Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mogens Bertelsen fra www.succesportalen.dk Trænger din virksomhed til det lille eller det store eftersyn?

Trænger din virksomhed til det lille eller det store eftersyn?

1.404 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
18 February 2014

Har du også oplevet det her?

Du ræser ud af landevejen i din bil. Pludselig begynder den at lyde lidt mærkelig. Når du slipper rattet, trækker den straks til siden. Hvis ikke du retter op, ryger du direkte i grøften. I det hele taget opfører bilen sig lidt mærkeligt. Og lugter den ikke også lidt anderledes? Men du har travlt. Så du ræser bare videre. Og nu er der en mærkelig lampe, der begynder at lyse. Ind til siden. Frem med instruktionsbogen. Og hvad fortæller den: Du har overskredet dit serviceeftersyn.

Sh*t.

Du vidste det jo godt. En hurtig opringning til værkstedet. Værkføren siger: ”Kør forsigtigt videre. Men du skal komme til eftersyn i morgen”

Kunne det samme ske for din virksomhed? Jo, selvfølgelig kunne  det. Ligesom din bil skal til eftersyn, skal din virksomhed også til eftersyn.

Som iværksætter kan du selv gøre meget for, at der slet ikke er nogen lamper, som begynder at lyse og at du ikke havner i grøften.

 

Start med det store eftersyn. Og supplere op med de små.

For at kunne lave det store eftersyn skal du have fat i de kritiske succesfaktorer. Når du har styr på dem. Så er du altså kommet langt.

  • Klarhed

Har du helt styr på dine mål? Og hånden på hjertet – har du dem også skrevet ned?

Dine mål bliver først rigtig forpligtende, når de er skriftlige. Ellers ender de bare som røgen fra smøgen – forsvinder ud i den blå luft.

 

  • Segmentering

Har du et klart billede af, hvem din ideelle kunde er? Kender du deres problemer, frustrationer, hvad der holder dem vågen om natten? Eller i den anden ende; hvad deres mål er?

Her er en lille øvelse. Prøv overfor en god ven at beskrive, hvad du laver uden at du må nævne dit eget produkt. Du kunne også prøve denne lille formel:

Jeg hjælper…………. med at……….. så de………….

Den her er særlig udfordrende. Især hvis du ikke har særlig mange kunder. Men prøv alligevel.

 

  • Differentiering

Kender du svaret på, hvordan du er differentieret fra dine konkurrenter? Eller på moderne dansk; har du et stærkt USP? (Unique Selling Proposition) Nogen kalder det også UVP (Unique Value Proposition). Min erfaring er, at denne øvelse er sindssyg svær. Men prøv alligevel. Tænk, at du i første omgang, skal bruge din USP til at indlede en dialog med dine fremtidige kunder.

Et lille tip. Ring til 10 kunder og spørg dem på en pæn og ordentlig måde, hvorfor de køber af netop dig? Måske du kan finde svaret hos dine kunder. Om ikke andet vil du kunne sige til andre: ”Mine nuværende kunder siger at…………………”

 

  • Din konkurrencemæssig fordel

Hvor meget ”me to” har du i din virksomhed? Her er hvad jeg mener med ”Me to” Hvor let er det for dine konkurrenter at kopiere dine produkter eller dine serviceydelser? Selv har jeg været i 39 år i levnedsmiddelbranchen. Og hold da op, hvor blev/bliver der kopieret. Hurtigere og hurtigere.

Jeg var selv en af ”kopisterne”. Og hvorfor? Prisen skulle ned. Det er bare ØV. Og hvor kan du starte med at lede efter din konkurrencemæssige fordel. Ja; nemlig – hos dig selv. Og lad nu ikke falsk beskedenhed komme i vejen.

 

  • Prioriter dine aktiviteter

Gør du det hele selv? 80 : 20 reglen passer også fint her. 20% af dine aktiviteter giver dig 80% af resultaterne. Og du skal selvfølgelig finde de 20% - og gøre dem langt det meste af dagen.

 

  • Simplificere

          Spørg dig selv:

  • Skaber aktiviteten værdi?
  • Skaber aktiviteten størst mulig salg/indtægter?

Når mine medarbejdere har spurgt mig til råds om hvilke aktiviteter, de skal udføre, har mit svar været: ”Forestil dig at vores kunder kan kigge dig over skulderen og se hvad du laver lige nu – Og spørg så dig selv om du tror, de vil betale for det?” Så har du svaret.

  • Hvem bestemmer dine priser?

Hvis du svarer, at det gør du. Så er min erfaring, at det gør du ikke. Det gør dine konkurrenter. Men jo oftere du tager dig tid til et serviceeftersyn. Specielt indenfor de 5 nævnte områder. Jo mindre vil dine konkurrenter bestemme dine priser.

 

Lad mig stille dig et spørgsmål: Hvor ofte tager du din virksomhed til eftersyn? Og hvad handler dit eftersyn om?

Skriv det i kommentarboksen.

Tak for nu. Og husk nu eftersynet J

Med venlig iværksætter hilsen

Mogens

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mogens skriver Skriv dig op