Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

SEO for Nybegyndere

12.624 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
02 March 2017

Som nystartet iværksætter, eller mindre virksomhed er der rigtig mange ting du skal have styr på. SEO er sikkert en af dem. Men du kan ikke være ekspert på det hele og det er derfor vigtigt, at du vælger dine kampe med omhu.

De fleste virksomheder vil have glæde af, at blive fundet i Google. Ingen tvivl om det. Og for de fleste brancher er der i princippet hundredevis, hvis ikke tusindvis, af søgeord, som det ville være dejligt, at ligge i toppen af Google på.

Hvis du har ubegrænsede budgetter og tid, så har du bestemt også muligheden for at komme til at ranke på det meste, men i virkelighedens verden må du sikkert – som de fleste af os, leve med lidt mindre. Men det kan bestemt også være godt nok.

Udfordringen er, hvad du skal fokusere på – hvad der er vigtigst, for at opnå acceptable resultater med begrænset budget og tid. Det vil jeg se lidt nærmere på i dette indlæg.

Start med et godt publiceringssystem (CMS)

Der findes hundredevis af både betalte og gratis publiceringssystemer – såkaldt CMS (Content Management System), til opbygning og udgivelse af hjemmesider. Derudover kan man også programmere sin hjemmeside helt fra bunden uden at bruge et CMS, men det vil jeg bestemt ikke anbefale, at du gør.

Man kan groft inddele de CMS-løsninger der findes i 3 kategorier: 

  • Open Source CMS
  • Kommercielle CMS
  • Hostede CMS med eller uden tilknyttede services

Det sidste er klart det letteste. Hvis du vælger en løsning fra f.eks. DanaWeb, Dandomain eller Waimea Business, så kan du få både CMS og nogle af de mange andre ting du har brug for – som indhold, optimering, SEO og markedsføring, med i en samlet pakke. På den måde kender du dine totale omkostninger og kan på forhånd se hvad du får. Til gengæld er der en smule mindre fleksibilitet og frihed, men den frihed kan ende med, at blive meget dyr.

Det kan sammenlignes lidt med det, at købe et køkken.

Køber du dit køkken i IKEA kan du ikke helt frit vælge alting. Det kan du hvis du ringer til en snedker, der kommer og bygger det lige til dig, men det koster til gengæld også 10 gange så meget – også når du, på et tidspunkt, skal have skiftet en låge eller en skuffe. De fleste af os vælger derfor IKEA-køkkenet, som pragmatisk set også er et udmærket valg.

Open Source CMS lyder fristende på mange, for selve softwaren er jo helt gratis. Den samlede pris – i tid og ekstern hjælp, er dog langt fra nul. Med mindre du selv er programmør skal du hyre nogle til at sætte det op til dig, der skal skrives noget godt indhold og den færdige hjemmeside skal markedsføres. Den mindste del af omkostningen er i reglen selve softwaren.

Dertil kommer den udfordring det er, at styre hele denne proces. Hvis ikke du har erfaring med webudvikling, så kan der hurtigt gå meget galt. Måske ender du ikke helt med det du havde regnet med og det kan hurtigt blive dyrere end forventet. På den anden side, så giver det en meget høj grad af fleksibilitet – i princippet kan du lave alt, bare du har tiden og pengene til det.

Det svarer lidt til at købe et hus. Jeg har lige købt et og valgte med vilje et, der ikke skulle gøres noget særligt ved, blandt andet fordi jeg har ikke erfaring med at styre en kompleks istandsættelse og de mange forskellige håndværkere, der skal til.

Med kommercielle CMS forholder det sig lidt på samme måde som med Open Source CMS. Out-of-the-box er der stort set ingen af den slags systemer, der bare kører. Du skal mere se det som et sæt af mere eller mindre færdige byggeklodser. Med et kommercielt CMS får du så typisk en lidt bedre support fra leverandøren.

De fleste CMS er heldigvis nogenlunde søgemaskinevenlige i dag – men desværre langt fra helt perfekte. I hvert fald ikke alle. Spørg den leverandør du overvejer at bruge om følgende - svaret skal helst være positivt: 

  • Er websitet 100% optimeret til både dekstop, tablets og mobil?
  • Er der mulighed for implementering af AMP?
  • Er websitet hurtigt nok (skal være over 85 i Google Pagespeed Insight?
  • Har alle sider unikke TITLEs og META-descriptions?
  • Er der implementeret Schema på alle sider for alle objekter og firmainfo?
  • Er der implementeret Social META-tagging for både Facebook, Twitter og Google+?
  • Er websitet helt fri for enhver form for Duplicate Content?
  • Er der enkel mulighed for at udelukke sider, der ikke egner sig til SEO (f.eks. tynde sider, PDF-filer eller sider der bare ikke er gode landing-sider fra søgning) 

Hvilke keywords skal du ranke på?

For de fleste branchers vedkommende er der, som sagt, hundredevis, hvis ikke tusindvis, af søgeord, som det kunne være dejligt og relevant at ranke på. Men det kræver som regel en større, målrettet og dedikeret indsats, at komme til at ranke på dem alle. Så derfor må du prioritere.

Der er absolut ingen værdi i at ligge på side 2, eller 10, i Google på en søgning. Hvis ikke du kan komme op på side 1 på de keywords du satser på, så er alt dit arbejde (og penge) spildt.

De første keywords du bør fokusere på er din virksomheds navn – og varianter af dette. Med mindre du heder noget, som bruges af mange andre, så er det som regel relativt let at ranke på dit eget navn. Så jo mere unikt dit firmanavn er, jo lettere er det.

Hvis du driver en fysisk forretning, så vil dit firmanavn kombineret med by- eller regionsnavn også være gode keywords. 

De bredeste betegnelser og udtryk for det du arbejder med er som regel meget svære at ranke på. Er du en nystartet virksomhed, eller mindre iværksætter, så bør du ikke satse på dem.

Hvis du f.eks. har en butik der sælger legetøj, så er ”legetøj”, Lego”, eller ”Star Wars” alt for svære for dig, at komme til at ranke på. Og hvis du er tømrer eller frisør, så er ”tømrer” eller ”frisør” også meget svært – og i øvrigt alt for bredt.

Hvis du driver en damefrisør i Lyngby er det meget mere målrettet og relevant for dig at ranke godt i Google på søgninger som ”frisør i Lyngby”. De fleste af dem der (på tværs af hele Danmark) bare søger på ”frisør” bor nok alt for langt væk fra dig.

Du må derfor i gang med at lede efter varianter af de ord, som det er lidt mere realistisk for dig at ranke på. Det bedste værktøj til dette er Google Keyword Planner. Det er helt gratis at bruge, men det kræver naturligvis en lille smule øvelse at blive god til det.

Jeg kan anbefale, at du læser denne lille guide til keyword-analyse, inden du går i gang.

Skriv optimerede tekster – der ranker og konverterer

Nu skal du i gang med, at skrive teksterne på dit website. Du kan i forhold til SEO inddele dem i to kategorier: Dem som er målrettet at komme til at ranke i Google på, og dem hvor det er mindre vigtigt – f.eks. kontaktsider, forretningsbetingelser og andre mere generelle sider.

I forhold til SEO skal du fokusere på de sider, der beskriver de keywords du har fundet frem til i din keywordanalyse.

Teksterne på de sider du gerne vil ranke på skal som minimum indeholde 300 ord – og meget gerne mere. Den primære del af teksten skal vises synligt og above the fold (det man kan se, før man scroller længere ned på siden).

Hvis det du vil fortælle kan udtrykkes meget kort, så kan du med fordel opdele teksten i to dele: En kort del til dem der bare hurtigt vil have bekræftet, at de er havnet det rigtige sted – og så en lidt mere uddybende tekst, til dem der vil have flere detaljerne.

Det er vigtigt, at du bruger det keyword – eller tæt relaterede keywords, som du gerne vil ranke på i teksten. Du skal ikke overdrive det og gentage dine keywords alt for meget. Brug dem på en naturlig måde, så teksten fremstår læsevenlig.

Naturligvis er det vigtigt, at din tekst er optimeret, så den ranker godt i Google, men hvis ikke den fanger de besøgende der læser den, virker troværdig og får dem til at ringe til dig, så har den ingen værdi.

Nå du har skrevet din tekst, så skal du lave en god og fængende overskrift, en side TITLE og en META-beskrivelse. Alle tre dele bør også indeholde sidens vigtigste keyword.

Sidens overskrift vises på selve siden. Sidens TITLE og META-beskrivelse vises ikke direkte på siden, men bruges af Google som den klikbare titel i søgeresultaterne, og den korte beskrivelse nedenunder. I dit CMS bør der for hver side være dedikerede felter til at indtaste de tre elementer.

Sidens TITLE bør ikke være over ca. 55 tegn og META-beskrivelsen bør du holder under 150 tegn. Så er du sikker på, at Google ikke forkorter dem på en uheldig måde. 

Linkbuilding - giver online autoritet

Du har sikkert hørt om linkbuilding og hvor vigtigt det er. Det er også sandt. Faktisk er link-autoritet stadig den vigtigste enkelstående faktor i SEO.

Google betragter, lidt forenklet sagt, links fra andre websites til dit som en form for stemme. Jo flere der stemmer på dig, jo mere autoritet får du i Google og det gør det lettere for dine sider at ranke godt.

Det kan være en stor udfordring og et kæmpe arbejde at få de hundrede- eller tusindvis af links, der skal til for, at opnå den autoritet det kræver at ranke på de mest konkurrenceprægede søgninger. Men det er alligevel heller ikke dem du i første omgang skal fokusere på. Så ingen grund til at stresse over det.

Hvis du har valgt de rigtige keywords, med en realistisk konkurrence på, og sørget for at din hjemmeside er både teknisk god og der er gode tekster på den, så skal der ofte ikke ret mange links til, før du begynder at se de første fornuftige rankings.

Men hvordan får du nogle til at linke til dit website?

Der er næsten uendeligt mange metoder til det, men her følger et par tips, som du kan bruge til at skaffe de første links. 

  • Få dine venner, familie, leverandører og samarbejdspartnere til at linke til dig. De vil have en naturlig motivation til det og være imødekommende overfor en god ven eller samarbejdspartner som dig.
  • Lav et link til din hjemmeside i din signatur her på Amino – men husk at overholde reglerne for, hvordan din samlede signatur ser ud. Gør det samme på andre debatter du måtte deltage i.
  • Søg efter gode debatter og blogindlæg på Google, der er relevante for det du beskæftiger dig med. Deltag aktivt i debatterne og link til din hjemmeside når det er relevant. Men lad være med at spamme debatterne med en masse links, så bliver de andre deltagere – og ejerne, bare sure.
  • Del links til din hjemmeside på sociale medier som Facebook, Twitter, LinkedIn og Google Plus – alt efter hvor du nu engang er aktiv.
  • Søg i Google efter din virksomheds navn og bladre dybt ned i resultaterne. Ofte vil du finde nogle der omtaler dig, men ikke linker til din hjemmeside. Ring eller skriv til dem og spørg pænt om ikke de vil linke til din nye hjemmeside, nu de faktisk omtaler dig.
  • Lav noget som din målgruppe savner -  f.eks. en lille e-bog eller online guide, der kan hjælpe dem, en video der forklarer hvordan de gør noget bestemt el.lign. Læg det til gratis download eller afbenyttelse på en side på din hjemmeside og del den på de sociale medier, i dit nyhedsbrev (hvis du har et sådant) og send evt. en pressemeddelelse ud om det (hvis det er unikt og spændende nok til det). Folk vil rigtig gerne dele, omtale og linke til fede gratis ting.

Hvis du ikke orker, eller har tid til at lave linkbuilding selv, er det en af de opgaver som mange vælger at outsource.

Hvis du gør det skal du dog sikre dig, at de links leverandøren laver til dig er permanente – at de ikke fjerner dem igen, hvis du stopper samarbejdet med dem. Bed om en garanti for det!

Derudover skal du sikre, at der er en tilstrækkelig diversitet i de links de laver. Hvis alle de links du får er af samme slags – f.eks. links fra blogs, så virker det alt for unaturligt på Google og så giver det ganske enkelt ikke bedre rankings. 

Effektmåling – se resultaterne af dit arbejde

Ovenpå alt arbejde med SEO på din hjemmeside er det naturligvis rart også at kunne følge lidt med i resultaterne af det. Der findes tusindvis af værktøjer du kan bruge til det, men der er tre som jeg vil anbefale, at du tilmelder dig, som alle er helt gratis: 

  • Google Analytics
    Med Google Analytics kan du måle trafikken på dit website og se hvor de besøgende kommer fra – herunder også dem, der finder dig i søgemaskinerne.
  • Google Search Console
    Google Search Console er Googles interface til hjemmeside-ejere som dig. Her kan du se om der er problemer med Googles indeksering af dine sider, udelukke sider, få beskeder om fejl osv.
  • SEO Monitor
    Med SEO Monitor kan du overvåge hvor godt du ranker på dine udvalgte keywords og sammenligne det med dine konkurrenter. Du kan følge udviklingen uge for uge. 

SEO for lidt viderekomne

Hvis du efter du har klaret ovenstående, har fået lidt mere blod på tanden og gerne vil gøre lidt mere ved din SEO, så kan jeg anbefale, at du starter med at læse denne lidt længere (og helt gratis) SEO Guide som jeg har skrevet. 

Ja, jeg æder mig egen medicin og forærer også en masse viden og værktøjer væk, som jeg ved folk er glade for at dele. Det virker.

Held og lykke med arbejdet
Mikkel deMib Svendsen 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op