Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Morten Langer fra Bestyrelsen.dk Her er de største værdiskabere - lidt inspiration

Her er de største værdiskabere - lidt inspiration

1.442 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
05 November 2013

Værdiskaberne består af korte spots, hvor der beskrives begivenheder, actions, beslutninger og andre tiltag, som ses som mulige og sandsynlige værdiskabere.

Formålet er, at inspirere til nytænkning og udvikling, der kan skabe merværdi for din virksomhed. Jeg har søgt at identificere den chef i virksomheden, som antages at være den idégenererende kraft.

Med på listen over værdiskabere er:

Jens Bjerrisgaard, koncernchef, Semler Gruppen
Idé: At udnytte det boomende danske marked for små biler til det yderste.
Semler Gruppen står til at blive den store vinder i et dansk bilmarked, der foreløbig i 2013 er på det højeste niveau i 15 år. De mindste biler er efterspurgte, og den store importør har alene med modellerne Volkswagen Up og Skoda Citygo opnået en andel på 11,3 pct. af det danske personbilmarked (målt i antal biler) hidtil i år – mod 8,5 pct. i hele 2012. Det danske bilmarked bliver mere koncentreret: De 20 mest solgte modeller står for 50,7 pct. hidtil i år – og heraf tager Semler Gruppen 19,9 procentpoint. Top 20 stod i 2012 for 46,6 pct. og heraf tog Semler 10,1 procentpoint.

Peder Tuborgh, koncernchef, Arla Foods
Idé: Ekspandér og globalisér i svære tider.
Systematisk globalisering i de forudgående noget vanskeligere år gjorde det i første halvår muligt for Arla at komme med på en solid optur på det globale marked for mejeriprodukter – samtidig med at leverandørerne nu får bedre priser.
Takket være både opkøb og organisk vækst steg omsætningen 19 pct. til 29,9 mia. kr. og nettoresultatet fordobledes til 1048 mio. kr. For hele året ventes en omsætning på 73 mia. kr. – hvormed Arla sandsynligvis bliver større end Carlsberg.

Torben Biilmann, ny koncernchef i MT Højgaard
Idé: Bedre risikostyring i entreprenørbranchen.
Torben Biilmanns triumf i en svær branche er tvetydig: Efter første halvår kan han især se resultaterne af sin indsats hos sin tidligere arbejdsgiver, Danmarks tredjestørste bygge-entreprenør svenskejede NCC Construction Denmark, der øgede sin overskudsgrad fra 5,2 til 5,5 pct. og øgede ordreindgangen med 55 pct. til 2,6 mia. kr. Hans nye arbejdsgiver, Danmarks største entreprenør, må derimod konstatere underskud for halvåret og en nedgang i ordreindgangen på 6 pct. til 3,6 mia. kr. Mens landets næststørste entreprenør, Pihl i øvrigt er gået konkurs.

Henrik Sjögren, chef for Lego i Asien
Idé: Sats på produkter, der er målrettet til det asiatiske marked.
Legos vækst bremsede i første halvår ned til 13 pct. mod 25 pct. i 2012, og det var især Kina, der trak, med en omsætningsfremgang på 50 pct. Lego har i år introduceret produktlinjen Legends of Chima, der især har solgt godt i Asien.
Henrik Sjögren, der har været Asien-chef i godt et år bliver nu forfremmet til chef for Lego i Europa.

Hans Therp, koncernchef for Bording
Idé: Omskab en virksomhed fra industri til serviceudbyder.
Kommunikationsvirksomheden Bording øgede i første halvår sit salg med 10 pct. – overraskende meget - og Hans Therp har dermed succes med sin turnaround, der har ændret trykkerivirksomheden til en bredt funderet udbyder af kommunikationsløsninger til erhvervslivet.
Der er udsigt til yderligere markant vækst, men hvis turnaroundprocessen skal blive komplet skal indtjeningen i højere grad følge med salget.

Jens Kramer Mikkelsen, direktør for By & Havn
Idé: Udvikling af nyt by-område i Nordhavnen.
Københavns tidligere overborgmester Jens Kramer Mikkelsen har succes med at sælge byggegrunde i byens nordhavn, hvor By & Havn vil udvikle et nyt by-område. Senest har Danske Bank taget option på en grund i Nordhavnen, hvor en stor del af bankens spredte hovedsædefunktioner kan blive samlet.
I foråret har blandt andre PFA også købt en grund i Nordhavnen for at opføre 55.000 kvm boliger og erhverv.

Henrik Burkal, chef for Rema 1000 i Danmark
Idé: At udfordre Netto, Fakta, Lidl og Aldi med en franchisekæde.
Rema 1000 har i løbet af 2013 yderligere styrket sit image i forhold til discountrivalen Netto, fremgik det i den forgangne uge. Forklaringen er ifølge discounteksperten Bruno Christensen, at Rema 1000 drives af franchisetagere, det vil sige rigtige, selvstændige købmænd.
Rema 1000 øgede i 2012 sin omsætning i Danmark med 19,5 pct. til 8,4 mia. kr

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Morten skriver Skriv dig op