Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

Julegaver til børn er en straf til de voksne!

26. december 2010 | 2.394 Visninger| 44 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Mikkel deMib Svendsen

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

Nu er julen overstået – i hvert fald første del. Maden er spist og gaverne delt ud. Men for os der har mindre børn er anden del først lige begyndt og den er ofte knap så festlig og lykkelig som selve juleaften.

Vi skal nemlig nu hjælpe vores børn med at få al deres nye legetøj og dimser til at virke. Og det ville jo egentligt også være meget hyggeligt, hvis det bare ikke var fordi, at skidtet alt for ofte ikke virker.

Meget ofte skal der bruges ekstremt lang tid på at få ungernes nye ting til at fungere. Nogle gange ender man med at måtte give helt op. Resultatet er i alle fald skuffede unger, spildte kræfter og sure forældre.

I år fik mine børn bl.a. en racerbane og en iPod Nano af kærlige og velmenende familiemedlemmer. Og de blev da også rigtig glade for det. I dagene efter har vi så kæmpet for, at få sønnens racerbane samlet og lagt musik ind på datterens nye fine iPod Nano.

Foreløbigt er ingen af delene lykkedes. Så nu sidder knægten med en kasse skinner, ledninger og udefinerede plastikdimser og et billede af en flot racerbane – og datteren  har en fin lille iPod Nano der kan lyse og alt muligt, men den kan bare ikke spille noget musik. Ungerne er skuffede og konen og jeg har mere end en gang i dag råbt ad hinanden. Skide hyggeligt.

Problemet er, at alt for mange af de produkter der udbydes til, og tiltaler børn, er af en så elendig kvalitet, at det slet ikke burde være på markedet. Produkterne er fulde af fejl og mangler. Og jeg synes desværre, det er et generelt udtryk for den måde vi behandler børn: Alt imens vi voksne kræver mere og bedre kvalitet i alt hvad vi laver spiser vi ungerne af med det billigste plastiklort fra Kina.

Problemet er naturligvis ikke nyt. Men jeg synes det er blevet værre.
Da jeg var barn husker jeg tydeligt min frustration over diverse legetøj, der ikke virkede som det skulle. Allerede dengang fandt jeg mig dog ikke i den slags. Når skidtet ikke virkede bad jeg om, at få det byttet. Når den nye version jeg fik så heller ikke virkede bad jeg om, at få den byttet igen. Ikke så sjældent endte det efter 3-4 ombytninger med, at forretningen gav mig pengene igen – nok i erkendelse af, at det ikke bare var min kopi af produktet der ikke virkede, men alle versioner af det pågældende produkt.

Men hvad gør vi så ved det?
Først og fremmest skal vi – som forældre, bedsteforældre og venner af børn begynde, at stille samme høje krav til de ting vi giver dem, som til de ting vi selv ønsker os. Vi skal stoppe med at spise ungerne af med det billigste lort man kan købe! Hvis det så betyder, at der bliver råd til lidt færre gaver, så tror jeg det er et godt nytte – både for børnene og os forældre der først skal kæmpe med de ubrugelige gaver og bagefter skal trøste børnene, når deres gaver ikke virker.

Masser af gode gaver til børn er helt uproblematiske – f.eks. gode bøger, de virker hver gang, gennemprøvede produkter som Lego og Brio, Nintendo spil (hvis de ellers har den rette spillemaskine!), CD’er, DVD’er, bobslæder, tøj osv.

Det betyder ikke at jeg synes vi skal lade være med at give børnene mekanisk legetøj, MP3-afspillere osv. Det vil børnene jo også gerne have. Men vi skal sikre os at det faktisk virker, før vi pakker det ind og vi skal sikre os, at det faktisk kan virke hos den familie der skal have dem.

I forhold til f.eks. den iPod Nano min datter fik viser det sig f.eks. at den er stort set umulig at få musik på med mindre man har en Apple computer. I et hus fuld af PC’ere havde det nok været bedre, at give min datter noget der virker på PC. Apples forslag til en løsning er, at man slår sin antivirus fra eller geninstallerer maskinen. Begge dele er naturligvis helt ude i hampen.

I forhold til ting der skal samles eller virke rent mekanisk vil jeg anbefale alle gavegiverne, at de afprøver produktet inden de giver det til børnene. Kan man ikke selv få det til at virke, så byt det – INDEN jul!

Det er en hån mod ungerne, at fylde deres julepakker op med lort der ikke virker!
Glæden er stor når de pakker det ud. Skuffelsen er endnu større, når det viser sig, at de ikke kan få det til at virke.

