Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mikael Johnsen fra Click Film Den enkle film, der vil gi' dig flere glade kunder...

Den enkle film, der vil gi' dig flere glade kunder...

3.716 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 January 2011

Her er opskriften på, hvordan du laver en lille film, der vil gi' dig flere glade kunder og pynte både på din hjemmeside og din bundlinie:

Lav et interview med en af dine tilfredse kunder, upload det til YouTube og sæt det på din hjemmeside. Lyder det ikke enkelt? Lad dem fortælle, hvilken fantastisk service, de har fået hos dig. Hvor mange penge, samarbejdet med dig, har sparet dem for. Hvor helt igennem sjov og tillidsfuld, du er at arbejde sammen med. Tro mig, det virker.

Sådan et interview kaldes også en kunde-reference, en testimonial, en videoreference. Jeg kalder det En-Glad-Kunde-film. For det er det, det handler om: At vise nogle af sine glade kunder frem, så det tiltrækker flere glade kunder. Og det virker meget bedre, end hvis du selv tager det fineste jakkesæt på og stiller dig frem på din hjemmeside og fortæller, hvor fantastisk du er.

Linket: ”Det siger kunderne” er noget af det mest effektive på hjemmesider. Man kan også lave det på skrift, men det mangler desværre troværdighed og frem for alt autencitet. Det der virker er, at brugerne af din hjemmeside direkte kan aflæse din kundes begejstring i øjnene, i stemmen, på tonefaldet. Alt det, som video er rigtig godt til at formidle.

Hvorfor er det andres anbefalinger virker så godt på os, når vi står der og skal købe eller vælge? Det tætteste jeg kan komme et svar på det, er at grave en sammenligning fra mit eget teenage-liv på diskotek Åkrogen fra start-firserne frem:

- Jeg var ret glad for en pige, der hed Christina, fordi hun havde smukke øjne og så så smart ud i sådan en skrig-gul cardigan, der var hot der i '81. En aften i disko-lysets skær sagde min ven Niels: ”Hold kæft, hvor hende Christina egentlig er lækker”. Ups, fra det øjeblik gik Mikael Johnsen fra at være ret glad for Christina til at være FULDSTÆNDIG VILD med Christina i den gule sag. Sagt med andre ord, hun blev pludselig meget mere interessant, nu da min ven også viste interesse og gav sin vurdering. 

 

Tre vigtige tips til en vellykket Glad-Kunde-film:

  1. Kunden skal ikke fortælle i tekniske detaljer, hvad det er han/hun har fået leveret af dig og hvordan det foregik. Det kan du beskrive i tekst ved siden af. Kunden skal udelukkende forholde sig til sin oplevelse af dig som samarbejdspartner og hvordan det har gjort hverdagen lettere for vedkommende. Der skal følelser og begejstring på.

  2. Det er ikke særlig let at lave sådan et interview selv, fordi det vil virke akavet for din kunde at stå og rose dig til skyerne, når det er dig, der stiller spørgsmålene. Brug derfor en ven til at agerer journalist og stille spørgsmål.

  3. Vær ikke bange for at spørge, om kunderne vil være med. Det vil de som regel hellere end gerne, hvis de har været glade for samarbejdet.

Jeg har lavet en film om Jacob Salmon fra Elevated Aps i Ry, der netop har lavet sine første Glad-kunde-film selv. Ja, på egen hånd uden et større kendskab til web-film.

Se mit video-interview med Jacob her

Hvis du vil se endnu et eksempel og vide mere om, hvordan man griber arbejdet med en kunde-film an så se her:

Her er et eksempel på en Glad-Kunde-film, jeg har lavet + nærmere beskrivelse

Skriv gerne kommentar om dine erfaringer med at interviewe kunder..... Og endnu bedre: Gå ud og lav En-Glad-Kunde-film.

De bedste hilsner

Mikael Johnsen

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikael skriver Skriv dig op