Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Best Practice SEO

8.252 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
07 November 2013

For mange websites behøver SEO slet ikke, at være så forbandet kompliceret. I hvert fald ikke teknisk og redaktionelt set. Udfordringen ligger i, at følge nogle helt simple og fornuftige retningslinjer for god optimering – det som også kaldes Best Practice SEO.

Med Best Practice SEO alene kan mange virksomheder komme langt i søgemaskinerne. Det er ikke sikkert, at det er nok til at skaffe dig top-rankings på alle dine keywords og hvis du er i et meget konkurrencepræget marked skal der nok også gøres lidt mere, end bare Best Practice SEO.

Men for det store flertal af helt almindelige websites i markeder, der ikke er så ekstremt konkurrencepræget som f.eks. Gambling, Rejser, Finans, Dating, Tele osv., er Best Practice SEO ofte nok til at opnå acceptable resultater.

I alle fald - uanset om du er i et meget konkurrencepræget marked eller ej bør du altid starte med Best Practise SEO! Det bør være grundlaget for din videre optimering.

Nedenfor har jeg skitseret en forenklet plan for Best Practice SEO. Planen har 3 punkter:

- 1. SKRIDT: Gør dit website tilgængeligt
- 2. SKRIDT: Optimer dit indhold
- 3. SKRIDT: Få links og social synlighed

 

1. SKRIDT: Gør dit website tilgængeligt

Det lyder måske simpelt, men er det ikke altid helt i praksis. I hvert fald laves der ofte mange, og i virkeligheden helt banale, fejl i forhold til dette punkt.

Det skal være muligt for søgemaskinerne at klikke sig frem til alle dine sider og andre objekter – f.eks. video, billeder og PDF-dokumenter. Og de skal kunne vises på alle enheder – både desktop, tablet og mobil.

Den absolut bedste løsning til understøttelse af både dekstop-, tablet- og mobil-brugere er Responsive Web Design (RWD). Du kan læse lidt mere om Responsive Web Design her i relation til SEO.

Din site arkitektur skal være entydig og enkel at forstå maskinelt. Det inkluderer bl.a. at der ikke må findes mange adresser til det samme, eller stort set det samme indhold.

Alle sider skal være omhyggeligt opmarkeret med alle relevante Rich Snippets, som defineret af Schema.org. Som minimum bør de fleste sites anvende opmarkering af bread crumb navigering, ratings og authorship. Men alt efter branche kan der være andre mere specifikke Rich Snippets der også kan bruges – og så bør du gøre det. Tjek på Schema.org.

Websitet og de templates der anvendes, skal være kodet på en måde, så det er muligt for søgemaskinerne, at læse alt indhold og følge alle links uden at skulle eksekvere JavaScript, AJAX o.lign.

Der kan naturligvis være andre, mere eller mindre nørdede tekniske udfordringer, som også skal løses, men hvis du får ovenstående helt på plads er du længere end de fleste. Du kan læse mere om teknisk SEO på www.demib.dk og vi har det også jævnligt oppe at vende i mit ugentlige radioprogram Strikepoint

2. SKRIDT: Optimer dit indhold

Som udgangspunkt for optimeringen af dit indhold bør du have en god og korrekt viden om, hvordan din målgruppe søger.

Du kan enten gætte dig frem til hvad folk søger på, eller lave en lidt mere omhyggelig analyse af det. Jeg anbefaler klart det sidste. Man kan ofte blive overrasket over hvordan helt præcist folk søger. Kun ordentlig research kan afdække dette.

Jeg skrev for nyligt et lidt længere indlæg om Keyword Research, som du kan læse her. http://www.demib.dk/google-keyword-tool-keyword-planner/

Når du ved hvordan din målgruppe søger, så kan du begynde at optimere dit indhold. For hver af dine top-keywords bør du have en side på dit site, som er optimeret til at ranke på netop dette keyword og til at modtage og konvertere, dem der søger sådan, godt.

At optimere indhold handler i meget høj grad (bare) om, at bruge det keyword du gerne vil ranke på, på de sider du vil have til at ranke på dit keyword. Mange folk ”glemmer” dette helt simple grundlag. Brug de ord du gerne vil ranke på. Såre simpelt. 

Brug sidens keyword på en naturlig måde i sidens overskrift(er), TITLE, META-beskrivelse, billed-navne og -beskrivelser, og i den almindelige tekst på siden. Hvis du gør det er du allerede langt.

Når du optimerer din tekster så husk hvilket formål de hver især tjener:

  • TITLE teksten (der vises som klikbar titel i søgeresultaterne) har til formål, at inspirere folk til, at klikke sig ind på din side. Den skal sælge. Og ranke.
  • Sidens overskrift har til formål at inspirere de besøgende til at læse første afsnit.
  • Første afsnit har til formål, at få folk til at læse de næste afsnit, klikke på en købsknap, se en video eller hvilke andre optioner der nu engang er

Hvis du alene fokuserer på at lave tekster der ranker godt i søgemaskinerne, men som ikke ”sælger” så vil du ikke formå at fastholde folk. Og udover at det er dårlig business, så vil det faktisk også påvirke dine rankings negativt på sigt.

Optimering af indhold handler i dag rigtig meget om at fastholde og konvertere brugerne. Særligt Google er begyndt at måle på alle de faktorer de kan, som fortæller dem noget om brugernes oplevelser af dit website – i forhold til andre i din branche.

Det er informationer som hvor lang tid besøgende bruger på dit website, hvor mange varer de putter i indkøbskurven, hvor ofte de ender med at købe noget, downloade noget, kommentere på din blog eller i det hele taget viser tegn på oprigtig interesse.

3. SKRIDT: Få links og social synlighed

Sidste punkt er, at få andre til at linke til dit veloptimerede website og få folk til at snakke om det i de sociale medier.

Hvis du har et rigtig godt website, med indhold der tiltaler din målgrupper, fastholder og engagerer dem, så vil du helt naturligt få nogle links og noget omtale i de sociale medier. Men det er ikke sikkert det helt er nok. Som regel skal der også en smule aktiv linkbuilding og social media optimering til.

Der er grundlæggende set to måder du kan skaffe links på:

  • Acquired Links
    Det er links, som du aktivt går ud og skaffer – på den ene eller den anden måde. Som oftest et ad gangen. Det kan være fra tilmeldinger til kataloger, sponsorater, gæsteindlæg på andre websites, deltagelse i blogs og fora, online profiler, køb af links osv.

    Du bør ikke bruge mere end 20% af dine samlede resurser til linkbuilding på Acquired Links! Resten bør bruges på Earned Links strategier.
  • Earned Links
    Det er links som opstår ”naturligt” fordi du publicerer noget, som folk har lyst til at linke til. Earned Links strategier handler så om, at udnytte og optimere de ting, som vi af erfaring ved folk ofte linker til – og få endnu flere til det. Bruge de psykologiske tricks der nu engang er, for at få folk til at engagere sig så meget som muligt.

    Earned Links kan f.eks. skabes via konkurrencer, gode how-to artikler, gratis ting (f.eks. en e-bog, tool eller data), infographics – og varianten ”Instructographics”, link baits og nyheder. Der er uendeligt mange muligheder og det er altid muligt at finde en håndfuld, der vil kunne bruges i lige netop din virksomhed.

Det er en god ide, at starte med alle de lavt-hængende frugter – der som oftest er en række Acquired Links: Links fra egne sites, fra partnere, investorer, leverandører, medarbejdere (og deres sociale profiler), familie, venner, brancheorganisationer, lokale kultur- eller sportsgrupper som du sponserer, kataloger og online profiler.

Når det er på plads vil jeg anbefale, at du bruger det meste af dine resterende resurser på Earned Links kampagner. Det kan godt kræve at du eksperimenterer lidt for, at finde de indholdstyper, som giver dig den bedste naturlige respons – og flest links. 

Du kan læse mere om, hvordan jeg normalt arbejder med linkbuilding her. www.demib.dk/linkbuilding-der-virker/

Og så er der de sociale medier …
Først og fremmest skal du registrere dig på de største af dem: Facebook, Google Plus og Twitter. Derudover bør du overveje YouTube, Instagram, LinkedIn og Pinterest – afhængigt af din målgruppe. Og så skal du forsøge at få en pæn URL til så mange af disse sites som muligt – som f.eks. www.twitter.com/demib og www.facebook.com/demib

Men at oprette profilerne giver i sig selv intet. Det er aktiviteten på dine profiler der tæller – din aktivitet og dine ”venners” respons på det. Jo flere der følger dig, jo flere der liker, kommenterer og deler dine indlæg, jo bedre. Det er de signaler, som søgemaskinerne lytter på.

Et lille sidste tip er, at du skal tilmelde dig Google Places her: www.google.com/local/business/. Når du gør det er der chance for at du dukker op i toppen, under Googles særlige ”Business Listings” på visse søgninger, hvor Google vurderer, at et link til en lokal virksomhed er bedst. Det er gratis, tager ikke ret lang tid og det skader ikke. Så få det gjort med det samme. 

Best Practice SEO ... og hvad så?

Når du er kommet alle ovenstående 3 punkter igennem burde du være nogenlunde kørende – alt efter, naturligvis, hvor hård konkurrencen i lige dit marked er, og hvor godt du har gjort dit arbejde. Men SEO stopper ikke her.

Det er vigtigt at huske på, at SEO ikke er et kampagneredskab – det er et strategisk redskab. Det er igennem en løbende og vedvarende optimering, at du vil opleve en fortsat stabil – og måske endda stigende, mængde af kvalificeret trafik fra søgemaskinerne.

Hvis du ikke udvikler dit website og skaber fortsat synlighed og opmærksomhed om dit indhold og produkter, så vil du langsomt blive mindre og mindre synlig i søgemaskinerne.

Men bare rolig, det fortsatte arbejde med SEO behøver hverken at være svært eller ekstremt tidskrævende – for de fleste.

I første omgang er det vigtigste, at alle dine Best Practice SEO standarder fortsættes. Det vil sige, at når du opretter nye sider, sektioner eller funktioner på dit website, så skal de både teknisk og redaktionel leve op til din Best Practice SEO.

Det kan i sig selv godt være en stor udfordring hvis du sidder i en større organisation, måske endda med flere fysiske lokationer, og mange der bidrager med udvikling og indhold til websitet. Men det er ikke desto mindre vigtigt, at du får styr på det. For hvis ikke din Best Practice SEO vedligeholdes og gennemføres på hele websitet – også alt det nye der kommer, så kan det underminere alt dit andet gode arbejde med SEO.

I den fortsatte optimering af dit website vil du sikker skulle arbejde med udviklingen af såvel indhold, som links og din sociale synlighed. Jo mere godt indhold, jo flere gode links og jo mere social synlighed, jo bedre.

-------------------------------------------------- 

Jeg håber denne artikel har givet dig et lidt bedre, og mindre skræmmende, indtryk af, hvad SEO går ud på – hvor enkelt det faktisk kan være, for mange virksomheder.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op