Meget tidligt i min iværksætterkarriere lærte jeg, at …
Der er kun 3 måder at vækste din virksomhed:
1. Skaffe nye kunder = forøge antallet af kunder
2. Forøge den gennemsnitlige transaktionsværdi pr. kunde = sælg noget mere
3. Forøge antallet af transaktioner pr. kunde = gør dem til livslange profitable kunder
Her et eksempel på, hvordan vækstformlen virker:
År Antal kunder Gens. transaktionsværdi Antal transaktioner per år = Omsætning per år
0 500 1000 kr. 2 = 1.000.000,00 kr.
1 550 1050 kr. 2,2 = 1.270.500,00 kr.
2 578 1103 kr. 2,31 = 1.472.703,00 kr.
3 607 1158 kr. 2,43 = 1.708.062 ,00 kr.
4 637 1216 kr. 2,55 = 1.975.210,00 kr.
Vi er efterhånden så langt henne i 2016, at du kunne bruge 2016 som år 0.
Forudsætningen i dette regnestykke er, at du hæver antallet af kunder med 5 % pr år. At du hæver den gennemsnitlige transaktionsværdi (ordrestørrelse) med 5 % pr. år. Samt at du hæver de gennemsnitlige transaktioner (ordreantal) med 5 % pr. år.
På den måde har du fordoblet din omsætning på 4 år.
Og du dermed også er Gazellevirksomhed.
Under forudsætning af, at du selvfølgelig også har en positiv bundlinje.
Det er nøjagtigt den formel, jeg har brugt til at fordoble min omsætning gennemsnitligt hvert 4. – 5. år gennem 40 år.
Mit forslag til dig er, at du prøver at sætte dine egne tal ind i den formel.
Og du kan selvfølgelig godt sætte forskellige %´er ind under hver kolonne.
F.eks.
- Vækste dine kunder med 10 %.
- Vækste ordrestørrelsen med 5 %. Vækste det gennemsnitlige antal transaktioner med 2 %.
Eller hvad der nu er realistisk for netop din virksomhed.
Og så se, hvad regnestykket giver helt konkret for din virksomhed.
Når du har lavet regnestykket for din virksomhed.
Så kunne du jo passende spørge dig selv.
Er det muligt i min virksomhed?
Regnestykket er også årsagen til, at jeg foreslår dig hver dag at stille dig selv følgende spørgsmål
1. Skaffe nye kunder = forøge antallet af kunder
2. Forøge den gennemsnitlige transaktionsværdi pr. kunde = sælg noget mere
3. Forøge antallet af transaktioner pr. kunde = gør dem til livslange profitable kunder
Jeg har også et andet forslag til dig:
Prøv at kalkulere, hvad det koster dig at skaffe en ny kunde.
Og prøv også at kalkulere, hvad livstidsværdien er for en kunde. Både omsætning, bruttofortjeneste og om muligt også nettofortjeneste.
Livstidsværdien kan jo være alt fra 3 måneder til 40 år eller længere.
På den måde får du et ganske godt indtryk af hvor meget, du kan tillade dig at betale for at få en ny kunde.
Når du har kalkuleret på vækstformlen og du har kalkuleret på livstidsværdien.
Og blevet enig med dig selv om, at det skulle nok kunne lade sig gøre.
Ja; så er det jo bare at komme i gang med at stilledig selv hvordan spørgsmålene.
Det kunne være yderst interessant, om du også vil give dine erfaringer til kende om:
1. Skaffe nye kunder = forøge antallet af kunder
2. Forøge den gennemsnitlige transaktionsværdi pr. kunde = sælg noget mere
3. Forøge antallet af transaktioner pr. kunde = gør dem til livslange profitable kunder
Afstanden mellem drøm og realitet – den hedder nemlig handling.
Jeg vil glæde mig rigtig meget til at læse dine erfaringer.
Med venlig iværksætter hilsen
Mogens
PS. Som en lille sidebemærkning. Den første faktura er ikke den vigtigste. Den er ikke nødvendigvis profitabel. De vigtigste fakturaer er nr. 2, nr. 3. nr. 4 osv.