Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om branding og bedre business med webfilm

Sådan får du 4.000 menneskers opmærksomhed - med ét klik.

Skrevet af:
11. december 2010 | 3.736 Visninger| 21 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Mikael Johnsen fra Click Film

Ekspertblogger på Amino om branding og bedre business med webfilm

Jeg har mødt en mand, der laver små film, som giver ham over 4.000 visninger på nettet. Hans opskrift er så ligetil, at det gør næste ondt: Bare ikke på hans tegnebog, for det koster ham ikke en rød reje, til gengæld sælger han masser af produkter i sin forretning. 

Han hedder Jesper Christiansen og sælger Bio-Pejse (moderne pejse, der ikke soder og kan tændes med en remote-control). Et niche-produkt som Jesper selv betegnede det, da jeg besøgte ham i hans udstillingslokale i Agerskov. Ikke noget ethvert hjem absolut behøver, en luksus nice-to-have ting. Måske var det netop kombinationen af finanskrise og niche-produkt, der fik Jesper til at tænke kreativt i sin markedsføring: Han brugte sit almindelige digital-kamera til at lave en lille film, hvor han fortæller om sine BioPejse og viser, hvordan de virker.

Han up-loadede den lille film til YouTube og fik i løbet af kort tid over 4.000 visninger på nettet, blandt andet fordi filmene lå højt i alle Google-søgninger på hans produkter. Google ejer YouTube, derfor kan det måske være en fordel at bruge YouTube, fremfor andre udbydere af videohosting, hvis målet er en høj placering på Google. 

Som professionel videoproducer, kunne jeg da godt tænke, at billederne kunne være skarpere, at der kunne være lavet et bedre lys på optagelsen, at lyden kunne være mere bedre.....Men ved du hvad? Det er fuldstændig ligegyldigt. For hans film virkede, og kunderne klagede ikke over den tekniske kvalitet. Tværtimod, de ringede til ham og spurgte til mere om de pejse, hvordan de virkede og hvad de kostede. Så er det da lige meget, at det ikke er en professionel, der har lavet filmen.

Som han gik rundt der i sin butik i Agerskov i Sønderjylland, lignede Jesper jo heller ikke just et filmisk glansbilled, og det behøver hans små film på hjemmesiden heller ikke at gøre. Jeg tror, at kunderne godt kan li', at han viser sig som han er og på den måde giver dem lidt af sig selv. Den slags kaldes autencitet, og det er i høj grad med til at give besøgene på en hjemmeside en reel fornemmelse af, om de vil handle der eller ej. 

Det skulle du også gøre, hvis du har en hjemmeside, og et eller flere produkter, du gerne vil sælge. Vis det frem og glæd brugerne af din hjemmeside.

Se en lille film, jeg har lavet om Jesper her.

Se nogle af Jespers videoer her.

Format: ???
Varighed: 1.41 min

Læs også


Kommentarer

Kristoffer Hjerrild  den 11-12-2010 kl. 12:46

Fedt indlæg men tror ikke videoen virker? :(

Er kommentaren brugbar? 0 0
CMS  den 11-12-2010 kl. 12:49

Jeg er spændt på at se den video du omtaler her som på kort tid fik 4.000 visninger. Det er nu ret pænt for en dansk video hvis den er på dansk.

Men ligesom kristoffer her kan jeg heller ikke få videoen til at virke, der er vist fejl i den ?

Er kommentaren brugbar? 0 0
BentB  den 11-12-2010 kl. 12:59

Ja det er god reklame for dig selv....

Er kommentaren brugbar? 0 0
Peter Olesen  den 11-12-2010 kl. 13:16

@Kristoffer og CMS - I kan se den video som er her i blogposten på YouTube lige her: www.youtube.com/watch - Hvilken af Jespers videoer der er tale om ved jeg ikke, men hans YouTube kanal er lige her: www.youtube.com/.../biopejscom

@Mikael - Altid fedt at se folk gøre brug af andre af de marketings muligheder der er på nettet.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Christoffer Steenbeck  den 11-12-2010 kl. 13:43

I kan se én af dem her;

www.youtube.com/watch

9.282 views indtil nu :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer  den 11-12-2010 kl. 15:47

Mit gæt er, at disse lo-tech film er en forbipasserende trend, som er effektiv netop nu, hvor adgangen til at optage og dele video eksploderer.

Om en tid vil den "genre" dø ud, og folk, der uploader den slags film vil signalere, at de og deres produkter hører til i 2010.

Men netop nu er der kun ét godt råd - klø på!

Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Boysen  den 11-12-2010 kl. 17:53

@Hans jeg forstår ikke helt hvad du mener med lo-tech film.

Kvaliteten vil jo som alt andet udvikle sig og da bestemt ikke ud dø. De redskaber der stilles til rådighed bliver bedre og bedre og seerne vil samtidig stille højere krav... så forstår ikke din pointe, for at "manden" selv står for kamera, lyd og redigering, tror jeg er kommet for at blive.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikael Johnsen  den 11-12-2010 kl. 18:01

Det kunne være et bud på fremtiden, at lo-tech film er et forbipasserende trend. Jeg tror, at vi kun har set begyndelsen og at et vil vokse kraftigt.

I de sidste fem-ti år har producenter i hvert fald udviklet på livet løs, så der nu er nemmere adgang til redigering, optagelse og deling af videoer.

Jeg tror, at områder som video-mails og videonyhedsbreve også er på vej frem og kunne være næste trend.

Jeg tror ikke, at lo-tech er på vej ud. Det kan også fint være supplement til mere velproducerede film.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer  den 11-12-2010 kl. 19:11

@ Kenneth

Med lo-tech mener jeg blot, at filmene er produceret med lavteknologisk udstyr.

Mange af denne type film er også lavet af folk uden kendskab til, hvordan man formidler budskaber gennem disse medier (her henviser jeg ikke til de aktuelle eksempler, som jeg ikke har set).

Mit gæt er et fremtidsgæt - og kun et gæt.

Jeg tror ikke, vi gider se det crap i 10 år.

(og ja, jeg har også selv lavet flere lo-tech crap-film i ly af denne trend)

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
CMS  den 11-12-2010 kl. 20:10

@Kenneth

Crap vil der da altid være, uanset hvor meget vi udvikler os som samfund, teknologisk eller generel faglig viden.

Ellers skulle f.eks. crap-hjemmesider også være forsvundet (for det har jeg da været træt af at se på i nu 15 år). Men der er selvfølgelig stadig masser af crap-hjemmesider og folk der ikke ved hvordan man formidler et budskab gennem en hjemmeside eller ved hvordan man designer den.

Men det er så muligt at den generelle kvalitet vil være højnet om 10 år, men jeg er ret sikker på det stadig findes i stor stil om 10 år.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer  den 11-12-2010 kl. 20:37

@ CMS

Jeg tror også, det vil eksistere til "evig tid", men jeg tror kun, det vil være en del af en seriøs virksomhedsdrift i ret kort tid.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jesper Christiansen  den 12-12-2010 kl. 17:59

Hej med jer.

De videoer, som Mikael Johnsen henviser til, har jeg primært lavet selv og nogle af de videoer, som jeg har lavet på under ½ time har været vist flere tusinde gange. Men jeg har på det seneste også eksperimenteret med mere professionelle videoer, hvor jeg har hyret et fotograf. Se eksempelvis denne, som jeg har lavet sammen med Kenneth Boysen: www.youtube.com/.../biopejscom

Jeg har besluttet mig for, at jeg fremover vil lave en fornuftig mellemting mellem de meget skrabede hjemmevideoer og de professionelt producerede videoer. Det vigtigste for mig er, at jeg hurtigt og billigt kan få produceret en video. Det skal ikke tage hverken måneder, uger eller dage at få den online. Når jeg får et nyt produkt ind på hyllerne eller kører en kampagne, som her op til Jul, kan jeg ved at producere videoerne selv lynhurtigt skille mig ud fra konkurrenterne og få mine ting præsenteret med levende billeder på hjemmesiden. Og så er video fra YouTube noget som Google generelt indekserer ret godt :-)

Ved jo udmærket godt, at kvaliteten ikke er specielt høj, men alternativet er ingen video. Jeg sælger eksempelvis ret mange plaider her op til Jul og har på 10 minutter lavet denne lille video: www.youtube.com/watch Om det så er noget værd for den enkelte besøgende, har jeg ikke undersøgt så meget på. Men det er gratis og let at gå til og jeg får generelt en del trafik fra mine videoer i min webshop...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Bruno Høiberg  den 13-12-2010 kl. 11:46

Hans Jeg tror ikke du har ret, når det er sådan rigtig prof lavet med en blid en stemme og sød bagrund musik, så virker det ikke altid så ægte, derfor ikke fremstår ærlig og troverdig.

Her ser jeg den ægte person jeg hanler med uden det er for sminkede.

Er kommentaren brugbar? 0 0
stiginshanghai  den 14-12-2010 kl. 01:05

jeg har en film paa youtube, hvor jeg paa engelsk fortaeller/guider folk til at lave risengroed.

Den er pt. set mere end 4000 gange.

Jeg har no idea af hvem, men jeg er helt enig i artiklen om at film paa youtube kan vaere fremragende marketing til billig penge.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anders Christensen  den 14-12-2010 kl. 14:25

Jeg har også en kanal på youtube og mine videoer er samlet blevet set over 10.000 gange. Videoerne er ikke lavet med henblik på markedsføring / bestemte keywords, men jeg har selvfølgelig lavet lidt hurtig optimering på dem.

Jeg kommer helt klart til at bruge video mere seriøst i markedsføringen af mine hjemmesider. De vil blive lavet ligesom Jesper Christiansen laver dem - de kommer ikke til koste ret meget.

Alt i alt er youtube en rigtig god måde at blive set på og jeg på ingen måde i tvil om at vi kommer til at se meget mere at dette både fra små og store firmaer langt ind i fremtiden.

I modsætning til Hans tror jeg netop at hurtige videoer fra medarbejdere og ledelse vil være en seriøs del af markedsføringen frem over. Ligesom vi har set med Blogs der i starten også blev kaldt useriøse og ikke noget for "rigtige" firmaer. Nu opretter flere og flere store firmaer netop blogs. Næste skridt er videoblogs eller hvad man nu vil kalde dem :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikael christiansen  den 15-12-2010 kl. 02:27

At den første viser youtube videoer på google, er ikke korrekt google viser dem den synes er bedste , med titlen og interne opbygning mv. søg f.eks. på google med ordet strip det er i hvert fald ikke youtube videoer der vises første der.

Er kommentaren brugbar? 0 0
TimP  den 15-12-2010 kl. 10:53

Hvis ikke han har fået 4000 visninger på hans film, så får han det da ihvertfald efter at amino har peget på det i deres nyhedsbrev :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lisa Schmidt  den 15-12-2010 kl. 12:31

Syntes det er en rigtig god ide og måske noget vi vil overveje i den forretning jeg arbejder, hvor vi lige nu kæmper for at overleve! Syntes også det er en god video fordi man får en bedre følelse af forretningen som man jo ikke får ved bare at kigge på web-shoppen.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Hansen  den 15-12-2010 kl. 21:49

Hej

Jeg har som Jesper uploaded en film, med markedsføring for øje - faktisk en opfordring fra Jesper tilbage i tid... Tak Jesper :-)

Siden jeg uploadede filmen, har jeg ikke gjort yderligt for at synliggøre denne, men ikke desto mindre runder den sanrt 2.000 visninger, og lige nøjagtig den espressomaskine jeg anvender på videoen er vores absolut top sælger - nok ikke et tilfælde...

Se videoen her...

www.youtube.com/watch

Ja, den er endnu mere "lo tec" end Jesper's, men jeg er også af den overbevisning, at det i højere grad er budskabet, end smarte effekter og korrekt lys der sælger.

Held og lykke med jeres videoer...

Mvh.

Thomas Hansen

Er kommentaren brugbar? 0 0
Martin  den 16-12-2010 kl. 01:50

My 5 cent's worth...

Jeg synes ofte der er en tilbøjelighed til at fokusere på om hvor 'polereret' en hjemmeside, video, speak eller anden form for markedsføring er.

Og det er som om at jo bedre producert, lyssat og klippet, opsat, what ever skidtet er - Jo bedre tror vi det virker.

Det er bestemt langt fra sandheden.

Det kommer helt an på hvilken ydelse eller produkt vi sælger og til hvem.

Kan i huske da Lars Larsen gik på skærmen tilbage i 80'erne?

- Det var sgu' da crap at se og høre på.

Men det var på det tidspunkt Danmarks dyrest og mest gennem tested rekalmekampange.

Og det gik vist lars og hans dyner meget godt ;-)

Det er som om vi har tendens til at glemme at vi mennesker agere og køber peroduker og ydelser. Der  er i overenstemmelse med vores eget selvbillede.

Hvor en berøring med sælger, produkt og firma falder indenfor vores mentale og emotionelle komfortzone.

Så hvis et givent stykke markedsføring ikke rammer os hvor vi FØLER/FORNEMMER at vi kan 'lege' med, så tuner vi lyn hurtigt ud.

Bare tænk på hvordan det er eller var, at gå i byen og kigge efter en af det modsatte køn.

Der er alt lige fra 'crap' til 'hollywood produktioner' ;-)

Let's be honest

Hvis vi alle så os selv som stjerner med hjerner, ville kun de 'velproducerede modeller' havde værdi.

Og så ville de fleste af os vist aldrig være blevet født ;-)

Nej, jeg sagde ikke et ondt ord om DIN mor og fra - men du ved hvad jeg mener ;-)

Jeg stemmer for at vi møder vores kunder der hvor de er (indeni) og viser dem, at vi kan føre dem derhen hvor de gerne vil være eller drømmer om at være, gennem vores produkter og ydelser.

For vi er nu engang emotionelle væsner, der blot efterrationalisere vores valg :-)

Nok støj fra mig og lad os så få lavet en hulens bunke crap videoer og se viewcount'eren, besøgstallende og salget rejse nord på.

God jul til jer alle

Martin

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kristianlim  den 05-01-2011 kl. 22:01

Meget rigtigt det kan siger. Man behøver ikke være pro for at lave en video. Man kan sagtens selv.

Godt indlæg!

Mvh - Kristian lim Andersen

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Mikael skriver


Om Mikael Johnsen

Mikael Johnsen er fotograf, filmproducer og manden bag Filmskole for Selvstændige – et online-kursus, hvor du lærer selv at lave web-film, der booster din business og gør det nemmere for dine kunder at vælge dig!



Du kan købe dit filmkursus online (kr. 1875 + moms) og se flere videoer på:
http://filmskoleforselvstaendige.dk/

Du kan se flere eksempler på web-film, der giver synlighed og bedre branding på: http://clickfilm.dk/


Mikael på Twitter

Hvis du vil have besked når Mikael og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her: 


Seneste kommentarer