens interesse at se på videoer fra en webshop som har 1000 varer til salg.

Video 1 : her har du så et cykeldæk til 100,- kr

Video 2 : her har du et cykeldæk til 150,- kr

Video 3 : her sælger vi et rødt cykeldæk..

.. og så videre op til 1000 videoer.

Nej vel ?

#den 15-02-2011 kl. 15:51
Er kommentaren brugbar? 0 0

Michaelsagde:

Hej jimi

Jeg tror nu heller ikke det kommer til at foregå på den måde som du beskriver. For bedre at kunne forstå mit bud er det måske relevant at forstå at jeg ikke deler verden i on- og offline. Jeg betragter os som mennesker som færdes begge steder.

Forestil dig en smartphone der registrer hvilke butikker og reklameplakater du passerer i løbet af dagen, og hvilke reklamer der vises på det TV du ser. Din underbevidsthed vil modtage en masse signaler, og hvis butikkerne/produkterne har et visuelt ID, så er du altså købsparat når "jeg" viser dig søgeresultaterne. For "jeg" ved lige præcis hvilke indtryk du har modtaget i løbet af dagen.

Se dette link - du vil blive overrasket :)

www.youtube.com/watch

Linket er nu valgt for underholdningens skyld, men prøv at Google videre på emnet. Princippet bag er skam ægte nok og videnskabeligt bevist.

Det er sådan jeg sælger produkter til mine kunder allerede i dag, og har gjort det i årevis. Når du køber et af mine produkter, er jeg allerede i gang med at sælge dig mit næste, - og du tror du selv vælger, men jeg har valgt for dig.

PS.

Det ved jeg godt at Jimi Hove og læserne på denne blog er for kloge til, - så det gælder selvfølgelig ikke jer!

#den 15-02-2011 kl. 17:35
Er kommentaren brugbar? 0 0

Jimi Hovesagde:

Hej Michael,

Det muligt vi taler forbi hinanden, fordi det jeg opfatter du taler er virkelig old school markedsføring ( og derfor også den bedste, den har altid virket )

At man så udover at få smidt reklamebudskaber i hovedet på gaden og på TV, får du så også smidt ind på din smartphone via Facebook - Groupon og Google Places. Jeg ved at mange ved første øjekast er meget imponeret over denne teknologi, ikke mindst folk der arbejder med markedsføring : " Jubiii, nu kan vi også spamme på smartphones ", men husk at det er langt fra alle fra teknologier som virker spændende som forbrugerne faktisk ønsker. Og lige præcis det her, tror jeg ikke på som det store hit.

Jeg tror stadig på søgemaskinerne,det frie valg og folks lede overfor spam . Og til det formål, er en søgemaskine , som er god til at holde det værste spam væk, simpelthen genialt, og forklarer nok også Googles succes.

Men ellers har du ret man skal bare indprinte de signaler i folks hjerner :-)

#den 15-02-2011 kl. 17:50
Er kommentaren brugbar? 0 0

Michaelsagde:

Jimi Hove

Jeg er en old school guy, - men du har ret i at vi taler forbi hinanden. Meget, endda.

#den 15-02-2011 kl. 18:01
Er kommentaren brugbar? 0 0

Jimi Hovesagde:

Øv, jeg håbede ellers jeg kunne lære noget. Men så er jeg nok dummere end du troede

#den 15-02-2011 kl. 18:11
Er kommentaren brugbar? 0 0

Michaelsagde:

Nej, Jimi Hove - jeg har slet ikke den slags tanker om mine medmennesker. Hvad skulle jeg få ud af det?

Jeg kan konstatere at vi er på forskellige vidensstadier omkring virkemidlerne i moderne markedsføring, uden at jeg dermed er klogere end dig. Hvis jeg fortæller dig at både Google, Facebook og andre afgår ved døden af netop de årsager du selv nævner, - så tror du nemlig JEG er dum!

Fakta er, at vi ikke kan spå om fremtiden, kun give et gæt. (Jeg kan ikke ihvertfald)

Tilbage bliver altså, at jeg forretningsmæssigt ikke gider at opfinde den dybe tallerken igen. Derfor tager jeg et kendt virkemiddel i brug, - at påvirke din underbevidsthed.

Onde tunger vil påstå at jeg tager det frie valg fra dig. Jeg kunne så påstå et SEO besværliggør muligheden for et frit valg. Sådan kan vi have forskellige opfattelser, uden at have uret hver især.

