Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

SEO for Nybegyndere

2. marts 2017 | 6.029 Visninger | 20 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Mikkel deMib Svendsen

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

Som nystartet iværksætter, eller mindre virksomhed er der rigtig mange ting du skal have styr på. SEO er sikkert en af dem. Men du kan ikke være ekspert på det hele og det er derfor vigtigt, at du vælger dine kampe med omhu.

De fleste virksomheder vil have glæde af, at blive fundet i Google. Ingen tvivl om det. Og for de fleste brancher er der i princippet hundredevis, hvis ikke tusindvis, af søgeord, som det ville være dejligt, at ligge i toppen af Google på.

Hvis du har ubegrænsede budgetter og tid, så har du bestemt også muligheden for at komme til at ranke på det meste, men i virkelighedens verden må du sikkert – som de fleste af os, leve med lidt mindre. Men det kan bestemt også være godt nok.

Udfordringen er, hvad du skal fokusere på – hvad der er vigtigst, for at opnå acceptable resultater med begrænset budget og tid. Det vil jeg se lidt nærmere på i dette indlæg.

Start med et godt publiceringssystem (CMS)

Der findes hundredevis af både betalte og gratis publiceringssystemer – såkaldt CMS (Content Management System), til opbygning og udgivelse af hjemmesider. Derudover kan man også programmere sin hjemmeside helt fra bunden uden at bruge et CMS, men det vil jeg bestemt ikke anbefale, at du gør.

Man kan groft inddele de CMS-løsninger der findes i 3 kategorier: 

  • Open Source CMS
  • Kommercielle CMS
  • Hostede CMS med eller uden tilknyttede services

Det sidste er klart det letteste. Hvis du vælger en løsning fra f.eks. DanaWeb, Dandomain eller Waimea Business, så kan du få både CMS og nogle af de mange andre ting du har brug for – som indhold, optimering, SEO og markedsføring, med i en samlet pakke. På den måde kender du dine totale omkostninger og kan på forhånd se hvad du får. Til gengæld er der en smule mindre fleksibilitet og frihed, men den frihed kan ende med, at blive meget dyr.

Det kan sammenlignes lidt med det, at købe et køkken.

Køber du dit køkken i IKEA kan du ikke helt frit vælge alting. Det kan du hvis du ringer til en snedker, der kommer og bygger det lige til dig, men det koster til gengæld også 10 gange så meget – også når du, på et tidspunkt, skal have skiftet en låge eller en skuffe. De fleste af os vælger derfor IKEA-køkkenet, som pragmatisk set også er et udmærket valg.

Open Source CMS lyder fristende på mange, for selve softwaren er jo helt gratis. Den samlede pris – i tid og ekstern hjælp, er dog langt fra nul. Med mindre du selv er programmør skal du hyre nogle til at sætte det op til dig, der skal skrives noget godt indhold og den færdige hjemmeside skal markedsføres. Den mindste del af omkostningen er i reglen selve softwaren.

Dertil kommer den udfordring det er, at styre hele denne proces. Hvis ikke du har erfaring med webudvikling, så kan der hurtigt gå meget galt. Måske ender du ikke helt med det du havde regnet med og det kan hurtigt blive dyrere end forventet. På den anden side, så giver det en meget høj grad af fleksibilitet – i princippet kan du lave alt, bare du har tiden og pengene til det.

Det svarer lidt til at købe et hus. Jeg har lige købt et og valgte med vilje et, der ikke skulle gøres noget særligt ved, blandt andet fordi jeg har ikke erfaring med at styre en kompleks istandsættelse og de mange forskellige håndværkere, der skal til.

Med kommercielle CMS forholder det sig lidt på samme måde som med Open Source CMS. Out-of-the-box er der stort set ingen af den slags systemer, der bare kører. Du skal mere se det som et sæt af mere eller mindre færdige byggeklodser. Med et kommercielt CMS får du så typisk en lidt bedre support fra leverandøren.