Læs også


Kommentarer

Michael Maardt  den 26-12-2010 kl. 14:55

Hej Mikkel

Ved ikke, hvordan jeg lige landede her, men skide godt skrevet. Jeg er også gammel nok til at tænke tilbage på alle de lorteprodukter, jeg har set gennem tiden. For første gang i år vidst købte jeg en brugt julegave (digitalkamera) på Den Blå Avis, så både lidt genbrug og sparede penge og kunne checke produktet under købet.

Tak for input og fortsat god kamp med legetøjet

Hilsen Michael

Er kommentaren brugbar? 0 0
xxxxxxx  den 26-12-2010 kl. 15:24

Hej Mikkel,

Så sandt som det er sagt - og hvis jeg siger mere, bliver det nok bare en gentagelse af, hvad du har sagt.

Men tak for infoen om Ipod Nano - den ønskede min datter sig også, men fik den heldigvis ikke - hun har musikken på sin telefon, hvad mere kan man ønske sig? ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Bo Kalvslund  den 26-12-2010 kl. 18:06

Surt at få juledagene ødelagt med frustrationer og skuffede forventninger..

Jeg sidder og kæmper med at flytte adressekartotektet fra en Outlook Express installation på en stationær til en ny bærbar med Outlook....

Begge Microsoft produkter men åbenbart ikke kompatible...

Grr.. Apple and Microsoft you spoil our life..

Ja vi i den vestlige verden har squ store bekymringer - shame on us..

Vh Bo

Ps. Vedr. Ipod Er det ikke "bare" et spørgsmål om at installere Itunes, Mikkel?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 26-12-2010 kl. 18:11

> Ps. Vedr. Ipod Er det ikke "bare" et spørgsmål om at installere Itunes, Mikkel?

Åbenbart ikke. Jeg havde allerede iTunes på denne computer til min gamle iPod, men iPod Nano er ikke sådan lige at få til at virke.

iTunes er i øvrigt helt uden sammenligning det mest elendige stykke software jeg nogensinde har brugt. Det er så ustabilt og resursekrævende at det er en hån mod alle brugere.

Jeg fatter simpelt hen ikke, at Apple altid spærer sine produkter ind inde i deres egen lille verden. De er 100 gang værre til den slags end Microsoft nogensinde har været beskyldt for at være.

Nå, det var et sidespor - lad os holde os til julegavedebatten denne gang :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
CMS  den 26-12-2010 kl. 18:38

Enig vedr. itunes. Alene pga. itunes har jeg ingen ipods af nogen art og skal heller aldrig have iphone.

Hvis blot de droppede det latterlige itunes som i alle årene har været noget lort, så købte jeg glædeligt ipods/iphones. Lækker hardware pakket sammen med elendig software.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Boldig  den 26-12-2010 kl. 18:46

hmmmm, vi snakker da vist "luksusproblemer" her efter min mening :)

Vær glad for at ungerne rent faktisk FÅR julegaver og der er råd til det, mange andre får desværre ikke nogen eller ihvertilfælde hverken Ipod, Itunes eller i den prisklasse, var bare lige min første tanke da jeg læste indlæg og kommentarer.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 26-12-2010 kl. 19:14

Så du mener at børn skal acceptere lortelegetøj fordi de sulter i Afrika?

Mener du så også, at voksne mennesker skal acceptere biler der kører af lort, busser der aldrig kommer til tiden og slavelignende forhold på deres arbejdspladser fordi de har det værre i Afrika?

For det sidste er der sjovt nok næsten ingen voksne der tilsyneladende mener. Nej, vi skal have høj kvalitet - det kræver vi (med rette), men børn kan vi bare spise af med noget billigt lort.

Og som sagt er pointen jo også, at det ikke bare er børnen der rammes af legetøj der ikke virker. Det er hele familien.

Vi er rigtig mange familier i Danmark som faktisk har det rigtig godt økonomisk. Det ser jeg ingen grund til at være flov over. Og jeg synes så bare, at den kvalitet vi selv ønske for de mange penge også skal komme vores børn til gode.

