Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Google skider på dig!

4.019 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
04 November 2010

Google har fokus på Google – ikke på dig. De er ligeglade med om lige dit website ranker godt eller skidt. Der er så mange at tage af, at det ikke gør den store forskel om du er med eller ej. Googles fokus er, at skabe et godt produkt: Gode søgeresultater til deres brugere. De er i princippet ligeglad med dig, som enkeltstående person eller virksomhed.

Nu kan det godt være du synes det lyder meget negativt, men det er det faktisk ikke. I hvert fald ikke entydigt. Der er også mange positive ting forbundet med, at Google er så ligeglad med dig.

For det betyder også, at de ikke har nogen personligt rettet hævngerrighed overfor dig. De hader ikke dig eller din virksomhed. De er ligeglade. Så selvom du godt nogle gange føle det som om Google straffer dig, så kan du roligt ligge paranoiaen på hylden: Google er ikke sur på dig – de er ligeglad med dig.

Google jule-konspirations teori

Hvert år op med jul lægger web-købmænd naturligvis ekstra godt øje med, hvordan det går med deres synlighed i søgemaskiner. Mange har en kæmpe andel af deres salg i november og december. Derfor ligger de naturligvis også meget mere mærke til, hvis der sker ændringer i søgemaskinetrafikken.

Det er en af grundende til, at vi hører mange flere historier om, hvordan Google har ”slagtet” den ene eller den anden type webshops op til jul og hvor uretfærdigt det er. Folk bliver frustreret over en følelse af, at Google straffer dem – og så lige her i den bedste sæson. Det er helt naturligt.

Der har ligefrem været udbredte teorier fremme om, at Google skulle have designet de her særlige jule-straffe-aktioner, for at skabe øgede AdWords indtægter, fra de paniske shopejere, som må kaste flere penge i AdWords, når de ryger ud af de organiske resultater.

Men det er bare ikke sådan det hænger sammen.

Google lever også af julen

Google er ligeså afhængig af en god jul som alle os web-købmænd og –kvinder. Deres produkt er gode søgeresultater. Det er absurd at forestille sig, at Google kunne finde på, at ødelægge de organiske resultater ved at smide en masse gode sites ud, blot for måske at kunne rede sig nogle kortsigtede ekstraindtægter på AdWords. For hvis de søgeresultater de julegavehungrende søgebrugere får i Google er alt for ringe, så forsøger de sig med en anden søgemaskine – f.eks. Bing.

Google har ganske enkelt ikke råd til bevidst, at lave dårlige søgeresultater. Søgeresultater er Googles produkt, og det bliver de naturligvis nødt til at gøre alt for er så godt som muligt – ligesom alle os andre med vores produkter. Særligt i en højtid, hvor der kommer flere søgninger.

Markedet ændrer sig i julen

Op imod store højsæsoner som julen sker der meget i markedet. Folks søgevaner ændrer sig (jeg søger f.eks. ikke så meget efter børnelegetøj og damelingeri udenfor julesæsonen), eksisterende spillere på markedet skruer op for deres markedsføring og nye spillere sætter ind med nye produkter, websites og tilbud.

Alt dette har en meget større indflydelse på søgeresultaterne, end mange af de updates Google laver. Det er de naturlige ændringer i markedet, der er årsag til de fleste og største ændringer op til højsæsonerne.

Alle mine sites er smidt ud af Google!

Med jævne mellemrum rammes en mase folk med sites af samme type – eller med samme karakteristika, af justeringer i Google. I forbindelse med dette opstår den her følelse igen af personlig afstraffelse hos mange. Men bare rolig ...

Google hader ikke dig, de er helt ligeglade med dig. De prøver bare at lave det de tror er gode søgeresultater (om det så altid lykkes lige godt er en anden sag).

De sites der rammes over en bred kam lider typisk alle af, at være af lav objektiv kvalitet, meget ensidige strategier, eller ensporet linkbuilding.

Det største problem i den forbindelse er, at mange folk går og bilder sig ind, at deres sites skam er gode nok, at det skam virker helt fint bare at spinde en masse artikler og spamme crappy nogle linkkataloger. Det gør det også (nogle gange) ... på kort sigt. Men som regel går den type sites døde i søgemaskinerne på et tidspunkt.

Om du vil bygge sites med en langsigtet eller kortsigtet strategi må du helt selv om – men du skal bare ikke bilde dig selv ind, at du arbejder med en langsigtet strategi, hvis dine sites ærligt og objektivt ikke lever op til de krav og forventninger søgemaskinerne – og deres brugere har til, hvad et godt website er.  Og du skal ikke spilde tiden med, at bilde dig selv ind, at Google har været på en særlig straffeaktion mod lige dig. I reglen er der blot tale om naturlige ændringer i markedet og justeringer i den måde Google crawler, fortolker, indekserer og ranker websites på.

Nogle gange bliver Google sure på lige netop dig!

Der er undtagelser. Nogle gange kan du godt forvolde så mange problemer for Google at de helt manuelt går ind og fjerner – eller degraderer, dit website i deres indeks. Men det sker kun for en ekstremt lille mængde sites – ud af de milliarder af websider de har indekseret.

I de få tilfælde kan man naturligvis godt sige at Google er blevet mopset på dig. Men husk på, at det fortsat ikke er personligt. De er sådan set ligeglade med dig – det er deres produkt, deres søgninger, de har fokus på, og det er hvis dine sites skader dette for meget, at det gør noget ved det. Enten automatisk – som det oftest sker, eller en sjælden gang imellem manuelt.

Google er pro

Googles professionelle tilgang til dette illustreres meget godt med de mange gange hvor jeg og andre SEO folk har været inviteret til private møder med Google folk, hvor vi har haft nogle virkelig gode faglige diskussioner.

Selvom de godt ved, at de har smidt et eller flere af deltagernes sites ud af Google gennem tiden (jeg har hovedsageligt været til møder hos Google sammen med andre kendte black hat typer), så kan vi stadig godt sætte os ned og have nogle både hyggelige og rare samtaler sammen om forskellige faglige – ofte nørdede – detaljer om søgemaskiner og SEO. De udfritter os lidt – og vi udfritter dem lidt. Det foregår i gensidig respekt og tillid med hinanden.


... Hovsa, det her endte da vist med at blive en nærmest positivt indlæg om Google ... Jeg lover den slags ikke vil gentage sig for tit :) 

 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op