Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Malene Fich Weischer fra Netinspire.dk Sådan får du flere til at læse dit budskab!

Sådan får du flere til at læse dit budskab!

1.609 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
09 November 2015

Du bestemmer selv, hvor mange læsere, du vil ha’!

Er det et provokerende udsagn?

Det er der nok nogen, der vil mene. Især mennesker, der er dybt professionelle og som dag ud og dag ind kæmper for at flere får øjnene op for deres budskab.

Måske er du en af dem? 

Men ikke desto mindre er det rigtigt: Du bestemmer selv, hvor mange læsere, du vil ha’!

Og hvordan gør man så det? Det handler om at kende – og benytte sig af – nogle simple værktøjer. Og så handler det i høj grad om at lægge sin professionelle stolthed på hylden eller måske rettere se på den med nye øjne.

Lad os starte med det.

Jeg startede selv med at skrive professionelt for nogle af de store blade i Danmark allerede som 15-årig. Det er tidligt og det giver en vis selvtillid, at man allerede i så ung en alder kan matche sig med dybt professionelle freelancere. Så jeg syntes, jeg var rigtig god. Jeg syntes også, at når jeg havde skrevet en tekst, så var der ikke så meget som et komma, der kunne ændres, uden at hele teksten knækkede sammen og faldt til jorden. Mine tekster var gennemarbejdede og poetiske – med knudrede overskrifter, der vækkede folks nysgerrighed, med lange anslag, der skabte en stemning, med masser af indskudte sætninger og selvopfunde sprogblomster.

Men så begyndte jeg at arbejde med nettet.

Shit.

Hér kunne jeg jo se, hvor mange der læste mine tekster. Og jeg kunne se, at hvis jeg blev ved med at sidde og pille i min professionelle navle og nægte at skrive tekster, som var tilpasset den måde, vi læser på, når vi er på nettet, så ville antallet af læsere falde til 0.

For folk gider ikke sidde og kæmpe sig igennem metervis af tekst og poetiske sprogblomster, når de bare gerne vil vide, hvordan en bestemt havesaks virker – eller hvad, man nu skriver om.

Og dét er nemlig lige præcis sagens kerne. Når vi læser på nettet søger vi som oftest enten konkret information eller vi falder over noget, der i sin overskrift fanger os ind og pirrer vores nysgerrighed.

Så vil du have flere læsere, bliver du nødt til at lave din tekst, så den rammer ét af de behov. 

Det er ikke for sjov, at du finder så mange ”Sådan gør du...” eller ”10 trin til...”-artikler på nettet. Det er kort, det er præcist og læseren kan med det samme afkode, hvad de får ud af at klikke ind på artiklen. På samme måde er det heller ikke for sjov, at du lige nu kan finde alle de der youtube videoer, som bliver lagt på de danske netaviser med overskrifter som ”Kvinden sad og ventede på toget. Men så skete dette ...” Det fanger os ind. Det pirrer vores nysgerrighed og det giver mange læsere.

Men skal vi så allesammen degradere os til at lave den slags overskrifter?

Nej – og jo. Den type overskrifter kan jo laves på mange måder - både sagligt og usagligt - og jo bedre en skribent, du er, jo bedre kan du lave dem. Men det ændrer ikke på, at hvis dit mål er at få mange læsere, så skal de være så konkrete som muligt eller så pirrende som muligt.

Ikke noget alt for kunstnerisk. Ikke en masse sprogblomster. Bare kort, præcist og velskrevet.

Gør du det, får du med garanti flere læsere.

Og så var der dér med de andre værktøjer, som er gode at kende og bruge, hvis du gerne vil have flere læsere. De er:


Gør de ting – og jeg lover dig, at du kan få masser af læsere.


Om målet så altid skal være at have en masse læsere, er en helt anden historie, men den må vi tage en anden gang ... Eller du kan skynde dig over og booke dig ind på mit ”Lær at skrive til nettet”-mentor forløb. Dér vil du få svar på ALLE dine tekst-spørgsmål :-) 

God fornøjelse med skriveriet!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Malene skriver Skriv dig op