Og jeg synes det er tarveligt overfor både børn og forældre, at give børnene noget der er næsten umuligt for dem at få til at virke. For så bliver gaven til det modsatte af det som jo var hensigten. Og det kan jeg altså slet ikke se noget "luksusproblem" i - det er da bare et spørgsmål om bruge det gavebudget man nu engang har bedre.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lise Halskov  den 26-12-2010 kl. 19:56

Hej Mikkel, Jeg er helt enig i det frustrerende ved alt det L... ungerne får, der ikke virker. Vi prøver at påvirke familie og venner til at give noget mere holdbart - hellere mindre og i god kvalitet i stedet, men vi ender også af og til med noget fuldstændig ubrugeligt. Sjovt nok taber ungerne jo også hurtigt interessen for det billige stads. Min frustration i år, er de tusindvis af dimser hvert legetøj er sat fast i pakken med (f.eks. dukker). Hvad skal det gøre godt for? Man har af og til både brug for skrutrækker og tang bare for at pakke en barbie ud! Jeg kan blive helt syg i maven over at tænke på, at der er et eller andet stakkels menneske, der har siddet og monteret tusindvis af dem hver dag, for det kan med sikkerhed ikke gøres af en maskine. Nå, jeg tror man skal være mere rå overfor både ungerne og gavegiverne og frabede sig skramlet. Håber I får lidt juleidyl trods alt! Mange hilsner Lise

Er kommentaren brugbar? 0 0
Steffen K  den 26-12-2010 kl. 20:53

Vedr. iPod tingen der, så afinstaller iTunes, læg winamp på. genstart og sæt iPoden i og find den under "portables" i menuen når du starter winamp op.

Det virker ikke med iTunes på pc'en... :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Michael  den 26-12-2010 kl. 20:58

Jeg er fuldstændig enig. Mine børnebørns værelser ligner lokale udgaver af en Fætter BR butik, med masser af skrammel der ikke bliver leget (ret meget)med. Oftest fordi der er defekter, og forbavsende mange er opstået ved udpakningen som det også nævnes i kommentarerne.

Jeg giver derfor konsekvent LEGO produkter i julegave. Faktisk kan man i løbet af året få gode tilbud på LEGO pakker, - og så er det ikke så dyrt endda.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Boldig  den 26-12-2010 kl. 21:02

Hejsa

Jeg mener nu det er et luksusproblem, at du ikke har en Apple computer i huset er vel ikke giverens skyld, måske skulle ønskeseddelen have været mere klar.

jeg har selv 4 børn og jeg hygger mig hver eneste jul med i timevis at sidder og samle alle disse mange "stumper" ungerne får også at tage alle "dimserne" af får at få den kære Barbie dukke løs :) det har jeg gjort i 20 år nu, så ja, jeg mener det er et luksusproblem, næsten lige så slemt som når janteloven bringes frem !

Tag en tudekiks og hjælp ungerne uden klynkeri, DE elsker det nemlig, især hvis mor og far ikke tuder over at skulle finde skruetrækker og naptang frem for at løsne det kære legetøj de har ønsket sig.

Utak er åbenbart verdens løn til gavegiverne...suk suk, bed ungerne ønske sig penge i stedet for så mor og far kan få lov at vælge kvalitet i stedet for alt det lort familie og venner åbenbart køber til de snottede unger...suk for en mentalitet at have.

Sorry, men kan altså ikke følge jeres tankegang.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 26-12-2010 kl. 21:20

Jeg kan se, at du ikke har de store evner for indlevelse, Kim. Hvad du selv gør med børn i jeres familie må være op til dig selv, men du skal ikke bede folk om at æde en tudekiks her på min blog - så ryger du på spam-listen.

Hvis formålet er at gaver skal glæde - og det er jeg da sikker på at det er for de fleste, så er det da en god ide at sætte sig lidt ind i konsekvenserne af de gaver man giver. Skaber de flere frustrationer end glæde, så er det da dumt ikke at tage behørigt hensyn til det.

Ja, jeg forstår slet ikke hvordan man kan argumentere imod det. Jeg forstår godt at folk kan glemme det - jeg er som sagt 100% sikker på, at de gaver mine børn fik var givet i bedste mening. Men jeg forstår ikke hvorfor man bevidst vil undgå, at give gaver der glæder mere end de frustrerer - og som faktisk virker for den der modtager gaven.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Boldig  den 26-12-2010 kl. 21:35

Hej Mikkel

Det vil isge hvis man ikke er enig med dig skal man bare lade være med at læse og kommentere, min tone er altid sober og pån og ren,men det er da helt fint, dette var da så min sidste kommentar og indlæg på din blog, hvis man ikke kan bruge udtrykket "tage en tudekiks" kan det såmænd være ligemeget, vidste ikke du var så "fin på den" der findes meget værre udtryk end det på Amino, så forstår da ikke du kan holde ud at læse og kommentere indlæg derinde, jeg har altid holdt en sober tone og mener også jeg gør det i mine indlæg her på din blog.

Som du selv skriver:

jeg er som sagt 100% sikker på, at de gaver mine børn fik var givet i bedste mening. (hvorfor så alt det brokkeri hvis du mener det ?)

Og du skriver her:

Men jeg forstår ikke hvorfor man bevidst vil undgå, at give gaver der glæder mere end de frustrerer. ( jeg er sikker på at giverne har forsøgt at gøre dine børn glade, hvis de bevist ville gøre dem kede af det, havde de nok valgt noget andet at give dem )

Jeg forstår det stadig ikke, sorry.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lars Andersen  den 26-12-2010 kl. 22:13

Jeg vil så give Kim Boldig ret i den her tråd.

Jeg har selv ligget i et par dage og samlet dimser med ungerne og det er da kvalitets tid så det batter at man kan se ens børn elsker at man ligger og bruger alt ens fokus sammen med dem.

ja det er bundet godt fast i kasserne og meget af det er noget billigt plastik fra Kina men vi nyder det nu i de her dage hvor alt er lukket og fokus går til mine børn.

At gøre det til et problem syntes jeg er er i overkanten.

Lars

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 26-12-2010 kl. 22:52

Lars, det er skam ikke noget problem at hygge sig med ungerne, når tingene skal samles. Helt enig.

Problemet er som sagt, når det ikke KAN lade sig gøre at samle det, eller at der kræves udstyr til det, som man ikke har og ikke har tænkt sig at anskaffe sig. Eller at skidtet bare ikke virker. Så er det bestemt ikke særlig hyggeligt, hverken for børn eller forældre.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Bo  den 26-12-2010 kl. 22:56

Øh - jamen Mikkel har da ret ifølge min mening.

Dårlig kvalitet har vel ikke noget med kvalitetstid at gøre..

Kræv lidt mere af de produkter der sættes i verden - ellers spilder vi hinandens penge, tid og verdens ressourcer.

Så vidt jeg læser anklager Mikkel ingen - konstaterer blot at der laves ting der ikke virker og at det er utilfredsstillende både for giveren, børnene og børnenes forældre.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Tommy Styrbæk  den 26-12-2010 kl. 23:32

He He rart at se at jeg ikke er den enste der forbander det skide legetøj.

Jeg blev enormt skuffet over kvaliteten af det legetøj mine unger fik til jul for et par år siden og har siden gået langt udenom de billige produkter.

Det har dog desværre ikke gjort den store forskel.

Er faktisk overrasket over at legetøjsproducenter og butikker kan slippe af sted med at tage så mange penge for sådan noget skrammel.

Det næste er så at hvis man er heldig at få købt noget der bare er en smule funktionelt så leger ungerne kun med det i en uges tid og så er det ikke interessant længere.

Nå men som du kan se er jeg helt enig med dig, dog ikke lige ang. iPod'en og iTunes, men nu er jeg jo også Macbruger så den diskusion må vi hellere lade ligge :-)

Glædelig bagjul iøvrigt.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Bjørne  den 26-12-2010 kl. 23:55

Hej med jer.

Sikke da en jul i har!

Er det de andres skyld?

Eller er dit liv dit valg?

Og der er en masse tid til at skrive stolpe op og stolpe ned om det vi ikke vil have!!!!

Husk!: Det er ikke din beslutning der giver en forandring.

Det er din handling.

Godt nytår til jer.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Tim (NoTanShop)  den 27-12-2010 kl. 00:44

Hej,

I må godt låne min bærebar PC jeg kæmper nu på andet år for at slå iTune ihjel (Appels dims så en PC'er kan overføre musik til en iPad). Vi er på juleferie i USA og har købt alle julegaver i Orlando. Vi sikrede os som du skrev at kun at købe kvalitet (lego Star Wars i store mængder, det koste kun det halve eller 1/4 del på udsalg :-)). En helt ny garderobe LizClaiborne til konen (vi fandt en LiZClaiborne konkurs butik med 90% rabat på alt, og mit grønne AmEx var rødt da vi forlod butikken). Hvis vi bliver stoppet i tolden bliver det sjovt at vise kvitteringer for ~18000 DKK men med rabat betalte vi kun ~2000 DKK.

Det eneste vi købte som ikke virkede var et Nintendo DS spil, som vi dog fik byttet et par dage. Men vores søn havde heldigvis fået et par andre spil som virkede så han var ikke mere ked af det end et par minutter.

Så jeg følger dine råd til punkt og prikke, da vi ville have svært ved at få det byttet når vi er tilbage i DK.

Tim  

Er kommentaren brugbar? 0 0
slettet_bruger  den 27-12-2010 kl. 04:58

Det er sgu ikke så skide svært at få en Ipod Nano til at virke, en simpel søgning som eksempelvis "hvordan lægger man musik på Ipod Nano" kan være tricket, det burde du næsten vide :-)

Racerbanen kan jeg ikke kommentere, da jeg ingen anelse har om hvilket mærke det er, og hvilken type racerbane det er.

Det er klart at det kan være frustrerende - bevares - enhver kan få spat, eller dårlige nerver af ikke at kunne få lortet til at virke, men at generalisere på den måde at alle børn får lortegaver, vil jeg sige er en fejl :-)

Nu har jeg ikke selv børn, men jeg har derimod 4 brødre, hvoraf 2 af dem er forholdsvis 6 og 8 år - de fik nogle besværlige gaver, og da jeg hjalp dem samle dem synes jeg det var skide hyggeligt.

Med det sagt - så findes der da selvfølgelig lortegaver, som er komplet uduelige, og ikke virker - måske som racerbanen.

Kom godt ind i det nye år.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 27-12-2010 kl. 09:53

> Det er sgu ikke så skide svært at få en Ipod Nano til at virke

Hvis du søgte selv ville du se det samme som jeg - Nano på PC er et helvede. Det ved Apple godt - de glemmer bare at sige det inden folk køber produktet.

Men det her indlæg handler slet ikke så meget om lige iPod Nano eller racerbaner, så lad være med at hænge dig i det. Det handler om gaver, generelt, der enten slet ikke virker, eller som kræver værktøjer for at virke som man ikke har (som f.eks. en Mac) og som man ikke har tænkt sig at købe.

Hvis du ikke selv oplever det er det jo fint, men det ER faktisk et reelt problem i mange familier her efter jul

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jacob Rohde  den 27-12-2010 kl. 10:43

Der er alt for meget billigt møg-skrammel legetøj på markedet. Inden for børnelegetøj er det tit en pæn korrelation mellem pris og kvalitet - det er i i hvert fald min oplevelse.

Derfor er Lego, Playmobil og den slags altid sikre hit. De holder i længden uden at gå i stykker, og der bliver også leget med det.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Koludabyg  den 27-12-2010 kl. 12:24

Helt enig, det er rigtigt tit noget billigt skrammel specielt når vi snakker legetøj, som mange gange faktisk går i stykker allerede når de leger med det første gang, og det har da også været tilfældet her, hvert år til jul og når hun får fødselsgaver, så får hun nogle gange noget rigtigt billigt skrammel, fordi de ønsker hun får noget større legetøj, frem for små ting i ordentlig kvalitet.

Derfor er jeg også selv af samme opfattelse, man skal huske at vælge små gaver i kvalitet, frem for "dyrere" gaver i det lave prislejde, hvor tingene tit slet ikke er det forventede, men en billig efterligning som tit ikke holder særlige længe og slet ikke virker som orig. produkter.

Og det er altid en KÆMPE skuffelse for børnene når tingene ikke virker, en væsentligt større skuffelse end at få nogle små gaver, som faktisk virker og alligevel giver glæde i længere tid, end legetøj som kun virkede et par gange.

Så for børnene skyld bør man altid købe kvalitet som holder.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 27-12-2010 kl. 12:32

Jeg synes ikke kun det handler om "billigt skidt" - det er naturligvis en kedelig kategori, men det handler også om produkter, som stiller urimelige krav til modtageren - krav der ikke kan, eller er svære, opfylde og som derfor gør oplevelsen af gaven mindre god.

Man kan f.eks. nok ikke kalde en iPod Nano for noget billigt skidt. Billigt er Apple produkter i hvert fald ikke. Men netop en Nano stiller åbenbart nogle særlige krav til andet udstyr for at den kan bruges (der følger ikke engang en strømforsyning med) og det er derfor en god ide med en gave som denne, at tjekke om modtageren nu også har det udstyr der skal til - så gaven kommer til at virke.

Der er som sagt masser af gavetype, hvor problemet slet ikke opstår - bøger, CD'er osv. Og så er der produkter, hvor problemet sandsynligvis er mindre - f.eks. Lego eller Brio. Og så er der den sidste gruppe - gaver som måske kan give for store udfordringer eller som måske slet ikke virker. Og det er når man vælger at give gaver i denne kategori at jeg synes man skal tænke sig grundigt om inden man giver det.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Boysen  den 27-12-2010 kl. 15:44

Min søn er 7 år gammel og er stor forbruger af LEGO samlesæt i alverdens afskygninger. Tidligere var det hans far der samlede alle sættene (til stor glæde for faren), i dag er jeg bandlyst, med mindre der skal rådgives.

De sidste 2 dage har han været helt væk i samle verdenen og næsten ikke spist pga det spændende arbejde. Så er det fandme da ærgeligt at han i dag opdager at der mangler 3 vigtige klodser, som vi nu kan sidde og vente på....

Ellers ikke noget jeg har oplevet tidligere med LEGO

Godt indlæg Mikkel

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lars Skjoldby  den 27-12-2010 kl. 17:35

Hej Mikkel

Jeg kan delvist godt følge dig - specielt de der racerbaner. Min søn fik en sidste år og det er et helvede at samle fordi man ikke kan identificere skinnerne i forhold til vejledningen. Sidst vi samlede den valgte jeg at lave min egen identifikation. Hver skinnetype fik et bogstav og det blev så påført den trykte vejledning. Nu kan sønnike selv samle den i fremtiden, men det er tåbeligt at det er forbrugeren selv, skal opfinde en vejledning.

Men hvis du er ude i at gaverne ikke virker, kan du vel - lige som i gamle dage - "bare" bytte dem?

Ved godt jeg nok har smidt mere brænde på bålet :-)

Mvh

Lars

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 27-12-2010 kl. 17:42

Der var konen der tog sig af racerbanen - hun er 100 gange bedre til der der med sådan nogle samle-tegninger end jeg er. Jeg tog mig så af kampen med Nano'en.

Men det vigtige er nu heller ikke så meget hvordan vi lige fik løst tingene her, men mere det, at det generelt set er en god, ide at tænke over de udfordringer man giver med de gaver man giver til børn.

Det handler om at se helheden i det man giver mere end blot overfladen. Og det handler om, at være lidt mere bevidst om, hvordan man som gavegiver kan sprede mest af den glæde, der jo er hensigten med gaver.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lars Skjoldby  den 27-12-2010 kl. 18:03

Hørt! :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lene Skouggard Magle  den 27-12-2010 kl. 18:08

Bare lige en hurtig kommentar, nu du nævner det "gode" legetøj, Tænk har lige lavet en test hvor Brio ikke fik ret gode resultater på deres legetøj i forhold til giftstoffer -  www.taenk.dk/.../legetoej

Så det ville jeg nok ikke vælge at give min datter - er ellers helt enig i det du skriver om de besværlige legetøj der ikke virker ordentligt.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 27-12-2010 kl. 18:10

Ja, Lene - hele problematikken med giftstoffer i legetøj er naturligvis også vigtigt. Når jeg nævnte Brio og Lego var det mere som eksempler på mere gennemprøvede og simple produkter, som normalt er lettere at få til at virke end meget andet legetøj.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jakodan.dk  den 27-12-2010 kl. 20:27

til givernes forsvar kan jeg sige, at det skisme heller ikke altid er nemt at finde ud af, hvilken slags dims personen har ønsket - min mor skulle fx købe et dansespil i julegave til min datter og blev spurgt ved kassen - skal det være den gamle til ps2, den nye til ps3, til xbox eller wii??

Af samme årsag er de fleste "ældre" i min familie begyndt at give mig penge og så kan jeg købe gaver til min datter fra dem - for de ved simpelthen ikke, hvad de skal købe.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kasper  den 28-12-2010 kl. 20:57

"Men netop en Nano stiller åbenbart nogle særlige krav til andet udstyr for at den kan bruges (der følger ikke engang en strømforsyning med) og det er derfor en god ide med en gave som denne, at tjekke om modtageren nu også har det udstyr der skal til - så gaven kommer til at virke."

Øh? Der kommer vel et USB-kabel med den iPod som den kan lade fra? Men det er måske også naivt af giverne at tro at en SEO-ekspert har USB-porte til rådighed for sine børn?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 28-12-2010 kl. 22:09

Vores børn er så små at de ikke har computer endnu. Det er vist meget almindeligt. Men det er jo iøvrigt underordnet, når det ikke lige er muligt at få musik på dimsen - computer eller ej.

Men prøv at forholde dig til den generelle problematik i stedet for at fordybe dig i enkelte eksempler. For jeg forstår ikke rigtig pointen med det du skriver ...

- Mener du at alle produkter virker som de skal og de problemer jeg beskriver og mange andre oplever ikke er rigtige?

- Eller mener du at det er lige meget om den gave man giver til børn faktisk skaber den glæde man havde ønsket?

Jeg har også gennem tiden kommet til at give folk gaver, som viste sig slet ikke at kunne virke for modtageren. Men jeg må da indrømme at jeg synes fornøjelsen ved at give gaver er meget større når de faktik virker.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kasper  den 28-12-2010 kl. 22:41

Jeg mener bare ikke at du har ret i at der ikke er nogen oplader med. Om dine børn sætter deres grej i stikkontakten, eller om de sætter den i en usb-port i Mors og Fars computer er vel underordnet. De kan sagtens oplade.

Selvfølgelig vil man gerne have at modtagerne er glade for deres gave, det er da klart. Og Apple skal da virkelig nosse sig sammen hvis Nano'en ikke virker til PC.

Men på den anden side, har der udtrykkeligt stået "IPOD NANO" på ønskelisten, kan det vel ikke kræves af giveren at undersøge om det virker på modtagerens hjemmeplatforme.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 28-12-2010 kl. 23:21

> De kan sagtens oplade.

Nej, pointen er jo netop at den del der skal i stikkontakten ikke følger med. Den kan man så gå ud og købe ved siden af tre dage efter jul når butikkerne åbner.

Og nej, der stod ikke Nano på ønskelisten - men som sagt er det også komplet ligegyldigt for pointen med dette indlæg.

Prøv at forhold dig generelt til problematikken i stedet for at låse dig fast i et enkeltstående eksempel.

Det her er IKKE en debat om Apple eller Nano. Det er en debat om, hvorvidt de gaver man giver nu også spreder den glæde man ønsker. Det er min påstand at de alt for ofte skaber alt for mange frustrationer - nogle gange fordi det er noget skidt der ikke virker eller fordi der mangler dele man ikke har (som f.eks. et stik der ikke følger med).

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kasper  den 29-12-2010 kl. 00:33

"nogle gange fordi det er noget skidt der ikke virker eller fordi der mangler dele man ikke har (som f.eks. et stik der ikke følger med)."

Du har da en usb-port som kan oplade dine børns iPod. Hold nu op med at kræve en stik-kontakt. Vi lever i 2010 (snart 2011).

Jeg tror min pointe er at hvis man er negativ fra starten og ikke vil sætte sig lidt ind i tingene og finde et fornuftigt kompromis og løsning, så ender man med en mavesur fornemmelse.

Er det ikke en fornuftig løsning at oplade gennem en USB-port?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 29-12-2010 kl. 01:34

Du skal nok tage Nono diskussionen et andet sted. Diskussionen her handler om det generelle problem.

Det er let nok at forsøge at nedgøre alle os der har konkrete problemer med julegaver, som vi ikke kan fungere for børnene. Det gør fag-nørder næsten altid. Men det ændrer bare ikke på de konkrete problemer. Og det ændrer da slet ikke på, at jeg synes man som gavegiver bør tænke over ikke bare glæden ved at pakke gaven op, men også om gaven efterfølgende vil have den forventede glæde.

Hvorfor ikke bare give børnene nogle gaver som man kan være sikre på, at både de og resten af familien får glæde af?

Lige nu sker der blot det i praksis at en masse børn og familier bliver skuffede - like it or not, og at der i månederne efter jul hober sig kæmpe bunker op at dyrt legetøj der overhovedet ikke bliver brugt til noget - og et par år efter ender på losepladsen, når der ryddes op i graragen.

Det kan jeg slet ikke se gavner nogle. Og at der så måske sidder et par stykker rundt omkring og da ikke mener det er noget problem fordi alle problemerne da "sagtens" kan løses ændrer altså ikke noget som helst på situationen ude i familierne.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jacob Rohde  den 29-12-2010 kl. 09:25

>Hvorfor ikke bare give børnene nogle gaver som man kan være

>sikre på, at både de og resten af familien får glæde af?

Det vel forhåbentligt også det folk prøver på. Det er vel ingen der giver en gave i den forhåbning at modtageren ikke kan finde ud af at anvende den.

Jeg er da sikker på at giveren af en iPod Nano har haft udelukkende gode tanker. Hvis man har modtaget et brætspil må man jo også sætte sig ind i reglerne er for at kunne spille det.

Ift. iPod Nano skal den jo i USB porten for at få musik overført på den, og samtidig oplader den i USB porten, så det som du opfatter som en mangel, vil nogle opfatte som en positiv ting (nemlig at man slipper for at have et ekstra kabel og stik).

Jeg er enig i at der er ekstremet meget lorte-legetøj der ikke holder mere end 14 dage. Men hvis man køber Cowboy-sættet fra BR til 49,50, ja så er det også hvad man kan forvente.

Hvis man føler sig overbebyrdet med ubrugelige gaver, kan løsningen være at man laver nogle aftaler med ens familie i forhold til gaver, eller alternativt stikker folk en ønskeseddel.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Michael  den 29-12-2010 kl. 14:55

Jeg synes nu godt jeg har kunnet genkende mig selv som den ubetænksomme gavegiver. Jeg har (tidligere) givet en racerbane i julegave som ved nærmere eftersyn krævede 16 m2 fri gulvplads, - og hvor mange børnefamilier har lige det. Det var såmænd i en god mening, fordi små racerbaner kan være meget frustrende for børn fordi bilerne kører af banen hele tiden i hjørnerne.

Nu tænker jeg lidt mere over mine gaver, og ikke mindst hvordan familierne tackler juledagene. Ved mit valg af Lego, er det jo sådan at hvis tiden ikke lige er til samlingen af det der er afbilledet på æsken, - så kan barnet blot lave noget andet med klodserne.

Jeg pakker faktisk også ting ud og sætter batterier i, og (lader et ekstra sæt følge med) og på den måde fanger jeg eventuelle fejl. Der findes i min optik ikke noget være end "en bytter" når det kommer til børnelegetøj juleaften.

Til gengæld stiller jeg også krav til forældrene om at levere ønskelister tilpasset mig, og ikke bare en generel ønskeliste der rundsendes til alle.

Så, lidt gensidig omtanke skader ingen.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 29-12-2010 kl. 14:59

Lige præcis, Michael. Der er naturligvis to parter i en lykkelig julegaveoplevelse og forældrene til barnet skal naturligvis også spille en aktiv rolle.

Det handler ikke om at pege fingre ad nogle for der er ikke nogle der skaber de her frustrationer med vilje, eller som ønsker det. Pointen er, at jeg tror at flere ville få mere glæde af gaverne, hvis de som f.eks. du Michael, tænkte bare lidt mere over hvordan gaverne skal bruges efter de er pakket ud.

Er kommentaren brugbar? 0 0
smykke  den 02-01-2011 kl. 10:25

Super indlæg.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Charlotte Palm  den 06-01-2011 kl. 10:35

Skøn blog, tak for den

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jesper Nygart  den 06-01-2011 kl. 10:58

Elektronik har og vil altid være et problem. Mine børn har altid fået oplevelser i gave. Det kunne være en rejse, en film, en bog osv.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Emmasverden  den 04-02-2011 kl. 12:47

Interessant debat. Som forhandler af legetøj - kvalitetslegetøj, møder jeg ofte kunder med lettet suk når de har handlet hos os. Glade kunder som skriver tilbage at de har valgt vores produkter som rigtigt nok er lidt dyrer end det billige plastic legetøj som jo ikke holder ret længe, eller ser særligt kønt ud. Vores kunder er især glade for vores produkter som også har et flot design. Vi møder flere og flere der siger lækkert udvalg meget bedre end hvad vi er vant til. Måske deles den frustration over julegaverne fordi man køber ud fra de reklamer der kom hjem med posten. Prøv at søge lidt på nettet næste jul og se et mere spændende og holdbart udvalg.

Så tænker I nok, skal det legetøj ikke samles. I første omgang så har vi ikke mekanisk legetøj - der skal ikke batterier til for at børnene kan lege med det. Alt legetøjet er samlet så meget som det kan lade sig gøre, så ingen små dele og dimse dutter, man ikke ved hvor de skal være. Vores legetøj er heller ikke fastgjort med tråde m.m så det tager en halv aften af 'befri' det.

Og så lige et fif til slut, har man fx. købt et dukkehus til sin lille prinsesse, så køber vi ofte julegaver op til flere uger i forvejen. Saml dukkehuset og pak det ind bagefter, så når lille pigen pakker det ud, så er det klar til brug, det giver mere overskud juleaften for de voksne, og vækker stor glæde hos børnene. Når legetøjet er blevet samlet i ugerne op til juleaften, så føles det ikke som en belastning.

mvh

http://www.emmasverden.dk

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Mikkel skriver


Lær mere om SEO!

 

Køb SEO 2.0 og SEO FAQ her
Besøg også min SEO Blog, mit SEO bureau eller mit Webshop firma her.


Mikkel på Twitter

Hvis du vil have besked når Mikkel og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer