Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om iværksætteri

Er din markedsføring også som en ”enarmet tyveknægt”?

Skrevet af:
16. maj 2017 | 1.198 Visninger | 13 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Mogens Bertelsen fra www.succesportalen.dk

Ekspertblogger på Amino om iværksætteri

Jeg elsker at se dokumentarserier.

Og ser hver uge frem til at se ”De unge bugtvognsforhandlere”.

Deres udfordringer med i det hele taget at skabe en profitabel virksomhed.

Deres kamp for at finde deres mest profitable produktsortiment og niche.

Deres udfordringer med at afslutte en profitabel handel.

Deres udfordringer med at få deres markedsføring til at blive profitabel. Osv.

Meget, meget realistisk og lærerrigt.

I den seneste udsendelse havde den ene af brugtvognsforhandlerne besluttet sig for at ændre på hans produktsortiment.

Og han havde besluttet sig for en række radioreklamer til at skaffenye kunder til hans nye produktsortiment

Han ville bruge en 75.000 kroner på radioreklamer.

Vi så ham så indtale nogle radiospots hos Radio ABC i Randers.

Og vi så ham forlade Radio ABC med ordene:

”Jeg håber sgu godt nok, at det har sin effekt”

Det første jeg tænkte på, da han sagde de ord, var en spillemaskine.

Jeg forestillede mig ham stående foran en ”enarmet tyveknægt” og håbe på 3 ens.

Men hvor ofte er det lige, at 3 ens kommer frem?

Sjældent.

Jeg kalder det ”HÅBMARKETING”

Og den eneste, der sandsynligvis tjener penge på ”HÅBMARKETING” er i dette tilfælde radiostationen.

Den unge brugtvognsforhandler skulle meget hellerede stå foran en salgsautomat.

Du ved en af dem, hvor du smider en mønt i salgsautomaten og trykker på f.eks. en pose peanuts eller en dåsesodavand, eller hvad du nu ønsker.

Og ud kommer lige nøjagtig det, du har trykket på.

Succesfuld marketing fungerer på fuldstændig samme måde.

For nylig havde jeg fornøjelse at deltage i iværksættermøde, hvor emnet var markedsføring.

Her havde en af deltagerne også lavet en aftale med en avis om dels avisreklamer og dels radioreklamer.

70.000 kroner for 1 år.

Og han kunne kun ændre på teksten 4 gange i løbet af året.

Efter næsten små 8 ugers intensiv avis- og radioreklame havde iværksætteren fået 1 henvendelse.

Som i parentes bemærket ikke – endnu – havde ført til et salg.

Endnu et eksempel på ”HÅBMARKETING”

Det gør sgu ondt og skærer helt ind i mit hjerte.

Succesfuld marketing er og har altid været:

”Det rigtige budskab. Til den rigtige gruppe af mennesker. Leveret gennem de(t) rigtige medier(a). Med den rigtige timing”

Der er bare så meget, som kan gå galt.

* Du kan have det rigtige budskab; men til den forkerte gruppe af mennesker

* Du kan have den rigtige gruppe af mennesker; men det forkerte budskab

* Du kan have den rigtige gruppe af mennesker, det rigtige budskab; men leveret gennem de forkerte medier

* Du kan have den rigtige gruppe af mennesker, det rigtige budskab, de rigtige medier; men den forkerte timing

* Osv.

Og tænk også på at:

* Alt i marketing er en test

* Få det nu til at virke i det små, inden du skalerer og

* Marketing er en systematisk proces

Uanset.

Så er jeg af den faste overbevisning, at der ikke findes noget bedre værktøj til at skabe en levedygtig, langvarig og profitabel virksomhed end MARKETING.

Selvfølgelig i kombination med dine produkter eller serviceydelser.

Håber du vil reflektere lidt over dette blogindlæg.

Og måske skrive en lille kommentar?

Afstanden mellem drøm og realitet – den hedder nemlig handling.

Med venlig iværksætter hilsen

Mogens

PS. Har du 5 minutter mere, så prøv at læse dette blogindlæg: http://www.amino.dk/blogs/mogensbertelsen/archive/2014/02/27/succesfulde-iv-230-rks-230-tters-allerbedste-marketing-mindsets.aspx

Læs også


Kommentarer

Martin Kjær Petersen  den 18-05-2017 kl. 09:03

Du rammer fuldstændig plet. Fik helt ondt i maven over den gæve brugtbilsforhandler. Som nystartet vil man altid lave mange fejl, men de må helst ikke være så store, at man risikerer at brække nakken.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Mogens Bertelsen  den 18-05-2017 kl. 09:16

Tak for din kommentar, Martin.Håber bare så meget, at mange iværksættere vil reflektere over dette lille indlæg.Og tage til dem, at alt i marketing er en test. Og at få det nu til at virke småt, inden der skaleres. I Lean Start-Up verdenen

anvendes jo meget strategien MVP (Minimum Viable Product). Det kan umiddelbart overføres til marketing verdenen MVM (Minimum Viable Marketing)

Med venlig iværksætter hilsen

Mogens

Er kommentaren brugbar? 2 0
Louise  den 18-05-2017 kl. 10:52

Du har 100 % ret. 75 000 kroner til radioreklamer, når man kan arbejde sig til en liste af interesserede mennesker, som man kan sende mails til gratis! Det er jo vanvid :S

Er kommentaren brugbar? 3 0
Mogens Bertelsen  den 18-05-2017 kl. 11:44

Hej Louise, tak for dit bidrag. Beløbets størrelse betyder selvfølgelig meget i denne fase.

Men det er nu ikke så meget beløbets størrelse, som giver mig"ondt i maven".

Det er langt mere, at hans marketingbudskab ikke er testet og han ikke har fundet et marketingbudskab, som gør, at "telefonen ringer".

Når først "telefonen ringer" og han har erfaring med, hvor meget det giver af solgte biler med en eller anden avance = "Marketing er også et regnestykke"

Når han kender det regnestykke. Og det giver overskud.

Så kan han skalere alt det han vil, så det passer til hans virksomhed.

Med venlig iværksætter hilsen

Mogens

Er kommentaren brugbar? 2 0
jan kristensen  den 22-05-2017 kl. 00:40

Satset på radio er jo ikke anderledes end al anden marketing hvor man på en eller anden måde skyder med spredehagl, om det er avis, radio, TV, biograf, outdoor er ligegyldigt

Elementet af held er betydeligt alle disse steder

75000 kr på adwords eller specifikke fora havde nok givet mere pote.

Personligt har jeg haft held med flyers, der er noget arbejde med det, at få dem rundt, men de er billige og rigtig udformet kan de "holde" i flere år uden at miste deres budskab.

Ikke fordi jeg skal lave reklame men hos Vistaprint får man altså rigtig mange A6 flyers for nogle få tusinde kroner, de er nemmer at lave selv, med lidt logisk sans, lidt focusgruppe arbejde(IKKE FAMILE OG VENNER! de pleaser) så er man klar.

Hav altid nogen på dig, del ud til alle du møder på din vej, brug toiletter i storcentre, lægens og skadestuens ventesale, hallens kantine, hver eneste opslagstavle du møder, DSB tog, naboers postkasser, i alle dine forsendelser osv

Vil du ud lokalt kan man gøre to ting:

1) Hyr nogle præsentable gymnasietøser der kan gøre din virksomhed menneskelig og sætte ansigt på, personlig kontakt på den rigtige måde er meget virkningsfuldt.

EKSTRA BONUS: Fungerer også i nabobyer

2) Skal du ud lokalt: Få en idrætsklub eller spejdertrop(måske de mest pålidelige der ikke smider dine flyers i åen?)til at husstand omdele din flyer

Vælg en ugedag hvor din flyer ikke drukner i alt andet skrammel i postkassen, Søndag kan være god, ellers undgå første og sidste weekend eller uge i måneden, der er der meget at konkurrere med i postkassen.

En god flyer indeholder gerne:

Pæne mennesker, børn, smil, sol, blå himmel, søde dyr, stemning, korte klare budskaber, nemt forståeligt budskab, kort klar adresse, telefon nummer, e-mail eller web adresse

skær ned, en, max to adresser telefon e-mail web , udvælg nøje efter din call to action strategi.

skær alle sætninger helt i bund, max tre-fire ord pr sætning og kun 2-3 sætninger

eks: jeg køber gerne din brugte nyere personvogn

bliver til: Personbiler købes kontant.

Send mail med: Billede, KM, Årgang, telefon nummer

kort og klart så det ikke afskrækker med for mange krav og besværligheder, så bliver du valgt frem for andre.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Mogens Bertelsen  den 22-05-2017 kl. 09:47

Hej Jan, susind tak for dit bidrag.

Du rører ved noget helt fuldamentalt for succesfuld markedsføring.

"Det rigtige budskab til den rigtige gruppe mennesker leveret gennem dit rigtige media"

Og et af de store spørgsmål her er jo: "Det rigtige medie (trafikkilde)"

For dig er det flyers.

For andre vil det være andre medier.

Der findes - efter min opfattelse - ikke noget rigtig eller forkert medie.

Der findes kun: "Får det telefonen til at ringe med de rigtige mennesker

Ganske enkelt fordi: "Marketing er også et regnestykke"

Den unge brugtvognforhandler kunne med fordel at valgt at teste flere forskellige trafikkilder.

Og ud fra resultaterne skaleret en eller flere vindere.

Men endnu engang tusind tak for dit bidrag, Jan.

Med venlig iværksætter hilsen

Mogens

Er kommentaren brugbar? 2 0
jan kristensen  den 22-05-2017 kl. 20:43

Hej Mogens

mine flyers er også skud med en haglsprder, men til en helt anden pris og det er egentligt det der er mit budskab il de der overvejer at bruge penge på markedsføring, prøv det billige først.

og som en anden skrev, lav en mailliste, gode kunder der er tilfredse med dit produkt/tjeneste skal du ikke ud og "købe", de er allerede på maillisten.

Det er det din dyrekøbte masse markedsføring skal ende op med, en stor mail liste.

og skal vi blive i den skeptiske tankegang ang "hjælpere , markedsførings bureauer, så er de nok ikke særlig interesseret i at skabe dig en god mailliste, så har de ligesom gjort sig selv overflødige og derfor skal du nok ikke forvente at de arbejder særlig hårdt og ærligt for dette, alene af den grund skal du holde dig fra markedsførings "hjælpere"

Er kommentaren brugbar? 3 0
Mogens Bertelsen  den 23-05-2017 kl. 08:46

Hej til alle læsere af dette blogindlæg.

Her er hvad Dennis siger i hans radioreklame:

”Det er Dennis fra Danevang Auto. Er der bøvl med bilen eller trænger den bare til service?  Så kig ind – du får altid et godt tilbud.

Er bilen færdig – altså som i helt færdig – så sælger vi også nyere brugte biler.

Danevang Auto – en del af Automester på Hobrovej i Råsted”

Hvad ville du have sagt, hvis du var Dennis???

Med venlig iværksætter hilsen

Mogens

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mogens Bertelsen  den 23-05-2017 kl. 11:14

Hej igen Jan, tak for endnu et bidrag.

Det bliver nok desværre lidt vanskeligt det med e-mail listen.

Du kan i mit forrige svar læse Dennis radioreklame.

Ingen C-T-A overhovedet.

Gud ved om telefonen overhovedet ringer hos Dennis?

Det håber jeg inderligt for ham.

Med venlig iværksætter hilsen

Mogens

PS. Det kunne jo være interessant om Radio ABC kun fik deres betaling, når "telefonen ringer" hos Dennis.

Men det kommer nok aldrig til at ske.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Carsten Jacobsen  i går kl. 02:05

Rigtigt godt indlæg, Mogens.

Jeg så også serien, meget interessant, især når man går op i biler. Jeg har også brugt en masse Håbmarketing, som du kalder det, og aldrig rigtigt fået udbytte for investeringen. Selv telefonbogsannoncer har jeg betalt for engang!

Jeg tror indimellem er man så forelsket i sin lille virksomhed, at man også handler med følelser. Jeg er sikker på at Dennis fra programmet blev super stolt og glad, hver gang han hørte sin reklame i radioen. Ligesom når man sponsorerer den lokale boldklubs laveste serie, og ser spillerne med firmaets logo på trøjerne eller banderne. Det giver ikke en skid, men hold kæft det er fedt at se sit firmanavn offentligt. Så kan folk også se at man sgu er kommet fra start.

Men inderst inde ved vi jo godt, at vi aldrig selv reagerer på en radioreklame, på reklamer på spillertrøjer eller den slags. Men det er så fedt at høre sig selv i radioen, at man tilsidesætter den logik et øjeblik.

Hvis jeg var Dennis, havde jeg nok brugt 2/3 af pengene på at fremhæve annoncer på medier som bilbasen.dk eller andre sites hvor folk kigger på brugte biler. Den sidste 1/3 ville jeg nok prøve at eksperimentere lidt med. Eks. noget referral bonus. Det kunne være gratis olieskift, vinter/sommerdæk eller lign. hvis man har købt en bil, og får sine venner, familie etc. til at prøvekøre en bil, og de ender med at købe. Eks. Tesla har jo stor succes med deres referral program.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mogens Bertelsen  i går kl. 10:15

Hej Carsten, tusind tak for dit bidrag. Og gode eksempler. Tak for det.

Jeg har selv tidligere tegnet masser af sponsorater. Red Barnet, Kræftens Bekæmpelse, Verdens Naturfonden osv. Vel vidende at det ikke umiddelbart gør, at jeg har kunnet skrive flere fakturaer.

Det har blot fortalt lidt om min personlighed og prioriteter.

Og det har jeg fundet ganske givende.

Ren branding annoncering for at skabe nye kunder, har aldrig virket for mig.

Det eneste, der har virket for mig, er Direct Response Marketing.

Og min opfordring til alle iværksættere er. Hold dig langt væk fra branding annoncering.

Og brug al krudtet på Direct Response Marketing.

Det betyder f.eks. altid annoncering med et C-T-A.

Gratis olieskift, gratis skift fra vinter til sommerdæk, gratis vask og polering er gode eksempler.

Et eller andet som får potentielle købere til at møde op hos Dennis.

Det kunne bare være så interessant om andre læsere af dette blogindlæg ville give deres input til, hvad Dennis kunne gøre for at skabe købere.

Med venlig iværksætter hilsen

Mogens

Er kommentaren brugbar? 1 0
jan kristensen  i går kl. 10:30

Så Carstens indlæg om referal

Sjovt nok tænkte jeg lidt i samme bane da jeg havde læst teksten til radio reklamen.

Tænkte: Her er jo ikke noget nyt eller catchende budskab, her er ingen "patter på kølerhjelmen", ingen sindssyg rabat, og så tænkte jeg lidt: Hvor fanden ligger Danevang eller Råsted!??

Reklamerer man for de ca 50 husstande i byen eller hvad?

Så jeg er også kommet frem til at der må skabes en god grund til at få en potentiel bilkøber til at køre på landet for at se på en brugt, ikke særlig spænende familiebil(det

jo ikke superbiler der sælges som er et trækplaster i sig selv)

hvornår har man tid til at se på brugte biler??

Det har man i weekenden, gider familien, læs: konen, bruge kostbar fællestid på det?

Nej det gør hun ikke, så enten får man nådigst lov eller også skal man overveje noget der gør konen og børnene blidere stemt.

så hvorfor ikke noget i stil med:

Alle der besøger os får en is, hver 10 vinder en familietur i den lokale: rideskole, svømmehal, put and take sø.

(vælg selv der er sikkert masser der gerne vil lave en aftale med fælles mål, bare sikr dig at det er en familie aktivitet)

Hver 100 besøgende vinder en tur med Frederikshavn Oslo færgen

Langt fra alle udnytter deres præmie, men de kan lide muligheden for at vinde, og alle spiser is og hov!!!, kom der ikke lige en mailliste snigende ind der??

HUSK samtykke i konkurrence reglerne!

få dette ud i en radiospot er ikke svært og her kan man også bruge flyers, hjemmeside, facebook, youtube mm

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mogens Bertelsen  i går kl. 10:37

Tak Jan, Gode eksempler på Direct Response Marketing.

Med venlig iværksætter hilsen

Mogens

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: to + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Mogens skriver


Mogens Bertelsen fra Succesportalen.dk

Vil du vide hvordan du systematiserer dine marketing- og salgsprocesser?

Så har jeg en

INVITATION TIL EN GRATIS 3 timers workshop om

”Gazelleformlen – Hvordan du skaber glade, begejstrede, livslange og profitable kunder. Som anbefaler dig, din virksomhed, dine produkter eller serviceydelser til andre”’

Gazelleformlen giver dig sikker og forudseeligt vækst uanset dine vækstambitioner, dybden på dine lommer og tidsmæssige begrænsninger.

Klik her og find ud af hvor og hvornår:

www.succesportalen.dk

Er du det mindste interesseret i forudseelig og sikker vækst.

Så tilmeld dig straks.

  


Mogens på Twitter

Hvis du vil have besked når Mogens og ligesindende bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer