Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om e-købmandskab og konverteringsoptimering

Diskret bling-bling

Skrevet af:
1. april 2012 | 4.005 Visninger| 15 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Morten Vadskær

Ekspertblogger på Amino om e-købmandskab og konverteringsoptimering

Når du driver e-handel, kan det være svært at tilføje glimt i øjet, charme, ekstra god service og den slags, som man oplever i fysiske butikker. Det er tilmed blevet supernemt for alle at åbne en webshop, så ud over designet kan det være svært at skille sig ud. Men du kan gøre det i de små detaljer. Folk husker det, tweeter det, deler på Facebook, smiler over det, og ja - det betyder faktisk noget.

På vores webshop Faktorfobi har vi i stedet for den klassiske navn og adresse-formular lavet den således

En split-test med den klassiske formular viste faktisk, at vi fik 16 % flere igennem formularen ved at lave formularen sådan her (du kan finde hele casen på min private blog. Linket finder du til højre for dette blogindlæg). Derudover får vi rigtig meget positiv feedback på den. Det bliver betegnet som "dejligt anderledes" og "sjov måde at indtaste navn på" m.m.

Sagen er den, at shopping online i dag er blevet så gudsjammerligt kedeligt, så bare en lille smule bling-bling eller eastereggs, eller hvad du vil kalde det, giver gevinst.

I Danmark vil jeg godt udråbe mesteren i denne disciplin. Det er den super-aktive Aminoer Casper Schneidereit der sælger strømper. Her er et par eksempler på hans diskrete bling-bling

Hvis man linker direkte til et produkt, som f.eks. her, så bliver det diskret, men elegant markeret med en blå pil, som du kan se her.

Når man har musen over en læg i kurven-knap, så ændrer kurvens ansigt sig fra sur til glad. Lækker detalje.

Jeg er sikker på, der er flere special effects gemt rundt omkring på Caspers webshop, men det her var lige dem, jeg var stødt ind i.

En anden Aminoer, der gør det godt er Lone Sanco fra Lisen. Du er nødt til at gå ind på et af hendes produkter og se uglen i toppen. Jeg har forsøgt at klippe dens "humør" ind her, men den er så godt lavet, at du er nødt til at komme forbi og få detaljerne. Du kan gå direkte til et produkt her. Bemærk uglen, og se den så skifte humør, når du har musen over læg i kurv-knappen, og så også når du fjerner den igen. Super sprødt lavet.

En af mestrene ud i det her, der kaldes "emotional design" / at give en hjemmeside sjæl, er e-mail-marketing-tjenesten MailChimp. Deres lille abe, Freddie von Chimpenheimer IV, kommer med søde og morsomme beskeder hele tiden. Og hader du ham, kan du slå "MailChimp humor" fra, som du kan se her

Overalt når du opretter e-mails, bliver du mødt med små ting, der får dig til at smile.

Jeg er bare en grønskolling

Skal du se og lære af de rigtige mestre, så vil jeg varmt anbefale at du tager et kig på dette indlæg fra Smashing Magazine. Der er nogle rigtig gode eksempler. Derudover har manden, der står bag MailChimps user experience team Aarron Walter (dygtig og interessant fyr - jeg havde fornøjelsen af at møde ham i Seattle for et par år siden), skrevet bogen Designing with Emotion (sølle 9 dollars som e-bog). Og slutteligt kan du faktisk hente et gratis kapitel skrevet af netop Aarron Walter her (kan hentes både som pdf, ePub og MobiPocket - det er sgu' service). 

Virker det?

I min optik: ja. Der er rigtigt mange tweets om MailChimps lille frække abe. Folk husker det, smiler af dine special effects, og det kan gøre en kedelig shoppingoplevelse lidt sjovere. Indrømmet - det er ikke Frank & Casper live-show-efter-8-fadøl-sjovt, men trods alt sjovere end grå html-knapper.

Og om du kan li' dem eller ej, så vil jeg gætte på, at vi kommer til at se meget mere af den slags fremover. Og ja - vil opfordre dig til at komme i gang med det nu!

Men hvad synes du? Go or no go? Og del meget gerne gode eksempler fra danske webshops/webapps i kommentarerne.

Læs også


Kommentarer

Bent A.  den 01-04-2012 kl. 15:39

Helt klart "GO"

Lone's er noget af det fedeste jeg har set. (men det skal du ikke sige til hende, for så bliver hun helt utålelig :-)  )

Kanon indlæg.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Lasse Smith  den 01-04-2012 kl. 15:43

Helt klart noget vi kommer til at se i fremtiden, der kommer også en form for game layer i webshops.

Er kommentaren brugbar? 0 0
John Nielsen  den 01-04-2012 kl. 15:45

Tak for endnu et af dine ganske fantastiske indlæg, Vadskær.

Du og Casper er jo mestre i de lækre detaljer på webshops, som gør at de bare konverterer endnu bedre. Uglen på Lones webshop er også en flot detalje. :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Casper Schneidereit  den 01-04-2012 kl. 19:29

Tak for de pæne ord. Jeg har fået et henvendelser på i sær kurven, hvilket er noget folk ligger mærke til og synes er super sjovt :-).

Er kommentaren brugbar? 3 0
Paw Nicolaisen  den 02-04-2012 kl. 13:24

Super godt indlæg, fedt at få fokus på de små detaljer. Jeg synes personligt at Foursquare også gør et godt stykke arbejde på humorfronten, fx hvis du går ind i indstillinger for notifikationer og vælger at du gerne vil modtage nyheder ugentlig, så får du også muligheden for at de inkluderer et billede af en sød hundehvalp i nyhedsbrevet.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Navntoft  den 06-04-2012 kl. 15:13

Godt indlæg. En skam du ikke har RSS feed på din private blog v4d5 eller har jeg ikke fundet knappen?

Har sjældent set så simpel og funktionel side som shopwithsocks. Vil helt sikkert se der forbi efter sokker.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Navntoft  den 06-04-2012 kl. 15:20

Godt indlæg. En skam du ikke har RSS feed på din private blog v4d5 eller har jeg ikke fundet knappen?

Har sjældent set så simpel og funktionel side som shopwithsocks. Vil helt sikkert se der forbi efter sokker.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 06-04-2012 kl. 17:09

Tak for de pæne ord allesammen. Og til Thomas Navntoft - der er et feed her http://www.v4d5.net/blog.xml

Er kommentaren brugbar? 0 0
Tom Jensen  den 08-04-2012 kl. 16:24

Lækre og diskrete detaljer er helt sikkert noget der får en shop til at træde ud fra mængden så længe det ikke overdrives...

Tror det må være en forretningside til de kreative :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Tommy Bæk Søgaard  den 13-04-2012 kl. 12:15

Tak for endnu et godt lille indspark Morten.

Det er helt sikkert noget, man som kreativ skal have mere fokus på. Det er de små gode oplevelser og funktionalitet, der er med til at drive et salg frem i "oplevelsesøkonomien" :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kevin  den 17-04-2012 kl. 12:43

Er helt vild med uglen, shopwithsocks og helt sikkert også jeres egen navn og adresse formular. Spørgsmålet er bare hvem der designer sådanne shops da det kunne være vældig spændende

Er kommentaren brugbar? 1 0
Peder Thuesen  den 29-04-2012 kl. 17:24

Super indlæg..

Det handler bare om at være kretiv nok til de små detaljer der gør en forskel.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thomas Pedersen  den 03-05-2012 kl. 15:30

Hej Morten,

super godt indlæg.

Der er helt sikkert nogle gode ting der skal testes af her.

Tak skal du have.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kasper Bergholt  den 02-04-2013 kl. 15:34

Jeg var vild med din kontaktformular fra første gang jeg så den. Og jeg har forgsøgt at pitche idéen til designere ad flere omgange. Men de vil ikke købe den.

Det er for personligt på en eller anden måde, tror jeg. Og det er vel også derfor, det virker så godt, når der er nogle, der tør gå en anden vej end den slagne.

Jeg ved, at mange virksomheder kigger på konkurrenternes hjemmesider -- fx når det kommer til udvikling af landing pages.

Resultatet er, at alle udtryk minder om hinanden. Og identiteten er tit 'corporate'(-light), selvom det ikke ligger i virksomhedens DNA.

Et andet godt eksempel på den personlige toning er Aminos 'cookiepolitik'.

Eneste eksempel, der blev vist på Erhvervsstyrelsens seminar om cookiedirektivet for en lille måneds tid siden.

Men Thorborg har jo også læst sin Ries & Trout.

Alt godt,

Kasper

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kasper Bergholt  den 02-04-2013 kl. 15:35

Og hov, nu er jeg lige kommet til at købe en hel masse strømper! ;)

Er kommentaren brugbar? 2 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: fem + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 


Få besked når Morten skriver


Morten Vadskær

Morten Vadskær har drevet e-handel siden 2001 og har masser af praktisk erfaring med branchen. Han driver de to webshops www.kondomaten.dk 
og www.faktorfobi.dk og skriver her på Amino om at forbedre sin webshop. Morten ejer desuden den ene halvdel af webshop platformen Shoporama.

Hans private blog er på www.v4d5.net/blog


Morten på Twitter

Hvis du vil have besked når Morten og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer