Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om e-købmandskab og konverteringsoptimering

3 grunde til at Kondomaten konverterer 9%

Skrevet af:
28. januar 2011 | 8.452 Visninger| 50 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Morten Vadskær

Ekspertblogger på Amino om e-købmandskab og konverteringsoptimering

Den gennemsnitlige danske webshop har en konverteringsrate på omkring 2-3% (baseret på mine erfaringer fra diverse arrangementer såsom Shopcamp, erfa-grupper m.m.). Min webshop Kondomaten konverterer 9%. –Og hvorfor gør den så det? Her kommer jeg med mine tre bud på, hvorfor det er tilfældet.

Den er simpel

Vi har gjort meget ud af at skære ind til benet og ikke have alverdens boxe, twitter-ikoner, ugens tilbud etc. rundt om ørerne på vores brugere. Der er to navigationer, der er forholdsvis overskuelige, kondomer og så en indkøbskurv. Det er i bund og grund alt, hvad man skal bruge for at have en webshop.

Udover mig har tre forholdsvis kendte folk også udtalt sig om at gøre tingene simple (dog ikke med en direkte reference til Kondomaten Wink). Specielt den sidste gælder i den grad for hjemmesider.

Gratis fragt

Folk elsker når noget er gratis – og selvom kunderne godt kan regne ud at "fragt-prisen" bare lægges oveni produktet, så føler de, at de får noget gratis – og så er gratis fragt med til at gøre siden endnu mere simpel samt øge gennemsigtigheden. Vi er nemlig fri for at stille brugeren overfor et valg omkring X antal fragt-muligheder.

Hicks lov er en veldokumenteret lov, der siger, at jo flere valg du stiller en bruger overfor, jo længere tid tager det brugeren at foretage valget. Ved at tilbyde gratis fragt (og æde kreditkort-gebyret undgår vi scenarier som disse, der begge er hentet fra live webshops)

En større undersøgelse har vist, at fragt-priser er den primære grund til at folk springer fra deres køb i e-handel (Læs selv mere om det her).

Det er klart at mange webshops ikke kan tilbyde gratis fragt - men prøv om ikke du kan barbere dine valg drastisk ned til blot at have en flat-rate på fragt og en flat-rate på gebyr.

Webanalyse. Altid webanalyse

I stedet for at optimere i blinde har vi brugt megen tid på webanalyse. Kondomaten dukker op på side 1 i Google, når man søger efter både ”klamydia” og ”bedøvende kondomer”. Men et hurtigt kig i Google Analytics viser mig, at vi tjener meget mere på de besøgende, der kommer ind på søgningen ”bedøvende kondomer” end de, der kommer på ”klamydia”. Derfor har jeg naturligvis koncentreret mig om at forbedre min placering på fraser som ”bedøvende kondomer” og ignoreret ”klamydia”. Derved består mine besøgende af meget mere konverteringsvenlig trafik - der er med til at presse min konverteringsrate i vejret.

Jeg bliver med jævne mellemrum kontaktet af SEO-konsulenter, der tilbyder at få siden op som nr. 1 på ordet ”kondomer”. Den henvendelse alene gør, at jeg siger nej tak, da de helt åbenlyst ikke har øje for hvilke søgeord, der konverterer.

Jeg er glad for min 9% konverteringsrate og kæmper i øjeblikket for at opnå samme konverteringsrate i min anden webshop. –Hvis du har andre bud på, hvorfor Kondomaten konverterer 9%, så er du velkommen til at dele dem her.

Læs også


Kommentarer

Martin Leinstein  den 28-01-2011 kl. 20:01

Hej Morten!

Velkommen til Amino ekspertblog ;)

Glæder mig til at følge dig og dine spændende blog indlæg.

Martin.

Er kommentaren brugbar? 0 0
CMS  den 28-01-2011 kl. 20:03

om fragt afskrækker folk eller ej hænger vel også typisk sammen med produktets pris. Det er klart at hvis produktet fx. koster 60 kr og man så oveni skal betale 50 kr. i fragt, så virker det afskrækkende.

Men skal man købe en sofa til kr. 50.000, er det nok ikke af større betydning at man skal betale fx kr. 300,- i fragt.

Det kunne have været interessant at høre om du har haft testet din shop uden gratis fragt, og samtidig også høre hvorledes det at give gratis fragt påvirker dit dækningsbidrag.

Jeg kunne forestille mig mange shops der slet ikke har mulighed for at give gratis fragt uden at tabe penge på ordren.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jimi Hove  den 28-01-2011 kl. 20:10

Et produkt, ingen behov for yderlige kommunikation med brugere ( via sociale medier ) , så ja det kan skæres helt ind til benet. Det kan dog trods alt ikke på alle sider. Men godt gået :-)

Der var kun en ting der skurede lidt i mine øjne , og det er at du kalder dig DK`S ældste kondombutik, og det er vel kondom webshop du mener.

Men ellers ja , kan det gøres helt simpelt er det det som det skal.

Min yndlingsside vil være intet andet end et banner , hvor der står " Tryk her og overfør dine penge " Intet andet

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 28-01-2011 kl. 20:20

@Martin - mange tak. Jeg skal gøre mit bedste for at holde fanen høj og dele mine erfaringer.

@CMS - Enig og så dog ikke. Sælger du en sofa til 50.000,- så bør du have så stort et dækningsbidrag, at du godt kan smide de 300,- oveni og dermed forsimple dit check ud flow samtidigt med at du gør dine priser mere transparente.

Vi har aldrig testet det med fragten og det skyldes ene og alene, at der står 100 steder på nettet, at vi har gratis fragt. Men jeg har testet om "gratis fragt" har effekt i en AdWords-annonce (men det kan jo passende blive et indlæg i sig selv).

@Jimi - vi kommunikerer skam med vores kunder. Men der er ikke mange kundehenvendelser, hvis det er dét, du mener. Men vi er meget aktive på nyhedsbrevene. Hvis du tænker på det med at placere sociale medier-ikoner på siden, så kan du roligt fjerne dem. Ingen klikker på dem. Har målt på rigtigt mange webshops - men det er vist også et blog-indlæg i sig selv ;o)

Mht det med "ældste kondom-shop". Jo - du har ret, men Jimi - jeg synes at have læst, du er medlem af e-university. Kan du ikke regne ud, hvad den tekst er til? Ellers skal du vist have pengene tilbage ;oP

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jimi Hove  den 28-01-2011 kl. 20:40

Jeg skrev webshop , og ikke shop. Og ja du vil ranke på det ord.

Det var bare en lille ting, som jeg vil vurdere som LIDT utroværdigt, og dermed give en lidt lavere konvertering. Men hvis du får besøgende, og mere omsætning, så det jo bare dejligt :-)

Jeg tror ikke Thomas giver pengene tilbage, og det behøver jeg heller ikke. Jeg har tjent mange penge på Thomas`s råd :-)

Var nu bare mit lille indskud. Men jeg hopper hurtigt ud igen :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 28-01-2011 kl. 20:44

Jamen du har skam ret, Jimi. Det ER en smutter, så tak for det.

Det med "pengene igen" var også bare for sjov. Du får dem alligevel aldrig vristet fra Thomas. Ved godt, at de penge er godt givet ud. Jeg henter selv 75% af mine besøgende fra søgemaskinerne, så jeg ved bestemt, hvor meget SEO er værd

Er kommentaren brugbar? 0 0
Robert  den 28-01-2011 kl. 21:00

Guf til rss readeren, tak!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Rosenstand  den 28-01-2011 kl. 21:00

Velkommen ombord, Vadskær! Det er skønt at se dig her og se <b>løsninger</b> præsenteret i dit sædvanlige flydende og letforståelige sprog.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jimi Hove  den 28-01-2011 kl. 21:08

Helt i orden :-)

Og det er dejligt at blive mindet om at keep it simple, så tak for dine gode råd, her og på dine egne sider og i din bog.

Ps:

" Kondom webshop " er lige til at nuppe

Er kommentaren brugbar? 0 0
x-tra  den 28-01-2011 kl. 21:15

Super fede citater. Simpel er nu bare dejligt og simpelt :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kevin Simper  den 28-01-2011 kl. 21:35

Hvis du har andre bud på, hvorfor Kondomaten konverterer 9%, så er du velkommen til at dele dem her:

Det er fordi, at det er der hele amino køber deres kondomer! LOL

Er kommentaren brugbar? 0 0
Michael Østergaard  den 28-01-2011 kl. 21:39

Skønt at du forstår at skære indtil benet og ikke proppe din shop med diverse tivoli-effekter og andet gøgl.

Lad mig nu blot koncenterer mig om at købe - i det her tilfælde regnfrakker ;)

Btw, citat 3 er blandt mine absolut favoritter af citater!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Johnny Speiermann  den 28-01-2011 kl. 23:58

Man kan altid diskutere, om en høj konverteringsrate skal være målet - en god bundlinje skal være målet.

I vores ene butik er konverteringsraten steget lidt på trods af/på grund af faldende besøgstal, men samtidig falder omsætningen. Hvis man kan lokke 300 ekstra kunder ind med søgeord, der kun konverterer til 1%, så er det stadig 3 ekstra ordrer, som muligvis ikke har kostet ekstra.

