Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om e-købmandskab og konverteringsoptimering

Grøn knap vs blåt link

Skrevet af:
1. august 2011 | 4.489 Visninger| 46 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Morten Vadskær

Ekspertblogger på Amino om e-købmandskab og konverteringsoptimering

Der er mange der sætter lighedstegn mellem mit navn og grønne knapper. Det bør man endelig ikke gøre. I aftes sendte jeg et nyhedsbrev ud for min webshop Kondomaten.

Min tid var knap, men fanden stå i, om jeg skulle sende et nyhedsbrev ud uden at split-teste skidtet. Så den hurtigste test jeg lige kunne komme på var at teste min call to action.

Som sagt så gjort - jeg skiftede den store tykke grønne knap ud med et godt gammeldags blåt link, der lige var pustet lidt op. Du kan se forskellen på de to call to actions her

Og selvom forskellen ikke var gigantisk, så var den tydelig. Linket gav 35% flere klik end knappen på steorider. Her kan du se udviklingen fra mit email marketing software, CampaignMonitor.

35% er da også værd at ta' med. Så sørg lige for at sætte lidt fokus på din call to action, ikke?

Shopcamp i år holder jeg et indlæg om nyhedsbreve og alt det guld du kan grave ud af dem (og du kan selvfølgelig også få hjælp til at komme i gang med dem). Skal du have flere nyhedsbrevs-fixes, så vil jeg anbefale en anden ekspertblog her på kanalen.

-Og lad det være en opfordring til at split-teste de nyhedsbreve.

Læs også


Kommentarer

Michael Kjeldsen  den 01-08-2011 kl. 20:08

Interessant! Den havde jeg nok ikke set komme...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 01-08-2011 kl. 20:10

Næh Michael. Det havde jeg heller ikke lige, men et par split-tests på en affiliate-side havde sendt mig i den retning. Prøv det næste gang.

(Og du har set, at du kommer med i split-testen på mXchange, ikke?)

Det var da i øvrigt verdens hurtigste kommentar. Den var her, da jeg trykkede "publish". Har du keylogger på min maskine? ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
ShopWithSocks.com  den 01-08-2011 kl. 20:13

Hvor mange klikkede på billedet?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 01-08-2011 kl. 20:16

@Casper - Billedet er ikke et link og det er nok egentligt en fejl. Der skal nok være folk, der klikker på det. Det vil det være fremover. Tak for input.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Michael Kjeldsen  den 01-08-2011 kl. 20:20

Morten: Enten så er din maskine ekstremt langsomt, eller også hader Amino dig bare ;-)

Jeg fandt linket på Twitter, læste det, måtte logge ind og efterfølgende skrive min kommentar, såeh...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kasper Bergholt  den 01-08-2011 kl. 20:26

Godt at se, at blå links, som Eisenberg-brødrene talte varmt for i Call to Action-bogen, fortsat funker, som de skal! :=)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Rosenstand  den 01-08-2011 kl. 21:33

Tak for at dele, Morten. Vi vil teste det på BD's næste nyhedsbrev og se, om også den kundetype, der "ligger under" din kundetype (funny, ikke?) også reagerer bedre på et tekstlink.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Bent A.  den 01-08-2011 kl. 21:40

Egentlig også en god pointe i at fordi en ekspert har sagt een ting, er det ikke nødvendigvis lov. Især godt når det er den selv samme ekspert der skyder sine egne udsagn ned.

Det skal skal retfærdigvis siges at du har nævnt det flere gange før :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 01-08-2011 kl. 22:14

Derfor ikke, Rosenstand. Det er kommet bag på mig, hvor godt et blåt link virker, så jeg skal bestemt lege lidt mere med det.  

@Kasper - ja, men de Eisenberg-drenge er heller ikke helt tabt af en bog. Mon ikke de lavede den her test, da jeg gik og sked i min ble?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 01-08-2011 kl. 22:15

@Bent A - www som kommercielt medie er ikke mere end omkring 12 år gammelt. Det ville være fuldstændigt naivt af os at tro, at vi har fundet den gyldne formel for, hvordan alting skal gøres.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kasper Bergholt  den 01-08-2011 kl. 22:31

@Jo, sådan ca. deromkring. Der er også lidt Jef Raskin over det... #cognetics. "Familiarity over intuition"...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kristian Jakobsen  den 02-08-2011 kl. 07:59

Hej Morten,

dette er helt i tråd med flere tilsvarende tests jeg selv har lavet i egne nyhedsbreve. Jeg får knapt så signifikante forskelle, men det gode gamle blå tekstlink vinder - hver gang!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Keilow  den 02-08-2011 kl. 09:16

Testen er vel også en lille smule forvrænget: den grønne knap siger "Køb", hvilket kunne indikere man går direkte til en betalingsside, såfremt man trykke. Modsat siger "Køb Power her ->" noget mere i retning af "læs mere".. En perfekt test havde samme tekst i begge versioner.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kristian Jakobsen  den 02-08-2011 kl. 09:26

@mKeilow Enig!

Jeg tror faktisk du berører lidt af årsagen til, at tekstlinket virker bedre end knappen. En knap (uanset CTA tekst) signalerer, at man starter en (købs)proces - hvor i mod et godt gammeldags tekstlink (igen, uanset CTA tekst) mere signalerer "læs mere" og er dermed mindre forpligtende at klikke på.

Der ud over afkoder hjernen uden videre det blå, understregede tekstlink som et link, hvor man godt kan frygte, at flere lider af det jeg efterhånden kalder button blindness - nøjagtigt som banner blindness.

Men det er bare min egen lommefilosofiske udlægning...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Joakim Kruse  den 02-08-2011 kl. 09:30

Ja, jeg ville skam også hellere finde ud af hvilken en der generede flest salg :) det er vel det vi alle sammen vil have :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kasper Bergholt  den 02-08-2011 kl. 09:45

Hvor stor skal forskellen egentlig være for at være statistisk signifikant? Omkring 15% ved ca. 150 click-throughs?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 02-08-2011 kl. 09:51

@Kristian - Ja, jeg har set samme tendens på en affiliate-side, så vil eksperimentere lidt mere med det.

@mKeilow - Det er rigtigt. Jeg lover at jeg i næste test lader ordlyden være den samme. Men jeg tror nu at resultatet bliver det samme.

@seOrdbogen - Det kan jeg først oplyse i morgen, når Google Analytics har fået alle tallene med.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 02-08-2011 kl. 09:56

@Kasper - Shit, det er sådan noget man skal have Webanalytiker til at forklare. Det brugte han 5 år på at læse om (når han ikke sad på en bar). Men hvis du skal se bort fra statistisk signifikans og vurdere, hvilken du helst ville sende ud til resten, hvilken ville du så vælge (hvis det var dine lommer pengene flød i)? ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Nicolai Andersen  den 02-08-2011 kl. 09:59

Hold da op.. Det synes jeg godt nok er interessant..

Så ved man jo godt hvad der skal benyttes fremadrettet ;)

Lige for at være sikker, så er det _udelukkende_ "køb"-knappen der blev ændret? :|

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 02-08-2011 kl. 10:01

Jeps Nicolai. Kun knappen. Alt andet er det samme.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Martin Poulsen  den 02-08-2011 kl. 11:30

@Morten - Så vidt jeg husker skal man bruge Binomialfordelingen til at udregne den statistiske sikkerhed, se da.wikipedia.org/.../Binomialfordelingen

Og hvis man ikke er så stærk på statistikken så findes der heldigvis små værktøjer som dette:

visualwebsiteoptimizer.com/ab-split-significance-calculator

Uden at kende antallet du har sendt nyhedsbrevet til kan man dog godt (med brug af ovenstående) konkludere (med over 95% sikkerhed) at Version B er bedre end Version A.

Den statistiske sikkerhed for at Version B giver 35% flere klik end Version A vil jeg dog vurdere er ret lav. Er der nogen der ved hvordan man udregner den?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kasper Bergholt  den 02-08-2011 kl. 13:07

Nu bli'r det for alvor interessant -- pengelommeflow eller ej ;)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Bent Hadler  den 03-08-2011 kl. 14:27

Tak Morten, dejligt at du vil dele din erfaring.

Kan/vil du oplyse hvor stor et antal du sendte ud til i din test?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Henrik Hvam  den 03-08-2011 kl. 14:33

Endnu en spændende splittest :-) som altid giver de stof til eftertanke - tak for det..

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kristian Ole Rørbye  den 03-08-2011 kl. 14:38

Hej,

Det første jeg tænker på når jeg ser din test, er det, at der må være en sammenhæng mellem det sociale medie Facebook og dette resultat.

Og hvorfor så det?

Jo, på Facebook er alle links "blå tekstlinks", hvilket ligger i brugerens underbevidsthed og gør at de er mere trygge ved at klikke på denne type links.

Det var lige min femøre herfra :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
BZR  den 03-08-2011 kl. 14:52

Jeg tror nu forskellen, som flere er inde på, skal findes i ordlyden.

'Køb x her' indikerer, at man ryger videre til en produktside, hvor man kan tygge lidt på produktets og shoppens salgsargumenter. 'Køb' indikerer modsat, at man skal træffe en beslutning LIGE NU, selvom kunden måske ikke er helt klar.

Testen bekræfter mig blot i, at teksten i et link spiller en enorm rolle - og det er forresten noget min kollega Michael Aagaard 'forsker' ret intenst i. Læs mere på online-tekstforfatter.dk :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 03-08-2011 kl. 14:55

@Bent - Hver version røg ud til 1000 modtagere.

@Henrik - Jamen selv tak da.

@Kristian Ole Rørbye - Meget kan man takke Facebook for, men tror nu ikke, de kan tage æren for det blå link. Det er vist Tim Berners-Lee vi skal takke der. Som det bliver påpeget tidligere, så har både Jacob Nielsen og Eisenberg-drengene påpeget lang tid før Facebook, at blå links er ekstremt effektive.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kristian Ole Rørbye  den 03-08-2011 kl. 14:59

Ja, blå links er selvf. ekstremt effektive, da det igen, er dem at den gængse bruger er vant til at klikke på på diverse medier.

Men efter, at Facebook er blevet "allemandseje", så må man sige, at det er med til at gøre brugeren, der normalt ikke bruger PC andet end Facebook (og dem er der mange 1000 af), meget mere tryg ved at klikke her i stedet for en stor grøn knap på hormoner! :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
miamarcussen  den 03-08-2011 kl. 15:14

Idet denne grønne knap er lavet som et billede vil der være mange der ikke får den med, da de ikke har billede visning på deres emails, så medmindre de downloader billederne så vises knappen slet ikke, det vil også have betydning for respons raten.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kasper Bergholt  den 03-08-2011 kl. 15:48

@Miamarcussen -- that's a very good point, hvis der ikke er taget højde for den slags (via fx pixel-tracking).

Lærerig tråd, this! :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
SoerenS  den 03-08-2011 kl. 17:12

Helt fantastisk at se, at blå links stadig virker bedst!

Jacob Nielsen vil blive stolt af denne test. Ku' være du skulle maile ham et link, måske han giver en signeret bog retur eller noget :-)

Han er trods alt den originale konge af god informationsarkitektur. Hverken Brødrene Eisenberg eller Steve Krug når ham til sokkeholderne :-P

Er kommentaren brugbar? 0 0
Henrik Anderson Isen  den 03-08-2011 kl. 20:59

Interessant indlæg, her er mit uvidenskabelige bud på en forklaring: Måske er vi ved at nå en mæthedsgrænse for store knapper, som kan have en tendens til at forsvinde lidt og blive opfattet som en del af designet, en visuel effekt. Jeg synes ikke altid, at de signalerer, at brugeren kan/skal foretage sig noget aktivt.

Med et blåt, understreget link er vi helt tilbage ved urinstinkterne fra det allerførste internet. Det ved alle hvad er, og hvad man kan bruge til. Også selvom det ikke nødvendigvis ser smukt ud.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Sørensen  den 04-08-2011 kl. 20:53

Hej Morten,

Det er interessant at det blå link havde + 35% flere klik, men hvor stor var forskellen så i conversion rate? Var der forskel på hvor køb der blev effektureret?

Mvh

Kim

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Falkner  den 05-08-2011 kl. 08:14

Var open raten ens på de to mails?

Er kommentaren brugbar? 0 0
miamarcussen  den 05-08-2011 kl. 08:31

Sendt du begge nyhedsbreve samme dag og på samme tidspunkt?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 05-08-2011 kl. 13:29

Nå - masser af gode kommentarer og spørgsmål. Jeg må hellere komme i gang med at svare.

@miamarcussen Ja - begge nyhedsbreve blev sendt samme dag på samme tidspunkt. Alt andet ville være tåbeligt.

@Kim Sørensen & seOrdbogen - Konverteringsraten er identisk på begge to. Landingssiden var den samme.

@Kim Falkner - Næsten ens. Der var mindre end en håndfuld mere, der åbnede versionen med linket. Men ellers et super relevant spørgsmål. Sålænge man ikke tester afsender eller emne-linje synes jeg altid at open rate er mere eller mindre ens.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Henrik Hvam  den 10-08-2011 kl. 12:16

Hej

Spændende med disse test i nyhedsbreve og andre sammenhænge, men hvis du har en affiliate site, så er det jo svært at sætte en succes opi Google Website optimerzer, som er nødvendig for at sætte testen op? Jeg har flere knapper/link på min side www.find-billig-akasse.dk, som jo så fører til ny ekstern side.

Nogle firmaer tilbyder 3 part tracking, men det viser kun resultater i AdWords, og jeg kan ikke gennemskue, om de kan bruges i den her sammenhæng, og det bliver svært, hvis du så også har anden betalt trafik samt alm. seo trafik

har heller ikke lige kunne finde svaret i din Analytic bog :-) men måske ikke kigget godt nok

Jeg vil gerne teste knap >< link og forskellige tekstudgaver på knap/link

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 10-08-2011 kl. 12:20

Hej Henrik.

Er det ikke lidt noget af det her du leder efter?

www.antphilosophy.com/split-test-affiliate-marketeers

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karditech  den 10-11-2011 kl. 13:11

Hej Morten

Jeg tillader mig lige at åbne op igen, med en forsinket kommentar. Men Henrik Hvam berører et emne jeg pt. også selv har problemer med at løse.

På antphilosophy definerer de en konvertering som et klik på knappen, hvilket er let at måle.

Sådan som jeg forstår Henrik's indlæg og det jeg selv mangler, er at kunne tracke en konverering hos 3. part til en bestemt variant i min split-test.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 10-11-2011 kl. 13:25

Hej Karditech.

Jamen hvis du får lov at placere GWO-kode ved din 3.part så skulle det nok kunne lade sig gøre. Men det får man desværre ikke så tit, så man må nøjes med at optimere og teste det man kan.

Til gengæld kan du lave en lidt anden løsning, som en god Amino-bruger Casper Schneidereit har skrevet om på sin blog - http://xxxxxxx.dk/?x=1

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karditech  den 10-11-2011 kl. 13:36

Hej Morten

Jeg har gennem mit affiliate netværk adgang til enten at få et callback, eller placere en tracking pixel.

Jeg ved ikke om en af de muligheder kan bruges med GWO eller andre lign. værktøjer.

Alternativt har jeg overvejet noget i den stil du foreslår, med at tilføje et id på affiliate link, så jeg kan se forskel på konverteringerne der.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 10-11-2011 kl. 13:37

Callback eller tracking pixel er desværre ikke nok til GWO. Der skal afvikles JavaScript der læser en cookie i brugerens browser. Du må gå den hårde vej og selv lave et værktøj til det :-(

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 10-11-2011 kl. 13:38

Men hvor er det fedt, at du split tester dit affiliate projekt. Det er der alt for få der gør - og jeg ved fra min egen erfaring at det godt kan betale sig.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karditech  den 10-11-2011 kl. 13:50

Mit site har eksisteret i efterhånden mere end 2 år, men står nu overfor et relaunch med komplet redesign og forbedret funktionalitet.

Alene det at designeren har god erfaring med konverteringsoptimering skulle give en masiv forbedring, og når vi så oveni det også split tester kan det kun blive godt.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 10-11-2011 kl. 13:53

That's the spirit, Karditech! Stol aldrig på at din webdesigner ved bedst.

Jeg er også selv i gang med et redesigne en side, der lever af adsense/affiliate og skifter helt over til affiliate. Er spændt på at se forbedringen

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karditech  den 10-11-2011 kl. 14:06

Det mener han nu heller ikke han gør. Det var ham selv der lagde op til, udover at lave brugertests og screen captures, også at lave split test.

Var nok ikke kommet på tanken selv, ihvertfald ikke i første omgang :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Morten skriver


Morten Vadskær

Morten Vadskær har drevet e-handel siden 2001 og har masser af praktisk erfaring med branchen. Han driver de to webshops www.kondomaten.dk 
og www.faktorfobi.dk og skriver her på Amino om at forbedre sin webshop. Morten har desuden skrevet e-bogen Konverteringskarma og er medforfatter på Analyticsbogen

Hans private blog er på www.v4d5.net/blog


Morten på Twitter

Hvis du vil have besked når Morten og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer