Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om e-købmandskab og konverteringsoptimering

7 dumme fejl jeg har begået som e-købmand

Skrevet af:
18. januar 2012 | 12.758 Visninger | 51 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Morten Vadskær

Ekspertblogger på Amino om e-købmandskab og konverteringsoptimering

Jeg har været e-købmand i snart 11 år, og det gør man ikke uden at begå fejl. Her får du en guidet tur ud i mine største fejl i håb om at du ikke også begår dem. Tro mig - ingen af dem tåler gentagelse.

1. Vil selv-alderen
“Selvgjort er velgjort” er den største løgn. I de første mange år af Kondomatens levetid lavede jeg vores eget e-mail-marketing-system som ud over at være ekstremt tidskrævende også var ekstremt elendigt sammenlignet med systemer som Ubivox, MailChimp og CampaignMonitor.
Jeg gjorde det oprindeligt ud fra tanken om at det var absurd at skulle betale for at sende nogle e-mails, men i dag kan jeg godt se at det er ikke det at sende e-mails man betaler for. Man betaler for at slippe gennem spam-filtre, få detaljeret statistik, få split-test-muligheder og meget mere.
Jeg har lavet mange andre ting selv som jeg burde have betalt mig fra. Regnskab for eksempel ... Jeg har også lært meget af det, men det er viden som var alt for dyrt købt. I dag spørger jeg mig selv "hvor lang tid tager det her, og hvor mange AdWords-annoncer kan jeg så lave på den tid?".
Take-away: Altid lave cost-benefit-analyser inden du går i gang med et arbejde!

2. Købt annoncer i aviser og blade
De giver ikke en skid. Vi har købt helsidesannoncer i internettillæg og kunne ikke engang se nogen ændring i direkte trafik. Det har kostet op til 10-12.000,- kr. Jeg tør ikke tænke på hvor mange AdWords-klik jeg kunne ha’ fået for de penge.
Take-away: Spørg dig selv “hvornår gjorde jeg selv det som jeg nu prøver at få folk til?” (i tilfældet her læse et blad, åbne computeren, besøge en hjemmeside som jeg har set en annonce for). Jeg kunne have svaret “aldrig” hver gang - ved ikke hvorfor jeg var så naiv.

3. Don’t look back
Du vil blive snydt når du driver forretning. Man skal bare lære at sige “fuck det - jeg skal videre”. Jeg har brugt for mange kræfter på at få mine penge igen "af princip" og ærgre mig. Det er ikke tiden værd.
Take-away: Win some - loose some. Kom frem over isen.

4. E er kun et bogstav ud af otte

Det hedder e-købmand. Husk købmands-delen. Jeg er god til e, men en tåbe til købmand. Det tog mig mange år at lære "køb billigt - sælg dyrt" som købmandsskab jo egentligt handler om.
Der er store fordele ved at købe stort ind. Find ud af hvad du sælger rigtigt godt af, og køb stort ind (med en ordentlig rabat naturligvis). Ring til din leverandør og spørg “hvor meget skal jeg købe for, for at få rabat?”, og gør det så. Dels tjener du mere på dine produkter, og dels kan du tilbyde dine kunder en god rabat i ny og næ.
Take-away: Medmindre du gør dig lidt ekstra umage, så køber du og din konkurrent ind til samme pris. Gør dig umage!

5. Alle checker e-mail
Folk checker mails konstant. E-mail-marketing kan give dig kontakt med kunde-emner når du har lyst. Med SEO og AdWords skal du sidde passivt og vente på at dine kunde-emner beslutter sig for at google efter dit produkt. E-mail-marketing er en killer til salg.
Husk også at selvom du ligger på side 1 på Google i dag, så er det ikke sikkert du gør det i morgen. Men din e-mail-liste kan ingen ta' fra dig.
Take-away: Kom i gang med e-mail-marketing nu! (Start evt. med at læse disse 9 tips eller hent den gratis smagsprøve på The Workbook).

6. Der ligger guld i detaljerne
Selv en lille ændring på din side kan have stor indflydelse. Se f.eks. denne split-test som jeg lavede med Michael Aagaard på min side Kondomaten. Ved at tweake teksten lidt fik Michael næsten 5 gange så mange tilmeldinger til mit nyhedsbrev.
På min side mXchange testede jeg overskriften (også lavet af Michael Aagaard, der har blogget lidt om det her). Her fik jeg 33 % flere brugere bare ved at ændre overskriften. Der er så meget at hente i tekst/ordlyd, og Michael er suveræn til det. Tag dig selv tid til at se denne video - så er du ikke længere i tvivl om, at du skal tage dig kærligt af din webtekst


Take-away: Brug rigtig god tid på din webtekst.

7. Mavefornemmelse er det næstbedste
I dag kigger jeg i min Google Analytics mindst en gang om ugen, men tidligere kunne der gå måneder imellem jeg kiggede på min webstatistik.
Der er så mange ting man kan gøre på og for sin hjemmeside, at man umuligt kan nå det hele. Google Analytics fortæller mig hvor jeg skal prioritere. De søgefraser jeg tjener penge på, laver jeg SEO og AdWords på. De sider der har høj bounce rate, får jeg tilpasset i håb om at ændre dette. Der hvor flest falder fra i mit check ud-flow, bruger jeg tid på at optimere. De AdWords-annoncer der stadig ikke tjener penge, lukker jeg ned etc. etc.
Take-away: Data slår mavefornemmelse. Google Analytics fortæller dig ikke hvad der er galt på din hjemmeside, men det fortæller dig hvor det er galt.

Er du gammel e-købmand, kan du nok nikke genkendende til nogle af disse 7 fejl. Er du ny e-købmand, så undgå dem for enhver pris.

UPDATE: Som opfølgning på dette blog-indlæg har Ib Potter lavet en podcast med mig om netop disse fejl, men også 7 ting, som du bør have styr på. Du kan høre podcasten her.

Læs også


Kommentarer

John Nielsen  den 18-01-2012 kl. 11:33

Hej Vadskær,

Tak for endnu et af dine vanvittigt gode indlæg.

Og tak for en masse værdifulde guldkorn.

Dette indlæg burde tilføjes som appendix til E-pusher. Simpelthen.

Dbh. John

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kenneth Boysen  den 18-01-2012 kl. 11:35

Super indlæg

Kan specielt godt lide dit "3".

Nøøøøj hvor har man gjort sig mange dyrekøbte erfaringer, og her 2 år efter opstart, er det først nu jeg kan begynde at hæve en løn til mig selv. Ikke fordi økonomien ikke har været til det tidligere, men fordi man har truffet en masse beslutninger, som var tåbelige og ikke mindst dyre :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 18-01-2012 kl. 11:42

Hold da op, John. Mange tak for de pæne ord. Selv tak - er glad for at jeg kan bidrage med noget godt indhold.

Tak for det, Boysen. Ja - man gør sig dyrekøbte erfaringer. Jeg har nok endda været stædig og insisteret på at gøre mig mine egne. Latterligt, men så husker man dem i hvert fald ;-)

3'eren kan alle selvstændige nok nikke genkendende til

Er kommentaren brugbar? 0 0
Daniel K  den 18-01-2012 kl. 11:44

Godt inspark men du kan ikke generalisere i punkt 2 med annoncer i aviser og blade.

Effektiviteten af en kampagne består af 3 ting: Produkt, målgruppe & kommunikation.

Kommunikationen er bla. din markedsføring hvor du retter henvendelse til din målgruppe. Hvis du har haft én enkelt annonce i én dag, kan det være yderst svært at måle en effekt, med mindre du har noget helt specielt til en yderst fordelagtig pris.

Kondomer i en it-sektion vil jeg ikke anbefale som markedsføring af produktet, selvom den rammer bredt. Dette betyder dog ikke at mediet er dårligt, blot at det ikke er brugt optimalt.

Desuden har smartphones gjort det muligt at træffe beslutninger med det samme, også i forhold til avis annoncer, da du ikke behøver at åbne en computer først.

Alle medieplatforme har deres styrke og svagheder, hvorfor det er en klar fordel at fordele sin markedsføring på flere platforme.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Nikolaj Bomann  den 18-01-2012 kl. 11:46

Rigtigt godt indlæg! Specielt det med at sige "fuck it", når det går ned af bakke. Kommer til at tænke på det seneste indlæg fra NikolajKN.dk: nicolajkn.dk/.../optimer-produktet-forst

Nogle gange må man altså bare se i øjnene at man har lavet et fuck-up af stor karakter, og at man må fortsætte alligevel.

Rigtig godt indlæg. Det holder!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Brian Rønnow  den 18-01-2012 kl. 11:49

Tak Vadskær

Det er nogle gode råd, Jeg er ikke selv e-købmand altså med webshop. Dog er jeg jo købmand.

Jeg kan nikke genkendende til nogle ting som jeg også har været ude i og nogle kameler der skal sluges.

Hav en god dag!

Brian

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kenneth Boysen  den 18-01-2012 kl. 11:53

@Daniel K, kan du ikke komme med et eksempel, hvor det rent faktisk har kunne betale sig?

Offline reklamer rettet mod et online produkt?

Jeg har selv prøvet det samme med produkter indenfor brandsikring, tyverisikring og førtehjælp. Hvoraf de fleste kampagner var lavet professionelt. ALDRIG har jeg været i nærheden af at hente mine penge tilbage.

Er kommentaren brugbar? 1 0
SoerenS  den 18-01-2012 kl. 11:55

Hold fast, hvor er det nogle guldkorn! Og jeg er knald-hamrende enig i dem alle. Pånær én, selvfølgelig :-P

Som Daniel K lidt er inde på, så må formålet med offline markedsføring ALDRIG være direkte salg. For så vil det helt sikkert fejle, især hvis man sammenligner det med de online markedsføringskanaler, så som SEO, Adwords og nyhedsbreve.

Hvad er det så man skal bruge offline markedsføring til?

De fleste vil nok nærmest automatisk sige "branding", og det er også helt korrekt. Problemet er bare, at en enkelt annonce i et blad eller magasin, er milevidt fra at være "branding".

Men at forklare hvad branding SÅ er, og hvordan man udfører det, er der simpelthen ikke plads nok i et kommentarfelt til at forklare ;-)

Men det vigtigste, hvis du alligevel ønsker at prøve kræfter med offline er, at kunne måle effekten! Erfarne offline folk har altid bygget dette ind i deres kampagner, men det er lidt af en kunstart.

Heldigvis har netbutikker et lille hemmeligt trick til at kunne måle effekten af offline annoncer: Rabatkoder!

Så hvis du falder i fælden, og hopper på at indrykke en annonce et sted, så sørg (for guds skyld) for at have en rabatkode med i annoncen! Ikke alene kan det være med til at tiltrække flere kunder, men du får pludseligt også redskabet til at måle på effektiviteten af annoncen.

Og tro mig, engang imellem bliver man overrasket over, hvad der virker, og hvad der ikke gør :-P

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 18-01-2012 kl. 11:57

Du har helt ret, Daniel. Jeg har mødt flere e-købmænd der har succes med annoncer i offline medier. Min pointe er at jeg f.eks. købte en helsides annonce i et webshop-tillæg Den Blå Avis lavede. Det gav intet... Og tænker jeg tilbage så har jeg heller aldrig selv kigget på en helsides annonce i et blad og tænkt "jeg skal lige checke hjemmesiden". Så tænk igennem om dét du vil have brugeren til at gøre er realistisk. Det er meget mere realistisk at få dem til computeren, hvis der er f.eks. en rabatkode i annoncen. Jeg skal ikke kloge mig på disciplinen for jeg har ikke erfaring med det.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Daniel K  den 18-01-2012 kl. 12:18

@Boysen SoerenS er inde på det helt rigtige, men optimeret markedsføring er mere kompleks end mange tror. Dette er også grunden til at de store virksomheder bruger mediebureauer til at håndtere deres markedsføring.

Desuden skal markedsføring ses som en samlet enhed der giver en effekt, hvor det kan være svært at måle de direkte resultater på andre platforme end online.

Offline markedsføring til online virksomheder, er ofte kombineret med andre platforme: online, radio & tv, men kræver også et stort budget.

Der findes en del eksempler på offline markedsføring til online salg: rejser,tele,hvidevare osv..

Er du en mindre virksomhed kan offline markedsføring være yderst effektiv hvis den målrettes præcis. Dvs. til fagblade eller magasiner inden for et bestemt niche område. Oplagene er mindre men til gengæld udgøre læserne en større del af din målgruppe. Annoncerne er ofte også noget billigere pga. det mindre oplag.

En særdeles vigtig faktor for offline markedsføring er gentagelser. dvs. indrykkelse af samme annonce flere gange i træk. En tidligere undersøgelse af Metro eller Urban viste, at der skete en påvirkning ved 5 eller 6 indrykning.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Daniel K  den 18-01-2012 kl. 12:26

@Morten Et rigtig godt bud på god offline markedsføring for kondomer vil være de ungdomsblade der deles ud på diverse gymnasier og handelsskoler såsom Chili & Tjeck. De bliver læst af utrolig mange unge, der må være en vigtig del af din målgruppe. De bliver jo hurtigt pinligt berørte i den alder :)

Du skulle meget gerne kunne opnå en god rabat på flere indrykninger.. bare gå hårdt til dem :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 18-01-2012 kl. 12:35

Daniel K jeg ville egentligt ikke nævne medier, men Chili er et af de medier vi har smidt penge efter uden nogen effekt overhovedet. Så selvom målgruppen var rigtigt var mediet (eller metoden) ikke :-(

Men hey - jeg kigger ikke tilbage. Nu skal jeg bare videre ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Christian  den 18-01-2012 kl. 12:39

Selvom videoen er god, er den vel ikke just statistisk valid qua dens noget fiktive genre...?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Johnny Speiermann  den 18-01-2012 kl. 12:49

Jeg kan desværre nikke genkendende til alle punkterne.

Punkt 1 vokser man nok aldrig helt fra. Et godt eksempel er AdWords - der har vi brugt for mange penge, fordi vi i starten troede, at hvis vi kunne udfylde felterne, så kunne vi finde ud af det. Det koster, indtil man sætter sig ind i det - eller indser, at man skal outsource.

Punkt 4: Vi startede med at fejle på det modsatte. Vi købte stort ind fra én leverandør, som var dominerende på markedet, og som selv lavede rigtig meget almindelig markedsføring. Det kunne ikke gå galt. Og det gjorde det så - leverandøren blev opkøbt kort efter, at vi startede, og de fleste af de varer, som vi nu havde på lager, udgik af deres sortiment = nul markedsføring, og leverandøren var meget tæt på at lukke helt. Vi fik først solgt de sidste rester, da vi solgte til vores indkøbspris - alle konkurrenter har stadig disse varer på lager 5 år senere.

Så jeg vil anbefale, at man køber småt ind til at starte med, selvom det giver et mindre overskud, og så netop, som du skriver, køber ekstra stort ind af de varer, der ryger over disken.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jesper Nerløe  den 18-01-2012 kl. 13:17

Rigtig godt og lærerigt indlæg, Vadskær - genial brug af videoklippet til at understrege effekten af de rette ord.

Ift. diskussionen omkring offline-markedsføring i trykte medier, såsom Chili og andre blade med unge som målgruppe: er der nogen, der har testet effekten ved brug af QR-koder i de blade - evt. kombinationen af QR-koder og rabatkoder?

Jeg er klar over, at der er delte meninger om QR-koder, men det kunne være interessant at høre om evt. erfaringer i den forbindelse.

Er kommentaren brugbar? 0 0
SoerenS  den 18-01-2012 kl. 13:32

@jesper: Kender nogen, der lavede en QR-annonce, der kom ud i en lokal avis (20.000 modtagere). Den resulterede i ÉN besøgende!

Men den ene besøgende konverterede så til gengæld, så annoncen var alle pengene værd :-P

Er kommentaren brugbar? 1 0
Morten Vadskær  den 18-01-2012 kl. 13:45

Jesper bladet Tænk fik 1300 besøg via QR koder (ud af et oplag på 77.000). Kilde https://twitter.com/#!/wiingaard/status/156108628548526080

@Johnny Nej altså det med at købe stort ind skal man jo kun gøre af en vare, der sælger. I læste vel bare mest markedet forkert.

@Christian Nu er der jo ingen tal i videoen, så man kan vel næppe diskutere om den er statistisk valid. Du skal nok ikke se den som den endegyldige sandhed, men som en inspiration. Beklager at jeg ikke fik skrevet at det ikke er en dokumentar-film.

Ellers skal I have mange tak for de gode kommentarer. Er glad for at også ikke webshop-ejere finder det brugbart

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jesper Nerløe  den 18-01-2012 kl. 13:52

@SoerenS: Det kan man da kalde for et Lucky Shot ;o)

Det er mit indtyk, at QR-koder for det meste appellerer til unge med smart phones - men, hvor mange unge læser lokalaviser ift. blade som Chili?

Det kunne være interessant at stille dit eksempel op imod en tilsvarende erfaring med QR-koder i eks. Chili.

... og det kom Vadskær så lige med der :o)

Så ville det være interessant at vide, hvem der tjente mest på anvendelsen af QR-koder i et trykt medie...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Michael Vilnov Hansen  den 18-01-2012 kl. 13:52

Virkeligt godt skrevet Vadskær! :)

Specielt er jeg vild med videoen. Det er sjovt så lidt der skal til fra tid til anden.  

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 18-01-2012 kl. 16:03

Tak Vilnov... Det betyder meget, når det kommer fra dig. Sad i øvrigt ved frisøren forleden og læste Euroman og hvem stod nede i hjørnet og polerede bilen? ;-)

Godt gået.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Rosenstand  den 18-01-2012 kl. 16:16

@Christian: Videoen er en synmastistisk og eksorbitant realtidspragmatisme, der symboliserer en nærmest Kafkask introvertisme i et monosekulært samfund uden anakronistiske merkantilistisk funderede ståsteder.

Eller sagt på jysk: Hvis alt hvad du får ud af den er en tanke om statistisk signifikans, er du på skideren ;-)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Kim Dyrby  den 18-01-2012 kl. 16:50

Hvad baserer du din nr.5 på? At modtage et nyhedsbrev er jo ikke det samme som at læse dem? De fleste hjemmesider der beder mig om at registrere med en e-mail, får altid min spam mail, som jeg kun tjekker første gang får at få koden, der efter bliver den ikke brugt (der er vel godt og vel over 10.000 nyhedsbreve der ligger og venter). Og jeg ved jeg er langt fra den eneste.

Modtager måske 4 - 5 nyhedsbreve på min rigtigte mail om ugen, og læser kun det ene for at se på tilbud :)

Det kunne være rart med nogle tal, så man virkelig kunne se hvad effekten faktisk er.

Der ud over var det nogle lækre punkter og rart at vide at reklemer i trykte medier ikke fungere. Har selv tænkt meget på det.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Superfly  den 18-01-2012 kl. 21:07

HØRT...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Tim Pedersen  den 18-01-2012 kl. 23:27

Det var da dejligt at høre at man er på rette vej fra en erfaren e-købmand.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 19-01-2012 kl. 09:57

@Qucodia Hvis du læser indlægget ville du ha' læst at det er baseret på næsten 11 års erfaring. Her iblandt at jeg benytter Google Analytics, som jeg skriver i punkt nr. 7.

Jeg har ikke tænkt mig at fremlægge mine salgstal via email, så du må nok konkludere at dine erfaringer er bedre end mine og stå fast ved at alle gør som dig. Det her er også bare mine erfaringer - du kan jo skrive dine egne. Ikke altid den slags er ens.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kristoffer Hjerrild  den 19-01-2012 kl. 10:08

Super godt indlæg :-)

Rigtig gode guldkorn!

Thanks

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 19-01-2012 kl. 10:34

Tak Kristoffer.

De er dyrt købte ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kristoffer Hjerrild  den 19-01-2012 kl. 10:36

Hehe ja det kan jeg forstille mig ;)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Biz Doktor  den 20-01-2012 kl. 12:13

Takker - Bukker og AMEN!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Tue S. Andersen  den 20-01-2012 kl. 20:14

Super fedt skrevet

Er kommentaren brugbar? 0 0
Søren Larsen  den 20-01-2012 kl. 20:53

Du er klar den man kan lære mest af på Amino, Morten. Tak fro indlæget.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lise Halskov  den 20-01-2012 kl. 22:30

Uf da, selvom jeg ikke som sådan er e-købmand, så kan jeg godt genkende et par stykker af dem. Tak fordi du deler med os andre!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 21-01-2012 kl. 13:54

Tak for de mange pæne ord og kommentarer. Er glad for at ikke e-købmænd også kan lære af dem.

@Søren Larsen - mange tak, det giver jo præstationsangst. Tror måske du burde formulere det som "den du kan lære mest af". Folk der ikke driver e-handel har måske nok bedre brug for andre folk herinde. Men jeg takker ydmygt for din kommentar og er blot glad for at indlægget kan bruges.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Daniel  den 21-01-2012 kl. 15:39

Fremragende indlæg, Morten! Perfekt til en nybegynder som mig, der skal til at beskæftige mig med emnerne du nævner.

Tak!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Pedersen  den 21-01-2012 kl. 20:23

Hey Morten,

Ja... det var et super indlæg. Jeg går igang med at kigge på et par af tingene allerede nu. Jeg kunne sikkert ændre en del over de næste par uger og beholde en masse folk på sitet og få flere salg.

Tak for et godt indlæg.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 25-01-2012 kl. 12:36

Tak Daniel og Thomas. Håber ikke I skal brænde nallerne alt for mange gange. Nu har jeg gjort det for jer ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
kaffedrikker  den 25-01-2012 kl. 16:38

udmærkede erfaringer. Aviser m.m. kan dog sagtens give noget -  enten har du valgt medier på forkerte forudsætninger eller også var dit tilbud bare ikke godt nok/interessant for ret mange så derfor du ikke kunne spore trafik. MEN jeg har nu ikke særlig gode erfaringer med annoncer i trykte medier heller, så jeg kan godt følge dig. Radio og adwords har været det bedste for os.

Er kommentaren brugbar? 0 0
kaffedrikker  den 25-01-2012 kl. 16:46

PS: Alle medier virker perfekt, hvis man får annoncen til den rigtige pris. Prøv at sætte helsidesannoncer ind med knaldtilbud, rigtige tilbud ikke 'nu har vi fødselsdagsjulekonkursbo-pseudo-udsalg.', så skal du bare se løjer.

Men med egne erfaringer i baghovedet så er de trykte mediers dage talte. PR/'gratis reklame' - giver heller ikke direkte kunder af betydning selv eksponering på DR i den bedste sendetid rykkede ikke rigtig så meget. MEN det giver troværdighed, hvis kunden googler en og finder ud af man er 'kendt' fx som ekspert eller anden positiv omtale. Så lidt positiv presseomtale i ny og næ gavner da forretningen,

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kristian Olsen  den 07-02-2012 kl. 06:44

Rigtig, rigtig god artikel som jeg simpelthen MÅTTE tilføje til mine Favoritter ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 08-02-2012 kl. 10:13

Mange tak for den flotte kommentar, Kristian Olsen.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Stig B.  den 08-02-2012 kl. 14:24

Vedr. split test er det uhyre simpelt, at få gigant stignigner i sign-up ved at tilbyde præmier, gratis produkter eller rabat.

Check ud hvor mange af disse sign-ups, der er tilbage efter 2 måneder.

Du får emails der ALDRIG bliver til kunder!!?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mogens  den 26-02-2012 kl. 18:59

Jeg gad høre om nogen har erfaring med reklamer osv, ifb. med konsulentvirksomhed som os på www.eneret.dk

dvs. den indsats som 'konverterer' til flest e-mails og

efterfølgende kunderelationer.

Er kommentaren brugbar? 0 0
SoerenS  den 29-02-2012 kl. 13:32

I tilfælde af at det har interesse, så har jeg fået noteret ned hvad jeg mener det der branding går ud på:

www.afdeling18.dk/.../hvad-er-branding-egentligt.aspx

Er kommentaren brugbar? 0 0
Alexander R. B | Glad Iværksætter  den 03-03-2012 kl. 00:31

Helt fantastisk, indlæg..

Ville ønske du havde skrevet den for 1 år siden, ide jeg har selv været igennem det meste af det og kan give dig ret.

Fantastisk video af den blinde mand forresten..

Thumbs up

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 01-04-2012 kl. 13:31

@Stig B - Beklager det sene svar. Min erfaring er den samme som din. Konkurrencer giver ingen værdifulde mails, men du kan holde dem indenfor din liste / Facebook-side som en slags bonus til dine trofaste kunder.

@Mogens - Beklager også det sene svar. Har ikke som sådan erfaring med det specifikt, men generelt vil jeg sige at kodeordene er "relevans", "autentisk" & "værdifuld viden". Dvs laver du noget relevant, som du kan stå inde for og er realistisk, som samtidigt giver dine brugere noget værdifuld viden, så har du allerede en rigtig god relation. Efterfølgende skal du så i emails overbevise dem om, at du er The Man indenfor dit område. Så er jeg sikker på, at resten kommer.

@Alexander - Sorry jeg svarer sent. Tak for de pæne ord. Videoen er helt suveræn. Det reklamebureau, der har lavet den burde have fået en bonus. Jeg har brugt den flere gang og nyder stadig at se den ind imellem. Det er kvalitet.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jens Andersen  den 09-04-2012 kl. 00:52

Hej Morten.

Det er, som nyopstartet iværksætter, fantastisk at læse et så velovervejet og behjælpeligt indlæg, om alle de faldgruber der er når man skal være købmand på internettet.

Mange tak for de gode råd og links til andre folks gode råd også.

Dbh Jens Andersen

Er kommentaren brugbar? 1 0
Morten Vadskær  den 09-04-2012 kl. 10:51

Selv tak, Jens. Og tak for roserne.

Held og lykke med iværksætterkarrieren.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 23-04-2013 kl. 10:30

Hvis der er én ting, jeg har lært her i livet, så er det, at man aldrig skal kimse

Er kommentaren brugbar? 1 0
Linea  den 24-04-2013 kl. 15:00

Tilslutter mig Jens. Uvurderlig hjælp for nystartet iværksætter! TAK Morten :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Carina Vestergaard  den 19-05-2013 kl. 00:52

Tak for dette fantastiske indlæg! Rigtig inspirerende og lette tricks at følge i opstart af virksomhed! :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kevon Skat Pedersen  den 19-05-2013 kl. 04:03

Som en del har nævnt, så vil jeg stille mig (delvist) uenig i den med avisen. Jeg har ALDRIG reageret på en avis annonce. Jeg ar læst nogle meget få, men aldrig reageret på dem. For en doven forbruger som mig - og mange andre er det alt for svært at reagere på dem. Det er også for svært at ramme sin målgruppe.

Men man skal sørge for at det er nemt at reagere på annoncen - det kan evt. gøres ved at sørge for at ens side er 100 % mobil optimeret, og så sørge for at have en qr kode, en stregkode, eller et Microsoft tag i sin annonce, som folk kan skanne, og agere på annoncen, inden den er røget ud af deres hovede igen.

Hvis de ikke kan gøre noget med det samme, så bliver man glemt.

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: to + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Morten skriver


Morten Vadskær

Morten Vadskær har drevet e-handel siden 2001 og har masser af praktisk erfaring med branchen. Han driver de to webshops www.kondomaten.dk 
og www.faktorfobi.dk og skriver her på Amino om at forbedre sin webshop. Morten ejer desuden den ene halvdel af webshop platformen Shoporama.

Hans private blog er på www.v4d5.net/blog


Morten på Twitter

Hvis du vil have besked når Morten og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer