i debat

Om denne blog

Markedsøkonomi Market Economy
 

Syndication

 

Archives

 

Dårlig økonomi, hva så? Marketing i en dårlig økonomi

Skrevet  28-03-2012 18:23  af  Thomas Qvist 

Omvend de negative mindsets til positive og få flere kunder.

Lad os starte med at definerer hvad der er en ”dårlig” økonomi.  Dårlig økonomi refererer til den tilstand økonomien er i. Typiske kendetegn er at forbruget bliver sænket, specielt efter luksus varer heriblandt tøj! Et lille sjovt sidespring

 

Kendetegnene og målemetoderne

for en økonomisk tilstand er selvfølgelig ubegrænsede, derfor ser vi på den nemmeste:

Den mest normale er midlertidigt konjunkturmålinger:
Konjunkturmålingerne måler forsimplet* udviklingen i bruttonationalproduktet (BNP også benævnt Y). Og dets tilvækst, altså hvor mange procent BNP 2001 er større/mindre end BNP 2000.
Under 2% siges der at være lav konjunktur.
Over 2% siges der at være høj konjunktur.

*Der er ingen definition, der siger, at grænsen imellem en høj- og lavkonjunktur sættes ved 2 % vækst i BNP. Årsagerne til, at vi ofte benytter den skæring i DK, er, at den gennemsnitlige vækstrate over en længere tidsrække kan udregnes til omtrent 2 %, mens Nationalbanken desuden sigter mod at opnå 2 % inflation.
Figur 2: Konjunkturerne i DK


 Figur: Den danske konjunktur udvikling

Kilde: Statistikbanken.dk NAT02: Hovedkonti (faste priser, mio kr) efter konto og prisenhed

Som det ses er den danske økonomi langt fra dårlig! Og vi vil derfor også have en tilbøjelighed til at forbruge mere end i fx. 2009 nu. Dette er en klar fordel fordi af jer der driver "luksus" vare webshops, har i mærket et boom i omsætningen i 2010? Hvis i fx. sælger proteinpulver, kaffe eller lignende ;)?

Kendetegnene ved højkonjunktur er:

- Lav arbejdsløshed
- Højt BNP vækst
- Ofte relativ høj inflation
- Høj investeringslyst
- Forbruger tillid
 


 


Kendetegnene ved lavkonjunktur er:


- Øget arbejdsløshed
- Faldende vækst
 

Marketing i en dårlig økonomi!


Men hvordan griber man så en dårlig økonomi an?
Skal man fokuserer på det eller undgå det?
Er nok det emne der er blevet mest diskutereret indenfor salg og marketing.

Tag indvendingen før den opstår! Håndter krisen og lad vær med at undgå snak om den.


Hvad enten du har med salg at gøre eller markedsandele, så vend konjunkturerne til din fordel!

Sidder du som marketingskoordinator så vend konjunkturerne til din fordel! Hvem mister markedsandele, hvilke af dine konkurrenter har det sværere under lav konjunkturer (er der nogle du kan gives nådesstødet og overtage deres markedsandele?)


Sidder du som chef i økonomi afdelingen, udnytter du situationen og presser medarbejderne på lønnen?  Er der billigere alternativer? Er de billige alternative effektive nok? Der er mange spørgsmål under konjunkturerne.

Er du I ejendomsmarkedet? Hvordan kan du hjælpe dem der er ved at miste deres hjem? Fremfor at fokuserer på der ikke er nok købere

Tænk innovativt

Undgå at økonomien bliver en invending og noget du nødvendigvis har negativt associceret i dit hoved

Mange af mine kollegaere som sælgere, siger ah det skyldes økonomien, at jeg tjener 20%-40% dårligere end før hen.

Start i stedet med at tænke på hvordan kan jeg vende det her til min fordel?

Folk har færre penge, det gælder også virksomhederne, få dem til at indse vigtigheden af at de begrænser deres budget og køber netop dit produkt og giv udtryk for du forstår dem

Forsøg at henvend dig direkte til kundernes hjerner, tænker de i besparelser når du nødvendigvis ikke ud til dem ved at slå på kvaliliteten af dit produkt

Tal til deres problem og anerkend dine kunders ændrede behov.



Folk tænker på meget under en dårlig økonomi, det er helt sikkert de ikke har dit produkt på hjernen ved mindre du aktivt arbejder for det. Derfor skal du udnytte situationen!

Husk at den smarte person laver penge uanset hvordan markederne er.


Kommentarer

Kristian Holm skrevre: Dårlig økonomi, hva så? Marketing i en dårlig økonomi den 28-03-2012 kl. 23:11

Super godt indlæg

Er kommentaren brugbar? 0 0
Feda skrevre: Dårlig økonomi, hva så? Marketing i en dårlig økonomi den 20-05-2012 kl. 15:26

Synes  godt  om det.

Er kommentaren brugbar? 1 0