De fleste CMS er heldigvis nogenlunde søgemaskinevenlige i dag – men desværre langt fra helt perfekte. I hvert fald ikke alle. Spørg den leverandør du overvejer at bruge om følgende - svaret skal helst være positivt: 

  • Er websitet 100% optimeret til både dekstop, tablets og mobil?
  • Er der mulighed for implementering af AMP?
  • Er websitet hurtigt nok (skal være over 85 i Google Pagespeed Insight?
  • Har alle sider unikke TITLEs og META-descriptions?
  • Er der implementeret Schema på alle sider for alle objekter og firmainfo?
  • Er der implementeret Social META-tagging for både Facebook, Twitter og Google+?
  • Er websitet helt fri for enhver form for Duplicate Content?
  • Er der enkel mulighed for at udelukke sider, der ikke egner sig til SEO (f.eks. tynde sider, PDF-filer eller sider der bare ikke er gode landing-sider fra søgning) 

Hvilke keywords skal du ranke på?

For de fleste branchers vedkommende er der, som sagt, hundredevis, hvis ikke tusindvis, af søgeord, som det kunne være dejligt og relevant at ranke på. Men det kræver som regel en større, målrettet og dedikeret indsats, at komme til at ranke på dem alle. Så derfor må du prioritere.

Der er absolut ingen værdi i at ligge på side 2, eller 10, i Google på en søgning. Hvis ikke du kan komme op på side 1 på de keywords du satser på, så er alt dit arbejde (og penge) spildt.

De første keywords du bør fokusere på er din virksomheds navn – og varianter af dette. Med mindre du heder noget, som bruges af mange andre, så er det som regel relativt let at ranke på dit eget navn. Så jo mere unikt dit firmanavn er, jo lettere er det.

Hvis du driver en fysisk forretning, så vil dit firmanavn kombineret med by- eller regionsnavn også være gode keywords. 

De bredeste betegnelser og udtryk for det du arbejder med er som regel meget svære at ranke på. Er du en nystartet virksomhed, eller mindre iværksætter, så bør du ikke satse på dem.

Hvis du f.eks. har en butik der sælger legetøj, så er ”legetøj”, Lego”, eller ”Star Wars” alt for svære for dig, at komme til at ranke på. Og hvis du er tømrer eller frisør, så er ”tømrer” eller ”frisør” også meget svært – og i øvrigt alt for bredt.

Hvis du driver en damefrisør i Lyngby er det meget mere målrettet og relevant for dig at ranke godt i Google på søgninger som ”frisør i Lyngby”. De fleste af dem der (på tværs af hele Danmark) bare søger på ”frisør” bor nok alt for langt væk fra dig.

Du må derfor i gang med at lede efter varianter af de ord, som det er lidt mere realistisk for dig at ranke på. Det bedste værktøj til dette er Google Keyword Planner. Det er helt gratis at bruge, men det kræver naturligvis en lille smule øvelse at blive god til det.

Jeg kan anbefale, at du læser denne lille guide til keyword-analyse, inden du går i gang.

Skriv optimerede tekster – der ranker og konverterer

Nu skal du i gang med, at skrive teksterne på dit website. Du kan i forhold til SEO inddele dem i to kategorier: Dem som er målrettet at komme til at ranke i Google på, og dem hvor det er mindre vigtigt – f.eks. kontaktsider, forretningsbetingelser og andre mere generelle sider.

I forhold til SEO skal du fokusere på de sider, der beskriver de keywords du har fundet frem til i din keywordanalyse.

Teksterne på de sider du gerne vil ranke på skal som minimum indeholde 300 ord – og meget gerne mere. Den primære del af teksten skal vises synligt og above the fold (det man kan se, før man scroller længere ned på siden).

Hvis det du vil fortælle kan udtrykkes meget kort, så kan du med fordel opdele teksten i to dele: En kort del til dem der bare hurtigt vil have bekræftet, at de er havnet det rigtige sted – og så en lidt mere uddybende tekst, til dem der vil have flere detaljerne.

