Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Morten Vadskær Freeze - 5 ting din webshop kan lære af efterforskning

Freeze - 5 ting din webshop kan lære af efterforskning

4.711 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
29 June 2012

Nu skal der ikke gå Station 2 i den, men ligesom der er kliks i porno, så er der seere til politi-tv-shows, så jeg forsøger igen at høste læsere via dirty tricks. Snup en donut (eller citronmåne), og kom med Chief Wiggum på patrulje med disse 5 tips.

Stil åbne spørgsmål

Alfa og omega i afhøringsteknik er åbne spørgsmål. Dels for at undgå at male sig selv op i et hjørne med den teori man som efterforsker hælder mest til - men også for at undgå at lægge ord i munden på den man afhører.

Brug samme disciplin på din webshop når du kommunikerer med dine brugere. Tippet her fik jeg fra Conversion Rate Experts (du kan hente pdf med det omtalte tip her - læs den, det er godt.)

Opgaven går ud på at stille et åbent spørgsmål i stedet for en drop-down. Altså ikke de sædvanlige 5 valgmuligheder om hvor kunden har hørt om jer, men et gammeldags tekst-felt hvor brugeren skal skrive det.

Jeg afprøvede det på min kones webshop Faktorfobi, og nøj - det vælter ind med svar. Det vælter også ind med guldkorn om hvordan siden kan forbedres, hvad de rent faktisk kalder vores produkter, og hvad der gjorde at de lige netop valgte at handle hos os. Prøv det - du får masser af viden (men husk - spørg ikke om mere end du kan tage handling på. Får du aldrig tid til at kigge på svarene, så lad være).

Negative resultater er også resultater

Der er sket et drab i Algade. Man afhører alle folk i området. Det kan godt være trist at snakke med 41 vidner i Nørregade som alle siger “jeg var her - og så ikke andre mennesker”. Men det er uvurderlig viden - for selvom man ikke kan pågribe gerningsmanden, så ved man i hvert fald at flugtruten ikke gik via Nørregade.

Brug det i din webshop: Måske laver du en ny AdWords-annonce der performer dårligere end din oprindelige. Det ville være sjovere hvis den performede bedre, men tag erfaringen med dig, og sig “så skal jeg nok ikke bruge ordet XXXXXX fremover”. Og husk - ligesom ved efterforskningen gælder det bare om at blive ved, så skal du nok pågribe din gerningsmand ;-)

Tal slår mavefornemmelser og clairvoyance

Når vi i Danmark har et drab der får lidt opmærksomhed i pressen, så ringer der alle mulige clairvoyanter og synske mennesker ind til politiet med noget “de har set”. Der er endnu ingen af disse der har hjulpet til opklaringen af en forbrydelse i Danmark. Til gengæld kan man med DNA sige hvor stor sandsynligheden er for at gerningsmanden har rørt ved netop det patronhylster.

Take-away: Lyt ikke til clairvoyanterne i branchen, men mål og vej din webshop (Google Analytics er fortrinligt til formålet). Saml data ind, og tag et kig i statistikken. Det er svært at argumentere imod tung statistik.

De rigtige ord kan få konverteringerne i hus

Rejseholdet blev engang tilknyttet et drab. Man anholdt hurtigt en mistænkt som nægtede, men der var ingen klare beviser. Efterforskeren - lad os kalde ham Niels - afhørte den mistænkte en hel dag og aften uden resultat. Og dog ... Niels havde bemærket at den mistænkte kom fra en religiøs baggrund. Det blev sent, og Niels kørte den mistænkte i Vestre Fængsel. Han fulgte ham ned til cellen, og lige inden han lukkede døren, sagde han “du kan lyve herfra og til evigheden, men ham deroppe ...” (Niels kiggede op og pegede op) “Han kender sandheden”, og så smækkede Niels døren ind til cellen. Derefter kørte Niels hjemad - men inden han var nået 5 km ringede de fra fængslet. Mistænkte ville gerne aflægge fuld tilståelse.

Brug det i din webshop: Kend din målgruppe - lav evt. personas - og tilpas dit sprog til dem. Jo mere præcise og velvalgte dine ord er - jo større er chancen for at få tilståelsen/konverteringen.

Skal du lære hvordan du vælger de rette ord til din webshop, så hent Michael Aagaards gratis e-bog om webtekst her.

Glem alt om bad cop - good cop

Det er kun på film at bad cop - good cop virker. Behandl alle pænt (selvom man har lyst til at svine dem til). Det giver det bedste resultat i længden (tænker Trustpilot her).

Og når det gælder brændstof, så gælder det i øvrigt at både efterforskningsmotoren og webshopmotoren kører på kaffe ;-)

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Morten skriver Skriv dig op