Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om e-købmandskab og konverteringsoptimering

Men andre får det billigere

Skrevet af:
30. oktober 2011 | 4.013 Visninger| 17 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Morten Vadskær

Ekspertblogger på Amino om e-købmandskab og konverteringsoptimering

Normalt har jeg ret klare meninger om hvad der bør være i en webshop eller ej. Men i dag vil jeg bevæge mig ind på et område hvor mit bedste råd til dig er: Følg din mavefornemmelse - og så vil jeg komme med mit input til hvad jeg vil gøre. Emnet er rabatkoder. Se det for dig: Du er i gang med at købe en færgebillet til Sverige. 1495,- for en retur. Du synes det er dyrt, men det er den billigste du kan finde. Da du så er i gang med at checke ud, er der et felt der hedder "rabat-kode".

"Aha! - der er altså nogle der får det billigere end mig", tænker du. (Det var i hvert fald hvad jeg tænkte, og så skrev jeg på min blog og spurgte om nogen havde en rabatkode til Stena Line. Man er vel nordjyde). Jeg fik ikke min rabatkode (endte faktisk med at afbryde købet og afvente for at se om den skulle komme). Og det er der rigtigt mange andre der gør - altså afbryder købet. Mit indlæg blev skrevet i februar 2009, og lige siden har søgningerne "tilbudskode stena line" og "stena line tilbudskode" været blandt de 10 mest populære søgeord der ledte brugere ind på min blog. Altså 2 ud af mine top 10 søgeord har at gøre med det her. Det rabatkode-felt må koste dyrt for Stena Line!

Men hvad burde de så have gjort? Personligt hælder jeg til at ordet "rabat" skal fjernes. Der står rabat, men brugeren læser "vi vil gerne sælge det her til dig, men andre får det billigere". De kunne have skrevet "gavekort-kode" eller "kommentar" og så givet folk besked på at indtaste det der. Endnu bedre, synes jeg, er at de giver rabatten ved at folk går ind på www.stena-line.dk/rabat og indtaster deres kode, eller slet og ret allerede på stena-line.dk/rabat får oplyst "du får 10 % på din ordre", og så kan de ellers shoppe løs. Man kan jo godt have forskellige modeller så man har en der hedder www.din-webshop.dk/fri-fragt etc.

Er der så ingen fordele ved rabatkoder?

Bestemt... De er fremragende til at måle f.eks. offline markedsføring og fastholdelsesrate. Send f.eks. en rabatkode med fri fragt eller 5-10 % rabat på "næste ordre" til dine kunder første gang de køber. Vupti - så har du din fastholdelsesrate (på de kunder der gemmer koden, vel at mærke).

Har du et ønske om at øge antallet af dine Facebook-fans så kan en rabatkode kun til dem også være en god gulerod til den slags.

Men endnu bedre... Indgående links. Hvis du laver en tidsbegrænset rabatkode - "20 % resten af oktober" f.eks., og får den spredt på fora, Facebook m.m., så kan det skabe nogle gode indgående links fra relevante sider hvor emnet debatteres. Det bedste er næsten at giver du en god rabat, så skal folk nok selv sørge for at lave disse indgående links til dig. Men husk for alt i verden at lave den tidsbegrænset, og sørg for at understrege det.

Hvad skal jeg så gøre, Vadskær?

Min anbefaling: Brug rabatkoder, men fjern ordet "rabatkode" eller "tilbudskode" i dit checkud-flow. Det koster penge!

- Andre holdinger modtages gerne.

Læs også


Kommentarer

..  den 02-11-2011 kl. 10:21

Jeg er helt enig, og forstår simpelthen ikke at SÅ mange webshops har det felt. Det første jeg gør når jeg ser det er at google "Firmanavn rabatkode" el lign.

Har tidligere opfordret en shop til at ændre feltet til "Bestillingskode"

Er kommentaren brugbar? 0 0
Majbritt Jacobsen  den 02-11-2011 kl. 10:27

Helt enig - jeg  må med sort samvittighed indrømme, at jeg fik 20% rabat på mine ungers vinterstøvler ved at udgive mig for at være medlem af DCU. Her var det dog ikke rabatkode-feltet alene, der trickede min google-søgning på "firmanavn + rabatkode" - det var også det faktum, at jeg skulle betale fragt på en ordre på over 2000 kr - det gider jeg ikke - men takket være DCU fik jeg så fragten og mere til betalt. Til gengæld lover jeg at bande mindre næste gang jeg møder en  campingvogn på motorvejen :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jesper Nerløe  den 02-11-2011 kl. 10:34

Jeg sammenligner det med eksempelvis teleselskaber og andre, der giver tilbud til nye kunder, hvis de køber en ny mobiltelefon med abonnement (der står som regel: "Gælder kun ved nyoprettelser").

"Jamen, så tager jeg da lige et par år hos konkurrenten - så kan jeg altid komme tilbage og gøre brug af tilbuddet (hvis jeg ellers kan huske, hvem I var til den tid)".

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jesper Nerløe  den 02-11-2011 kl. 10:39

Ovenstående er sådan jeg tænker, som en der allerede er kunde (skal nok lige tilføjes).

Er kommentaren brugbar? 0 0
Søren Spelling Lund  den 02-11-2011 kl. 10:54

Jeg har ikke rabatkodefeltet med i vores egen butik og råder vores implementeringspartnere til at gøre det samme. I stedet bruges rabatkoderne i forbindelse med markedsføring i andre kanaler: nyhedsbrev, til konferencer eller slet og ret til give en nedsat pris efter en forhandling.

Indløsning sker gennem en URL som www.ucommerce.dk/voucher/MINKODE, som så indlejres i mails, på visitkort eller QR koder.

Idéen med landing pages er rigtig god. Det er en udvidet model over "den hemmelige URL" og vil være nyttig i forbindelse med online kampagner som en del af de "normale" landing pages.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Suzan Schmidt  den 02-11-2011 kl. 10:57

Det var da et godt tip!

Jeg vil få det ændret...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jesper Wille  den 02-11-2011 kl. 11:19

Andre holdninger? OK, hvad med denne: - jeg glæder mig, til handel på nettet holder op med at have rabatter som den primære parameter. Det er selvfølgelig forståeligt, at prisen har en større betydning online, fordi det er så meget nemmere at shoppe rundt (forståeligt, siger jeg; om det er klogt er mere komplekst...), men underbudskulturen blandt webshops og -shoppere er trættende.

Jeg ææælsker at shoppe online, og er i øvrigt ved at oprette webshop for vores butik - men jeg mener ikke, online shopping bliver rigtig voksen, før underbudspolitik, om ikke forsvinder, så i hvert fald holder op med at være den primære faktor.

Det skal da også noteres, at der er et vist mål af at save i den gren, man sidder på, i det; rigtig megen webhandel kører på, at køber har set et produkt i en butik, og går hjem og finder det billigere på nettet - fair nok, det er et frit marked, men husk bare, underbydere, at når vi i det lange løb udkonkurrerer de fysiske butikker, så kan vores kunder ikke længere se varerne henne i gågaden, og så falder salget igen.

Det er selvfølgelig ligemeget for dem, der bare skal maksimere profitten så hurtigt som muligt, og derefter flytte til Barbados - jeg nævner det bare lige.

Reminderen gælder i øvrigt også de tilbudsjagende forbrugere - den naturlige følgevirkning af jagten på den billigste pris bliver en indskrænkning i udvalget. Eller et voksende udvalg af billigt crap.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Louise E  den 02-11-2011 kl. 11:24

Jeg har testet samme problematik på to af mine shops og kunne konstatere hhv. 9% og 2% øget konvertering når feltet "Rabatkoder, indtast din rabatkode her" var fjernet. Altså helt væk. Ikke omdøbt.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kasper Bergholt  den 02-11-2011 kl. 12:24

God miniartikel, Morten. Og jeg deler din præmis og konklusion. Hvorfor får andre sagerne billigere end mig? = potentiel show-stopper, når man allerede er nået så langt i købsflowet.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Bjarne Marell  den 03-11-2011 kl. 11:56

@Louise E

Interessant test. Var resultaterne statistisk signifikante? Jeg spørger fordi hvis du kan måle en stigning på kun 2%, så må det godt nok have være en lang test med ekstremt mange salg gennem hver af de testede varianter.

Jeg går ikke ud fra at du også har lavet en test hvor feltet var omdøbt, som morten foreslår?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Louise E  den 03-11-2011 kl. 12:14

Ahhhh Bjarne. Der fik du mig i forhold til at min kommentar faktisk er lidt upræcis.

Først vil jeg sige at mine tests altid er statistisk signifikante når jeg udtaler mig :-) Jeg kører med 80% konfidensintervaller og min test på den ene shop er helt fin (den med de 9%). Den anden er faktisk mit smertensbarn som jeg har kørt ufatteligt længe (som i virkelig virkelig længe) og med mindre konfidensinterval og den plejer jeg faktisk (af samme grund) ikke at udtale mig om. Det må være Mortens interessante indlæg der fik mig til at falde i med det.

Jeg kører selvfølgelig andre tests omkring dette, men det kan jeg endnu ikke løfte sløret for :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Casper Schneidereit  den 04-11-2011 kl. 01:28

Jeg er selv en af dem aktivt søger efter rabatkoder, og Google Keyword Tool afslører jeg bestemt ikke er den eneste :-). Rabatkoder.com har lavet en "smart" affiliate integration, så man skal åbne affiliate linket, for at synliggøre rabatkoden. Mit indtryk er dog, at flere programmer specielt ved Webgains og Tradedoubler, opfordrer affiliates til at reklamerer sammen med rabatkoden.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 04-11-2011 kl. 14:34

Tak for de mange fede kommentarer og for at dele erfaringer.

@Jesper Wille Jeg er delvist enig. Min egen shop Kondomaten er noget dyre med kondomer. Vi går ikke efter at være billigst. Jeg tror ikke helt på ideen med at ens USP er at være billigst. På et tidspunkt vil der altid komme en, der er billigere. Men nogle webshops har jo de fordele at de kan købe stort ind (fordi de sælger til hele landet / kontinentet etc) og dermed sælge billigere. Der udover har de ikke dyre huslejer på Strøget og ekspedient-lønninger, der skal betales. Jeg synes det er okay at de besparelser kommer forbrugeren til gode.

@Casper Schneidereit - I udlandet har jeg set flere smarte implementationer af rabatkoder. Netop ved at klikke på affiliate-links. Det er godt tænkt

Er kommentaren brugbar? 0 0
Nillerrune  den 10-11-2011 kl. 01:45

Godt indlæg og jeg vil bare knytte min kommentar i forhold til affiliate marketing.

Brugen af rabatkoder inden for AM kæmpe stort i UK og US og der bliver omsat for mange millioner pund/dollars hver måned gennem rabatkode sider i begge lande. Det skal nok også vokse her, flere netværk er på mærkerne med at få annoncørerne til at give rabatkoder - Samtidig er nogle af de store rabatkode sider fra England vist også på vej herover.

Det setup i ser hos affiliates  er meget normalt inden for AM - "click to reveal" altså hvor kunden skal klikke for at kunne se rabatkoden - Der var dog en del snak om at stoppe dette for et par år siden, men det er ikke sket. For affiliates som ikke er kede af det, kan det misbruges da siden åbnes og en cookie droppes og dette gøres om der er en kode eller ej.

Jeg kan kun støtte op om at man ikke skal vise "kode boksen" til alle - Det kan let resultere i at kunden laver en hurtigt søgning på dit varemærke og rabatkode og så kan man let miste dem eller komme til at betale for salget gennem sit affiliate program.

Da jeg arbejde som affiliate manager i England forsøgte jeg at få kunderne til at lave et setup hvor kun "kode boksen" bliver vist når de kom fra en rabatkode affiliate eller hvis det var fra nogle af deres egne aktiviteter hvor der skulle bruges rabatkoder. Nogle annoncører havde dog udfordringer med dette da de have lave aftale med store print kataloger som var sendt ud, så boksen skulle altid være tilstede indtil nye kataloger skulle udsendes - Så tænk på det nu og lave specielle landings sider til print og vis kun boksen fra links hvor du ønsker den vist.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lars Pind  den 15-11-2011 kl. 13:50

Det er en god pointe, som en af mine kunder også gjorde mig opmærksom på.

I zenbilling har jeg valgt at gøre det valgfrit om folk vil have et rabatkode felt på deres checkud form, og så kan man altid sende direkte rabatlinks ud, så man ikke behøver feltet.

Jeg har også oplevet reaktionen hos mig selv, når jeg køber ting, men tror jeg er blevet immun.

Er er nogen der har data på engelsk? Der hedder den coupon code. Tænker både om "coupon" har en anden effetkt end "rabat"' og om amerikanere er mere vant til coupons (eg mail-in couopons).

Kh

Lars

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jacob  den 15-11-2011 kl. 19:42

Ej hvor morsomt - har faktisk siddet med tanken flere gange.. Har også dropet adskillige køb, fordi man pludselig bliver meget prisbevist, når man ser sådan et felt :-)!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lars Fjord - TRY.dk  den 24-11-2011 kl. 17:22

Det er ganske normal købmandsskab at vi selvstændige lige trækker stikket i sådan en situation. Ofte er man berettiget hvis man lige løber sine creditcards igennem;)Hver gang jeg holder ved færgen i Helsingør spørger jeg ved billetlugen:Nå hvilket kort er det nu jeg plejer at bruge for at få den bedste rabat???

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + syv =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Morten skriver


Morten Vadskær

Morten Vadskær har drevet e-handel siden 2001 og har masser af praktisk erfaring med branchen. Han driver de to webshops www.kondomaten.dk 
og www.faktorfobi.dk og skriver her på Amino om at forbedre sin webshop. Morten ejer desuden den ene halvdel af webshop platformen Shoporama.

Hans private blog er på www.v4d5.net/blog


Morten på Twitter

Hvis du vil have besked når Morten og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer