Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mogens Bertelsen fra www.succesportalen.dk Få 3 JA´er på de 3 vigtigste nichespørgsmål - overhovedet

Få 3 JA´er på de 3 vigtigste nichespørgsmål - overhovedet

2.899 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
01 May 2014

Du kan lave den bedste marketing i hele verden. Du kan have det bedste produkt i hele verden. Er din niche ikke den rigtige, spilder du din tid og penge. Og oven i hatten, så bliver du så helvedes frustreret over, at du arbejder den nederste del af ryggen ud af bukserne. 

Og du kommer ingen vegne med din virksomhed. Er din niche den rigtige, er alting lige pludselig meget simplere. Ikke let; men simplere.

En helt naturlig reaktion for alle iværksættere og vækstskabere er, at ville sælge produkter eller serviceydelser til alt og alle. Og ja, det er sikkert rigtigt, at stort set alt og alle kan bruge dit produkt eller serviceydelse. Men min erfaring er, at forsøger du at sælge til alt og alle – sælger du til ingen.

Giver det mening?

 

3 niche spørgsmål, du skal have et stort og rungende JA til

Spørgsmål #1: Er min potentielle kunde følelsesmæssigt motiveret?

Af f.eks:

  • Smerte
  • Frustration
  • Frygt
  • At det haster?
  • Er min potentielle kunde motiveret af noget irrationelt?
  • Er min potentielle kunde motiveret af at opnå noget?

Vi forsøger jo ikke at finde potentielle kunder, som vi skal overbevise om at købe noget. Vi leder efter potentielle kunder, som allerede er motiverede til at købe.

Hvis dine potentielle kunder ikke allerede er motiverede, skal du bruge masser af energi på at motivere potentielle kunder. Det er selvfølgelig ikke umuligt; men noget mere op ad bakke.

Pointen: Er dine potentielle kunder ikke allerede motiverede, skal du overveje ganske nøje, om det nu også er den rigtige niche for dig.

 

Spørgsmål #2: Leder min potentielle kunde proaktivt efter en løsning?

Har de potentelle kunder lettet den nederste del af ryggen og nu proaktivt søger efter en løsning på ..

  • Udfordringen?
  • Smerten?
  • Frustrationen?

Er de motiveret til at lede efter en løsning?

Hvis ikke dine potentielle kunder proaktivt leder efter en løsning, vil din opgave igen være at motivere dem til at købe dit produkt eller serviceydelse. Og det er op af bakke.

Den bedste og mest sikre måde, jeg kender er at tale med dine potentielle kunder.

Se hvad jeg gjorde for at finde mine lukrative nicher:

http://www.amino.dk/blogs/mogensbertelsen/archive/2014/04/24/derfor-er-din-niche-din-vigtigste-marketingbeslutning-overhovedet.aspx

Ligesom potentielle kunder skal have lettet r….. og lede efter en løsning, skal du også have rettet r….. for at tale med potentielle kunder.

Pointen: Søg efter potentielle kunder, som proaktivt søger efter dig.

Får du et rungende JA til disse 2 nichespørgsmål, er du allerede 80 % af vejen i at finde en for dig lukrativ niche.

 

Spørgsmål #3: Har mine potentielle kunde ganske få eller sågar ingen opfattede løsningsmuligheder?

Har dine potentielle masser af andre udbydere, som kan løse deres problem, sker alting på dine konkurrenters præmisser.

Den naturlige følge: Du konkurrerer på dine konkurrencers præmisser. Hvem bestemmer dine priser? Ganske enkelt: Det gør dine konkurrenter.

Og hvis du er den eneste, som tilbyder en løsning på et problem, hvor dine kunder er motiveret for at købe, og hvor de selv aktivt leder efter en løsning på deres problem - så har du en niche, du bør gå efter.

Tjek din niche
Kan du svare et rungende JA til alle 3 spørgsmål?

Spørgsmål #1: Er min potentielle kunde følelsesmæssigt motiveret?

Spørgsmål #2: Leder min potentielle kunde proaktivt efter en løsning?

Spørgsmål #3: Har mine potentielle kunde ganske få eller sågar ingen opfattede løsningsmuligheder?

Du har potentielle kunder, som er motiverede enten af smerte, frustrationer og lignende eller af at opnå deres mål. De søger proaktivt efter en løsning. Og dit produkt eller serviceydelse er den eneste eller én blandt få, som giver dine potentielle kunder deres ønskede løsning.

Og her har du så formlen til at opdage en niche, hvor du har høj sandsynlighed for at blive succesfuld:

  1. Gå ud og find en gruppe af mennesker, som har et udækket behov, som dit produkt eller serviceydelse kan opfylde.
  2. Indskrænk din niche.
  3. Hvad er dine potentielle kunder motiveret af?
  4. Leder dine potentielle kunder proaktivt efter en løsning?
  5. Har dine potentielle kunder ingen eller kun ganske få opfattede løsninger?

Og så kan jeg ikke understrege punkt 1 nok: Ud over at du proaktivt går ud og taler med mennesker omkring deres problemer, udfordringer, frustrationer osv. og deres mål, har du den kæmpefordel, at du kan validere din niche. Dvs. inden du skaber et produkt eller serviceydelse, og inden du bruger penge overhovedet – udover din tid – vil du have et ganske klart billede af, om du i det hele taget skal bruge ressourcer på at skabe en løsning i form af dit produkt eller serviceydelse.

Hvad nytter det at skabe en løsning, et produkt, en serviceydelse, som ingen alligevel ikke vil købe?

Nej, vel?

Denne formel har været den helt grundlæggende succeskompetence, for at jeg har kunnet fordoble min omsætning ikke mindre end godt 8 gange.

Afstanden mellem drøm og realitet – den hedder handling.

Tak fordi du læste mit blogindlæg.

”Og gå så ud og opdag din niche” J

 

Med venlig og stor niche iværksætter hilsen

Mogens

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mogens skriver Skriv dig op