Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

Kvinder kan ikke finde ud af SEO!

1. oktober 2010 | 2.307 Visninger| 43 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Mikkel deMib Svendsen

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

Kvinder har en kromosomfejl, der gør dem ude af stand til at lave ordentlig SEO. De er analytisk handicappede og teknisk indisponible. Deres hjerner er indrettet til, at føde børn og vaske tøj – ikke til online marketing, programmering og den slags.

Det skulle man i hvert fald tro, når man kigger på markedet. Jeg tillader mig dog at tvivle en lille smule på den teori...

Lige siden jeg startede med, at arbejde med markedsføring i søgemaskiner for over 13 år siden var det meget tydeligt, at det var et ekstremt mandsdomineret fag. Det undrede mig dengang og det gør det stadig. Hvorfor er kvinder så dårlige til SEO (forkortelse for søgemaskineoptimering)?

 

Hvor er de hårde kvinder?

Der er ganske vist kommet langt flere kvinder ind i branchen, siden jeg selv startede tilbage i 90’erne. Men de fleste kvinder i SEO arbejder med salg – altså ikke den rent håndværksmæssige del af faget, eller også har de fokus på de blødere ikke tekniske områder, som tekstskrivning, linkbuilding, uddannelse osv.

Det er ikke fordi der er noget galt i det. Tekstoptimering, linkbuilding og uddannelse er skam vigtige dele af arbejdet med SEO. Men uden det rette tekniske fundament virker intet af det dog. Det hjælper ikke noget at male dit hus i pæne farver og hænge flotte gardiner op, hvis hele fundamentet er pilråddent.  

Der er bestemt mange dygtige kvinder indenfor SEO branchen ... i udlandet. Jeg er, så heldig at arbejde sammen med flere af dem. Men selv de teknisk mest kyndige af dem, skal stadig lige hen og have fat i ”drengene”, når det bliver rigtig langhåret.

Jeg kender slet ingen dygtige SEO kvinder i Danmark.

 

SEO Teknik er da ikke så svært!

Jeg forstår det ikke helt. For de tekniske aspekter af søgemaskineoptimering er nu engang ikke det mest komplicerede i verden. Der er mange andre tekniske discipliner, der er langt mere avanceret og svært at lære og som mange kvinder godt kan finde ud af.

Og selv hvis SEO faktisk var meget avanceret rent teknisk burde kvinderne stadig være bedre repræsenteret. Jeg har gennem tiden arbejdet sammen med fantastisk kloge kvinder, der var sindssygt dygtige til programmering. De findes. Der er intet der genetisk set forhindrer kvinder i, at blive gode til det.

Men hvorfor er de så ikke bedre repræsenteret i SEO-branchen? Jeg kan ikke få øje på en eneste international profil, som er kvinde og ekspert i netop de tekniske aspekter af SEO. Vanessa Fox, der tidligere arbejdede på Google, er måske den der kommer tættest på. Men selv hun har sine begrænsninger – som man ikke finder hos de teknisk mest kyndige mandlige søgemaskineeksperter.

 

Hvem vasker tøj hjemme hos dig?

Måske er det samme fænomen, som jeg også oplever i private hjem. På trods af, at der er meget mere lighed mellem mænd og kvinder i familien i dag end tidligere, så er det stadig manden i alle de familier jeg kender, der hænger lamper op. Og modsat er det kvinderne der vasker mest tøj og skifter bleer.

Måske kan en del af forklaringen findes i Dorte Tofts bog: ”Nærmest Lykkelig i Nørdland”. Her beskriver hun bl.a. hvordan piger tilsyneladende konsekvent vurderer at de er 10% mindre kloge end de faktisk er, hvorimod drengene vurderer at de er 10% klogere. Undtagen drengene i Frankrig – de overvurderer sig selv med hele 20% (den undlader jeg at kommentere yderligere ...). Og ikke alene er det deres egen vurdering. Alle os andre omkring dem har tilsyneladende samme misopfattelse. Vi tror vores døtre, piger i skolen osv. er dummere end de er. Og det er da i hvert fald dumt.

Jeg kan kun opfordre nogle flere kloge kvinder til, at komme ud af busken og kaste sig ud i SEO faget. Vi er slet ikke så farlige og det er et sjovt fag. Og nej, jeg tror virkelig ikke på, at I har en kromosomfejl, der gør jer ude af stand til at blive skide dygtige til SEO :)

Læs også


Kommentarer

Kim Jørgensen  den 01-10-2010 kl. 22:30

God artikel, med nogen gode spørgsmål.

Jeg kender heller ikke nogen rigtige SEO-kvinder. Som du selv siger så beskæftiger de sig med andre aspekter af faget end det tekniske. Du nævner selv Vanessa Fox, og jeg kunne nævne Adrienne Doss som dog mest arbejde med SEA.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Sebastian Krausing  den 01-10-2010 kl. 22:33

Rigtig god artikel Demib. Jeg tror måske at SEO er lidt for nørdet/mandet til de fleste kvinder, ligesom der vist heller ingen kvindelige brandmænd er i Danmark

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jimi Hove  den 01-10-2010 kl. 22:45

Jeg er sgu også lidt en kælling. Jeg orker ikke at sætte mig ind i det tekniske, men vil hellere snakke følelser.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 01-10-2010 kl. 22:49

@Kim, jeg kunne godt have nævnt flere kvinder indenfor organisk SEO, som er dygtige - f.eks. Rae Hoffman (Sugarrae), Anne Kennedy som jeg p.t. arbejder meget sammen med, Dana Todd, Shrai Thurow - som jeg alle har været så heldige at arbejde med. Og der er mange flere.

Men som sagt er der ingen af dem som går så dybt ned i det tekniske som de dygtigste "drenge" jeg kender, som f.eks. Jason Duke, David Naylor (min co-host på Strikepoint) og Keith Petterson (to af dem er der sikkert mange som ikke kender - men de er den vildeste i brnchen).

> Jeg er sgu også lidt en kælling.

Ja, der kan man se hvad vores feminiserede uddannelsessystem gør ved ellers gode unge mænd :)

Du trænger vist til et par uger hos Karl Mar hehe

Er kommentaren brugbar? 0 0
xxxxxxx  den 01-10-2010 kl. 23:20

At arbejde med SEO på et pro niveau som du (og andre dygtige SEO folk) gør, lyder for kvinder - dødssygt. Spændende er det jo ikke. Her er det nemmere at lytte til folk som dig og gøre som du siger - altså lære og så gøre de ting, man virkelig brænder for.

Egentlig er det ikke et spørgsmål om, at vi tror, vi ikke kan finde ud af det - vi gider da bare ikke beskæftige os med det på et dybere niveau. Det handler om interesser, ven ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jimi H  den 01-10-2010 kl. 23:36

Simona :

Først ville Mikkel have unge piger som iværksættere, og nu skal de også helt ind i SEO lejren.. gad vide hvorfor ??

Næh, du kom i til mig , så skal jeg spille akustisk guitar, lave the og snakke om jeres barndom.

Er kommentaren brugbar? 0 0
xxxxxxx  den 01-10-2010 kl. 23:52

Jimi, den akustiske guitar er jeg med på ;-)

Den med de unge piger er også nem at løse. De tager først en uddannelse fordi det forventes af dem og bliver iværksættere når de er cand-et-eller-andet OG har kedet sig længe nok i det job, de fik ud af det. Uddannelse skal også forhindre dem i at 'gå tilbage til kødgryderne' - hvilket er meget nedarvet :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 01-10-2010 kl. 23:52

Simone, jeg undrer mig ikke over at mange kvinder ikke gider SEO. Det er der også mange mænd der ikke gider. Det er jo helt fair. Men det der undrer mig er at der er INGEN kvinder, der er hårde på teknisk SEO. Slet ingen. Det behøver jo ikke være dig, Simone, men det er da lidt underligt at jeg ikke kan få øje på en eneste i hele verden.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lone S. Hansen  den 02-10-2010 kl. 00:30

Jeg vil bare gerne lige pointere, at I vores hjem er det mig der har alle powertoolsn'e og min kæreste, der stryger og laver mad - og i øvrigt insisterer på opvask, rengøring, tøjvask og børn på et tidspunkt.