Og så har jeg godt læst mantraet "trafik, der ikke konverterer, er en udgift", men så skal det vel kun konvertere 0 %.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Johnny Speiermann  den 28-01-2011 kl. 23:58

Man kan altid diskutere, om en høj konverteringsrate skal være målet - en god bundlinje skal være målet.

I vores ene butik er konverteringsraten steget lidt på trods af/på grund af faldende besøgstal, men samtidig falder omsætningen. Hvis man kan lokke 300 ekstra kunder ind med søgeord, der kun konverterer til 1%, så er det stadig 3 ekstra ordrer, som muligvis ikke har kostet ekstra.

Og så har jeg godt læst mantraet "trafik, der ikke konverterer, er en udgift", men så skal det vel kun konvertere 0 %.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Dan Kronholm  den 29-01-2011 kl. 00:09

Kan kun tilslutte mig 100%, at simpelt, er guld værd. Dog har jeg ikke selv prøvet at opleve det, men håber da snart det sker :P Skide god artikel i det hele taget, du har et godt sprog, der er nemt og spændende at læse.

Mht. gratis fragt havde jeg ikke tænkt på det, på den måde. Det er da et absolut must ser jeg nu. Tak for det! Nu skal kunden bare overtales :P

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jimi Hove  den 29-01-2011 kl. 00:13

Hej Johnny,

Præcis. Som købmand handler det om produkt, konkurrence og bundlinje. Jeg vil hellere konvertere lavere og have en højere bundlinje. Med det sagt vil vi selvfølgelig allesammen konvertere højere. Der er bare nogle brancher der ikke konverter så højt i forhold til besøgende, men som tjener mangedobbelt af hvad sider der konverterer højt gør.

Jeg er en total newbie i adsense , men har lige smidt en hyggeblog op som konverterer 6 % (ctr på adsense) de første par uger her. Et simpelt twenty ten wordpress theme, plastret til med annoncer og vigtigst af alt : et produkt folk vil have, og som de ikke skal tænke over

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kristoffer Hjerrild  den 29-01-2011 kl. 01:02

Fedt indlæg :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Martin Thorborg  den 29-01-2011 kl. 03:13

Super indlæg, jeg er super glad for at du sagde ja til at blogge her. Jeg glæder mig til dine fremtidige indlæg!

Dbh Martin

Er kommentaren brugbar? 0 0
Christian M.  den 29-01-2011 kl. 09:10

Helt kanon artikel ! Jeg vil klart følge dine råd når jeg selv skal starte min webshop, når der er kommet styr på alt ! :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 29-01-2011 kl. 13:43

Tak for alle kommentarerne her. Det er jo fantastisk at blogge for så engagerede læsere. Skal gøre mit bedste for at levere noget godt indhold

@Jimi & Johnny - det er klart at der skal også være noget på bundlinjen og hvis man dumper priserne vil ens konverteringsrate jo stige, men hvis I tager et kig på Kondomaten vil I se at det ikke er prisen, vi konkurrerer på. Og Johnny jeg tager al den trafik, der konverterer (som du selv er inde på) også selvom det påvirker konverteringsraten negativt. Lidt har også ret ;o)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Johnny Speiermann  den 29-01-2011 kl. 21:24

Jeg er sikker på, at du skraber al den relevante trafik, der er :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Potter  den 29-01-2011 kl. 21:43

Bliver aldrig træt af at høre den historie. Og det er tre rigtig gode grunde du kommer med.

Men du springer over det, som jeg synes gør dine projekter helt unikke: fokus. Den webshops er hamrende fokuseret. På Kondomaten har du fokus på kondomer - på Faktorfobi har du fokus på soltøj.

Du er garanteret løbet ind i nogle gode tilbud, noget som du liiiige kunne smide i webshoppen for at tjene lidt ekstra. Den tror jeg der er mange webshops der hopper på. Det kunne jo være det liiige gav lidt ekstra. Og så ryger fokus.....

Det er bestemt ikke for at forklejne de andre elementer du har nævnt... men du er altså 100 meter mester i at holde fokus. Og det giver god og kvalificeret trafik - og dermed en høj konverteringsrate.

Facebook, Wordpress og nu ekspertblogger. Det er bare skønt ;)

Potter

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 29-01-2011 kl. 21:48

You bet, Johnny. Du kan jo prøve at google "Joan Ørtings nye bog" ;o)

Tak for de pæne ord, Potter. Og ja - vi har sagt nej tak til et hav af produkter vi lige kunne komme i shoppen (en af vores leverandører foreslog sågar at vi solgte støttestrømper på Kondomaten).

Ja... Altså - bliver nok aldrig storforbruger af WordPress, men hvem ved. Er blevet super hooked på Facebook (og er ved at tro, jeg har knækket koden for annonceringerne).

Er kommentaren brugbar? 0 0
René  den 29-01-2011 kl. 22:00

Hej Morten

Jeg vil også byde dig velkommen. En af de helt store problemstillinger jeg møder i min dagligdag, er at folk ofte tænker volume i stedet for kvalitet på trafik. Din webshop konvertere godt pga. du forstår at fokusere på de trafik kilder der skaber konverteringerne, og ikke volumen af besøgende som bare er inde og kigge efter klamydia fx.

Facebook kan levere så kraftig volume af kvalitetssalg, hvis man knækker koden. Dit produkt er faktisk oplagt til en salgsmetode som mange i udlandet er begyndt at bruge. Du kan evt. lige smide en Privat besked, så kan jeg lige fortælle nærmere (uden betaling, hehe) og give et par fif.

Mvh René Sørensen

Er kommentaren brugbar? 0 0
Robert  den 29-01-2011 kl. 22:27

"Facebook kan levere så kraftig volume af kvalitetssalg, hvis man knækker koden. Dit produkt er faktisk oplagt til en salgsmetode som mange i udlandet er begyndt at bruge. "

VIl du ikke også oplyse os andre? :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kristian Jakobsen  den 29-01-2011 kl. 23:53

Hej Morten,

altid dejligt at "høre" fra dig. Jeg tror, at en væsentlig årsag til din høje CR er det som Ib Potter også er inde på - fokus. Ikke mindst på produktsiden. Selv om du har flere varianter, har du i bund og grund kun ét produkt, nemlig kondomer. En så høj CR vil nok være utopi i en biks som min egen, hvor vi sælger en bred palette af indretnings- og livsstilsprodukter, fra vaser over lamper til møbler. Solgte vi f.eks. kun lamper, ville vores CR med garanti være højere.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jesper  den 30-01-2011 kl. 01:26

Vidste ikke engang at der fandtes "bedøvende kondomer". Hvad er det?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jesper  den 30-01-2011 kl. 01:26

Glem det - kunne jo bare google :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Troels  den 31-01-2011 kl. 11:11

Først og fremmest tillykke med din effektive shopmodel.

Jeg studsede dog over dit argument for, at du afviste seo-konsulenter, der ville ha' dig højere op på søgeordet kondomer.

Når det er det produkt du sælger, hvorfor så ikke stræbe efter højere besøgstal, og derved højere omsætning, selvom det ville nedsætte din konverteringsgrad?

Var targetsøgningen "Lyserøde kondomer med smileys på", og det var et produkt du tilbød, så ville din konverteringsrate hamre i vejret. Men du ville sandsynligvis ha' lille omsætning, da den søgning er obskur.

Har du ikke for stor fokus på det forkerte tal?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Michael Haahr  den 31-01-2011 kl. 11:50

Flot side!

Jeg tror du konverterer så godt fordi du har lavet en go side, som er nem at overskue, og en kurv der hele tiden er til at få øje på.

Dertil skal det nok også tages med, at kondomer nok er et produkt som er meget nemt at sælge. Folk kender dem, og ved hvad de kan. Du behøver næsten ikke forklare noget om dem, eller vise billede af dem. Du har heller ikke stor visning af billede på, eller billede af kondomet "live". Nok fordi produktet "sælger sig selv".

Studsede lige over at du ikke viser omkreds ved alle kondomer. Er det fordi du endnu ikke har prøvet dem af ;-) he he. Ej, mener bare det vil give en mere ens listning, at der er samme oplysninger ved alle produkter.

Jeg syntes godt du kunne forklare lidt mere om "Play O" og "fingervibrator" og et billede af fingervibratoren, ville jo være godt, istedet for bare kassen. Og strøm til kun 20min. sjov, er måske ikke lige dét man skal reklamere med. Jeg syntes ikke det er ret lang tid den kan holde. Skal man så skifte batteri midt i det hele, hvis man er lidt langsom til at komme ;-D (surt)

Det var bare lige mit B7 :-D

Mvh

Michael Haahr

www.Maler-maling.dk

Billig maling online

Er kommentaren brugbar? 0 0
SoerenS  den 31-01-2011 kl. 11:50

Vadskær er jo Kongen af Konverteringsoptimering! Og altid pragmatisk (læs: Nordjysk), så det bliver forfriskende at følge ham her på Amino. Forhåbentligt kommer han med 5 tons eksempler og erfaringer, som er nemme at omsætte til praksis!

Jeg glæder mig ihvert fald til at læse mere :-)

Men før du faler i svimer over en conversion rate på 9% og tænker: "Hvorfor konverterer min børnetøjsshop ikke lige så godt?", så tillad mig at komme med et par pointer:

1)

Din conversion rate handler usandsynligt meget om produkttypen du sælger.

Når folk f.eks. googler "kondomer", så er de meget tæt på købstidspunktet i deres beslutningsprocess, hvorfor man inden for den branche vil opleve en høj gennemsnitlig conversion rate. Det samme inden for blomsterbranchen, hvor nogle rapporterer om CR op imod 20%. Mens sommerhusbranchen derimod ligger og roder rundt nede omkring 0,05%, da beslutningsprocessen om et køb/udlejning er en del længere og mere kompleks.

2)

Din conversion rate svinger ufatteligt meget alt efter hvor du får din trafik fra.

Organisk trafik konverterer typisk dårligt, men til gengæld er det (næsten) gratis. Adwords trafik kan konvertere rimeligt godt, til gengæld koster det kassen. Nyhedsbreve derimod konverterer ufatteligt godt, og er praktisk taget gratis.

3)

Som Johnny mfl. er inde på, så er "Gennemsnitlig conversion rate" ikke nødvendigvis et godt tal at kigge på for, om du har en sund forretning. Tillad mig at komme med en lille historie:

For flere år tilbage var jeg til jobsamtale i en større koncern, hvor jeg skulle hjælpe dem med at drive trafik og ordrer ind i deres webshop. De snakkede flere gange undervejs i samtalen om, at min løn skulle være delvis performancebaseret ud fra Conversion Rate.

Efter at have hørt det en 4-5 gange fik jeg nok af det, og gjorde dem opmærksom på, at det var en usædvanlig dårlig ide. Og naturligvis bad de mig forklare hvorfor jeg mente det:

"Jo ser i, jeg kan sagtens skabe en 10% conversion rate for jer på følgende måde: Luk af for al SEO via en robots.txt, opret en 2-3 Adwords annoncer, der kun kører på jeres brand, og sæt budprisen til 50kr/klik. Så skal i se jeres conversion rate stige massivt! Men til gengæld vil der nok ikke være god økonomi i det..."

Nej, jeg fik ikke jobbet efter det forslag :-)

Pointen er: Pas på ikke at overfokuser på Conversion Rate. Pris-per-ordre er det vigtigste nøgletal, omend det i nogle tilfælde kan være en smule komplekst at regne ud.

---

Men når alt det er sagt, så er Morten mester i processen i at optimere sin shop, og måle effekten af optimeringer via forbedringer i Conversion Rate. Jeg er sikker på at dengang han startede Kondomaten, der lå CR og rodede rundt nede omkring en 3-4%. Og ved hjælp af godt, praktisk, struktureret arbejde arbejder han sig støt højere og højere.

Og jeg er fuldkommen enig i tip 1 + 3. "Keep it simple, stupid", og kend din forretning via webanalyse. Helt essentielt.

"Gratis fragt" derimod afhænger meget af situation og produkt. Hvis du f.eks. er i en branche, hvor mange andre shops sælger nøjagtigt det samme produkt, så er det ikke en god ide at tjene fragtomkostningerne hjem ved at smide en 5'er oven i produktprisen og så tilbyde gratis fragt. Din shop er ikke en isoleret silo, dine kunder kender helt sikkert dine konkurrenter og deres priser.

Jeg har også kørt flere tests på "gratis fragt". Og har generelt set, at det giver en højere conversion rate, men en lavere gennemsnitlig ordreværdi. Og når man kiggede på bottom line på testen, så var der ikke rigtigt vundet noget. Men igen, det afhænger usandsynligt meget af din branche og din trafiksammensætning.

Igen, velkommen som ekspertblogger, Morten! Håber vi vil få chancen for at læse RIGTIGT mange guldkorn fra dig :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
webanalytiker  den 31-01-2011 kl. 12:14

Der er mange ting at vurdere sagerne ud fra, og man skal fx aldrig pause en AdWords kampagne med positiv ROI (altså at du tjener på kampagnen), bare fordi konverteringsraten er lav.

Fordi der er så stor forskel på brancher mv., så har jeg et projekt undervejs, der netop skal hjælpe med at differentiere good and bad på produktkategorier og størrelse af webshop.

Webshopindeks er en service hvor man kan få sammenlignet sine data med markedet, så man kan se om man ligger over eller under gennemsnittet. Det er ikke kun interessant som enkelt sammenligning, men i højere grad, når man ser på udviklingen over tid. Steg min konverteringsrate lige så meget i december, som de andres?

Man kan få besked når projektet går live på http://www.webshopindeks.dk :)

Hvilken kategori Mortens kondomer havner i må jeg lige få snakket med ham om :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 31-01-2011 kl. 21:07

Puuh - sikken en velkomst. Over 2000 sidevisninger og i skrivende stund 32 kommentarer. Jeg vil godt sige mange tak for opbakningen.

@René - Jeg har selv rodet lidt mere med Facebook annoncering og er ved at være i mål med positiv ROI, men jeg skyder dig en PM. Vil da mægtigt gerne have insider-viden.

@Kristian - Takker. Tjah både og... Jeg får jo også mange besøg fra folkeskoleelever, der laver research på prævention m.m. Men du har nok ret i at niche-sider altid vil have en højere konverteringsrate. Men da vi startede ud lå den på 2,6% så man kan altså godt påvirke den positivt selv ;o)

@Troels - Jamen jeg tager skam det hele med, men der er mange flere penge at hente ved en mindre indsats på nogle helt andre søgninger. Den slags er der jo ingen grund til at diskutere her. Jeg kan se det tydeligt i mine Analytics-data. Det er netop dét, der er så fantastisk ved at drive forretning baseret på data og ikke på mavefornemmelse.

@Michael Haahr - Tak for input. Min erfaring fra split-test er, at der skal ikke for meget tekst på siderne, men kan da godt være, jeg skal lave lidt test på de sider, du omtaler. Og tak for roserne.

@Søren Sprogø - Tak for en kommentar, der næsten er længere end blogposten ;o) Lige mht dit argument omkring det med gratis fragt og konkurrenter, så er det jo netop dét, vi gør. Altså har et produkt, som konkurrenterne også har. Well - anyway.... Gode input og en god røverhistorie (havde hørt den før, men det bliver den ikke dårligere af - og du har jo så evigt ret). Men når man selv sidder med sin egen forretning, så kæmper man for både CR og besøgstal.

@Webanalytiker - Du får sneget links ind til det Webshopindeks alle steder, jeg skriver noget ;o) Skal du ikke snart ha' det færdigt, så vi kan få nogle tal på bordet? ;o)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Brian Kristiansen  den 31-01-2011 kl. 21:54

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at kigge forbi webshoppen med den famøse CR på 9 %.

Jeg havde måske forventet at se en webshop med det ypperligste design, store købe knapper og en forside, der var en kilometerlang fyldt med produkter – men nej. Jeg fandt en webshop som måske så en smugle kedelig ud (sorry).

Jeg tænker på, om der kunne rykkes endnu mere med CR ved at lave et design, der har endnu mere appel til brugerne og via sit grafiske udtryk kommunikerer at dette er WEBSHOPPEN for kondomer. Jeg tænker her på, at netop designet som et parameter i valget at webshop har flyttet sig rigtig meget de sidste par år.

Er kommentaren brugbar? 0 0
webanalytiker  den 01-02-2011 kl. 14:09

@Morten: Jeg har jo ikke tid til at gøre det færdigt med alle de links jeg skal smide overalt ;-)

Lige i denne debat synes jeg det passede så godt ind, og jeg tillod mig at reklamere lidt. Relevant info imho.

Og så tror jeg du får din egen kategori: "Kondom webshops med 8+ i konvertering" (med mindre alle kondomshops konverterer deroppe omkring).

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jens Kristensen  den 01-02-2011 kl. 18:57

Hej Morten.

Tak for et godt indlæg. Det er jo altid imponerende at læse om folk, der har en succesfuld forretning.

Det glæder mig absolut også at den er skabt gennem analyse i stedet for mavefornemmelser.

En ting jeg dog studser over, er fraværet af mere visuel kommunikation. F.eks. din forside er jo primært tekstuel.

Den nederst tekstsmøre giver jo god mening set ift. SEO, men jeg tænker om du har prøvet at arbejde med et livsstils/stemningsbillede øverst for at skabe en lækker stemning og købeoplevelse for dine kunder. Nogle vil jo påstå at du jo netop sælge et stemning og oplevelsesprodukter ;-)  

Ligeledes kunne din kampagnezone for "Super tilbud på ny glidecreme" også gøres mere visuel samtidig med at du kunne bibeholde teksten.

Har du lavet nogen former for test i den retning?

Mvh

Jens

Er kommentaren brugbar? 0 0
Daniel Beldring  den 01-02-2011 kl. 19:25

Super artikel.

Men jeg tror nu at den vigtigste grund til den høje konvertering er, at siden ikke er til at "gå fejl af".

Jeg mener i modsætning til f.eks. en side der sælger modetøj, legetøj eller andet, hvor man går ind og ser hvad der er af nye ting og måske endda leder efter et specielt stykke (lege)tøj. Der vil unægteligt være mange flere gange, hvor man leder forgæves på disse sites, i modsætning til et site som dit.

Inden man går ind på dit site er man jo ikke i tvivl om hvad man vil finde, og lige præcis indenfor komdomer er der jo ikke så meget "smag og behag", som der er med en shop der sælger tøj. Ihvertfald ikke hvis man sørger for at have de mest gængse mærker med de mest basale funktioner.

Det er jeg overbevist om er hovedårsagen til den høje konvertering!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Johnny  den 01-02-2011 kl. 21:10

Som flere er inde på, så opnår kondomaten en høj konvertering bl.a. pga. fokus på varer, men naturligvis også, fordi Morten tilsyneladende tester konstant.  

Jeg tror også, at en stor fordel er den flade struktur. Der er en menu med kategorier, og i hver kategori kan du læse om varen og lægge den i kurven. Som kunde skal man ikke først et niveau længere ind, inden man kan købe, og hvis man kommer fra en søgemaskine, så har man straks et godt overblik over eksempelvis "bedøvende kondomer". Man skal ikke rode frem og tilbage mellem produktsider og kategorisider eller bladre mellem flere sider med varer i samme kategori. Som kunde kan man ikke nå at tvivle, og man skal ikke bruge ret meget tid på at læse om relaterede varer for at få overblik over udvalget. Så kundernes fokus bliver holdt helt skarp - og det er genialt

Er kommentaren brugbar? 0 0
Tommy MIkkelsen  den 02-02-2011 kl. 10:25

Tak for endnu en godt indlæg.

En konvertere med 9 % er bare kanon flot, og lyder næsten uopnåelig, men jeg her personligt prøvet at indarbejde nogle af de råd du har givet.

Angående den frie fragt som du har på din webshop, har du så regnet på via split test, hvor mange flere ordre samt omsætning du har fået ?.

Vi har lavet nogle konsekvens beregninger på vores webshop, hvor meget meromsætning pr. ordre skulle gå op for, at vi fik break even, og jeg synes det var en del gennemsnit ordren skulle gå op for, at vi fik break even.

Jeg har personligt en holding til konvertering, at man skal optimere så meget som muligt for, at få den bedste konvertering for de forskellige områder af besøg man har. ( og det kan aldrig blive godt nok)

Men vi vores webshop, benytter vi os ikke af den gennemsnitlige konverteringssats, men laver en opdeling på nogle udvalgte områder: Fx. googgle. (organisk), Google ( adwords), facebook sider, facebook annoncer. samt på 2-3 andre områder.

Derudover beregner vi så omkostningsprocenten for hver område.

Og det kan faktisk godt have en bedre bundline med en lavere konvertering, hvis man fx. kigger på goggle adwords samt facebook besøg, idet man kan også betale for dyrt for sine annoncer og søgeord, hvor ved omkostningsprocenten er for dyrt og man ikke tjener penge på sit salg.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 02-02-2011 kl. 10:29

Tommy - du har ret, men så meget tid har jeg desværre ikke. Jeg kigger indimellem på det delt op i AdWords, organisk trafik, nyhedsbreve og direkte trafik, men slet ikke i så detaljeret grad som du gør. Men du er jo også tal-addict udi ekstremerne ;o)

Nej - har ikke testet på, hvad "fri fragt" har af konsekvens. Da vi startede Kondomaten var jeg bare så frustreret over alle de shops, der både havde et fragt-gebyr og et ekspeditions-gebyr, at vi valgte at sige: Fri fragt. Man burde jo eksperimentere sig frem til den bedste pris, men det set-up er vores shop ikke helt gearet til (og så skulle jeg ændre en bunke meta descriptions, hvor der står "fri fragt" ;o) )

Måske på næste shop

Er kommentaren brugbar? 0 0
Koludabyg  den 02-02-2011 kl. 11:52

Super flot indlæg.

Og en konvertering på hele 9% er jo nogen de fleste kun drømmer om, rigtigt godt gået.

Hvad en du har gjort, så virker det i hvert fald...:)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jens V Andersen  den 03-02-2011 kl. 18:38

SUper indlæg, men hvem er ham "Thomas" i roser sådan?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Quantum  den 06-02-2011 kl. 17:03

Hej Aminoer

der er tydeligvis meget at lære om hvordan man på bedste måde udnytter de muligheder der er i google analytics, adwords, SEO og i det hele taget optimering af webshoppen.

Har i forslag til hvor kan man lære mere om dette? Kurser, gå-hjem møder, en dygtig konsulent (til rimelige priser!)?

Vi er en iværksættervirksomhed i helsebranchen, som er ved at lancere vores 2 generation website (Joomla), inklusive webshop - og jeg vil gerne have den lavet ordentligt fra start.

Mvh

/Ulrich

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 06-02-2011 kl. 17:07

Hej Quantum.

Hvis du vil have mere af mine guldkorn, så vil jeg anbefale dig www.konverteringskarma.dk/tigerspring/">www.konverteringskarma.dk/tigerspring som er yderst rimelig prissat. Sandsynligvis er investeringen tjent hjem allerede inden, du har drukket din første kop kaffe. Udover mig underviser også Frank Hellerup i SEO og Jacob Kildebogaard i Google Analytics og AdWords. Så du får en hel masse på kort tid - og kommer godt fra start.

Håber vi ses d. 9. marts - ellers håber jeg, at vi ses her og at I får succes med jeres webshop.

Bedste hilsner

Morten

P.S. Vil du heller læse dig til guldkorn, så kan jeg anbefale min e-bog www.konverteringskarma.dk

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anders  den 07-02-2011 kl. 13:14

Hej Morten

Hvordan beregner du moms af dit varesalg til SKAT, når du tilbyder gratis fragt? Der er jo noget fragt (som ikke er momspligtigt) på hver ordre. Betaler du moms for det også til SKAT? Hvis ikke, trækker du det så ud af din faktura og i givet fald viser du det til kunden (som er lovpligtigt og dermed giver dem indirekte besked om hvad fragten udgør). Endelig så er der muligheden for at regne den eksakte fragtomkostning ud og i forbindelse med momsafregningen afregne denne seperat, hvilket gør det korrekt i forhold til SKAT, men formodentlig vil give dig ukorrekte fakturaer?

Dette er noget jeg har tænkt over en rum tid og helt sikkert noget SKAT kunne slå hårdt ned på flere steder. Jeg vil gerne høre hvordan du (og andre Aminoer) gør det.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 07-02-2011 kl. 20:52

Hej Anders.

Jeg er virkeligt ikke skarp til det med moms, skat m.m. og hvis du læser lidt nøjere på bloggen vil du også opdage, at det ikke er det, jeg er ekspertblogger indenfor. Der er andre, der er ekspertbloggere på området - du vil nok kunne få et meget bedre svar ved dem.

Jeg har bogholdere og revisorer til at ta' sig af det med regnskab for det er jeg sgu' ingen haj til. Beklager, jeg ikke kan hjælpe med det spørgsmål (jura og sociale medier må du heller ikke spørge mig om). Jeg skriver mest om e-handel, webanalyse og lidt SEO i ny og næ. Er du interessert i det, så stay tuned.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anders  den 07-02-2011 kl. 23:19

Ja jeg er klar over at det var lidt et bi-spørgsmål, men jeg blev mest fanget af "gratis fragt debatten", som jeg tygger en del over disse dage. Et venligt råd nu du ikke er en haj til det, skal så lyde herfra. Husk at orientere dine bogholdere og revisorer om at du yder gratis fragt i dit salg, for måske kan du gå hen og spare en hel del penge på den - der er i hvert fald ingen grund til at betale salgsmoms for hele dit salg, hvis noget af det reelt er en fragtomkostning, som du ikke skulle have betalt salgsmoms af. Nu laver du formodentlig en faktura på eksempelvis. 100 kr. og så betaler du salgsmoms af 100 kr. Dertil køber du måske for 18 kr. fragt og den kan du ikke trække moms af. havde der på fakturaen i stedet stået "Pris: 82 kr. Fragten af din ordre udgør 18 kr.", skulle du kun have betalt salgsmoms af 82 kr. om jeg forstår systemet korrekt.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 08-02-2011 kl. 10:28

Ahh - nu ser jeg, hvad du mener (tror jeg). Jeg sender det her videre til min bogholder/revisor - så må de ta' og spare mig nogle gysser. Tak for det ;o)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jens Vestergaard Andersen  den 19-02-2011 kl. 12:47

Hej Morten

Nu har jeg lige bestilt din bog så vil du ikke godt svare på hvem ham Thomas er som i omtaler iartiklen om konvertering 9%?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Morten Vadskær  den 19-02-2011 kl. 16:00

Hej Jens.

Jo - det er Thomas Rosenstand, der også er ekspertblogger her på Amino og som bl.a. driver siden http://www.e-university.dk

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + syv =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 


Få besked når Morten skriver


Morten Vadskær

Morten Vadskær har drevet e-handel siden 2001 og har masser af praktisk erfaring med branchen. Han driver de to webshops www.kondomaten.dk 
og www.faktorfobi.dk og skriver her på Amino om at forbedre sin webshop. Morten ejer desuden den ene halvdel af webshop platformen Shoporama.

Hans private blog er på www.v4d5.net/blog


Morten på Twitter

Hvis du vil have besked når Morten og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer