Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Det er IKKE din baby

3.156 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
05 June 2011

Mange iværksættere kan godt lide at omtale deres start up som deres baby. Sin baby elsker man over alt på jorden, og vil gøre alt for – whatever it takes. Så det er vel positivt at se sin virksomhed som sin baby? 

Ikke nødvendigvis. En virksomhed er anderledes end en baby på en række afgørende punkter: 

-       en baby tilhører ubetinget sine forældre, en virksomhed tilhører tit flere ejere og på sin vis også sine medarbejdere og kunder

-       man kan forlade en virksomhed, man kan ikke forlade sin baby

-       de fleste start ups er væk igen inden der er gået 5 år, din baby får du forhåbentlig glæde af hele livet

-       mange vælger at sælge deres virksomhed en dag, ingen sælger deres baby

-       du er den eneste der kan være far/mor for din baby, du er sjældent uundværlig i din virksomhed straks når den har nået en vis størrelse 

Hvis du ser din virksomhed som din baby, gør du dig både sårbar og svær at arbejde sammen med.

 

Jeg har prøvet at lukke 5 start ups ned igen fordi jeg ikke kunne få dem til at vokse og blive rentable. Hver gang er jeg blevet mindet om, hvor vigtigt det er at bevare et gran af professionel distance for ikke at blive suget med i afgrunden.

 

Mange iværksætter-spirer ender med kun et have 1 eller 2 forsøg, før de giver op, og går tilbage til et lønjob. Det er ærgerligt for ofte skal der 5 eller 10 forsøg til, før det lykkes. Men ingen kan selvfølgelig bære at miste en baby om året 5 år i træk, og holde fanen højt, og bare prøve igen.

 

Derfor skal du snarere være sygeplejersken på børneafdelingen end den nybagte forælder. Du kæmper for at redde hver eneste baby, og give den et godt liv, men selv når det mislykkes, kan du komme videre og være der 100% for den næste baby i rækken.

 

Iværksættere er ofte svære at arbejde sammen med, og det er et problem både for deres medstiftere, investorer, kunder og medarbejdere – og derfor et problem for selve virksomheden. I dag er det et samarbejdsstykke af dimensioner at føre et start up hele vejen frem til succes og bæredygtighed. 

 

Derfor er du nødt til at blive behagelig og inspirerende at samarbejde med, du er nødt til at give plads, så alle i teamet kan folde deres potentiale ud. Hvis du tænker på virksomheden som ”din baby”, hvor meget plads er der så til de andre?

 

Vi ved alle, hvor følelsesladede forældre bliver hvis nogen siger det mindste pip til eller om deres børn (sådan en far tager jeg ofte mig selv i at være...). Tør du melde dig under fanerne hos en iværksætter, der ser jeres fælles projekt som ”hans virksomhed”, ”hans baby”? Hvorfor ikke hellere vælge det projekt, hvor idémanden byder velkommen til en fælles rejse, hvor I alle kan tage ejerskab og løfte i flok?

 

”Baby” og ”balance” er to ord der har det svært sammen. Den gode balance i livet opnår du ikke ved at opgradere dine projekter til det højest tænkelige alarmberedskab; ”baby-status”. Dedikation er godt, men grænseløs dedikation kan være farligt når det gælder iværksætteri. Et af de mest markante fællestræk ved de rollemodeller vi har interviewet til vores projekt www.winningwithoutlosing.com er, at de har været i stand til at komme tilbage fra fiasko, til at prøve igen og igen. Det kan man kun, hvis man formår at holde tingene i perspektiv. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Martin skriver Skriv dig op