Det er vigtigt, at du bruger det keyword – eller tæt relaterede keywords, som du gerne vil ranke på i teksten. Du skal ikke overdrive det og gentage dine keywords alt for meget. Brug dem på en naturlig måde, så teksten fremstår læsevenlig.

Naturligvis er det vigtigt, at din tekst er optimeret, så den ranker godt i Google, men hvis ikke den fanger de besøgende der læser den, virker troværdig og får dem til at ringe til dig, så har den ingen værdi.

Nå du har skrevet din tekst, så skal du lave en god og fængende overskrift, en side TITLE og en META-beskrivelse. Alle tre dele bør også indeholde sidens vigtigste keyword.

Sidens overskrift vises på selve siden. Sidens TITLE og META-beskrivelse vises ikke direkte på siden, men bruges af Google som den klikbare titel i søgeresultaterne, og den korte beskrivelse nedenunder. I dit CMS bør der for hver side være dedikerede felter til at indtaste de tre elementer.

Sidens TITLE bør ikke være over ca. 55 tegn og META-beskrivelsen bør du holder under 150 tegn. Så er du sikker på, at Google ikke forkorter dem på en uheldig måde. 

Linkbuilding - giver online autoritet

Du har sikkert hørt om linkbuilding og hvor vigtigt det er. Det er også sandt. Faktisk er link-autoritet stadig den vigtigste enkelstående faktor i SEO.

Google betragter, lidt forenklet sagt, links fra andre websites til dit som en form for stemme. Jo flere der stemmer på dig, jo mere autoritet får du i Google og det gør det lettere for dine sider at ranke godt.

Det kan være en stor udfordring og et kæmpe arbejde at få de hundrede- eller tusindvis af links, der skal til for, at opnå den autoritet det kræver at ranke på de mest konkurrenceprægede søgninger. Men det er alligevel heller ikke dem du i første omgang skal fokusere på. Så ingen grund til at stresse over det.

Hvis du har valgt de rigtige keywords, med en realistisk konkurrence på, og sørget for at din hjemmeside er både teknisk god og der er gode tekster på den, så skal der ofte ikke ret mange links til, før du begynder at se de første fornuftige rankings.

Men hvordan får du nogle til at linke til dit website?

Der er næsten uendeligt mange metoder til det, men her følger et par tips, som du kan bruge til at skaffe de første links. 

  • Få dine venner, familie, leverandører og samarbejdspartnere til at linke til dig. De vil have en naturlig motivation til det og være imødekommende overfor en god ven eller samarbejdspartner som dig.
  • Lav et link til din hjemmeside i din signatur her på Amino – men husk at overholde reglerne for, hvordan din samlede signatur ser ud. Gør det samme på andre debatter du måtte deltage i.
  • Søg efter gode debatter og blogindlæg på Google, der er relevante for det du beskæftiger dig med. Deltag aktivt i debatterne og link til din hjemmeside når det er relevant. Men lad være med at spamme debatterne med en masse links, så bliver de andre deltagere – og ejerne, bare sure.
  • Del links til din hjemmeside på sociale medier som Facebook, Twitter, LinkedIn og Google Plus – alt efter hvor du nu engang er aktiv.
  • Søg i Google efter din virksomheds navn og bladre dybt ned i resultaterne. Ofte vil du finde nogle der omtaler dig, men ikke linker til din hjemmeside. Ring eller skriv til dem og spørg pænt om ikke de vil linke til din nye hjemmeside, nu de faktisk omtaler dig.
  • Lav noget som din målgruppe savner -  f.eks. en lille e-bog eller online guide, der kan hjælpe dem, en video der forklarer hvordan de gør noget bestemt el.lign. Læg det til gratis download eller afbenyttelse på en side på din hjemmeside og del den på de sociale medier, i dit nyhedsbrev (hvis du har et sådant) og send evt. en pressemeddelelse ud om det (hvis det er unikt og spændende nok til det). Folk vil rigtig gerne dele, omtale og linke til fede gratis ting.