Ingen af os, interesserer os det fjerneste for seo ;-)

Når det så er sagt, så er det mit (muligvis naive) indtryk, at dét at være "en af de tunge drenge i SEO-verdenen" i høj grad handler om selviscenesættelse. Noget mænd historisk set, er bedre til end kvinder. Vi flyver gerne lidt under radaren med vores talenter, hvorimod jeres ikke gælder, med mindre andre folk er bekendt med dem ;-)  I samme ånd, er vi heller ikke helt så bange for at indrømme, når der er noget vi ikke ved - og siger gerne åbent, at vi "lige tjekker det med én af drengene", hvorimod en mand højst sandsynligt ikke ville indrømme det og i stedet researche svaret på egen hånd, for ikke at tabe ansigt, overfor de andre alfahanner.

To mennesker, af hvert sit køn der ved præcis lige meget om et emne, vil dermed fremstå ujævnbyrdige, da én af dem erkender fejl og den anden ikke gør.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 02-10-2010 kl. 00:46

Lone, jeg kender branchen ret godt - også internationalt. Mange af de dygtigste mænd jeg kender er bestemt ikke særlig kendt offentligt. Der er også nogle der er. Men det er absolut ikke et særlig klart billede af, at alle de teknisk mest tunge SEO'ere skulle være særligt selviscenesatte.

Jeg kender som sagt også en del kvinder indenfor SEO - nogle der er meget selviscenesatte, og andre der ikke er. Præcis ligesom mændende. Men der er bare ingen af de kvindelige SEO'ere der er ligeså stærke på teknisk SEO som de dygtigste mænd. Selviscenesatte eller ej.

Den eneste kvinde jeg kender som er virkelig stærk på teknisk SEO - som jeg helt lige glemte, at nævne, er en af mine ældste og bedste venner indenfor SEO. Men hun var også en mand indtil han fik en kønsskifteoperation for et par år siden. Hun heder i dag Disa Johnson.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lone S. Hansen  den 02-10-2010 kl. 00:54

Hej Mikkel,

Det var som sagt også bare, et "muligvis naivt indtryk" og ikke den hellige gral, jeg insisterede på, at jeg var styrtet over.

Du skriver, at mange af dem ikke er kendt offentligt - men offentligheden har jo heller ingen interesse, streetcred-wise. Selvfølgelig vil man høste ros fra egne rækker.  Jeg ved, at du svarer "Ja, masser" nu, men jeg stiller alligevel det retoriske spørgsmål: Er der vildt mange af de tungeste SEO-drenge (og/eller piger), der ikke har skrevet bøger, e-bøger, blogs, artikler eller har givet interviews om emnet?  

Med hensyn til Disa Johnson, så er der nok en grund til at du glemte hende ;-)

- Ifølge Steven Levitt og Stephen Dubner i Freakonomics (eller Superfreakonomics, kan ikke huske hvilken en af dem, der berører emnet) opnår mænd der bliver til kvinder ofte at måttet gå ned i løn, have mindre prestigefydte jobs og få mindre anerkendelse for deres arbejde, hvorimod det forholder sig præcis modsat, for kvinder der bliver til mænd.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 02-10-2010 kl. 00:59

> Er der vildt mange af de tungeste SEO-drenge (og/eller piger), der ikke har skrevet bøger, e-bøger, blogs, artikler eller har givet interviews om emnet?  

Ja, det er klart det færreste der har skrevet bøger. Hverken Jason Duke, Keith Petterson, David Naylor, Greg Boser, Dax Herrera eller ret mange af dem jeg ellers vil betragte som de bedste har skrevet bøger om SEO. Sidstnævnte har dog skrevet en bog om hvorfor mænd er bedre end kvinder :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lone S. Hansen  den 02-10-2010 kl. 01:13

Det vidste jeg, at du ville sige ;-)

Jeg vil så tage den mandlige udvej og insistere på, at jeg har ret selvom der intet belæg er for min påstand ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 02-10-2010 kl. 01:23

Jeg tror nu ikke det er noget specielt ved SEO-branchen at det er et mindretal der skriver bøger. Det er vel altid et mindretal af dem der ved noget om et eller andet, eller har noget på hjertet, der udgiver bøger om det. Der er rigtig mange der starter på en - men væsentligt færre der får en gjort færdig og får den udgivet.

