Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Morten Vadskær De lavest hængende frugter i dit check-ud flow

De lavest hængende frugter i dit check-ud flow

6.648 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
20 August 2012

Her i livet har jeg lært én ting, der gør sig gældende hvad enten der er tale om kagebagning, svagstrømsinstallationer eller webshops: Man skal ikke kimse ad erfaring. Derfor har jeg bedt 5 seje online-folk om at komme med deres bedste tip til dit check-ud flow. Der er to grunde til at jeg valgte check-ud flowet og de er:

1. Rigtigt mange e-købmænd fejler i deres check-ud flow og det koster kassen i tabte gysser.

2. En besøgende, der når frem til dit check-ud flow, har større potentiale som kunde, end en besøgende, der ikke når dertil.

Så kort sagt: Her er masser af lavthængende frugter Big Smile

Nå - til sagen. Jeg giver dig her 6 tips fra 6 eksperter.

Tip nr. 1: Fjern højrekolonnen

Tip nr. 1 kommer fra Thore Fogh, der har startet en super service Brugertest.nu, og her stammer tippet også fra. 

"Gennem mange af vores brugertest både for shops, men i høj grad også på offentlige websites, viser det sig at de fleste brugere overser vigtige informationer placeret i højrestillede kolonner. F.eks. oplysninger om leveringstid eller fragtpriser. Vi som brugere er åbenbart vænnet så meget til at denne højrespalte bliver brugt til reklamer, at vi automatisk sorterer denne fra - selv om den indeholder vigtige informationer. Derfor er tippet helt at udelade højremenuer, og altid at placere det vigtigste indhold som en del af selve indholdssiden. For en webshop vil jeg placere indhold om fragt + levering i en topmenu, der altid er synlig."

Tip nr. 2: Mål grundigt

Tip nr. 2 kommer fra Jacob Kildebogaard, der har startet Webshopindeks. Jacob er webanalytiker og det afspejler sig tydeligt i hans tip.

"Sørg for at have grundig måling på dit check-ud flow, så du kan fokusere din indsats, hvor frafaldet er størst. Det lyder som et simpelt tip, men overraskende mange webshops, har det ikke sat op eller har sat det mangelfuldt op. For webshops med one-step check-out skal man også måle selve flowet ned igennem formularen. Der kan være mange fælder i sådan et one-step check-out"

Tip nr. 3: Nyhedsbrevstilmeldinger er gratis penge

Tip nr. 3 kommer fra Søren Sprogø, der rådgiver e-købmænd gennem sin virksomhed Afdeling 18.

"Det koster praktisk taget intet at udsende et nyhedsbrev. Og hvis du ikke kan formå at sælge noget igen til en, der tidligere har købt noget hos dig, så er du en dårlig købmand. Derfor er de ”gratis-at-udsende”-nyhedsbreve det jeg kalder gratis penge på din bundlinie, og du skal derfor gøre alt hvad du kan for at få folk til at modtage dit nyhedsbrev.

For det første skal du naturligvis allerede fra dag 1 tilbyde muligheden for nyhedsbrevstilmelding, der hvor folk afgiver deres e-mail adresse i checkout processen. Og med stor streg under dag 1, for når du så kommer til at ville udsende nyhedsbreve, så har du allerede nogen på din liste.

Dernæst skal du checke reglerne grundigt igennem for, om du må have kryds i "Tilmeld nyhedsbrev"-boksen som standard.

Reglerne er en smule komplicerede, og jeg kan ikke komme med et generelt svar på om man må have kryds eller ej. Men sæt dig en smule ind i det, for tro mig: Der ligger mange penge i det kryds!

Til sidst skal du tænke WIIFM-princippet ind, der hvor man sætter krydset. WIIFM står for "Whats In It For Me", og går ud på at brugeren tænker "Hvad får jeg ud af at sætte det her kryds?". Tag f.eks. teksten "Få vores ugentlige nyhedsbrev". Jo tak, men hvad får jeg lige ud af det? Kom med noget godt og konkret, hvor brugeren tænker "hmmm, det her vil være dumt at sige nej tak til"."

Tip nr. 4: Skær ind til benet

Tip nr. 4 kommer fra Mogens Møller. Mogens har lavet rigtigt mange brugertests på webshops, så du får lige erfaringen fra >500 brugertests. Mogens Møller arrangerer jævnligt brugertests via sin virksomhed - check den ud her.

"Når den besøgende på din webshop går fra indkøbskurven og videre til næste step, er det typisk fordi den besøgende nu er klar til at placere en ordre. Fra indkøbskurven og til kvitteringssiden er det derfor ekstremt vigtigt, at der er så få forstyrrende elementer som muligt.
 
Jeg har de seneste to måneder selv brugertestet flere end 500 danske webshops og desværre er 80% af disse webshops fyldt med lange forhindringsbaner inden ordren er i hus på kvitteringssiden.
Derfor: Vil du gerne konvertere bedre i dit check-ud flow? Skær ind til benet!
 
Spørg om så lidt som muligt. Fjern overflødige felter, fjern menuen, fjern login, fjern bannere. Gør det så let, smertefrit og overskueligt som muligt. Behold kun de allermest nødvendige felter og de elementer, som enten gør den besøgende mere tryg (f.eks. info om returret, sælgeren, fragt osv.) eller yder ekstra service (f.eks. forskellige fragtmuligheder og betalingsmuligheder)."


Tip nr. 5: Hjælp dine kunder med den rigtige tekst

Tip nr. 5 kommer fra Michael Aagaard, der netop har lanceret bloggen ContentVerve.

Er du interesseret i at blive skarp på din webtekst, så bør du også læse hans gratis e-bog.
Din webtekst har stor indflydelse på dine potentielle kunders beslutningsproces, og dit checkout-flow er bestemt ikke nogen undtagelse. På de sidste afgørende trin, der leder op til den endelige konvertering, kan de rigtige ord, placeret de rigtige steder, nemlig gøre en stor forskel, som du vil mærke på bundlinjen.
For at illustrere min pointe, vil jeg vise dig en case, hvor en smule tekst på trin 1 i et flow skabte en forbedring på 61,87% i gennemførte køb.

Jeg hjalp for noget tid siden Thomas Rosenstand med at lave nogle optimeringer på
DCfinder.com, herunder flowet.

Som du kan se, har kontrollen meget lidt tekst. Og den tekst, der er på siden, gør ikke
meget for at skabe tryghed eller at formidle fordelene ved produktet.

Man kan købe en et års licens, men her er der tale om en version, hvor man betaler et
engangsbeløb på 40$ for at få adgang til softwaren i en måned. Det svarer i virkeligheden
til, at man prøver produktet i kort periode. Så jeg gjorde beslutningen nemmere for de
potentielle kunder ved at ændre knapteksten fra ”BUY NOW” til ”TRY NOW”.

Samtidig skabte jeg tryghed, ved at tilføje et par linjer, der forsikrer modtageren om, at der
er tale om en engangsbetaling, og at der ikke er nogen forpligtelser forbundet med købet.
Sidst men ikke mindst tilføjede jeg et par bullets, der opsummerer fordelene ved produktet.

Så prøv at gennemgå trinene i dit flow og se, om der er nogle steder, hvor du kan gøre
beslutningen nemmere for dine potentielle kunder ved at skabe tryghed og fremhæve
salgspunkter og fordele.

Men sørg nu for at teste dine ændringer! Det gælder nemlig om at finde frem til det, der
virker bedst i lige præcis dit flow og på dine potentielle kunder, og det er ikke sikkert, at du
rammer rigtigt i første forsøg.

Tip nr. 6: Lav mer-salg i dit check-ud flow

Jeg lukker og slukker selv med et tip, der kan øge dit salg. I check-ud flowet kan du godt sælge mere, men der gælder to regler:

-det skal være relevant (du kan ikke sælge en iPhone oplader, til en bruger, der lige har købt en Nokia telefon)
-det skal være supernemt at tage med sig (de skal ikke se mange billeder eller størrelser - vælg et simpelt produkt)

Skal du have godt gang i salget, så sørg for at prisen også er skarp ;-)
På Kondomaten har vi rigtig stor succes med at lave mer-salg i check-ud flowet.

Nu er det din tur!

Værsgo': 6 stks. inspiration til dit check-ud flow. Nu er det din tur - enten til at få det implementeret eller til at komme med flere tips til check-ud flowet her i kommentarerne.
Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Morten skriver Skriv dig op