Du vil med andre ord slet ikke opdage at jeg påvirker dig. jeg kan faktisk ændre de lysreklamer du passerer i det øjeblik du passerer dem. Måske vil du finde det mistænkeligt hvis du kun ser Pepsireklamer hele dagen, - men hvad hvis du slet ikke ser dem?

Så er der andre funktioner i dine organer. Dine ører og øjne opfanger langt flere ting end du registrerer, - din hjerne kobler det fra du ikke behøver at kende, og som gentager et bestemt mønster. Bor du nær en lufthavn hører du ikke flyene, men hvis lufthavnen lukker hører du INGENTING, og vil derfor bemærke det. Lidt spøjs funtion for et øre, ikke sandt!

Hvis jeg derfor kan gentage et mønster for dig, vil din hjerne koble mønsteret fra.

Kombinerer jeg de to teknikker, vil det nøjagtigt som i videoen være muligt at påvirke dig til at tro du tager et frit valg. Læg mærke til at den unge mand i videoen ændrer frasering (tryk i udtale)fordi han bliver bedt om at tale og kigge på nummeret på samme tid. Det kan hans hjerne ikke, numrene er vigtige fordi han er studerende og opdraget sådan. Derfor laver han nu en udtale der ligner "lærerens" - ligesom en hundehvalp. Det samme var feks.ikke gået med den ældre herre. I USA og Canada  bruges også bogstaverne på telefonen i reklamer, så et vokalt tryk på F giver et tal. Husk på, personen der snakkes med står ved en fastnet telefon (telefonbogen er ikke tilfældig, kun nummeret der ringes til)

Jeg kan ikke forklare det anderledes, men set i sammenligning med SEO og Groupon, Spam og lign. så er de altså damplokomotiver i forhold til det jeg snakker om.

Derfor kan du jo sagtens mene at SEO vil bestå og koncentrere dine kræfter omkring det, uden at du tager fejl i det.

Jeg ville bare satse på noget andet, men da du sikkert ikke giver procenter alligevel er det jo ikke magtpåliggende for mig at overbevise dig om mit synspunkt.

Det synes jeg ligger ret langt fra, at jeg skulle betragte dig som værende dum.

#den 15-02-2011 kl. 19:35
Er kommentaren brugbar? 0 0

Jimi Hovesagde:

Hvis jeg synes folk var dumme , risikerede jeg at gå glip af alt for meget, så nej det tænker jeg slet ikke.

Grunden til at jeg skrev det her indlæg var netop for at for et andet syn på fremtiden end bare SEO. Og jeg kan godt se hvad du siger, men kan stadig ikke se den direkte forbindelse mellem Facebook Places og manipulering af sindet, udover den manipulering som folk er vant til, og som rasende mange almindelige mennesker er helt bevidste om, og derfor ikke bliver så imponerede/ forført over mere. Der tales om " logo blindhed " blandt forbrugere, altså slår hjernen simpelthen fra overfor logos og slogans, folk gider det ikke mere, de har set det, og de har fattet det, nu vil de bare søge.. på en maskine... selv.

Men igen jeg frygter at stadig ikke fatter hvad du EGENTLIG siger, men det håber jeg så at jeg før end det er for sent for mig og min virksomhed. En ting er helt sikkert, jeg er med på de fleste trends for at holde øje med det hele. Og jeg æder gerne mine ord om 5 år, hvis det betyder at mine virksomheder kan komme bedre ud over rampen, og jeg kan give mine kunder en bedre oplevelse

#den 15-02-2011 kl. 19:43
Er kommentaren brugbar? 0 0

Michaelsagde:

Du er ikke dum eller noget, men det er ikke lykkedes mig at forklare det så du har forstået det lige i dag, - og det er fint nok. Hvis det bliver mere almen kendt en anden dag med en bedre formidler så lærer du det der, og hvis jeg er helt forkert på den, - så var det jo godt du ikke lyttede.

Ren Win Win.

Det vigtigste er at du gør som du skriver her, nemlig at følge med i hvad der kunne gavne din forretning bedst og hvordan dine kunder får en god oplevelse. Der er bare efter min mening fundementalt vigtigt, at man selv forstår hvorfor kunderne føler sig godt tilpas, for kun på den måde kan man jo gøre det bedre. Vidste man det ikke, ville man jo ikke ane hvad man skulle gøre for at blive bedre :)

Tak for bloggen  

#den 15-02-2011 kl. 20:09
Er kommentaren brugbar? 0 0

Jimi Hovesagde:

Og selv tak for din blog Michael. Den mest undervurderede på Amino, efter min mening

#den 15-02-2011 kl. 20:37
Er kommentaren brugbar? 0 0