Hvis du ikke orker, eller har tid til at lave linkbuilding selv, er det en af de opgaver som mange vælger at outsource.

Hvis du gør det skal du dog sikre dig, at de links leverandøren laver til dig er permanente – at de ikke fjerner dem igen, hvis du stopper samarbejdet med dem. Bed om en garanti for det!

Derudover skal du sikre, at der er en tilstrækkelig diversitet i de links de laver. Hvis alle de links du får er af samme slags – f.eks. links fra blogs, så virker det alt for unaturligt på Google og så giver det ganske enkelt ikke bedre rankings. 

Effektmåling – se resultaterne af dit arbejde

Ovenpå alt arbejde med SEO på din hjemmeside er det naturligvis rart også at kunne følge lidt med i resultaterne af det. Der findes tusindvis af værktøjer du kan bruge til det, men der er tre som jeg vil anbefale, at du tilmelder dig, som alle er helt gratis: 

  • Google Analytics
    Med Google Analytics kan du måle trafikken på dit website og se hvor de besøgende kommer fra – herunder også dem, der finder dig i søgemaskinerne.
  • Google Search Console
    Google Search Console er Googles interface til hjemmeside-ejere som dig. Her kan du se om der er problemer med Googles indeksering af dine sider, udelukke sider, få beskeder om fejl osv.
  • SEO Monitor
    Med SEO Monitor kan du overvåge hvor godt du ranker på dine udvalgte keywords og sammenligne det med dine konkurrenter. Du kan følge udviklingen uge for uge. 

SEO for lidt viderekomne

Hvis du efter du har klaret ovenstående, har fået lidt mere blod på tanden og gerne vil gøre lidt mere ved din SEO, så kan jeg anbefale, at du starter med at læse denne lidt længere (og helt gratis) SEO Guide som jeg har skrevet. 

Ja, jeg æder mig egen medicin og forærer også en masse viden og værktøjer væk, som jeg ved folk er glade for at dele. Det virker.

Held og lykke med arbejdet
Mikkel deMib Svendsen 

 

Læs også


Kommentarer

niels bomholt  den 02-03-2017 kl. 12:47

Hej Mikkel,

Tusinde tak for gennemgangen, og de links du beskriver. Det er helt sikkert en STOR hjælp. Jeg sidder selv lige nu og "bakser" med SEO, adwords mm til min nye side: http://www.odgar.dk

Jeg kommer til at "gå tilbage" til din blog, igen og igen...  :-)

Endnu engang mange taki.

Hilsen,

Odgar,

http://www.odgar.dk

Er kommentaren brugbar? 3 0
Mathias  den 02-03-2017 kl. 12:49

Rigtig godt indlæg - tak for det.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Frank Jensen  den 02-03-2017 kl. 16:40

Super fedt indlæg fyldt med fede tips....som sædvanligt!!

Er kommentaren brugbar? 3 0
Mikkel deMib Svendsen  den 02-03-2017 kl. 20:09

Tak, jeg er glad for at I kan bruge det :-)

Hvis I har uddybende spørgsmål, så bare spørg løs ...

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kasper Friis  den 02-03-2017 kl. 21:21

Hej Mikkel

Et fantastisk indlæg, og faktisk har mange af dine indlæg lært mig en hel del om SEO på det seneste - jeg har fået en grundviden. Tak for det. Smile1

Fortsæt det gode arbejde.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Jørgen Larsen  den 02-03-2017 kl. 21:51

Rigtigt fint indlæg :) tak for det

Jørgen

http://www.imægler.dk

Er kommentaren brugbar? 1 1
Jimmi Nielsen  den 02-03-2017 kl. 21:53

Du forbinder Open Source CMS med den negative anmærkning, at der skal skrives indhold på siden.

Jeg kan ikke se hvordan det binder sig til Open Source CMS. Mig bekendt skal man skrive indhold selv, uanset hvilken løsning man vælger. Samtidig connecter du også markedsføring

med Open Source CMS - hvilket i sig selv også er lodret forkert.

