Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mikkel fra SHUP Skal den 'lille' iværksætter bruge penge på digital marketing?

Skal den 'lille' iværksætter bruge penge på digital marketing?

797 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
07 March 2024

De første salg er gået igennem. Dine første kunder er glade og tilfredse. Det virker virkelig som om, at der er en plads, og et marked for dit produkt. Men hvornår skal man så tage springet og begynde at kaste sine hårdt tjente penge efter betalt annoncerings plads på platforme, så som Facebook/Instagram og Google? Det er hvad dette indlæg kommer til at handle om. 


Hvor mange penge skal man bruge på betalt annoncering?

I mine år i bureauverdenen var dette et af de spørgsmål jeg fik flest gange. Og det er et svært spørgsmål at svare på. I første omgang handler det om hvor mange penge du genererer på din forretning. Det siger sig selv, at hvis du er en nystartet eller hobbyforretning, uden de store kapitalindsprøjtninger fra eksterne interessenter, så duer det ikke at brænde mange tusinde kroner af, som du ikke har. Og hvis man rent faktisk har nogle interessenter i ryggen, hvor annoncekronerne brænder i lommen, så ville jeg stadig sætte mig ned og udarbejde en reel strategi for dit forbrug. For desværre så er det langt fra størstedelen som ser fantastiske resultater på den korte bane. Der er mange faktorer som spiller ind, når det kommer til succes på betalte annoncepladser på førnævnte platforme. Læringsperioder, visuelt udtryk, tone-of-voice og budskaber er blot nogle af de ting, som påvirker dine nye annoncers chancer for succes. Og ofte skal man give det nogle gange, hvor man prøver nogle forskellige ting af, inden man rigtigt finder ud af hvad der virker.

Nåh, tilbage til hvor mange penge man så bør bruge. 

Jeg ville starte med at vælge en enkelt platform at starte på, hvis pengene er små. Hvis vi tager Facebook/Instagram, så ville min klare anbefaling være at starte med at bruge 2-3.000,- kr. om måneden, og så få testet forskellige budskaber, billeder og stilarter af. Hvis man bruger mindre end dette, vil det være svært for de algoritmer, som ligger bag Facebook/Instagram, at lære nok omkring din virksomhed og potentielle kunder til rent faktisk, at kunne skabe resultater her og nu. Du kan derfor hurtigt komme til at kaste penge ud af vinduet, hvis du eksempelvis bruger 500,- kr. om måneden. 

Hvis du ikke har 2-3.000,- kr. at bruge på dine annoncering om måneden, så ville jeg anbefale at vente til der kommer lidt flere kontinuerlige salg i gennem (Eller du får et økonomisk rygstød et andet sted fra), før du kaster dig over de forskellige annonceringsmuligheder. Det kan potentielt set spare dig for nogle dyre lærepenge.

Det skal selvfølgelig siges, at jeg ikke er et orakel inden for annoncerings disciplinen. Hvad jeg skriver er udelukkende bygget på erfaringer, og ingen kender din forretning bedre end dig selv, hvilket er værd at huske. Men kan du fra starten af se, at du skal slås på et digitalt konkurrencepræget marked, hvor det koster mange penge at blive set, så er det godt givet ud og vente lidt med annoncekronerne. 


Den korte og den langsigtede investering..

Der er en grund til at folk bliver uddannet indenfor digital markedsføring. Men derfor betyder det ikke at man ikke kan ‘uddanne’ sig selv inden for området, ved hjælp af hjælpevideoer og YouTube. Der findes en million videoer derude, som fortæller dig hvordan du kommer godt i gang med digital betalt annoncering, hvad du skal være opmærksom på og gode tips til at få succes. Dette er hvad jeg kalder den langsigtede investering.

Det gør jeg fordi det unægteligt kommer til at tage længere tid at få de helt vilde resultater, som hvis du f.eks. hyrede nogle til at gøre det for dig. Men en ting er at man spare en masse penge i gebyrer til hvem end du har hyret. En anden ting er, at man kan se det som en investering i sig selv. Det er ganske vist en investering, som er svær at gøre op i kroner og øre lige nu, men på sigt kan det være utroligt godt givet ud at vide hvad der foregår når man smider annoncekroner efter en platform som f.eks. Facebook.

Nu lyder det som om at jeg taler de folk, som har taget en uddannelse og brugt mange år på at dygtiggøre sig indenfor digital marketing, ned (hvilket i øvrigt også er mig selv). Det er bestemt ikke meningen. Såfremt man oplever succes med sin forretning, vil man alle dage skulle bruge folk til at stå for den del, da det er et felt hvor der findes ufatteligt mange muligheder og strategier, som man højst sandsynligt ikke selv ville have opdaget. Jeg slår blot et slag for at man ikke nødvendigvis behøver at slippe alle tøjlerne selv, bare fordi man har fået sit første salg igennem. 

Og dette er egentlig en meget god overgang til den anden investering. Nemlig den kortsigtede, som i al sin enkelhed går ud på at hyre nogen til at gøre det for dig. Ordene i sig selv kan allerede klinge negativt. Her mener jeg dog blot, at investeringen er kortsigtet på den måde, at man måske kan opleve en grad af succes med sin digitale annoncering her og nu, da de folk som skal varetage den for dig, unægteligt ved hvad de laver. De fleste af dem i hvert fald. Du behøver i mellemtiden ikke gøre andet end det, du er bedst til. Nemlig at skabe/producere dine produkter, serviceydelser eller andet, som er det som definerer din forretning og dens eksistensgrundlag. 

En ulempe ved den kortsigtede løsning (Og i virkeligheden også hvorfor jeg har valgt, at kalde den ‘Den kortsigtede’) kan være, at såfremt du måske ikke har den bedste kemi med de folk du har hyret til dine digitale marketing aktiviteter eller du f.eks. ikke ser særligt gode resultater, og gerne vil skifte til nogle andre, så “startes der forfra” hver gang. Der går tid, inden man lærer en virksomhed rigtigt at kende. Og selv de dygtigste specialister indenfor digital marketing, skal bruge tid på at danne sig et overblik, udarbejde en strategi og eksekvere på den af flere omgange, før I sammen lander et sted hvor du får mest muligt ud af dine annoncekroner. 

Det som taler for denne løsning er selvfølgelig muligheden for at man ofte ser en eller anden form for resultater, med det samme. Om det er flere besøgende på din webshop, en stigning i salg eller noget tredje, så skulle der meget gerne vise sig et eller andet relativt hurtigt. I hvert fald hvis dem du har hyret er dygtige. 



Bureauer KAN være løsningen. Men pas på..

Og apropos om dem du har hyret er dygtige, så vil dette sidste segment omhandle hvorvidt du skal begive dig ud i at hyre et af de mange, mange digitale marketingbureauer der findes på det danske marked, til at varetage dine digitale aktiviteter eller ej. 

Digitale bureauer lever af små- og mellemstore virksomheder som ikke har deres forcer inden for digital annoncering. Derfor har de i den grad også deres berettigelse, da det for mange virksomhedsejere er lidt af jungle at bevæge sig ud i. Derfor er det jo også fantastisk, at man relativt simpelt kan betale sig til andre menneskers ekspertise og erfaring. Der er dog et par ting du skal være opmærksom på hvis du vælger at gå bureau vejen. 

Det kræver relativt få midler at starte sit eget bureau. Har du en computer, et skrivebord og en smule viden om digital markedsføring, så kan du egentligt være i gang. Dem findes der faktisk ret mange af, og min anbefaling er, at man er lidt ekstra på vagt overfor disse. Det kan være rigtigt nemt at blive suget ind hos en som har talegaverne i orden, og pludselig er man bundet til en 6 måneders kontrakt hos en person uden nogen rigtig erfaring, hvor man på ingen måde får hvad man betaler for. Og der er desværre en del af disse, som er bedøvende ligeglad med om du kommer til at tjene penge eller ej. For dem handler det om egen overlevelse, og derfor hvor længe de kan holde fast på dig med lovning på alle mulige resultater. Og når de så ikke opnår de resultater, så er det altid alle mulige andre steder, at fejlen ligger. 

Alle andre i din branche oplever også nedgang lige nu

Din webshop er ikke god nok

Du har ikke givet mig budget nok

Jovist, det kan da sagtens være at nogle af ovenstående argumenter er gode nok, men når man (som undertegnede selv) har været en del af et bureau, hvor sætningerne nærmest var en del af et samlet manuskript, som blev hevet frem fra skuffen hvis man ikke leverede godt nok, så er der nok ikke så meget hold i dem.

Derfor vil jeg anbefale at være på vagt overfor alle de fine ord. Hvis et bureau forsøger at sælge dig en ydelse, hvor du selv er overrasket over hvor meget de mener at de kan løfte din forretning, så undersøg dem lidt nærmere. Spørg nogle af de virksomheder som rent faktisk har gjort brug af dem. Hvad er deres oplevelser og nåede de deres mål. Generelt er det bare en rigtig god idé at vælge et bureau ud fra hvad andre virksomheder siger. For de er oftest de eneste som taler 100% sandt. 

Og til sidst vil jeg sige, at det er supervigtigt at vælge et bureau, hvor du føler at de er ærlige med dig fra starten. Paradoksalt nok så er de mest reelle bureauer oftest dem som relativt hurtigt i processen, fortæller dig at de ikke kan løfte opgaven (hvis det er tilfældet). De forsøger ikke at malke et i forvejen sparsomt budget, og lader dig komme videre uden de store økonomiske omkostninger. Og modsat, så kommer de med en realistisk strategi, hvis de mener at de KAN løfte opgaven. På den måde kan I opleve og fejre succeserne sammen, og der er ikke noget som skaber tillid, som når man kan se at der rent faktisk er hold i de ting som du bliver fortalt, og du opnår de realistiske resultater som blev stillet dig i udsigt.

Det er (Hvis du spørger mig) opskriften på et succesfuldt valg, samarbejde og vækst af din virksomhed ved valget af et bureau.

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op