Jeg hørte på et tidspunkt fra en undersøgelse, at ca. 10% drømmer om at skrive en bog. Det er nok meget godt af de praktiske forhindringer bremser de fleste :)

> Jeg vil så tage den mandlige udvej

Det er ikke en mandlig udvej - det er DF-udvejen. Er du ved at dreje mod højre, Lone hehe

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lone S. Hansen  den 02-10-2010 kl. 02:10

Hvis jeg drejer til højre, politisk kolliderer jeg med Villy ;-) Der er sgu langt til Pia.

Men derudover kan altså ikke benægte, at selviscenesættelse er en del af ligningen.

I seo-faget's semiskjulte natur, er det fandeme svært, at regne ud, at én eller anden uvasket fyr i hans forældres kælder, er et seo-wunderkind, med mindre han på en eller anden måde har blæret sig med sit arbejde.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lone S. Hansen  den 02-10-2010 kl. 02:21

Indsæt eventuelt selv manglende ord i ovenstående :-)

Jeg tror jeg tager hjem nu.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Rosenstand  den 02-10-2010 kl. 03:04

Hej Lone

Selviscenesættelse og SEO hænger ikke sammen - der tager du helt fejl. Vi er nogle stykker i SEO branchen, der kan lide at føre os frem her og hisset - det er sandt. Men det fænomen finder du overalt i alle brancher (stort set).

Og nej - at blive kendt som et seo-wunderkind opnås ikke ved at blære sig med sit arbejde. Det opnås ved at skabe kontinuerlige resultater, som kunder omtaler i deres netværk. Sådan i store træk da.

Og der ER en stor underrepræsentation af kvinder i faget - det er sandt. Jeg tror, at det er et spørgsmål om gener - og dette sagt uden nogen form for chauvinisme. Der er masser af fagområder, hvor mænd bare slet ikke kan være med kvinder. Og vice versa.

Måske er arbejdsmetoderne, tankesættet og alt det der bare slet ikke egnet til mennesker med underskud af testosteron?

Og der er selvfølgelig undtagelser - de fleste af dem er nævnt her allerede.

Men det kunne da være fedt med flere piger i faget!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 02-10-2010 kl. 08:40

> I seo-faget's semiskjulte natur, er det fandeme svært, at regne ud, at én eller anden uvasket fyr i hans forældres kælder, er et seo-wunderkind

Jamen Lone, langt de fleste af dem der er dygtigst er fuldkommen ligeglad med om du kender dem, eller hvad du synes om dem. Det er et faktum. Kender du måske nogle af dem jeg nævnte? Nej, vel.

Så din teori om, at ingen kvinder gider SEO fordi det kræver selviscenesættelse hænger ikke sammen med virkeligheden.

Måske er det kvinders manglende virkelighedssans, der gør at de ikke kan finde ud af SEO. Lidt ligesom når modne kvinder klemmer sig ned i tøj der er syet til en 14-årrig og de så tror de kommer til at se 20 år yngre ud. Det gør de ikke :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
SB  den 02-10-2010 kl. 09:59

JEG interesserer mig for SEO og har været på kurser i SEO. Wauwwwwww. Bruger det så godt jeg kan på min side (topsupplies.dk), men kan altid blive bedre, meget bedre. Elsker gode råd ?  Tjekkede lige nu og kom op som nr. 4 på google (på min PC her) da jeg søgte på "USB nøgler med logo". Jeg syntes det er meget spændende og det virker jo for søren :-)

Mange hilsner fra Signe

Er kommentaren brugbar? 0 0
xxxxxxx  den 02-10-2010 kl. 11:34

Mikkel, jeg holder stadig på at det er bestemt af interesser og vil også give Thomas ret i, at det har noget med gener at gøre. Kvinder og mænd er sat på jorden for at varetage forskellige gøremål og har evner/interesser derefter.

Der er jo altid en undtagelse til en regel - min ældste datter er i gang med en uddannelse til mekaniker og er den eneste høne i hanegården, og hvor hun har de interesser fra, aner jeg ikke.

Signe, jeg har også interesse for SEO. Jeg har derudover også interesse for hvordan min webshop er programmeret og ordner mange ting selv, hvis der skal installeres nyt. Men derfra og til at blive én af de 'tunge drenge' indenfor branchen er der langt. Når det kommer så langt, så stopper interessen og jeg hverken gider eller orker at sætte mig ind i mere. De timer vil blive brugt på det, jeg er virkelig god til og alt andet bliver outsourcet.

For mig er det vigtigt at vide, hvordan tingene fungerer. Altså 'hvordan fungerer SEO?' og 'hvordan skal php-sproget forstås?' osv. Alt det basale. Men skal jeg selv sætte mig ind hvordan jeg laver en facebook-applikation, står jeg af. Det ville jeg få en fagmand til ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
SB  den 02-10-2010 kl. 12:21

Enig, jeg får også fagfolk til meget. Men at påstå at kvinder ikke kan finde ud af det ? Det kan vi vel ikke bare konkludere fordi kvinder ikke er dominerende i branchen. Jeg interesserer mig for det meste i min virksomhed, men har ikke tid til at gå i dybden med det hele og har derfor valgt det ud, der interesserer mig allermest og er dygtigst til det :-) Resten får jeg fagfolk til. Men jeg er da sikker på at jeg kunne finde ud af det og være dygtig til SEO hvis min store interesse var lige der.

Er kommentaren brugbar? 0 0
xxxxxxx  den 02-10-2010 kl. 12:29

Signe - jeg er fuldstændig enig! :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 02-10-2010 kl. 14:44

> Det kan vi vel ikke bare konkludere fordi kvinder ikke er dominerende i branchen.

Nej, og jeg er bestemt heller ikke fortaler for, at der skal være præcis lige mange mænd og kvinder i alle fag. Det der undrer mig er bare, at der ikke er EN ENESTE kvinde i verden (bortset måske lige fra Disa, der oprindeligt var en mand), som er førende på teknisk SEO.

Der er kvinder som bliver programmører, højenergifysikere og ja bilmekanikere. Hvorfor har INGEN i hele verden valgt at blive skide gode til terknisk SEO? Flere af de andre tekniske fag er langtsværere og mere nærded (tag f.eks. højenergifysik) end SEO.

Der er i øvrigt lidt den samme tendens indenfor mit gamle fag som lydmand og producer. Såvidt jeg ved findes p.t. kun EN dansk kvindelig musikproducer som er virkelig godt (har glemt hendes navn).

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lone S. Hansen  den 02-10-2010 kl. 15:24

Tøser:  

Det "tæller" altså ikke rigtigt, i denne sammenhæng at interessere sig for SEO, som et mål til at få sin webshop længere op i de organiske søgeresultater.

Der er seo jo bare et nødvendigt onde. Et middel, der helliger målet - som er den sande interesse: At sælge flere varer.

Det svarer lidt til, at sige at kvinder også er gode håndværkere, fordi man selv engang undgik et vandrør med en halv centimeter og flækkede en flise på badeværelset, ved at hamre et 8 tommers søm direkte ind i fugen, for at hænge et yndigt rokkokospejl op. (der er øvrigt kom til at hænge 15 cm for lavt og styrtede ned og flækkede håndvasken 2 måneder senere).

Det var jo ikke fordi man interesserede sig røvmeget for håndværk, at man satte den hammer til det søm - men fordi man gerne ville skabe hjemlig hygge i husets gæstelokum.

Mikkel:

I korte træk, er mænd jo bare generelt bedst til det meste - også indenfor de interesseområder, der ellers klassisk er "kvindernes". De bedste kokke i verden er mænd. De bedste kunstnere. De bedste kunstskøjteløbere og ryttere er mænd.

Og du har ret i, at der er kvindelige programmører, astrofysikere, højenergifysikere, bilmekanikere og jord- og betonarbejdere. Men det er fandeme ikke mange.

Nu ved jeg ikke vildt meget om hverken bilmekanikere eller astrofysikere, men eksempelvis i programmørverdenen (eller generelt i tech-verdenen), er det altså også ret sjældent, at det er kvinderne, der bliver hyldet som værende de allerbedste.

Grunden til, at jeg hæftede mig ved selviscenesættelse, var ikke en decideret seo-ting, men mere en "kvinder i techbranchen"-ting.  De få kvinder, jeg kender der (efter mændenes standard) "klarer sig godt" i branchen, gør det i høj grad i kraft af deres villighed til at stille op til interviews i alle tænkelige medier, blogge, ekspertblogge osv.  Af dem, jeg personligt kender er der præcis én af dem, der fortjener den respekt hun høster (og måske mere endda).  De fleste af de andre, er mere varm luft, end reelt indhold. Til gengæld kender jeg på den anden side en anden god, håndfuld kvinder, der fortjener den respekt, men aldrig får den, fordi de ikke opsøger den.

Man skal altså i høj grad orke det ræs, med at trutte i eget horn,  for at få anerkendelse i branchen... og det tror jeg bare mere er en mandeting, end en kvindeting.

Selvfølgelig handler det grundlæggende om, at der ikke er så mange kvinder i brancherne, som mænd. I har samlet set, et bredere udvalg af finde de dygtige i, end vi har.  Men når de så ér der... de dygtige... så tror jeg bare også, at I er bedre til at råbe højt om, at I har fundet dem, end vi er ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jimi H  den 02-10-2010 kl. 15:33

Jeg tror vidst at det bevist for længe siden at mænd genetisk set er bedre sat op til at kunne fokusere på et emne. Hvor imod kvinder bedre kan se håndtere flere emner af gangen.

Mænd kan dykke dybt ned i teknikken bag det hele, kvinderne kan holde styr på venner, familie, husbond, karriere og andet. Mænd kan jo ikke engang huske deres egen mors fødselsdag fordi de har travlt med at lege med modeltog. Jo vi er forskellige.

Min eks har i øvrigt lige gennemført sin Ph. D i matematik og betragtes som en af de 5 førende i verdenen indenfor hendes felt. Og som 26 årig var hun gæstelærer på DTU for sin egen klasse. Så hun bekræftiger da undtagelsen.

Det betyder jo ikke at det altid er sådan, men noget om det, er der nok.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 02-10-2010 kl. 15:41

> Man skal altså i høj grad orke det ræs, med at trutte i eget horn,  for at få anerkendelse i branchen...

Ja, hvis man ser det udefra. Men ikke hvis man ser det indefra.

Mine betragtninger går ikke på den offentlige anderkendelse. Jeg kender som sagt branchen godt, og jeg kender også mange af dem som næsten ingen i offentligheden kender. Ja, selv mange folk i branchen kender dem ikke. Men dygtige er de fand'me. Og ingen af dem er kvinder.

I forhold til den offentlige anderkendelse har du nok ret i, at flere mænd synes det er naturligt og sjovt at føre sig frem. Det var bare ikke lige dem jeg taler om i denne omgang. I hvert fald ikke kun dem. Dem jeg snakker om er dem som rent faktisk kan noget - som er virkelig dygtige til teknisk SEO. Uanset om de er kendte eller ej. Og der ER der altså bare så godt som ingen kvinder.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lone S. Hansen  den 02-10-2010 kl. 16:00

Mikkel, jeg må ikke lege mere, fordi min kæreste står og peger emsigt på uret og vil have mig til at hjælpe med rengøringen ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 02-10-2010 kl. 16:03

Jeg troede ellers de fleste iværksættere havde fået negerslaver ... øhh, nej jeg mener "au pair piger" :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
xxxxxxx  den 02-10-2010 kl. 17:40

>Det "tæller" altså ikke rigtigt, i denne sammenhæng at interessere sig for SEO, som et mål til at få sin webshop længere op i de organiske søgeresultater.

>Der er seo jo bare et nødvendigt onde. Et middel, der helliger målet - som er den sande interesse: At sælge flere varer.

Lone, det er altså ikke helt rigtigt. Uden interesse er det ikke lysten der driver værket. Jeg interesserer mig for SEO nok til, at jeg kan gøre meget selv. Jeg kender folk der vil starte webshops, men sukker dybt, når jeg taler om SEO. De tror bare, at med en hjemmeside, får de solgt ud på ingen tid (hvor svært kan det være!). Ergo, får de ingen SEO, da jeg mærker at interessen ikke er der. Det er simpelthen for besværligt.

>Det var jo ikke fordi man interesserede sig røvmeget for håndværk, at man satte den hammer til det søm - men fordi man gerne ville skabe hjemlig hygge i husets gæstelokum.

Hvis man ikke interesserer sig for at skabe hjemlig hygge, får man det heller ikke. Det har jeg set en million eksempler på. ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Blondinen  den 03-10-2010 kl. 21:45

Blondiner ligger øverst ! men måske ikke altid i søgemaskiner. Tak for at mit åndssvage spørgsmål inspirerede til dette blog indlæg (i træskoene)..

selv jeg er blevet klogere ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 03-10-2010 kl. 22:27

I dagens udgave af Borgen sagde manden til den nye statsminister de kloge ord:

"Mænd, de lyver sig 50% bedre til jobsamtaler. Kvinder, de gør sig 50% dårligere ved at fortælle alle mulige unødvendige sandheder om hvad de ikke kan. Bare for at være på den sikre side. Hvorfor tror du der er så få kvinder der spiller poker? De er dårlige til at bluffe!"

Men det ændrer naturligvius ikke på hvad man kan og ikke kan. Og det er heller ikke forklaringen på, at færre kvinder kaster sig over de tekniske fag.

Jeg kan måske godt forstå, at der ikke er så mange kvinder i de fysisk tunge fag, der i høj grad er udviklet og tilpasset mænds fysik. Men jeg forstår det altså stadig ikke helt med de tekniske fag. Det kræver ingen speciel fysik at bline ingeniør, datamatiker, eller højenergi fysiker. Og jeg har gennem tiden mødt masser af kvinder der uden tvivl har den intelektuelle kapacitet til at klare sig rigtig godt i disse fag.

Så det er hverken hjerne eller krop der mangler.

Men måske ligger der en del af forklaringen i drenges generelle lyst til at "bygge ting" og få dimser til at virke - hvor kvinder ofte er mere organisatoriske, sociale og en masse andre gode ting.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kurt  den 03-10-2010 kl. 23:23

Dette er bare endnu et provokerende, men ligegyldig artikel. Et typist og trist eksempel på linkbait.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 05-10-2010 kl. 23:10

Kurt, det meste triste her synes jeg da er din komplet ligegyldige kommentar. Hvis du ikke kan lide mine indlæg, så er det jo bare at springe over. At kalde det for linkbait er barnligt og idiotisk. Jeg har tidligere givet udtryk for nøjagtigt de samme tanker og teorier i en større trykt avis. Var dt så også linkbait?

Nahh du, prøv hellere at forholde dig til det jeg skriver i stedet for - eller lad helt være, hvis emnet ikke intereserer dig.

Er kommentaren brugbar? 0 0
SB  den 06-10-2010 kl. 07:57

Hej Mikkel, jeg blogger selv og man må forvente (specielt dig) at få kommentarer med folks ærlige mening om, at det er noget møg man skriver. Ikke alle er enige og når man er så skarp som du er i dine indlæg, så forstår jeg godt at nogen nemt kan føle sig provokeret.  

Jeg holder på at vi alle er dygtige til det vi fokuserer på og hvis interessen er der, så har vi også vores fokus der. Mænd kan sgu da godt finde ud af at vaske tøj, hvis bare interessen var der ;-)

Mange hilsner fra signe    

Er kommentaren brugbar? 0 0
langvang  den 10-10-2010 kl. 06:33

Jeg tror det er genetisk. Det er præcis som matematisk og sproglig linje på gymnasiet. Det interesserer ikke kvinder i samme grad som mænd, de tørre logiske facts og udregninger.

Jeg har før hørt den med mænd der lyver sig bedre til jobsamtaler, mens kvinder taler sig nedad. Det undrer mig lidt, for kvinder kan skam være rigtig gode til både at bluffe og lyve, og de gør det langt bedre end mændene, som dummer sig konstant, mens kvindernes udflugter er mere gennemtænkte og kyniske :).

www.dailymail.co.uk/.../Think-men-unfaithful-sex-A-study-shows-WOMEN-biggest-cheats--theyre-just-better-lying-it.html

Men jeg får faktisk et nyhedsbrev ind imellem fra en kvinde med eget seo firma og ansatte i både USA og Canada, og har fået det gennem et par år, og hun er meget aktiv i USA. Men om hun er kendt i hele branchen, aner jeg ikke.

www.ecombuffet.com/our-SEO-team.htm

Er kommentaren brugbar? 0 0
Signe Krusell  den 11-10-2010 kl. 11:42

Bare en lille kommentar til denne tråd...

Hvor er I dog bare snævertsynede, triste og trælse at høre på (læse) Jeg arbejder selv indenfor seo, og er absolut ikke imponeret over det tekniske niveau der eksisterer i branchen... Det ser måske ud til for ukyndige, at der er mange højt kvalificerede mænd, men min erfaring siger mig dog, at en stor del af disse bare taler meget højt om noget de egentlig ikke har meget forstand på... De har nørdet med noget html eller er gode sælgere, MEN.... SEO er desværre mere end det... Der er heldigvis dygtige seo´er i Danmark, men ikke alle har noget hængende mellem benene....

Er kommentaren brugbar? 0 0
Signe Krusell  den 11-10-2010 kl. 11:55

Ups, glemte lige at sige, at det nu er en fin artikel, en dervirkelig kan sætte gang i debatten:-) Og til jer andre tøser derude, SEO er noget af det mest spændende der findes, det er jo andet og mere end en 301 redirect og analyser... Så kom ind i kampen:-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
xxxxxxx  den 11-10-2010 kl. 12:23

Signe Krusell, jeg tror at alle os 'tøser' ER kommet ind i kampen. I virkeligheden handler det ikke om, at vi ikke kan finde ud af det, så jeg tror du skal læse det hele igen.

Men teknisk SEO som en levevej, holder jeg stadig på, at jeg ikke GIDER og vil få andre til at ordne mine TEKNISKE seoting. Længere er den ikke...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Signe Krusell  den 11-10-2010 kl. 12:50

Må indrømme at jeg ikke fik læst alle indlæggene, blev så provokeret af de første par stykker at jeg bare scrollede ned og skrev...Men jeg er nu helt enig, det er nu heller ikke det tekniske der interesserer mig mest;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 11-10-2010 kl. 12:54

Ja, der er som jeg også skriver en del piger i SEO efterhånden. Og det er da godt. Og ja, der er da bestemt mange mandlige fjolser, som ikke kan det halve af hvad de påstår de kan. Men, når jeg ser på branchen globalt set, så ER de dygtigste tekniske SEO'ere altså stort set alle mænd.

Den eneste kvinde jeg kender, som er hard core på teknisk SEO er Disa Johnson - som jeg i øvrigt har på som gæst i aften i mit radioshow Strikepoint (kl. 21:00 på WebmasterRadio.fm). Men hun er også oprindeligt født som mand :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Signe Krusell  den 11-10-2010 kl. 13:00

He he, det bliver jeg nødt til at høre.. Men du har jo desværre ret... Det er en mandsdomineret branche, og jeg tror desværre det bliver ved med at være det, da de fleste bliver introduceret til seo pga tekniske it kompetencer, hvilket jo i høj grad er mandsdomineret. Det kan da også være svært at få en fod indenfor som kvinde, på trods af at højt fagligt niveau, men jeg lader mig dog ikke slå ud:-)

Tak for gode/underholdende indlæg forøvrigt

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikkel deMib Svendsen  den 11-10-2010 kl. 13:15

> fleste bliver introduceret til seo pga tekniske it kompetencer

I udlandet oplever jeg det faktisk ikke sådan. Rigtig mange af de dygtigste SEO'ere jeg kender - af begge køn, har ikke en teknisk indfaldsvinkel. Selv et par a de virkelig tunge Black Hat drenge har ikke teknisk baggrund - som f.eks. Oilman, men de ved hvilke nørder de skal snakke med om hvad og hvordan.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Signe Krusell  den 12-10-2010 kl. 08:43

Ja, det er jo sådan jeg selv har arbejdet, så det lyder rimeligt:-) Jeg ville dog gerne kunne implementere ændringer selv, har udleveret de første mange koder til dataloger for at de skulle gøre det, men jeg ved jo hvordan jeg vil have det, så det ville være nemmere at kunne klare det tekniske selv;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Mikkel skriver


Lær mere om SEO!

 

Køb SEO 2.0 og SEO FAQ her
Besøg også min SEO Blog, mit SEO bureau eller mit Webshop firma her.


Mikkel på Twitter

Hvis du vil have besked når Mikkel og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer