Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mogens Bertelsen fra www.succesportalen.dk Gør ligesom Josefine og morfar: ”Sæt tid af til at blive mere kreativ”

Gør ligesom Josefine og morfar: ”Sæt tid af til at blive mere kreativ”

2.289 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
13 April 2014

Det der desværre sker for alt for mange af os er, at kreativiteten daler med alderen. Hvis du skulle give dig selv en karakter på en skala fra 1-10 for din kreativitet - hvilken karakter ville du så give dig selv?
Og hvilken karakter tror du, at du ville få fra andre? Uanset hvilken karakter du giver dig selv, er formålet med dette blogindlæg, at give dig ideer til, hvordan du kan hæve din karakter.

Mød Josefine

”Jeg vil tegne, morfar” er en sætning, som jeg ofte hører fra mit snart 3 årige barnebarn. Derfor har jeg ofte både papir, tuscher og lærreder liggende lige ved hånden, når hun er på besøg.

”Det er mig, morfar. Og det er Isabella” (Isabella er Josefines lillesøster på snart 1 år) Hun viser mig en fineste tegning af hende og hendes lillesøster.

Da jeg vil hænge lærredet op, siger hun: ”Det er ikke færdigt endnu, morfar” Nej, nej, siger jeg. På bordet hvor Josefine sidder og tegner, ligger der en masse farveprøver. Du ved, de små strimler med 5 farveprøver på hver strimmel.

Hun kigger på alle strimlerne og siger: ”Jeg vil lave hjerter, morfar” Og det gør vi så med min datters ”hjerte klip-maskine”. Vi klipper rigtig mange hjerter. Og de skal naturligvis på billedet. Hun både limer og sætter på selv. 

”Nu er det færdigt, morfar” siger hun. Og her kan du se det færdige resultat.

Det billede har inspireret mig til at skrive dagens blogindlæg om kreativitet. For jeg elsker simpelthen at se lille Josefine være kreativ. Og så bliver jeg så glad, når hun begejstret står og småhopper og siger: ”Jeg har en gave til dig, morfar”

Men nu tænker du måske: ”Det der med kreativitet – hvad skal jeg bruge det til? Kan jeg ikke bare gøre, som jeg plejer?”

Og dertil er svaret NEJ! PLEJER ER FOR LÆNGST AGFÅET VED EN SMERTEFULD DØD. Og ja. Kreativitet er en vigtig kritisk succeskompetence, som der betaler sig at mestre.

 

Så hvorfor kreativitet?

Forklaringen er såmænd ligetil:

1)     Jo hurtigere verden forandres, jo vigtigere er kreativitet for langvarig succes

2)     Nye udfordringer og muligheder kræver nye løsninger – og kreativitet er værktøjet til at udvikle de nye løsninger

3)     Kreative evner gør, at du kan udnytte flere muligheder

4)     Kreativitet i forretningsverdenen kan give ekstraordinær vækst og profit

 

Her er 2 citater fra store tænkere, som passer til dagens emne:

Einstein:  ”Your imagination is more important than your knowledge”

Darwin: “It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change”

Så vores tilpasningsevner for forandringer har vel aldrig været vigtige end de er i dag.

Og det at skabe sikkerhed i en uforudsigelig og usikker verden; den kamp er tabt på forhånd. Det er bare sådan.

Pointen her er, at kreativitet er en væsentlig nøgle for tilpasning til en verden i konstant og hurtig forandring.

Jeg har i andre blogindlæg skrevet om, at …

  • Mindst 80% af hvad du prøver, vil ikke virke og
  • Din succes kommer, når du gør mange ting rigtigt på samme tid.
  • Og sagt på en anden måde: Hvis batteriet i din bil er dødt – hvad hjælper det, at du har en Ferrari?

Samme mindset gør sig også gældende for kreativitet. Du skal have 5, 10 gange måske endnu flere indsigter eller indblik, end du skal bruge for at blive succesfuld med din kreativitet.

Metaforen her er, at en pokerspiller jo faktisk taber langt, langt de fleste spil; men nogle hænder giver den helt store gevinst. Og derfor spiller de også ved bordene med største gevinster. Igen og igen.

At drive virksomhed, virker på samme måde. Alt er en test.

  • Du tester og det virker ikke.
  • Du tester igen og det virker ikke.
  • Men ved test nr. 98 virker det pludselig.
  • Og du har en VINDERFORMEL, som du systematiserer.

Du har fundet et mønster, som virker.

 

Pointen er, at når du efter adskillige tests finder VINDEFORMLEN, fortsætter du med at bruge mønsteret bag. Ja, indtil den heller ikke virker mere. Og du bruger din kreativitet til at teste videre. Og finder en ny og endnu bedre VINDERFORMEL.

Lad mig for et øjeblik vende tilbage til Einstein´s vise ord: ”Your imagination is more important than your knowledge”

Og lad os prøve et lille eksperiment:

  • Brug din fantasi til at forestille dig ordet fantasi.
  • Giv det din favoritfarve.
  • Sæt prikker på det.
  • Gør det meget stort.
  • Og hvad du ellers kan finde på.
  •  Vi kan kalde det aktiv brug af din fantasi eller din kreative forestillingsevne.

Dette har du sikket aldrig prøvet før. Men sådanne små eksperimenter skærper dine kreative forestillingsevner.

 

Et andet lille eksperiment, du kunne prøve:

  • Brug 10 minutter på at forestille dig, at du er en anden person – f.eks. en potentiel kunde, et teammedlem.

Pointen er her er, at bruger du din kreative fantasi på den her måde, giver det dig en helt lille guldmine af indsigt i den anden person. Jo mere indsigt får du i den anden persons situation:

  • Hvordan de føler
  • Hvad der motiverer dem
  • Hvilke ord de bruger for at motivere dem selv
  • Worst case/bedst case scenarier osv.

Og har du fulgt lidt med i mine øvrige blogindlæg, vil du vide, at jeg er meget stor fortaler for, at du stræber efter at mestre marketing. Og en af måderne at blive meget bedre til marketing, er at bruge din kreative fantasi til at forestille dig, hvordan det er at være en anden person.

Du får lige en øvelse mere, som kan skærpe din kreative forestillingsevne. En øvelse, jeg har lært af Brian Tracy.

Du har sikkert ofte deltaget i ”Brainstorming” – en gruppe af mennesker kreerer ideer sammen.

Men har du også prøvet ”Mindstorming” ? Her kreerer du ideerne selv – helt alene.

 

Og øvelsen er i al sin simpelhed genial:

  • Skriv et spørgsmål, du søger et svar på, og kom selv op med mindst 20 svar på dit spørgsmål.
  • Læs dine svar.
  • Gå dem igennem slavisk.
  • Du vil hurtigt se at det rigtige svar ikke er i toppen.
  • Men det rigtige svar kommer sandsynligvis først i bunden.

Hvorfor?

Fordi det er sikkert først der, at ”der går et lys op for dig”

Det er en meget udfordrende øvelse. Men en sådan øvelse skærper virkelig din kreativitet. Det er der AHA oplevelsen kommer.

 

Hvis du nu tænker: ”Mogens, jeg er kreativ i mit arbejde hver eneste dag. Kan du ikke give mig en udfordring?” Så kommer den her:

1)     Vælg et tilfældigt nummer fra 0 til 9.

2)     Skriv ned  på et stykke papir.

3)     Kig godt og længe på tallet.

4)     Spørg så dig selv: ”Hvad kunne mit tal ellers forestille?”

5)     Skriv 5 forskellige ting ned, som dit tal kunne forestille.

 

Lad mig give dig et eksempel.

Tallet 7.

  1. Det kunne være en omvendt hyldeknægt
  2. Det kunne være omvendt sejlet på en sejlbåd
  3. Det kunne være en omvendt næse
  4. Det kunne være en pil set fra siden
  5. Det kunne være en boomerang
  6. Osv.

 

Er du klar på en øvelse mere?

Måske du også vil lege med på den her - den handler om mindstorming. Her er spørgsmålet:

  • Hvilket produkt kunne jeg (læseren) sende på markedet, som ville imødekomme det største emotionelle behov hos mine potentielle kunder – og produktet stort set ville sælge sig selv?

Kom op med 20 svar og observer, om ikke kvaliteten af dine svar bliver bedre og bedre jo flere svar du kommer op med.

God fornøjelse.

Det her er ”hjernegymnastik” for succesfulde iværksættere og vækstskabere J Og selvfølgelig mere end en gang.

Nu har du lært mig lidt at kende gennem mine efterhånden 10 blogindlæg.

Og nu vil jeg gerne lære dig lidt mere at kende. Og det vil jeg gerne på den måde, at du i kommentarboksen skriver lidt om, hvad du godt tænke dig, at jeg blogger om.

På forhånd tusind tak for din deltagelse.

Afstanden mellem drøm og realitet – den hedder handling.

Tak fordi du læste mit indlæg. Og at du skriver i kommentarboksen J

 

Med venlig og kreativ iværksætter hilsen

Mogens

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mogens skriver Skriv dig op