Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Har du SEO-fejl?

1.649 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
07 December 2023

Som du sikkert allerede ved er SEO summen af alle faktorer. Og der er mange! Hundredvis. Jo flere faktorer du kan optimere bedre, jo mere synlig vil du blive i Google. Der er faktisk ikke så meget magi og mystik i det.

Så langt så godt.

Blandt udfordringerne for de fleste er både at kende og forstå alle de mange SEO-faktorer, hvor vigtige de hver især er og være i stand til at teste i hvilken grad dit website er godt nok optimeret til hver af dem.

Og ikke nok med det – for så kommer udfordringerne med hvordan du rent praktisk optimerer alle disse faktorer.

Ofte er der flere forskellige mulige løsninger – afhængig af platform, som omhyggeligt bør overvejes.

Alle SEO-fejl og mangler bør rettes, men …

Ikke alle SEO-fejl og mangler er lige alvorlige, men faktum er, at jo mere perfekt du kan optimere alle faktorer, jo bedre.

Og nogle SEO-faktorer – selv dem der umiddelbart kan virke som små og relativt ubetydelige, kan have alvorlige negative konsekvenser, hvis der er fejl eller mangler i dem.

Næsten ingen websites er 100% optimeret i forhold til alle SEO-faktorer. Så du skal ikke gå i panik, hvis der er enkelte elementer, som du ikke kan få helt på plads. Men det er vigtigt, at du er opmærksomme på dem og får prioriteret rigtigt!

Men hvordan finder du alle SEO-fejl, -mangler og -svagheder?

Hvis du skal lave et nyt site vil jeg meget anbefale at du laver en SEO-kravspecifikation. Den udarbejdes ofte i forlængelse af din almindelige kravspecifikation.

SEO-kravspecifikationen bør præcisere både de globale krav du har – som hastighed, navigation, sitemaps, global Schema-data, Hreflang-data, mobiloptimering osv., samt krav til alle de enkelte sidetyper og funktioner.

Hvis du allerede har et website, bør du med jævne mellemrum gennemgå det i detaljer. Det er det jeg kalder en ”SEO-analyse”. Den kan enten dække alle områder – både i forhold til strategi, teknik, indhold, links og user engagement – eller zoome ind på enkelte elementer.

Det er ikke nok, at du måske engang har lavet sådan en gennemgang. For der kommer løbende nye SEO-krav og -muligheder til, og den platform du arbejder på udvikler sig også. Så selv hvis alting var perfekt for et par år siden er det langt fra sikkert, at det stadig er det. Og det er ofte medvirkende til, at du taber synlighed – i forhold til konkurrenterne, i dit søgemarked.

Ikke alle SEO-analyser dur!

Jeg har – i lighed med mange andre dygtige SEO-folk, lavet SEO-analyser i mange år. Det er som ofte et lidt større arbejde, hvor jeg både anvender en række værktøjer og en hel masse manuelle undersøgelser. Og ikke mindst, praktisk erfaring.

I de senere år er der dukket mange værktøjer og tjenester op, der tilbyder at lave automatiske SEO-analyser (eller ”site audits”, som det også kaldes). Mange SEO-virksomheder er også begyndt at bruge den slags automatiserede analyser til lead-generering. De tilbyder en gratis analyse med håbet om, at du så kan ende som kunde hos dem.

Det er sådan set fair nok. Jeg har intet principielt imod, at man forsøger at skaffe nye kunder på den måde.

Problemet er bare, at sådanne automatiserede SEO-analyser i bedste fald er meget mangelfulde – og i værste fald overser alvorlige fejl og mangler eller direkte misfortolker data.

Så hvis du benytter dig af et af disse tilbud – eller bruger værktøjer som SEMRush, Ahrefs eller ScreamingFrog til at lave automatiske SEO-analyser, skal du være opmærksom på, at de aldrig – i sig selv, giver dig det fulde billede.

Man kunne jo så mene, at en SEO-analyse – uanset at den måtte mangle nogle ting, kan være OK. Men det er langt fra altid tilfældet.

Problemet er, at du ikke kan vide hvor alvorlige de ting der enten fejlfortolkes, eller ikke er medtaget i analyserne er. Det fortæller disse automatiserede analyser, af logiske grunde, ikke noget om.

Du risikerer derfor at spilde en masse kræfter på at rette småting, med meget lille effekt – frem for at fikse de største problemer, der måtte være.

Opmærksomhed på detaljer skaber stabile løsninger!

Jeg ved godt at SEO kan virke lidt uoverskueligt for mange. Og der ER mange faktorer at forholde sig til – både tekniske, strategiske, kommunikative og designmæssige.

Men faktum er, at jo flere detaljer du – eller dit team og eventuelle rådgivere har styr på jo bedre resultater får du. Og ikke nok med det – det er også den eneste måde du kan sikre stabilitet.

Over tid kan du sjældent undgå, at der sniger sig små eller store fejl ind. Og selv hvis du er heldig at det ikke sker, så opstår der løbende nye muligheder og Google ændrer deres algoritmer eller krav til websites.

Hvis du står stille, går du i stå. Hvis du ikke følger med, sakker du bagud.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op