Keyword Planner er yt; det viser dig PPC data, hvilket i sig selv ikke er interessant i et SEO perspektiv. Yderligere syntes jeg det er latterligt

at man får vist søgevolume der spænder fra 1k til 30k.

Brug nu nogle ordentlig værktøjer til at lave jeres keyword analysering. I risikere at bruge kræfter på de forkerte keywords.

https://moz.com/products/pro/keyword-explorer (kig på volume og keyword suggestions). Potentiale er en samlet udregning, der viser "ROI".

https://ahrefs.com/keywords-explorer

https://www.semrush.com

60 karaktere er tommelfingerreglen for SEO titles (den eksakte grænse er baseret på en 600 pixel container)

Ift. linkbuilding skriver du, at jo flere der stemmer desto bedre. For 5 år siden, var den betragtning korrekt. Nu er kvalitet fremfor kvantitet

væsentlig. For mange links, fra low trustworthy sites, kan faktisk have negativ indflydelse. Fokuser på at skaffe backlinks fra sider, der enten har en lokationsmæssig sammenhæng, eller ligger i den samme "kategori" som din hjemmeside. Inden ved med sikkerhed, hvilke kategorier Google opdeler sider i, men det menes, at der findes 11. Heriblandt: Arts & Entertainment, Dining, Home & Garden m.v. Det betyder, rent lavpraktisk, at de backlinks som paradoksalt har den aller højest værdi for dig, vil være et backlink fra en direkte konkurrent. Det bliver nok svært at få lov til - men ikke desto mindre er det en god huskeregel. Forsøg at få fat i bloggere som interessere sig (og ofte skriver om dit emne) til at lave en artikel med et backlink (maks 2 pr. artikel).

Pas på med ikke at overoptimisere artiklerne. For mange BL's i en artikel giver dig strafpoints, fordi de virker overoptimiseret. BL's skal gerne være "breadcrums-fri". Dvs. der må ikke være noget i dine BL's der kan føres tilbage til din side (udover naturligvis, backlinket).

Et eksempel på en breadcrumb, er hvis domæendetaljerne er identiske på både referer og modtager. Det er aktuelt at ligge på de detaljer, såfremt du ønsker at bygge dit eget PBN (private blog network), som er meget populært i øjeblikket.

Jeg kan ikke udtrykke mig selv tydeligt nok: Men lad nu være med at få en eller anden klovn til at spamme tusindevis af links til jeres side (som den her artikel ligger op til). I vil fortryde det, og det bliver et værre makværk at rette op på.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mikkel deMib Svendsen  den 02-03-2017 kl. 22:36

Hvis du mener at et CMS i sig selv giver den værdi som folk forventer af et website, må jeg bare sige, at jeg er helt uenig.

Et af de store problemer når folk planlægger et website er netop, at de glemmer at regne med de betragtelige omkostninger til indhold og markedsføring.

Google Keyword Planner bestemt ikke "yt". At du har denne holdning må stå for egen regning.

Og nej, med 60 karakterer i din TITLE vil du alt for ofte opleve at den bliver forkortet i Google. Med 55 karakterer vil den i 95% af tilfældene ikke blive forkortet. Men selv 55 karakterer vil ofte være en for lang TITLE, der ikke giver den bedste CTR.

Min fokus er resultaterne :-)

Som jeg skriver i forhold til links "Google betragter, lidt forenklet sagt, ...".

Din påstand om at mange links til en artikel giver straf passer ganske enkelt ikke. Hvis du vil ranke på meget konkurrenceprægede søgninger er det faktisk en af de ting der skal til.

Der er ingen grund til at skræmme folk. I virkelighedens verden straffes meget få websites for "forkerte" links. I langt de fleste tilfælde jeg har set på folk (måske som dig) der troede det var tilfældet, var det faktisk slet ikke tilfældet.

Diversitet er langt vigtigere end dine noget snævre forestillinger om, hvilke links der faktisk virker. Med til diversitet og en naturlig linkprofil hører også det du opfatter som dårlige links.

Til slut vil jeg bare understrege at SEO naturligvis er langt mere omfattende, end ovenstående artikel illustrerer. Men meningen er, som det også tydeligt fremgår af over skriften, at give en let introduktion til begyndere - og der kan jeg jo konstatere, at den fungerer rigtig godt til målgruppen :-)

Min sidste bog fyldte 1.400 sider og selv den er ikke fyldestgørende i forhold til alle aspekter og detaljer indenfor SEO. Så jeg ved skam godt hvad det hander om, efter 20 år i branchen.

Faktum er bare, at Amino er fuld af travle iværksættere, der ikke har tiden til at blive SEO-nørder og for dem kan gode tips som dem jeg giver i denne artikel trods alt gøre, at de kommer lidt tættere på de mål de har. Og det er jeg godt tilfreds  med :-)

Er kommentaren brugbar? 4 0
Jimmi Nielsen  den 02-03-2017 kl. 23:00

Selvfølgelig står de ting jeg skriver, for egen regning - lidt somom det du skriver. Faktum er, at du skriver ting, som modstrider sig direkte med ahrefs, semrush og moz'es blogs - der omhandler netop de ting du omfavner her i artiklen. Der er jo en grund til at tjenester som (https://www.fiverr.com/onlinesunb/do-30-days-seo-service?context=advanced_search&context_type=rating&context_referrer=search_gigs&ref_ctx_id=d8a54b0f-4a73-4193-acfd-21094ea3a1d3&pckg_id=1&pos=3&funnel=eaae784d-eae0-4737-893d-d78ee13210df), ikke giver en 1. sides placeringer, right? Du behøver ikke at slyngre dig om med bøger du har skrevet og x-antal år i branchen - det er faktisk en smule forkvamlende at høre på. Fordi det forværre faktisk situationen, især når du begynder at snakke om diversitet. Til andre: se https://www.youtube.com/watch?v=yYwPS59r1zk og bliv klogere. Generelt lad jer inspirer af folk, der ved hvad de snakker om:

Tim Soulo @ ahrefs.com

Rand @ moz.com (https://moz.com/blog/category/whiteboard-friday er rigtig godt). Måske kunne det også være en hint til indehaveren af den her artiklen, så du kan blive ajourført ;-)

Er kommentaren brugbar? 1 2
Jan  den 02-03-2017 kl. 23:39

Fik en mail med nyhedsbrev 369 fra Amino om denne artikel og må indrømme at det er sjældent jeg har tid til at sidde at læse disse.

Jeg er håndværker (låsesmed) og har været det i mange år.

I ”gamle” dage var de trykte telefonbøger alt hvad man skulle satse på med hensyn til annoncering.

Nu er det noget helt andet og jeg synes det er meget svært at sætte sig ind i og det bliver sværere og sværere.

I kender alle historien om nogle der ikke aner en hujende fis om hvad der ligger under motorhjelmen på en bil. Mekanikeren kan bilde kunden hvad som helst ind om hvad der er galt med bilen og han/hun har ikke en jordisk chance for at vide om det han siger er rigtigt eller forkert og om regningen og de udskiftede dele på bilen rent faktisk er udført korrekt.

Nogenlunde sådan har jeg det med Google Adwords, Seo, Metatags og hvad det nu alt sammen hedder.

Da jeg til daglig har travlt med at servicere mine kunder på bedste beskub, har jeg simpelt hen ikke den fornødne tid og energi til at sætte mig bare en lille smule ind i dette.

Jeg må satse på at det ”mekanikeren” siger er rigtigt og betale ved kasse et.

Der er rigtig mange der siger og mener at de er rigtige dygtige til at lave Adwords kampagner, Seo optimering og den slags, men desværre har jeg erfaret at mange der siger dette bare er gode sælgere og igen har jeg ingen chance for at vide hvem der gode og hvem der ikke er det.

Jeg mener selv jeg er dygtig til mit håndværk og ville sikkert også kunne blive det til at lave Adwords kampagner m.m. men har hverken den fornødne tid eller energi til at komme der til.

Så spørgsmålet er: Hvor skal man henvende sig for at få den rigtige rådgivning om emnet?

Med alt det i slynger ud mod hinanden (Jimmi og Mikkel) giver det mig bare en endnu større følelse af at jeg hellere på pakke værktøjet sammen og kaste håndklædet i ringen. Jeg fatter ikke en skid af hvad i taler om og det giver mig en endnu større følelse af at det ikke er til at finde ud af hvad jeg som håndværker skal gære med hensyn til markedsføring på nettet.

BH

Jan

Er kommentaren brugbar? 4 0
Mikkel deMib Svendsen  den 02-03-2017 kl. 23:56

Jan, når man driver en mindre virksomhed er der som regel alt for mange ting, som havner på ens bord. Jeg kender det bestemt godt.

Der er også mange ting jeg ikke er særlig god til, eller iøvrigt har specielt meget lyst til at skulle sætte mig ind i. Og nogle af dem er nødvendige for at drive en god virksomhed.

Jeg lærte heldigvis meget tidligt, at hyre andre til at gøre de ting, jeg ikke selv kan godt nok, så jeg kan koncentrere mig om det jeg er bedst til.

Om SEO og AdWords for dit vedkommende er noget du bør betale andre for kan jeg naturligvis ikke umiddelbart svare på. Men det er da en overvejelse værd.

> Så spørgsmålet er: Hvor skal man henvende sig for at få den rigtige rådgivning om emnet?

Vi hjælper mange mindre virksomheder som din i mit bureau Waimea. Der er naturligvis også andre gode leverandører i markedet, men desværre også nogle der måske ikke helt lever op til det man kan forvente.

Som med alt andet du skal købe kan jeg anbefale, at du er omhyggelig, ikke vælger det første og bedste og undersøger markedet godt. Sammenlign priser og ydelser. Husk at regne det hele med. Og spørg om referencer. Så kan du minimere risikoen for, at du køber katten i sækken.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen  den 03-03-2017 kl. 00:10

Jimmi, Rand er en god gammel ven. Jeg har hjulpet ham meget i hans unge år med SEO. Og i modsætning til dig, sætter han stor pris på det jeg kan.

Her kan du se hvad HAN mener om det jeg kan - hvilket sjovt nok står i skærrende kontrast til dit forsmåede forsøg på at miskredittere mig  :-)

"During my years in the search industry, I have met some very talented marketers and a few extremely smart technologists, but rarely have I come across someone as skilled in both arenas as Mikkel. His advice is not only authoritative, but prescient; apply it liberally and your web marketing campaigns are guaranteed success."

Er kommentaren brugbar? 2 0
Niels Klint  den 03-03-2017 kl. 04:14

Din kommentar om de mest populære CMS systemer ikke er nok i sig selv.

Dit indlæg her er mere reklame for Waimea end SEO for begyndere. Og det syntes jeg faktisk ikke om - og slet ikke fra en som dig.

Jeg arbejder mest med Joomla og lidt med WordPress, som begge kræver udvidelser for at håndtere SEO optimalt. Men især Joomla er let og overskueligt at komme videre med, hvis man bliver hjulpet rigtigt i gang.

Du glemmer også at skrive, hvad det koster hos Waimea. Vi er rigtig mange, som kan hjælpe den lokale tømrer eller frisør for en brøkdel af, hvad det koster hor Waimea.

Jeg plejer ikke at fremhæve mine konkurrenter, men Mathias - riismedia.dk har bevist, at det kan lade sig gøre, at komme helt i top på et endog meget svært søgeord - eller rettere frasen "ny hjemmeside" Oven i købet med en WordPress side.

Jeg har prøvet at analysere lidt på, hvad han har gjort. Og det ser såmænd ud til, at han bare har fulgt Googles anvisninger omhyggeligt med masser af relevant indhold, den rigtige diversitet på søgeord og dels intern linkbilding med de rigtige anchorlinks, og dels ekstern med nogle få, men gode backlinks. Hans side er lavet i WordPress, som ellers ikke er min favorit.

Men jeg må indrømme, at jeg har kæmpe respekt for det, som Mathias har præsteret.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jørgen Kirkegaard  den 08-03-2017 kl. 00:10

Øh - drenge - burde I ikke være for voksne til at skrive ting som "det er faktisk en smule forkvamlende at høre på." og "forsmåede holdninger". Selvom man er provokeret, bør man vel ikke være lisså lav, som dén, der provokerer.

Nå, til sagen: Vil der være en fordel I at få 2 uafhængige eksperter til at se på det i starten, hvis man absolut intet ved om det? Så kan man da ikke blive bildt hvad-som-helst ind, hvis man holder den enes op mod den andens.

Dén betragtning var måske lige lovlig generel, men rigtig mange mener, at dette område er komplekst og med alt for mange meninger om det optimale.

Mvh

Jørgen

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mikkel deMib Svendsen  den 08-03-2017 kl. 00:30

Problemet med konsulentbranchen - helt generelt er, at det er en ubeskyttet titel. Så enhver kan kalde sig "ekspert".

Den bedste beskyttelse mod eksperter, der måske ikke er helt så meget eksperter i virkeligheden er, at være omhyggelig inden man vælger en. Få referencer på tidligere kunder, og ring til dem, undersøg hvad konsulentet har lavet, hvor længe han har lavet det han skulle vær ekspert i, og hvilke eksterne kilder der iøvrigt kan validere dennes kvaliteter.

At hyre to, hver gang du skal bruge en, lyder som en lidt kostbar løsning, og jeg er ikke sikker på det i sig selv, vil give dig den sikkerhed du er ude efter.

En del SEO er baseret på faktuelle forhold, som alle der er dygtige nok ved hvordan man løser. Det kan mere eller mindre slås op. Men en del ting er knap så lette. Og nogle udfordringer kan i princippet løses lige godt på flere måder.

Det er altid risikabelt at købe noget man slet ikke ved noget om. Så en anden ting du bør overveje inden du køber SEO rådgivning er, at læse lidt op på lektien. Så er der langt mindre risiko for du køber katten i sækken.

Er kommentaren brugbar? 3 0
ChristineStr  den 16-03-2017 kl. 16:51

Jeg skal til at lave min hjemmeside fra bunden. Jeg er ret ny til dette her, så jeg overvejer at anvende en Wordpress template. Kan den SEO-optimeres ( med knofedt) eller hvad gør jeg? Jeg vil gerne lave min hjemmeside selv.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen  den 16-03-2017 kl. 19:08

Ja, WordPress er et af de bedre CMS at tage udgangspunkt i. Hvis du følger de gode råd her, og i guiden på http://www.waimea.dk/seo, så er du allerede langt.

Held og lykke med arbejdet :-)

Er kommentaren brugbar? 2 0
ChristineStr  den 17-03-2017 kl. 11:18

Tusind tak for svar! :-)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mikkel deMib Svendsen  den 18-03-2017 kl. 08:22

Det var så lidt :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Anders  den 20-03-2017 kl. 14:21

Tak for et super spændende indlæg :-)

Er kommentaren brugbar? 2 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: elleve + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Mikkel skriver


FÅ EN HJEMMESIDE DER VIRKER

Waimea Business - hjemmeside totalløsning

Med Waimea Business får du en samlet hjemmeside løsning 

Priserne starter på under 2.000 kr. pr. md. alt inklusiv!

Det er mindre end de fleste betaler for SEO eller linkbuilding alene. Med Waimea Business får du både det + en teknisk perfekt hjemmeside + professionelt skrevet og optimeret indhold. 

Kontakt os i dag på info@waimea.dk eller ring på 70 22 80 82 og få en uforpligtende snak.

Bedste hilsner,

Mikkel deMib Svendsen
Direktør & Partner, Waimea Digital

Waimea Digital - SEO og Online Marketing Bureau


Mikkel på Twitter

Hvis du vil have besked når Mikkel og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer