Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Idéer, design og produktion Inspiration til spil på App Store

Inspiration til spil på App Store

2.437 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
02 March 2015

Inspirationen til spil til mobilen kan komme mange steder fra. Oplagt er det selvfølgelig at prøve et spil udviklet af andre og lade sig inspirere af selve gameplayet, og selv udvikle et nyt skin til spillet.

Jeg har udviklet et spil til iOS, delvist inspireret af Bubble Witch Saga af svenske King. De udvikler spil som Candy Crusch, Pet Rescue, Farm Heroes og et utal af andre apps. Deres spil ligger i den høje ende på App Store i den kategori der hedder Mest Solgte, så de forstår at sælge varen. I øjeblikket har de 5 spil i top 10.

Jeg ville prøve at lave et spil hvor jeg udnyttede Physics-simulatoren i SpriteKit som er en del af de nye biblioteker der kom i forrige version af XCode/iOS. Selve spilleren i spillet blev en delfin. Jeg blev inspireret af dette dyr på vores ferie til Rhodos forrige sommer. Det er grækernes hellige dyr, og som bekendt et smukt dyr med en flot bevægelse ud af vandet. Denne bevægelse eller delfinens spring, tænkte jeg ville være oplagt at bruge til et spil. Jeg gik derfor igang med at lave skitser, for at afklare gamelevel og gameplay.

Inspiration fra Sea World, Florida

Forskellige mulige events der kan give action og point.

Endelig skitse med bassiner, bolde, søjler og vinranker for at give stemningen af den græske inspiration, Rhodos.

Flere af idéerne til forskellige levels med udfordringer, blev i første omgang skåret væk, for at forenkle processen med den videre designproces og udvikling af selve programmeringen i XCode. Her må enhver sammenligning med Kings' spil selvfølgelig ophøre, da deres spil indeholde utallige lag af levels og udfordringer til spilleren. Men hvis man har prøvet at udvikle spil, og sidde med alle facetterne af grafik, kode og App Store content, så ved man hvilken arbejdsmængde der ligger her, og man lærer at begrænse sig.

Selve grafikken tegnede jeg i Flash. Et program der stadig holder - det er vektorbaseret og man kan animere i det. Jeg lavede blandt andet de tre frames der udgør animationen af vandet.

Her er den rentegnede skitse, som jeg har brugt som baggrund i spillet. Boldene bliver placeret tilfældigt rundt i rummet, og delfinen skydes afsted med touch på skærmen. Højden af touch bestemmer vinklen og længden af touch bestemmer hastigheden. Den gives en rotation som medfører at delfinen flyver elegant gennem luften.

Tilslut har jeg lavet et skærmbillede med en forstørret delfin, og en hånd der viser hvilken action man som spiller skal udføre + lidt glimmer for at give spillet lidt glans. Alle disse ting skal være med til at løfte det grafiske og give folk lyst til at downloade spillet.

Har DU lyst til at prøve spillet, kan det hentes både til iPhone og iPad på App Store: DolphinGame på App Store

Spiludvikling er spændende og udfordrende. Kombinationen af et grafisk univers, en "mekanik" eller gamelogik og noget kode giver et lille urværk af oplevelser, som forhåbentlig kan være til glæde for både udvikleren og dem der spiller spillet. Dertil skal siges at udvikle spil der fænger, og giver varige oplevelser er en MEGA udfordring af både narrative og innovative evner.... ja, jeg har meget at lære - men dette spil var sjovt at lave - håber du finder det sjovt at spille :-)

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Bo skriver Skriv dig op